LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AFM houdt oplossingen tegen.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
AllPino
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 nov 2009 19:10

AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door AllPino »

Mensen die ooit een consumptief krediet hebben hebben afgesloten waarvan de rente snel stijgt, zoals bijvoorbeeld bij leningen van DSB het geval was, zijn mede in de problemen gekomen door het aanscherpen van kredietverstrekkingsregels door de AFM. Waar men voorheen een zwaar drukkende lening tegen lagere lasten in de hypotheek kon mee financieren, is dit in veel gevallen niet meer mogelijk. De reden is dat de AFM wil voorkomen dat men met de vrijgekomen ruimte kredieten gaat stapelen naar een uitzichtloze hoogte. Het gaat hier echter om een klein percentage mensen die schuld op schuld stapelen. Om dit groepje tegen zich zelf te beschermen, is een veel grotere groep muurvast in een financieel onwenselijke positie verzeild.

De hypotheekrenten bevinden zich weer op een gunstig niveau. Voor veel mensen zou het een oplossing zijn indien de verstrekkingsnormen verruimd worden. Niet alleen kunnen de meesten mensen hun vaste lasten zo verlagen, een verruiming van de verstrekkingsnormen heeft ook een gunstige invloed op de woningmarkt.
Een ongelukkiger moment had de AFM feitelijk niet voor haar maatregelen kunnen kiezen. Er staan nog een aantal maatregelen te wachten die de woningmarkt voor jaren op slot gooien. De AFM heeft goede werken verricht ten aanzien van kwaliteits- en integriteitseisen van hypotheekadviseurs en aangaande transparantie van financiele producten. In haar ijver slaat de AFM echter door met bemoeienissen ten aanzien van kredietverstrekking. De economische motor draait voor 60 procent op geleend geld. Met de opgelegde beperkingen duurt het jaren langer voordat de economie voldoende herstelt.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door S. »

Tja, dit lokt een discussie uit die niemand gaat winnen. Want als je de NVM moet geloven loopt de woningmarkt juist lekker en zij zijn de grootste koepel organisatie en spreekbuis van de makelaarsbranche. Dus het lijkt me belangrijk dat wanneer jij de noodklok luidt wat betreft de woningmarkt juist de MVN dit moet onderschrijven, anders wordt het wel heel onduidelijk allemaal.

En waar leg je de grens wie bij de mensen hoort die 'schuld op schuld' stapelen en wie een nog redelijk verantwoorde lening heeft afgesloten?

Is een economie wel te berekenen, want ieder kiest weer een ander uitgangspunt.

Ik vind dit zo vaag allemaal. Iedere analist of econoom spreekt de ander totaal tegen wat dat betreft. Er zijn maar weinig meningen die elkaar overlappen.

Chiron
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 nov 2009 13:21

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door Chiron »

De huizenverkopen zijn ten opzichte van 2008 met dertig procent afgenomen. Om een zich zelf vervullende profetie te voorkomen, zal de NVM niet anders kunnen beweren dan dat het goed gaat.

Ik veronderstel wel dat Allpino het gelijk aan zijn zijde heeft, waar hij zijn zorg uitspreekt over de gevolgen van het verscherpen van kredietverstrekkingsregels. Wanneer het Loan to valueprincipe wordt ingevoerd krijgt de startersmarkt een flinke tik. Zonder starters geen doorstromers. De gevolgen laten zich makkelijk raden. Misschien dat het zelfs wel nodig is om de woningmarkt kunstmatig te laten inzakken. Veel starterswoningen zijn voor de meeste starters zelfs nog te duur. Aan de andere kant.. Hoeveel mensen komen in de problemen als men daadwerkelijk aanstuurt op het inzakken van de woningmarkt ?

AllPino
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 nov 2009 19:10

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door AllPino »

De economie is te veelzijdig om vanuit één gezichtspunt te kunnen beoordelen. Gezien vanuit de financieringskant van kapitaalgoederen is het verre van ondenkbaar dat de woningmarkt als onderdeel van de economie ernstig frusteert.
De noodklok luiden is wat zwaar aangezet. Ik wil slechts een signaal afgeven dat het niet bevorderlijk is als een jonge organisatie met teveel macht welke al struikelt over haar eigen regels gaat ingrijpen in de woningmarkt.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door S. »

Dit alles zegt mij dus dat de woningen eigenlijk voor een veel te hoge prijs te koop staan. Iedereen moet uiteindelijk ergens wonen, dus wanneer de prijzen zakken naar een acceptabel niveau dan is er ook meer doorstroom in koopwoningen.
Ik weet niet of de AFM goed doet met hun beleid. Heb wel gelezen op hun site dat zij feitelijk aangestuurd worden door de minister van financiën, dus zoveel hebben ze voor mijn gevoel niet in de melk te brokkelen.
Wie weet zijn ze nu doorgeslagen naar de voorzichtige kant nadat ze jarenlang laks zijn geweest in het toezicht houden....

