LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afgeloste Hypotheek en datum overdracht huis

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
majakabin

Afgeloste Hypotheek en datum overdracht huis

Ongelezen bericht door majakabin »

Nadat ik noodgedwongen mijn huis heb moeten verkopen is door de notaris een bedrag overgemaakt naar de bank te aflossing van de openstaande hypotheken.
Ik dacht dat ik dus schoon schip had bij de ABNAMRO maar kreeg na een maand een telefoontje dat er nog 1 maand hypotheek openstond of ik deze even per direct wilde overmaken.
Nu heb ik op 26 februari de overdracht gehad en voor de hele maand februari moeten betalen.
Heb ik nu wel of geen recht op teruggave van de 2 teveel betaalde dagen?
Ik heb al een aantal malen gebeld met de servicelijn a zoveel cent per minuut maar hoor nooit wat terug en aan de telefoon moeten ze het altijd eerst uitzoeken.
Daar ik straks meer geld kwijt ben aan telefoonkosten dan wat ik eventueel terug krijg hoop ik dat iemand hier meer weet over hoe dit in elkaar zit.

Mk

Re: Afgeloste Hypotheek en datum overdracht huis

Ongelezen bericht door Mk »

Ik zou zeggen, check de voorwaarden.

In het algemeen is het zo dat als op de 26e de hypotheek wordt afgelost je ook tot de 26e betaalt. Misschien is er sprake van boeterente omdat je februari te laat betaalt?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Normaal krijg je een opgave die er vanuit gaat dat alle maanden tot nu toe betaald zijn en als je rond de betaaldatum dit opvraag kan daar de fout zitten.

Dus wat was de opgave bank en per welke datum bijgewerkt?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb ik nu wel of geen recht op teruggave van de 2 teveel betaalde dagen?
Ik neem aan dat je het alleen over het rentebedrag hebt, en niet over de hypotheeksom?

Neem eens contact op met de hypotheekverstrekker, en vraag om een afrekening waar alles to-the-point op staat. Kan best zijn dat dan pas de puntjes op de I worden gezet.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

In principe hoef je alleen dat deel van de maand te betalen dat je ook werkelijk de lening nog had. Maar tussen het moment van overdracht en het moment dat het geld van de notaris bij de bank is kan ook enige tijd hebben gezeten, dus het kan best zijn dat de schuld in werkelijkheid pas de 28ste bij de bank is afgelost.

Ook houdt de notaris er vaak al rekening mee dat je een paar rentedagen minder hoeft te betalen (staat ook vaak in de opgave die de geldverstrekker aan de notaris verstrekt). Waarschijnlijk is in de eerste afrekening dus al rekening gehouden met de paar rentedagen verschil, maar zijn ze er wel vanuit gegaan dat je voor februari al helemaal had betaald. Dan heb je die twee dagen al verrekend gekregen bij de eerste grote afrekening.

Gesloten