| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afkoop aegon levensloop pensioen HELLUP
afkoop aegon levensloop pensioen HELLUP
--------------------------------------------------------------------------------
Wie helpt me hierbij?
Ik heb een brief van aegon gekregen over afkoop,
hierin staat:
Afkoop
Uw verzekering is een lijfrente verzekering zoals omschreven in de wet inkomstenbelasting 2001. Deze wet bepaalt dat afkoop van een lijfrenteverzekering niet mogelijk is.
Doet zich een situatie voor waarbij afkoop onvermijdelijk is dan verbindt de wet daar sancties aan.
Op het moment van deze handeling ontstaan negatieve uitgaven voor inkomensvoorzieningen.
Dit betekent dat u de waarde in het economische verkeer van lijfrenteverplichting bij het inkomen uit werk en woning moet optellen. Zolang nog geen uitkeringen zijn vervallen, wordt de waarde in het economische verkeer ten minste gesteld op de som van de premies, die als negatieve uitgaven in aanmerking zijn genomen.
Daarnaast is de zogenaamde revisierente verschuldigd. Revisierente is het bedrag aan rentevoordeel dat u geacht wordt te hebben genoten over de ten onrechte afgetrokken lijfrente premies. De revisierente bedraagt in beginsel 20 % van de wwarde in het economische verkeervan de lijfrenteverzekering.
Voor de verschuldigde belasting en revisierente kan de verzekeraar aansprakelijk worden gesteld. De verschuldigde belasting en revisierente worden daarom op de wwarde van de verzekering verhaald, wanneer de fiscale aansprakelijkheid 1134,00 euro of meer bedraagt.
De afkoopwaarde is vastgesteld en bedraagt: 667,74 euro
De som van de betaalde premies bedraagt : 1008,25 euro
De afkoopwaarde kan in zijn geheel aan u worden uitgekeerd zonder rekening te houden met de hierboven omschreven inhoudingen. De aansprakelijkheid ligt onder het grensbedrag van 1134,00 euro waardoor dat mogelijk is.
Dat was dus de brief !
Mijn vragen:
Ontvang ik dat bedrag van 667 en dan klaar ?
Ben ik er dan helemaal van af?
Of moet ik nu zelf nog iets regelen met de belastingdienst?
Heb ik geluk dat ik onder dat grensbedrag ben gebleven en ontspring ik extra kosten?
Zal wel niet vrees ik...
Wie weet er meer van?
Wie helpt me hierbij?
Ik heb een brief van aegon gekregen over afkoop,
hierin staat:
Afkoop
Uw verzekering is een lijfrente verzekering zoals omschreven in de wet inkomstenbelasting 2001. Deze wet bepaalt dat afkoop van een lijfrenteverzekering niet mogelijk is.
Doet zich een situatie voor waarbij afkoop onvermijdelijk is dan verbindt de wet daar sancties aan.
Op het moment van deze handeling ontstaan negatieve uitgaven voor inkomensvoorzieningen.
Dit betekent dat u de waarde in het economische verkeer van lijfrenteverplichting bij het inkomen uit werk en woning moet optellen. Zolang nog geen uitkeringen zijn vervallen, wordt de waarde in het economische verkeer ten minste gesteld op de som van de premies, die als negatieve uitgaven in aanmerking zijn genomen.
Daarnaast is de zogenaamde revisierente verschuldigd. Revisierente is het bedrag aan rentevoordeel dat u geacht wordt te hebben genoten over de ten onrechte afgetrokken lijfrente premies. De revisierente bedraagt in beginsel 20 % van de wwarde in het economische verkeervan de lijfrenteverzekering.
Voor de verschuldigde belasting en revisierente kan de verzekeraar aansprakelijk worden gesteld. De verschuldigde belasting en revisierente worden daarom op de wwarde van de verzekering verhaald, wanneer de fiscale aansprakelijkheid 1134,00 euro of meer bedraagt.
De afkoopwaarde is vastgesteld en bedraagt: 667,74 euro
De som van de betaalde premies bedraagt : 1008,25 euro
De afkoopwaarde kan in zijn geheel aan u worden uitgekeerd zonder rekening te houden met de hierboven omschreven inhoudingen. De aansprakelijkheid ligt onder het grensbedrag van 1134,00 euro waardoor dat mogelijk is.
Dat was dus de brief !
Mijn vragen:
Ontvang ik dat bedrag van 667 en dan klaar ?
Ben ik er dan helemaal van af?
Of moet ik nu zelf nog iets regelen met de belastingdienst?
Heb ik geluk dat ik onder dat grensbedrag ben gebleven en ontspring ik extra kosten?
Zal wel niet vrees ik...
Wie weet er meer van?
Re: afkoop aegon levensloop pensioen HELLUP
Nee, de verzekeraar geeft een goede opsomming van de fiscale consequenties van het afkopen. U heeft in het verleden de premie in aftrek gebracht dus zult U de terugontvangen premie weer moeten bijtellen. De genoemde grens is alleen maar inetressant voor de verzekeraar omdat deze bepaalt wanneer de verzekeraar aansprakelijk kan worden gesteld.