AllPino
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 nov 2009 19:10

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door AllPino »

Regionaal zijn er behoorlijke verschillen in het aantal woningtransacties. In de omgeving Utrecht- Amsterdam loopt het (nog) behoorlijk. Mogelijk sprak de NVM zich hier positief over uit. In het oosten des lands waar de prijzen veel lager liggen, stagneert 't.
Ik concludeer hier uit dat het gewoon minder interessant is om in het oostelijk deel van Nederland te wonen en dat de marktwerking zelf goed in staat is de woningprijzen te reguleren.

Chiron
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 nov 2009 13:21

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door Chiron »

De AFM bestaat nog niet zo lang. Laksheid kan hun niet verweten worden. Integendeel zelfs. Ze gingen zeer voortvarend te werk, maar het lijkt laksheid. Bij DSB waren de commissarissen lobbyvriendjes van de AFM bestuurders. Dan is er geen sprake van laksheid maar van twijfelachtigheid. Hun doelstelling.. het bevorderen van eerlijkheid in de financiele markten is goeddeels behaald. Nu is de club bezig zich vol te vreten met werkzaamheden die niets meer met hun doelstelling te maken hebben, maar wel met het zich zelf in stand houden. Dat dit schadelijk is voor de samenleving moeten we maar voor lief nemen.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door S. »

Volgens de eigen site bestaat de AFM sinds 2002, dus dit wordt hun 8e jaar.
Ik weet niet alle 'ins en outs' van deze organisatie, maar als het zo is dat commissarissen van banken te hechte connecties hebben met de bestuurders van een instantie als AFM die hen dienen te corrigeren weet ik niet wat voor nut zo'n AFM nog heeft.

Is dus verstandig om af te gaan op mijn gezonde verstand, wat eigenlijk vooral mijn gevoel volgen is, aangezien ik niet werkzaam ben in het financiële gebeuren, dus zit niet te dicht bij het vuur. :wink:

En wat de woningen betreft: er zijn best mensen die willen wonen in het oosten van het land, alleen zijn dat algemeen niet de mensen die voor het duurdere segment woningen gaat. Er is hier (ik woon er dus) een flink gebrek aan starterswoningen en sociale huurwoningen en een overschot aan tamelijk dure appartementen en villa's.
Deze staan dan soms ook jaren te koop en dat is ook al zeker 5 jaar zo. Speelt dus al voor de zogenaamde crisis.
Bij mij achter wordt een dure nieuwbouwwijk uit de grond gestampt met een klein aantal betaalbare woningen die zo verkocht of verhuurd waren. De dure woningen daar blijven de projectontwikkelaars mee zitten. Je kunt er zo in. Bij mij achter ligt een nieuwe straat met nieuwe villa's waarvan er enkele verkocht zijn en het overige 3/4 deel staat leeg en van de huizen die bewoond zijn staan er ook alweer een aantal van te koop. Je kunt er zo in.
De volgende serie geplande dure huizen gaan ze al niet meer mee beginnen, te weinig animo voor.

Lijkt mij dat de mensen die zich een dure woning kunnen permitteren liever in Amsterdam of Utrecht gaan zitten , aangezien daar ook het merendeel aan universiteiten, grote bedrijven en handel gevestigd is. Dat zit in mijn omgeving bijna niet, dus dan kun je nagaan dat er geen vraag is naar luxe huizen. Er zijn een paar kleine gebiedjes waar deze te vinden zijn en ik denk dat dit ruim voldoende in de behoefte voorziet.

