LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rentevasteperiode verlengen bij zelfde bank. Tóch boeterente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
angel1978

Re: Rentevasteperiode verlengen bij zelfde bank. Tóch boeterente

Ongelezen bericht door angel1978 »

voetbalkip schreef:Het forum knalt hier erg vaak offline...hebben meer mensen daar last van?

Als ik een constructie verzin en ik krijg te horen dat het niet kan omdat ze inkomsten mislopen terwijl ik berekend heb dat het niet zo is, ja dan vraag ik om "de gemiste inkomsten" voor te rekenen. Lijkt me logisch toch...

CB,

Hartelijk dank voor je reactie. Dit is idd een begrijpelijke reden en ik begrijp ook niet zo goed waarom mij dit niet is verteld door de man die ik aan de lijn had van Rabo. Ik had overigens een zeer vriendelijke man aan de lijn. Zo kan ik iig een stuk beter leven met de onmogelijkheid.

Overigens zou je dat risico in een nieuw contract als Rabo zijnde ook wel kunnen afvangen lijkt mij toch?

Bijv, gaat u binnen Y jaar verhuizen en lost u boetevrij uw hypotheek af door deze niet mee te nemen dan bent u ons verplicht nog X gemiste inkomsten te betalen.
Dat ze daar niet happig op zijn, allemaal extra voorwaarden kan ik begrijpen, aan de andere kant vind ik het niet erg dáar wel wat extra voor te betalen. Zou zodoende ook weer een winstmogelijkheid voor Rabo kunnen zijn. Alhoewel deze natuurlijk wel minder is dan heel hard de boeterente vragen. Echter zullen wij en anderen mensen de boeterente tcoh niet betalen bij hoge bedragen. Dus het zou een overweging voor Rabo kunnen zijn als extra inkomsten bron. Bovendien staan voor coöperatief bankieren claimen ze toch?

Sjohie,
Het ontbinden van het huidige contract en het tekenen van het nieuwe contract moet idd wel in 1 keer gebeuren dan, anders snap ik dat ze zichzelf beetnemen, maar goed dat je het even benoemd wel.

"Hun winst" zou toch gewoon gebaseerd moeten zijn op de maandelijkse HR...maar ik snap dat overal waar winst opgemaakt kan worden dat niet nagelaten wordt.
Je hebt een voorwaarde in je huidige contract zitten waar je je niet aan wilt houden.
Om dit opmte vangen vraag je van de aanbieder om nog aanvullende voorwaarden en verwacht dat ze geloven dat je je hier wel aan wilt houden als het zover is?
Daar zou ik ook nooit aan beginnen..

voetbalkip

Ongelezen bericht door voetbalkip »

@CB Dat gaan we idd niet doen, wellicht dat we nog een oriëntatiegesprek aangaan met de Rabo, mocht hier nog wereldschokkend nieuws uitkomen dan zal ik dat hier nog vermelden, maar dat kan zomaar nog een maand duren. igg bedankt voor de reacties

@harrie haha (maar toch wel irri)

@angel1978
Als ik me er niet aan houdt zorgen de aanvullende voorwaarden er toch voor dat ik moet betalen?! Je kan er als bank zijnde echt niet aan willen en overal het maximale uit willen halen, maar ik zal over 5 jaar dan toch echt geen klant meer zijn bij de Rabo en ook echt niet nalaten alle verzekeringen/beleggings/spaarproducten van aan hun gelieerde bedrijven op te zeggen en ergens anders af sluiten. Ook in de toekomst zal ik bij dit niet meedenken maar tegenwerken gedrag wat ik nu ondervindt bij Rabo niet snel naar binnen lopen als ik weer eens op een bank aangewezen ben.
Een mooie verlies-verlies situatie terwijl ik zo'n mooie win-win situatie had bedacht

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als ik me er niet aan houdt zorgen de aanvullende voorwaarden er toch voor dat ik moet betalen?!
Dat is precies wat ze nu ook doen

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

voetbalkip schreef: @angel1978
Als ik me er niet aan houdt zorgen de aanvullende voorwaarden er toch voor dat ik moet betalen?! Je kan er als bank zijnde echt niet aan willen en overal het maximale uit willen halen, maar ik zal over 5 jaar dan toch echt geen klant meer zijn bij de Rabo en ook echt niet nalaten alle verzekeringen/beleggings/spaarproducten van aan hun gelieerde bedrijven op te zeggen en ergens anders af sluiten. Ook in de toekomst zal ik bij dit niet meedenken maar tegenwerken gedrag wat ik nu ondervindt bij Rabo niet snel naar binnen lopen als ik weer eens op een bank aangewezen ben.
Een mooie verlies-verlies situatie terwijl ik zo'n mooie win-win situatie had bedacht
Je hebt bij het afsluiten gekozen voor een hypotheek waarbij geen rentemiddeling mogelijk is. Nu wil je tijdens de looptijd ineens de voorwaarden van je hypotheek gaan veranderen, met het toevoegen van rentemiddeling en extra boeteclausules als je eerder de hypotheek stopt. Los van de vraag of zulk individueel maatwerk technisch zou kunnen, is het ook logisch dat je niet 'zomaar' tijdens een lopend contract de voorwaarden kunt veranderen.

