| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Al enige tijd ben ik bezig om wat loterijen af te schrijven. Toch blijft men maar incasseren van de rekening. Het blijkt zo te zijn dat de bank je incasso's van loterijen niet terug kan boeken. Dit lijkt me vreemd. Andere "onterechte" incasso's kan je ook binnen een bepaalde termijn terug laten boeken. Vraag me af wat je hier aan kunt doen.
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Hallo Irbaars,
Tegenwoordig kun je heel makkelijk met internetbankieren alle automatische incasso's terug boeken (even zoeken in de lijst met mogelijkheden bij internetbankieren, maar bij ABN en SNS kan het 100% zeker). Mocht je dit hebben gedaan, kun je een klacht indienen bij je bank mbt de desbetreffende automatische incasso's en kun je tegelijkertijd aangeven dat de desbetreffende tegenrekeningen niet meer automatisch mogen incasseren.
Andere optie (ligt er een beetje aan hoe je doorgaans je betalingen regelt) is om morgen naar de bank te gaan en direct alle automatische incasso's van je bankrekening stop laten zetten. Hierdoor kan geen enkel bedrijf nog wat van je rekening afschrijven.
Tegenwoordig kun je heel makkelijk met internetbankieren alle automatische incasso's terug boeken (even zoeken in de lijst met mogelijkheden bij internetbankieren, maar bij ABN en SNS kan het 100% zeker). Mocht je dit hebben gedaan, kun je een klacht indienen bij je bank mbt de desbetreffende automatische incasso's en kun je tegelijkertijd aangeven dat de desbetreffende tegenrekeningen niet meer automatisch mogen incasseren.
Andere optie (ligt er een beetje aan hoe je doorgaans je betalingen regelt) is om morgen naar de bank te gaan en direct alle automatische incasso's van je bankrekening stop laten zetten. Hierdoor kan geen enkel bedrijf nog wat van je rekening afschrijven.
-
seagoing racer2
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Natuurlijk niet , anders kun je na de trekking je geld laten storneren....
Als je niet wilt meedoen dan gewoon opzeggen of desnoods je rekening laten blokkeren voor het rekeningnummer van de loterij organisator
Als je niet wilt meedoen dan gewoon opzeggen of desnoods je rekening laten blokkeren voor het rekeningnummer van de loterij organisator
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Terugboeken (storneren) lukt niet altijd. Wel kun je bepaalde automatische incasso's laten blokkeren, zodat ze vanaf dan niet meer afgeboekt kunnen worden.
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Een brief richting je bank is voldoende.Al enige tijd ben ik bezig om wat loterijen af te schrijven. Toch blijft men maar incasseren van de rekening. Het blijkt zo te zijn dat de bank je incasso's van loterijen niet terug kan boeken. Dit lijkt me vreemd. Andere "onterechte" incasso's kan je ook binnen een bepaalde termijn terug laten boeken. Vraag me af wat je hier aan kunt doen.
Je doet in de brief 2 verzoeken.
1. Verzoek om het desbetreffende rekeningnummer te blokkeren.
2. Verzoek tot storneren wegens het niet hebben afgegeven van een machtiging.
De bank gaat dan vervolgens bij de loterij een bewijs van je machtiging opvragen. Als die er niet is wordt het onterecht afgeschreven bedrag alsnog gestorneerd. Dit kan tot een jaar terug. Het duurt soms wel even voordat je het geld terug hebt.
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Loterijen kun je niet storneren. Anders kun je, nadat de trekking geweest is, je geld terughalen. Dat is nu net niet de bedoeling.
Wel kun je de bank vragen een selectieve incassoblokkade op je rekening te zetten, of een gehel incassoblokkade. In het laatste geval kan er geen enkele incasso meer van de rekening worden afgeschreven.
Loterijen stopzetten kun je doen door ze de zgn. rode kaart te sturen.
Wel kun je de bank vragen een selectieve incassoblokkade op je rekening te zetten, of een gehel incassoblokkade. In het laatste geval kan er geen enkele incasso meer van de rekening worden afgeschreven.