Voor een projectontwikkelaar echter zal er zeker een grotere winstmarge zitten op een tamelijk groot huis op een krappe kavel. Ga maar na, twee rijtjeswoningen op een kavel van dezelfde grootte kost evenveel aan materiaal en arbeidsloon dan 1 vrijstaande op een postzegeltje grond met een tamelijk diepe voortuin voor de luxe uitstraling en een lullig achtertuintje van krap 7 meter diep omdat dit toch niet direct wordt gezien.
Alleen proberen ze die vrijstaande woning voor 3x de prijs als een rijtjeswoning te slijten, wat het qua materiaal en grondoppervlak gewoon niet waard is. Ook niet qua ligging , want ertegenover komt een gigagrote school, medisch centrum en winkels, dus rustig zit je ook niet.
De kopers trappen er niet in, projectontwikkelaars blijven met hun woningen zitten en de starter zit met een krap aanbod.
Ik zou het leuk vinden als deze bakbeesten gekraakt worden, of opgedeeld in jongerenwonigen. Dat zou echt mijn sympathie hebben. Daar is Amsterdam dan wel weer leuk in, in zulke creatieve oplossingen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door kweenie »

S. schreef:Lijkt mij dat de mensen die zich een dure woning kunnen permitteren liever in Amsterdam of Utrecht gaan zitten , aangezien daar ook het merendeel aan universiteiten, grote bedrijven en handel gevestigd is. Dat zit in mijn omgeving bijna niet, dus dan kun je nagaan dat er geen vraag is naar luxe huizen. Er zijn een paar kleine gebiedjes waar deze te vinden zijn en ik denk dat dit ruim voldoende in de behoefte voorziet.

Voor een projectontwikkelaar echter zal er zeker een grotere winstmarge zitten op een tamelijk groot huis op een krappe kavel.
Ik denk dat veel mensen die zich een dure woning kunnen permiteren graag buiten de randstad zouden willen wonen, als daar ook voldoende werkgelegenheid zou zijn. maar je ziet nu een vicieuze cirkel dat bedrijven zich vestigen in het westen omdat mensen daar wonen omdat andere bedrijven zich vestigen in het westen. Je ziet ook dat op plekken buiten de randstad waar grote concentraties werk voor hoger opgeleiden zijn (bv. universiteitssteden) dit wegtrek-effect veel minder groot is.

(Een zelfde effect heb je trouwens met de locatie van bedrijven. Die gaan vaak aan de snelweg zitten omdat iedereen een (lease-)auto heeft, maar iedereen heeft juist een auto omdat de bedrijven zo afgelegen zitten. Overigens vraag ik me dan ook af waarom je dan als bedrijf bij een grote stad zou moeten gaan zitten, waar altijd files staan, terwijl je net zo goed bij een afslag van een kleiner dorp kunt gaan zitten.)

Maar veel mensen moeten voorlopig inderdaad wel naar 'de grote stad' verhuizen omdat ze alleen daar een goede baan kunnen vinden. En die moeten dus wel een rijtjeshuis kopen voor een prijs waar je elders een vrijstaand huis van kunt kopen.

Dat er vaak een combinatie van grote huizen en betaalbare huizen is, komt ook doordat de gemeentes afdwingen dat er ook betaalbare huizen worden gebouwd, en dat die vaak een beetje 'gesponsord' worden door de dure huizen. Zonder dure huizen zouden de betaalbare huizen dus vaak ook een stuk duurder zijn.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door S. »

Goh, waarom de noodzaak van zoveel reizen en dat in de tijd van het internet en thuiswerken? :wink:

Veel mensen gaan ook bijvoorbeeld aan de grachtengordel wonen omdat ze daar veel gelijkgestemden tegenkomen en omdat het stadsleven bruisend is.

Maar je hebt wel gelijk dat er ook voldoende passende bedrijven moeten zijn voor de duurdere woningen.
Het zou slim zijn wanneer ze die gelijktijdig neerzetten. Nu zitten ze met huizen waar niemand op zit te wachten op een slechte locatie, want het is nu eenmaal zo dat allerlei soorten mensen juist elkaar opzoeken om te wonen en te werken. En alles dobbert hier als een soort chaotische soep door elkaar. De gemeenten luisteren te weinig naar de behoeften van hun inwoners.

Ik weet nog dat een bedrijf als Philips vroegâh ergens een vestiging plaatste ze er meteen voor zorgden dat er personeelswoningen bijkwamen. Woonde je in een soort Philipsdorp, ook niet altijd leuk, maar je hebt de zekerheid dat je je personeel binnen handbereik hebt en dat er mensen voor je willen werken.

Een hbo hierheen halen lukt onze gemeente niet, om van een universiteit maar te zwijgen en dan blijven de bedrijven die deze opgeleiden nodig hebben ook weg, vrees ik.