Er bestaan wel hypotheekvormen waarbij je aan rentemiddeling kunt doen, maar in het algemeen betaal je voor iedere extra vorm van flexibiliteit een iets hogere rente. Je had dus aan het begin van de hypotheek wel voor een andere vorm kunnen kiezen, maar dan had je waarschijnlijk ook een hogere rente gehad.

Een ander punt, je geeft als argument dat de bank toch niets misloopt als je de rente zou middelen, maar dat alleen die 'boete' over 10 jaar wordt uitgesmeerd in plaats van in een keer betaald. Dan zou je die redenering dus ook andersom kunnen houden. Dan zou het voor jou dus ook niets uitmaken als de boeterente in een keer moet worden betaald in plaats van in 10 jaar. Waarom houd je dan zo vast aan het verbreken van de overeenkomst en het veranderen van de voorwaarden als het in feite toch niet onvoordelig zou zijn?

voetbalkip

Ongelezen bericht door voetbalkip »

Kweenie,

Dat laatste punt van jouw is een goede. Daar heb ik ook nog over na zitten denken. Echter weet ik niet precies of dat belasting technisch goed uitpakt.
Stel ik betaal die €10.000 boeterente, is de boeterente dan fiscaal aftrekbaar?
Die €10.000 zou ik waarschijnlijk ook moeten lenen, of iig gedeeltelijk, wat de hypotheek weer verhoogd

Is boeterente aftrekbaar?
Boeterente is fiscaal aftrekbaar zolang de hypotheek waarover de boeterente berekend wordt, een aftrekbare lening is. Als een deel van uw hypotheek een consumptief krediet is, is de boeterente over dat gedeelte niet aftrekbaar. Als u uw hypotheek wilt oversluiten en u wilt de boeterente meefinancieren dan is de rente over dit deel niet aftrekbaar. Bron: http://hypotheek.rubriek.nl/hypotheek/boeterente.php

Wij gaan geloof ik voor de laatste optie dus dat zou nee zijn als ik het goed interpreteer?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je zelf geen geld hebt, dan zul je voor die boeterente inderdaad moeten bijlenen. Maar in dat geval is het eerste jaar de betaalde boeterente zelf nog steeds aftrekbaar. Als je dus bv. 40% belastingvoordeel zou hebben, dan kun je het eerste jaar 4000 van de 10000 terugkrijgen en hoef je 'maar' 6000 te lenen. Die 6000 kun je in de loop van een aantal jaren uit bv de besparingen op de hypotheekrente en extra sparen weer aflossen.

Merk trouwens op dat de rente over dat extra geld dan niet aftrekbaar is, maar omdat je niet de volledige som hoeft te lenen maar slechts 60% van die som, is je rente uiteindelijk ook maar 60% van de rente. Uiteindelijk betaal je dan dus tóch 40% minder rente over de extra lening en heb je dus toch een vorm van belastingvoordeel.

Het zou wat dubbelop zijn als je én de boeterente zelf kon aftrekken én de rente over die (al veel lagere) lening voor de boeterente.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

U kunt natuurlijk wel dreigen om over vijf jaar weg te gaan bij die bank, maar weet u wel wat u dat gaat kosten? Hypotheek advieskosten, taxatiekosten, notariskosten, ga maar door.En het is ook maar de vraag of u net zo'n hoge hypotheek kunt krijgen als dat u nu hebt.

Dat wordt wel een grote verlies situatie, maar dan aan uw kant.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ik weet niet over welk bedrag aan rente per jaar het gaat in totaal, maar ik snap de wens om opnieuw 10 jaar te verlengen niet. Ik begrijp dat de RABO al aangegeven heeft dat tegen 4,4% te gaan doen. Waarom niet wachten tot 2018 ? en dan voor bv 5 jaar verlengen , of variabele rente, of of. Want 10 jaar is zoals al gemerkt erg ver weg, kan zo maar zijn dat u na 5 jaar er weer achter komt dat het niet zo handig was zo lang vast te leggen. Ik doe er niet meer aan in ieder geval , die lange termijnen.

Gesloten