Loterijen stopzetten kun je doen door ze de zgn. rode kaart te sturen.
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Al enige tijd ben ik bezig om wat loterijen af te schrijven
Wat is enige tijd 1 week 1 maand 2 maanden?
Hoe heb je opgezegd? Telefoontje e-mail gewone brief of aangetekende brief.
De laatste methode is aan te bevelen en vraag daarin om een bevestiging van opzegging en vergeet niet de brief te ondertekenen zeer belangrijk. Ik heb al een aantal malen met sukses een loterij kunnen opzeggen.
gr Henk
-
verkeersleider
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Nog makkelijker.
Ga naar je bank en vraag om een selectieve incasso blokkade.
Kan je de incasso van de loterij blokkeren.
Zo gepiept
Ga naar je bank en vraag om een selectieve incasso blokkade.
Kan je de incasso van de loterij blokkeren.
Zo gepiept
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
DIt kan inderdaad niet telefonisch, maar als je een verzoek tot stornering schriftelijk indient dan kan de bank duidelijk aantonen dat zij erbuiten staan.Loterijen kun je niet storneren. Anders kun je, nadat de trekking geweest is, je geld terughalen. Dat is nu net niet de bedoeling.
Ik heb dit 2 maanden geleden zelf ook gehad. 23-11 AI van bankgiroloterij. Direct brief geschreven naar bank. 1,5 maand later geld terug ontvangen.
ik zit bij ING, onderstaande komt van http://www.ing.nl
Als u geen recht op terugboeking heeft of als de terugboekingstermijn verstreken is, kunt u een klacht indienen als u denkt dat het incasso onterecht was. Dit doet u bij het bedrijf of instelling dat bij u heeft geïncasseerd. Heeft dat geen succes, dan kunt u binnen dertien maanden na afschrijving van het geldbedrag naar uw eigen bank gaan. Is de klacht volgens uw bank gegrond (er is geen machtiging verstrekt of de verstrekte machtiging is ongeldig), dan start zij een procedure 'Melding onterechte incasso' met de bank van de incassant. Beide banken controleren vervolgens of u een machtiging heeft gegeven en of deze van toepassing is op uw situatie. Als een onterechte incasso is vastgesteld, dan krijgt u het geld teruggeboekt op uw rekening. De betrokken banken handelen de procedure in principe binnen twee weken af.
Denkt u dat er bij u sprake is van een onterechte incasso en is de terugboekingstermijn verstreken, vul dan onderstaand formulier in of neem contact op met de Klantenservice: 0900 0933 (10 cent per minuut). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.
-
stefan1982
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 10 feb 2010 15:21
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Bij de Rabobank kan je zelfs de incasso van de staatsloterij niet blokkeren..
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Dit is onjuist. Na een schriftelijk verzoek van jou met ondertekening blokkeert de bank voor jou de incasso van de staatsloterij. Dit doen ze niet telefonisch, omdat er mensen zijn die de bank aansprakelijk gaan stellen als blijkt dat ze een prijs hebben gewonnen op een lot wat niet betaald is.Bij de Rabobank kan je zelfs de incasso van de staatsloterij niet blokkeren..
-
stefan1982
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 10 feb 2010 15:21
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Toch doen ze het niet...Mendoza schreef:Dit is onjuist. Na een schriftelijk verzoek van jou met ondertekening blokkeert de bank voor jou de incasso van de staatsloterij. Dit doen ze niet telefonisch, omdat er mensen zijn die de bank aansprakelijk gaan stellen als blijkt dat ze een prijs hebben gewonnen op een lot wat niet betaald is.Bij de Rabobank kan je zelfs de incasso van de staatsloterij niet blokkeren..
-
wernand.schillern
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 jan 2013 15:05
Re: automatische incasso's van loterijen niet stop te zetten
Hallo allemaal,
In tegenstelling tot wat de titel van dit topic suggereert is het wel mogelijk automische incasso (AI) van loterijen stop te zetten, dit is echter afhankelijk van de situatie.