Bij Uw aangifte over 2006 zal U dus de terugontvangen premie moeten invullen in BOX 1.
Zie ook:http://www.belastingdienst.nl/particuli ... 5-108.html
Bij Uw aangifte over 2006 zal U dus de terugontvangen premie moeten invullen in BOX 1.
Zie ook:http://www.belastingdienst.nl/particuli ... 5-108.html
dank dutchie voor je reactie.
maar ben ik er dan met die bijtelling, is dan die 1000 nog wat toch?
En dan de revisierente 20 % over ................... = ..................
Kun je me vertellen wat het me precies gaat kosten?
Groet
maar ben ik er dan met die bijtelling, is dan die 1000 nog wat toch?
En dan de revisierente 20 % over ................... = ..................
Kun je me vertellen wat het me precies gaat kosten?
Groet
De waarde van de polis wordt belast, met als minimum de in het verleden afgetrokken premies (€ 1008,25 in uw geval).
Daarnaast wordt er een revisierente berekend van 20% over de waarde van de polis (in uw geval dus € 667,74). Deze wordt geheven vanwege ten onrechte genoten belastinguitstel.
U kan het wellicht proberen te 'vergeten' bij de aangifte en bij ontdekking door de inspecteur wordt dit dan gecorrigeerd. Zelden zal daar een boete op staan (vergissing is menselijk) maar 100% uit te sluiten is dit niet maar U kunt er zich in die situatie op beroepen dat U uit de brief van de verzekering had opgemaakt dat u onder de vrijstelling viel.
Daarnaast wordt er een revisierente berekend van 20% over de waarde van de polis (in uw geval dus € 667,74). Deze wordt geheven vanwege ten onrechte genoten belastinguitstel.
U kan het wellicht proberen te 'vergeten' bij de aangifte en bij ontdekking door de inspecteur wordt dit dan gecorrigeerd. Zelden zal daar een boete op staan (vergissing is menselijk) maar 100% uit te sluiten is dit niet maar U kunt er zich in die situatie op beroepen dat U uit de brief van de verzekering had opgemaakt dat u onder de vrijstelling viel.
Ben ik nog een keer..
Dus het kost me dan pakmbeet 1/3 x 1008 = ongeveer 335 euro +
135 revisie = zo'n 475 euro !
667 krijg ik nog terug toch
dus nog 670 - 475 = kleine 200 nog in de 'plus'
Klopt dat Dutchie
Zie ik nog iets over het hoofd, vergeet ik iets?
Kan de polis nog voor een groter bedrag worden belast omdat jij spreekt over een minimum
Bedankt voor je tijd !
Zou jij in mijn situatie afkopen of premie vrij maken?
Dus het kost me dan pakmbeet 1/3 x 1008 = ongeveer 335 euro +
135 revisie = zo'n 475 euro !
667 krijg ik nog terug toch
dus nog 670 - 475 = kleine 200 nog in de 'plus'
Klopt dat Dutchie
Zie ik nog iets over het hoofd, vergeet ik iets?
Kan de polis nog voor een groter bedrag worden belast omdat jij spreekt over een minimum
Bedankt voor je tijd !
Zou jij in mijn situatie afkopen of premie vrij maken?
Als je het niet aandurft om e.e.a. te verzwijgen bij de aangifte, zou ik de polis inderdaad premievrij laten maken. Bewaar wel je polis heel erg goed want verekeringsmaatschappijen zijn niet scheutig met nieuwe/update polissen te sturen bij vrijgemaakte polissen.
Aangaande je berekening, de volgende tabel is van toepassing bij belastbaar inkomen:
- tot 17046 : 34,15%
- 17046-30631 : 41,45%
- 30631-52228 : 42%
- hoger dan 52228 52%
Het kost je dus € 1008 x het tarief + € 134 revisierente.
Het minimum waar ik het over had heeft betrekking op het feit dat als de afkoopwaarde van de polis minder dan de betaalde premies is, de betaalde premies voor de berekening worden gebruikt. Met andere woorden het is minimaal de ingelegde (en afgetrokken van de belasting) premies of de afkoopwaarde indien deze hoger is, wat voor de belasting in aanmerking wordt genomen.
Aangaande je berekening, de volgende tabel is van toepassing bij belastbaar inkomen:
- tot 17046 : 34,15%
- 17046-30631 : 41,45%
- 30631-52228 : 42%
- hoger dan 52228 52%
Het kost je dus € 1008 x het tarief + € 134 revisierente.
Het minimum waar ik het over had heeft betrekking op het feit dat als de afkoopwaarde van de polis minder dan de betaalde premies is, de betaalde premies voor de berekening worden gebruikt. Met andere woorden het is minimaal de ingelegde (en afgetrokken van de belasting) premies of de afkoopwaarde indien deze hoger is, wat voor de belasting in aanmerking wordt genomen.
tsja wat zal ik doen, bedankt, ik moet maar snel een knoop doorHAKken
stupide plan
Nou..., dan weten we dat tenminste ook weer.stupide plan
Vooral de uitgebreide uitleg is zeer verhelderend.
Na dat antwoord zal Heho zijn plan kunnen trekken, een jaar na dato!