Chiron
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 nov 2009 13:21

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door Chiron »

Wat je zegt, duidt op een goede werking van de wet van vraag en aanbod. Inmenging hierin door de in 2002 opgerichtte- en in 2007 operationeel geworden AFM heeft geen toegevoegde waarde. Wanneer zonder goede visie ( laten we zeggen behoefteninventarisatie) lukraak gebouwd wordt, straft zich dit zelf af door onverkoopbaarheid. De wet van vraag en aanbod is keihard.
Daar wil ik wel een kanttekening bij plaatsen dat projectontwikkelaars vaak meer visie hebben dan gemeentelijke instellingen, die aan projectontwikkelaars voorschrijven hoeveel woningen op hoeveel kavels gepropt moeten worden. Een mooi voorbeeld is de bouw van de wijk Beekenoord in Westervoort. De projectontwikkelaar had een ontwerp voor vrijstaande woningen op ruime kavels als uitbreidingsplan van een naastgelegen gewilde villawijk. De gemeente vond het nodig om de KAN-norm volledig te projecteren op een relatief klein perceel. Het gevolg is nu dat de inmiddels gerealiseerde sociale huurwoningen, met een Vogelaarwijkstatus de omgeving domineren. Vrije kavels en geplande koopwoningen zijn nu onverkoopbaar, terwijl... de villa's in de naastgelegen wijk toch grif van de hand gaan. Hier- en zo zijn er veel concrete voorbeelden van aanvankelijke goede concepten die naderhand door inmenging van locale overheden de das zijn omgedaan.
We drijven af. Terugkomend op de AFM. Zij verrichten uitstekend werk waar het de schoonmaak onder financieel dienstverleners betreft en het transparant maken van financiele producten. Daar ligt hun kracht. Bemoeienissen welke de marktwerking beïnvloeden zijn niet wenselijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ach, het gaat bij het over/afsluiten van een lening altijd om de situatie op dat moment. Iemand die bv. zijn baan verliest zal zijn (te) dure lening dus vaak ook niet kunnen oversluiten, maar dat is niets nieuws. En iemand die eerst, bij een lage rente, nog genoeg ruimte heeft om een hypotheek te verhogen, zal als de rente stijgt wellicht géén ruimte meer hebben om de hypotheek te verhogen.

Even de advocaat van de duivel spelen. Je kunt je ook afvragen waarom (en of) mensen met een hoge consumptieve schuld een hypotheek zouden moeten aangaan. Iemand met een koophuis zou altijd nog een buffertje moeten hebben voor als er iets met het huis gebeurd en er dringend iets hersteld moet worden. Ook moet er een buffer voor periodiek onderhoud worden opgebouwd. Iemand die al (te) hoge (consumptieve) schulden heeft, zal nauwelijks mogelijkheid hebben om in geval van nood extra geld op te nemen. En zoiemand zal ook geen mogelijkheid hebben een spaarbuffer op te bouwen.

Chiron
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 nov 2009 13:21

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door Chiron »

Kweenie, jouw eerste alinea is naar mijn mening iets te eenzijdig benaderd. Er is een aanscherping van de woonquote. Dit impliceert dat je nu met het zelfde inkomen en het zelfde rentepercentage minder kunt lenen.

In de tweede alinea heb je 100 procent gelijk. Het is niet handig om de eigen woning als pinpas te gebruiken maar... als je de overwaarde deels wilt benutten om te verhypotheken voor het financieren van (groot)onderhoud of verbouwing, schiet het niet op als je door de aangescherpte verstrekkingsnorm de hypotheek niet meer kunt verhogen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door kweenie »

De eerste alinea was ook om te zeggen dat er zo veel dingen kunnen veranderen, die impact hebben op hoeveel je kunt lenen, en dat dit maar één van de vele factoren is.

Over het financieren van je onderhoud met de hypotheek, als je inkomen hoog genoeg is, dan is dat geen probleem. Maar als de verscherping van de normen ertoe zouden leiden dat je geen geld voor onderhoud zou kunnen lenen, dan zou je al zo tegen de grens van je capaciteiten zitten, dat het wellicht sowieso onverstandig is om nog extra te lenen.

Chiron
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 nov 2009 13:21

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door Chiron »

Recentelijk verscheen een publicatie waarin melding werd gemaakt van dat 1 op de 1000 mensen in de schuldsanering belandde. Laten we aannemen dat deze 'helft' de schaamte voorbij was en hulp zocht.