Normaal gesproken is de bank niet gerechtigd AI voor kansspelen te storneren. De reden hiervoor is dat men kan betalen, vervolgens erachter komt dat men niks heeft gewonnen, en vervolgens het geld door de bank terug laat boeken. Loterijen kunnen op deze wijze niks verdienen. Echter, indien de overeenkomst telefonisch is gesloten heeft de consument -na het afboeken van het inleggeld door de incassant- vijf werkdagen de tijd het bedrag te laten storneren. Dit wordt ook wel de afkoelingsperiode genoemd. Indien het een schriftelijke overeenkomst betreft geldt deze afkoelingsperiode niet. Belangrijk is wel dat de bank aangeeft op het stornoformulier dat dit geschiedt op initiatief van de bank, en niet van de klant zelf.
Hoop dat men aan deze informatie nog wat heeft!
Indien u als consument geen schriftelijke bevestiging hebt ontvangen van uw telefonische overeenkomst met een loterij, zou eventueel ook een beroep kunnen worden gedaan op de Wet Koop op Afstand. Normaal gesproken is dit niet van toepassing op loterijen, aangezien de aard van het product tot gevolg heeft dat je het niet terug kan geven en de consument soms gelijk mee kan spelen. Echter, voor zover het telefonische werving betreft hebben loterijen zich te houden aan de Wet Koop op afstand. D.w.z. dat ze schriftelijk informatie/bevestiging moeten verstrekken over bijvoorbeeld de duur van de overeenkomst, identiteit van de onderneming, kosten, moment van afschrijving, mogelijkheid tot ontbinding van de overeenkomst, etc. Normaal gesproken geeft de Wet Koop of Afstand de consument het recht beroep te doen op zijn of haar bedenktijd. Normaliter bedraagt dit een periode van 7 werkdagen. Echter, indien u geen bevestigingsbrief hebt ontvangen wordt dus periode verlengd tot 3 maanden.
In tegenstelling tot wat de titel van dit topic suggereert is het wel mogelijk automische incasso (AI) van loterijen stop te zetten, dit is echter afhankelijk van de situatie.
Normaal gesproken is de bank niet gerechtigd AI voor kansspelen te storneren. De reden hiervoor is dat men kan betalen, vervolgens erachter komt dat men niks heeft gewonnen, en vervolgens het geld door de bank terug laat boeken. Loterijen kunnen op deze wijze niks verdienen. Echter, indien de overeenkomst telefonisch is gesloten heeft de consument -na het afboeken van het inleggeld door de incassant- vijf werkdagen de tijd het bedrag te laten storneren. Dit wordt ook wel de afkoelingsperiode genoemd. Indien het een schriftelijke overeenkomst betreft geldt deze afkoelingsperiode niet. Belangrijk is wel dat de bank aangeeft op het stornoformulier dat dit geschiedt op initiatief van de bank, en niet van de klant zelf.
Hoop dat men aan deze informatie nog wat heeft!
Indien u als consument geen schriftelijke bevestiging hebt ontvangen van uw telefonische overeenkomst met een loterij, zou eventueel ook een beroep kunnen worden gedaan op de Wet Koop op Afstand. Normaal gesproken is dit niet van toepassing op loterijen, aangezien de aard van het product tot gevolg heeft dat je het niet terug kan geven en de consument soms gelijk mee kan spelen. Echter, voor zover het telefonische werving betreft hebben loterijen zich te houden aan de Wet Koop op afstand. D.w.z. dat ze schriftelijk informatie/bevestiging moeten verstrekken over bijvoorbeeld de duur van de overeenkomst, identiteit van de onderneming, kosten, moment van afschrijving, mogelijkheid tot ontbinding van de overeenkomst, etc. Normaal gesproken geeft de Wet Koop of Afstand de consument het recht beroep te doen op zijn of haar bedenktijd. Normaliter bedraagt dit een periode van 7 werkdagen. Echter, indien u geen bevestigingsbrief hebt ontvangen wordt dus periode verlengd tot 3 maanden.
