LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afloop rentevast periode ABN Amro

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
LindaVK
Contacteer:

Afloop rentevast periode ABN Amro

Ongelezen bericht door LindaVK »

In 2005 zijn wij net over de grens in duitsland gaan wonen met een hypotheek van het nederlandse Bouwfonds wat nu ABN Amro is geworden. Deze emigratie was vanwege ziekte en daarmee dalende inkomsten besloten om goedkoper en rustiger te kunnen wonen. Zorgeloos dus zo ver als mogelijk en vooruitkijkend zodat we alles goed geregeld zouden hebben. Een hypotheek van onder de 100.000 euro met een levensverzekering bij Delta Lloyd. Hypotheek bedrag van ca 450 euro per maand incl levensverzekering. Echter ca twee jaar geleden door alle problemen omtrent het CVZ en het uiblijven van definitieve jaarafrekeningen en foute jaar afrekeningen en een ander probleem komen wij in de problemen moeten een andere bankrekening openen bij dezelfde duitse bank en betalen twee maanden geen levensverzekering. daarna gelijk wel betaald uiteraard maar ABN Amro heeft alle post en alle bewijzen genegeerd dat dit betaald was. Dus levensverzekering moest er uit. na diverse noodkreten dat we dan on huis uit kunnen kregen we de mededeling maar uw maanbedrag word niet hoger hoor nu betaalt u het hele bedrag aan ons ongeveer. Dus nog steeds ca 450 euro per maand. maar ik ben niet helemaal achterlijk ABN Amro ik voelde het aankomen want jullie hebben dit bewust zo genegeerd. Helaas is het echter zo dat je voor alles in duitsland naar de rechter moet wat hoge kosten met zich mee brengt en de winkans voor een nederlander in duitsland is nagenoeg nihil. Op een dag ca drie maanden geleden krijg ik een telefoontje, ik bel u over de nieuw te bepalen rente en oh ja we hebben een foutje gemaakt toen met het stoppen van de levensverzekering dus uw maandbedrag gaat aanzienlijk hoger uitvallen. Inmiddels ben ik helaas van al het vechten ca tien jaar lang met de belastingdienst en cvz en dit akkefietje er nog bij mezelf niet meer waar die man niets aan kan doen maar ik schiet bij het horen van aanzienlijk meer, volkomen de stress in....paniekaanval....kon nog net uitbrengen kunt u even terug bellen heb de telefoon in mijn man zijn handen gedrukt en heb een tabletje moeten nemen. Mijn man werd gerustgesteld met het zal wel ca 60 euro meer zijn en iets over ABN Amro heeft te weinig ingekocht dus helaas is de rent hoog.....jaja. Enige weken later bereikt ons het nieuwe voorstel met een bedrag en een rente waarvan je raad het al....paniek. Op de site de het rente overzicht voor duitsland opgezocht en in het meest ongunstigste geval en zonder enkele kortingen 10 jaar vast 5,0 %. Wetende dat de rente lager staat dan toen en het gunstig zou moeten zijn krijgen wij een aanbieding van maar liefst 5.85 en 6,4 rente aan geboden voor een maandbedrag van 538,60 euro. De aflossing uit de levensverzekering is daarbij vergeten mee te nemen. Aangezien door alle dreigementen die er bij staan je uit angst wel moet tekenen heb ik onder voorbehoud getekend en een brief er bij gedaan en een uitdraai van hun site van de actuele rente standen. Onder voorbehoud was aangeven dat ik dit juridisch laar toetsen of dit kan en mag en dat ik nergens de aflossing ineens zag staan. Keurig een bevestiging gekregen dat ze even tijd nodig hebben. Enkele weken later een nieuw voorstel gekregen, daar is echter wel de aflossing mee berekend maar nog steeds veel hogere rente percentages tw. weer 5.85 % en 6.2% dus .2% lager voor het ene deel. Dit keer uit nood gekozen voor vijf jaar rente vast zodat we op een bedrag komen van 495 euro in de maand en dus maar getekend dat redden we wel en zo niet dan hebben we vijf jaar om een andere oplossing te zoeken of te verkopen desnoods. Dit was niet het plan overigens. Kort daarna een brief gekregen dat de levensverzekering die uitgekeerd werd aan hun lager uitviel en ze het dus verkeerd ingeschat hadden. Deze viel lager uit door de kosten en doordat delta lloyd zo vriendelijk is geweest de belasting er af te trekken en aan de duitse staat te betalen terwijl wij volgens de verdragen alleen in nl belasting moeten betalen ook daarover wel of niet en ook altijd voor binnenlandse belastingplicht kiezen. Of ik de 750 euro even bij wilde leggen. Lieve ABN Amro ik heb niks nada 0,0 en probeer die belasting dan terug te krijgen zodat die naar de abn amro word over gemaakt. Maar wie maakte hier de inschattingsfout ? Ik toch niet ? Dit heb ik ook weer aan ze geschreven uiteraard.... Afgelopen week krijgen wij de melding dat het automatische incasso bedrag voor de nieuwe rente periode is vastgesteld op 580,00 euro........en er is 580 euro idd afgeschreven. Waar komt dat nu vandaan dan dat is bijna 600 euro !!! Ik kan echt niet in woorden uitdrukken hoe hopeloos ik me voel....zie ook daarvoor mijn andere onderwerp over het Zorginstituut.....ABN Amro wij hebben altijd alles netjes betaald jullie hebben nog nooit problemen met ons gehad en we hebben geen schulden nooit gehad maar als dit niet op korte termijn opgelost word dan gaat het goed fout....en dat is zo nergens voor nodig en zowel wij als de ABN gaan dan met deze hypotheek overeenkomst de boot in.....