Kweenie, Je vindt het niet meer dan normaal dat die 998 anderen die hun financieën wel op orde hebben, beknot moet worden in hun mogelijkheden omdat 2 promille hun geldzaken niet onder controle hebben ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Mensen die hun financieën wel op orde hebben, hebben nauwelijks last van de inperkingen. Die zitten namelijk niet zo aan de rand van hun kunnen. En die worden dan dus ook niet beknot in hun mogelijkheden. Er wordt in elk geval wel voorkomen dat mensen die hun financieën nog wel op orde hebben, zich zo in de schulden steken dat ze hun financieën niet meer op orde krijgen.

Chiron
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 nov 2009 13:21

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door Chiron »

Kweenie, dat is me toch iets te kort door de bocht. 29 jaar ervaring in hypotheekadvisering leert mij dat de meeste huizenkopers de grens opzoeken van wat zij maximaal aan hypotheek kunnen krijgen. Met in achtneming van deze grens is er voldoende inkomen over om van te leven. Het gaat mis zodra niet bij BKR registreerbare verplichtingen uit de hand lopen. Denk bijvoorbeeld aan buitensporig mobiel belgedrag, verslavingen, een geldvretende buitenechtelijke relatie en ga zo maar door. Met het inperken van de financieringsmogelijkheden wordt de woningmarkt geremd terwijl buitensporig consumptiegedrag daar niet mee verholpen wordt.

AllPino
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 nov 2009 19:10

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door AllPino »

Chiron toont hier nu precies aan waar de AFM met haar policy de plank mis slaat. Als je meer verdient wil je ook wonen in een huis, wat qua lasten past bij het hogere inkomen. Als je die mogelijkheid gaat inperken, wordt de doorstroming in de woningmarkt gefrustreerd. Ik acht de bemoeienissen van de AFM tav beperking van de woonquote een ongewenste- en onjuiste inmenging waardoor veel mensen getroffen worden. Het absurde is dat een meerderheid gestraft wordt voor de excessieve levensstijl van een absolute minderheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk wordt de meerderheid 'gestraft' voor het slechte gedrag van de minderheid. Maar als je dat niet doen, dan krijg je de glijdende schaal waarin het het in het verleden mis ging.

Dan kun je bij wijze van spreken ook zeggen dat iemand wel 8 keer zijn inkomen mag gaan lenen, als zoiemand aannemelijk kan maken dat hij van weinig geld kan rondkomen. Natuurlijk zijn er mensen die met weinig geld kunnen rondkomen, en die dus wel de maandlasten kunnen betalen die bij een hypotheek van 8 keer het inkomen passen, maar daarmee loop je als geldverstrekker en als samenleving wel een groter risico. Daarom vind ik het goed dat ze zeggen, fijn voor je dat je zoveel woonlasten kunt betalen, maar dat betekent nog niet dat wij je zoveel geld moeten gaan lenen.

Dat zie je ook aan wat er in het hoofd van de mensen (en de adviseurs) ingebakken zit. Ik verdien zoveel, dus ik kan maximaal zoveel lenen, dus ik 'moet' een huis kopen dat zo duur is. Zolang die gedachte de boventoon blijft voeren, zal de huizenmarkt een ongezonde markt zijn waarin de prijs van de woningen niet wordt bepaald door de waarde bepaald door vraag en aanbod in woonwensen, maar vooral door het inkomens- en renteniveau.

Chiron
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 nov 2009 13:21

Re: AFM houdt oplossingen tegen.

Ongelezen bericht door Chiron »

Interessante discussie, Kweenie.
Mondiaal is het zo dat de waarde van woningen mede beïnvloedt wordt door het inkomens- en renteniveau, behalve in Venezuela. Daar krijg je domweg geen hypotheek en daar staan droomhuizen voor zeer aantrekkelijke prijzen.
Ik moet nog wel even een nuance aanbrengen aangaande mijn opmerking over het opzoeken van de woonquotegrens. In de periode tot 2009 waren enkele banken nog bereidwillig om hun klanten tot boven hun wenkbrauwen af te tanken met hypotheekschuld. The sky was the limit. Op een zeldzame uitzondering na, hield men liever de woonquote aan zoals NHG hanteerde.
De Nederlander heeft genoeg besef van wat veilig aan woonlasten uitgegeven kan worden. Betutteling is niet nodig. Ben overigens wel benieuwd vanuit welke optiek jouw beschouwingen tot stand komen. Wat is jouw raakvlak met de woningmarkt en waar steunt de opvatting op dat mensen beschermd moeten worden tegen afglijden in weerwil op mijn betoog dat de meeste mensen voldoende drang tot zelfbehoud hebben ?

Gesloten