ABN AMRO

Re: Afloop rentevast periode ABN Amro

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Goedemiddag LindaVK,

Hartelijk dank voor het plaatsen van je ervaringen op dit forum.

Ik begrijp uit de omschrijving dat er een aantal zaken ofwel niet correct zijn verlopen, ofwel er geen duidelijke uitleg is gegeven over het waarom.

Ik zou graag deze zaak met je bespreken en waar mogelijk actie ondernemen. Daar ik inhoudelijk niet op je persoonlijke situatie mag reageren in verband met de bescherming van je persoonlijke gegevens, nodig ik je uit om via een privebericht op dit forum je telefoonnummer en een geschikte dag/tijd om gebeld te worden door te geven.

Er zal dan contact gezocht worden om de situatie inhoudelijk te bespreken en indien mogelijk acties uit te zetten om zaken te corrigeren als deze niet correct zijn behandeld/doorgevoerd.

Ik kan op dit moment nog geen toezeggingen doen maar verwacht dat we deze situatie naar tevredenheid kunnen oplossen.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare
Dhr. F.M. Pijnenburg

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ga eens bij de alg. voorwaarden kijken die bij deze hypotheek horen. Er zal zoiets staan dat de nieuwe rente voor de nieuwe rentevaste periode gebaseerd is op gepubliceerde rentepercentages. Hier mag de bank niet zomaar van afwijken! Ga ook geen 10jaar vastzetten! Voor 5 jaar vast liggen de percentages zo rond de 2-2.5% Je moet dan wel kijken bij welke hypotheekvorm deze behoren. Dezelfde hypotheekvorm die je had, moet nu ook weer gepubliceerde rentepercentages hebben. Het is deze rente die de bank je moet geven!

LindaVK
Contacteer:

Sacredfour, dankjewel :) dat ga ik doen, dat vroeg ik me dus af. We hebben idd nu de 5 jaar gekozen omdat dat het laagste was en het kortste zodat als we de boot in gingen met tekenen het niet te lang was. En voor die vijf jaar hebben we nu een rente van 5.85 resp. 6.2 % terwijl toen we het afsloten toen de rente hoger was we 4.95% moesten betalen. Dus de rente staat lager dan toen, er is afgelost dus het hypotheekbedrag is minder, je verwacht dat het meevalt en je krijgt een veel hogere rente dan toen. Daar snap ik echt totaal niks van...

Meneer Pijnenburg, ik stuur u een bericht.

sacredfour

In de alg. voorwaarden 8.2 lid 1 lees ikdat,
In het geval dat het leningdeel(de hypotheekvorm) hetzelfde blijft, doet de bank een schriftelijk aanbod voor de rente voor de nieuwe rentevaste periode met bijbehorende rentepercentages.
Ik denk dat we er vanuit moeten gaan dat de bank hier refereert naar rentepercentages die op dat moment gelden voor deze hypotheekvorm.
Zou dit niet het geval zijn dat voldoet de overeenkomst met de bank niet aan art 6:227 BW

In het geval dat de hypotheekvorm(leningdeel) veranderd,

In de alg. voorwaarden hypotheek 8.8 lid 2 lees ik:

Is op de datum dat uw leningdeel wordt veranderd
de rente voor nieuwe volledig gelijke leningdelen
lager dan de rente in uw offerte? Dan krijgt u deze
lagere rente

sacredfour

De bank probeert natuurlijk een zo,n hoog mogelijke rente te verwezenlijken voor de nieuwe rentevaste periode. Van 5-6% naar 2% betekend een drastische reductie in de opbrengsten voor de investeerders in het geval de hypotheek is gesecuritiseerd. Ik vraag mij trouwens af hoe de bank dit doet in geval van securitisatie. Hebben de bondhouders van de stichting of NV die de securitisatie runt een tijdelijk 5, 10 -of 30jarig contract?
Ik kan mij voorstellen dat de bank daarom een probleem heeft bij het vernieuwen van de rente voor de nieuwe rentevaste periode nu de rentes drastisch zijn gezakt en daarom probeert de nieuwe rente zo hoog mogelijk te houden. Dat de bank hier weer zijn zorgplicht verzaakt moet voor niemand meer vreemd in de oren klinken.

LindaVK
Contacteer:

Weer enorm bedankt Sacredfour, ik heb idd de algemene voorwaarden gelezen waar dat staat, en heb de gepubliceerde rentes opgezocht en klopt helemaal. Rente zou dan tussen 2,5 en 3,4 liggen voor onze hypotheekvorm en dan wel bij tien jaar. Schoot me ook nog te binnen dat bij afsluiten van de hypotheek en gaan tekenen de rente iets lager was en toen moesten de contracten ook aangepast worden.

1 leningdeel is idd veranderd door de abn amro zelf en dus moet het als nieuwe hypotheek beschouwd worden. Dus de korting voor hoofdbewoning moet zelfs toegepast worden, had ik ook gezegd maar was alleen voor nieuwe hypotheken werd er gezegd. Wel kreeg ik vreemd genoeg na een klachtbrief een 0.2 % lagere rente op 1 deel...

Ik word er wel een beetje misselijk van en ben blijkbaar nogal naief, ik dacht dat je banken wel kon vertrouwen. We hebben altijd bij de abn amro gezeten ook in goede tijden. We hebben ook een betaal daar.

Ik heb bewust een dag gewacht omdat we terug gebeld zouden worden over de rare nieuwe maandtermijn van nog eens 100 euro meer. Dat is zojuist gebeurd, 1 deel word veranderd vanwege de foutief ingehouden belasting door Delta Lloyd op de levensverzekering. Daarom hebben ze voor nu twee keer het hoogste bedrag van de twee delen afgeschreven.....hmm....

Ik zal iig het verloop en de afloop hier posten.

Nogmaals heel erg bedankt Sacredfour, ik zag echt door het bos de bomen even niet meer.

sacredfour

Vertrouwen in de banken? Je moet eens "bankschandalen" intoetsen op google!

LindaVK
Contacteer:

Ik heb het gezien, OO naief dus :)

Ondertussen heb ik een gesprek gehad met iemand van ABN Amro webcare vandaag. Uitkomst was helaas dat ik de klacht opnieuw moet voorleggen aan de dochteronderneming ondanks dat de contracten uit Amersfoort komen en de contracten op ABN Amro Hypotheken Group BV staan. Hier heb je geen BV's en daar zit ook niemand maar is ondergebracht in het kantoor van Stater Germany. Nu kan Stater een dochter onderneming zijn maar daar heb dus geen hypotheekcontract mee. Kan bellen maar word dan weer terug gebeld door iemand uit Amersfoort.

Toch ga ik ze een brief schrijven want bellen heeft geen zin en dan maar afwachten. Heb ook de duitse rentes even opgezocht en die beginnen hier momenteel bij 1,4 % op 100% hypotheek en zouden we met hogere aflossing nog lager uitkomen dan met de vorige rente zelfs. Maar helaas die keuze hebben we nu niet.

Dus morgen gaat er een brief heen...... word vervolgd.

Wil wel nog even vermelden dat het contact altijd vriendelijk en goed verloopt.

sacredfour

Wil wel nog even vermelden dat het contact altijd vriendelijk en goed verloopt
Dat is prima! Houden zo!

LindaVK
Contacteer:

Nou helaas zoals ik al verwachtte denken ze bekijken jullie het lekker maar.

Er word gezegd dat ik een duitse hypotheek heb afgesloten heb met de duitse abn amro hypotheekgroep bv. Dat is dus niet zo. Ookal was dat zo heb ik dezelfde algemene voorwaarden bij de hypotheek, heb ze opgezocht. De rente in duitsland is zelfs nog ietsje lager maar daar doen ze niks mee.

Wel krijg ik het geweldige aanbod boetevrij over te mogen sluiten bij een andere bank maar ze weten net
zo goed als ik dat dat niet kan momenteel. Met andere woorden ze zouden dolgraag van ons af willen en dat wist ik ook al aangezien alle eerdere communicatie opzettelijk werd genegeerd omdat ze wisten dat het dat voor ons moeilijk hetzij zelfs onmogelijk zou worden en we wel moesten opgeven verkopen of de boot in gaan. Ik heb dat blijkbaar toen nog een beetje weten bij te draaien omdat er toch mensen werken die nog iets gevoel hebben. En dat als dank voor een 10 jaar lange probleemloze betalende klant.

Ondertussen worden er nog steeds bedragen afgeschreven die gemiddeld 100 euro en meer hoger liggen dan het te betalen maanbedrag en betalen we lekker ongeveer 6 % rente..... en kreeg ik afgelopen weken brieven dat er een achterstand bestond huh ? Dus net gebeld en nee hoor geen achterstand, kan ook niet wat ze kunnen automatisch alles incasseren ook al tien jaar lang. Hoe komt u aan die brief was de vraag, ja jullie sturen die mij. Ik zal dat per email gaan vragen dat zwart op wit te bevestigen want ik voel de bui wederom hangen....communicatie negeren en contracten eenzijdig opzeggen. Is ook een manier om van ons af te komen net zoals ze eerder geprobeerd hebben. Wat een rare wereld leven we in....

Dus ik weet het even niet meer nu en heb de rest maar gewist wat ik geschreven had want er vliegen nu allemaal noodscenario's door mn hoofd. Ik heb al de andere post gelezen over de libor rente fraude, had er eerder ook al over gelezen en de kwartjes vallen nu ook. Als wij iets moeten betalen moet het namelijk aan de Royal Bank of Scotland. Ik heb het gevoel dat ik nu gewoon opgelicht word door een staatsbank wat zegt dat over de nederlandse staat dan........juist. Ik heb er even geen nette bewoording voor dus ik zeg maar even niks......maar word zeker vervolgd.....als we toch al de boot in gaan dan maakt het ook niks meer uit ook. Dan kan ik net zo goed vol in de aanval gaan.

sacredfour

Ja we worden allemaal opgelicht door de banken. De bank is niet vrij de rente na de rentevaste periode zomaar aan te passen. Alles moet geregeld zijn in de hypotheekakte en de alg. voorwaarden. Het argument dat je kan over-sluiten naar een andere bank gaat ook niet op. De overeenkomst is voor 30 jaar. Er is jurisprudentie die je hierbij kan helpen. Je kan je automatische incasso,s stop zetten. Je moet dan wel zorgen dat je andere financiën niet meer via de ABN lopen. Bereken zelf wat de juiste rente is en ga dan zelf je overboekingen doen. Stuur mij anders een PM

Gesloten