LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Jolijn

Re: Baas over eigen geld (B.O.E.G.) - Rabobank

Ongelezen bericht door Jolijn »

GJvdZ schreef:
bprosman schreef:
die gaat zelf over z'n eigen geld.
Misschien ben ik wel ouderwets maar een pot die gespaard is in 18 jaar voor een evt. studie wil je misschien ook zelf wel enige zeggenschap in hebben dat hij ook daadwerkelijk voor een studie of iets anders nuttigs besteed wordt.
Dan moet je dat niet op naam van het kind sparen maar op een eigen spaarrekening. Dan heb je volledige zeggenschap over wat er mee gedaan wordt.
Tot 1 dag voor de 18e verjaardag heb je dat toch als ouder?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Heb je ook, alleen ik had me niet gerealiseerd dat op of na de dag dat ze 18 worden de spaarrekening uit mijn telebankieren systeem verdwijnt en bij (in dit geval mijn dochter) verschijnt ofwel de dag dat ze 18 worden is de "dag van de gift" zonder dat je daar een brief of bericht over krijgt.

En nogmaals, juridisch klopt het allemaal, alleen denk ik niet dat iedere ouder zich dat realiseert, mocht dat wel zo zijn, en ik de enige bij wie dat niet zo was, "ignore me".
In ons geval is er ook niets mis, ze kan met geld omgaan, en ze bewaart het voor haar studie.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

bprosman schreef:Heb je ook, alleen ik had me niet gerealiseerd dat op of na de dag dat ze 18 worden de spaarrekening uit mijn telebankieren systeem verdwijnt en bij (in dit geval mijn dochter) verschijnt ofwel de dag dat ze 18 worden is de "dag van de gift" zonder dat je daar een brief of bericht over krijgt.

En nogmaals, juridisch klopt het allemaal, alleen denk ik niet dat iedere ouder zich dat realiseert, mocht dat wel zo zijn, en ik de enige bij wie dat niet zo was, "ignore me".
In ons geval is er ook niets mis, ze kan met geld omgaan, en ze bewaart het voor haar studie.

Ik snap wel wat je bedoeld! Er zijn er genoeg! Die denken zo ben 18 ik ga eens wat leuks doen...die zijn niet zo slim als je dochter ,maar verbrassen het aan leuke dingen!!

Of aan?? Aan van alles en niets....weg geld..

Mijn buurvrouw ,kreeg het pas toen ze 30 werd!
Ik ben daar echt bij geweest,nee had de pa en ma gezegd,des te langer sparen we door,en als ze 30 is dan is ze wel gesetteld en komt het goed terecht....

Ware het niet dat ze een vent heeft met een verlies lijdend bedrijf,dus weg geld...
Tja ach...maar bedoelimg was goed...

Maar 18 jr terug was iemand van 18 vaaak nog...ja hoe zeg ik dat...verstandig?
Alles is zo veranderd....nu studie,ga weg,chillen man werken,en dan gadgets kopen,laten we eerlijk zijn gebeurd veel....ook hele verstandige gelukkig!!!!!!
Maar gebeurd wel en tja dan baal je als ouders zijnde...

Brosman gelukkig is die van jou verstandig,nu je zoon? Nog :mrgreen: :wink:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

bprosman schreef:Heb je ook, alleen ik had me niet gerealiseerd dat op of na de dag dat ze 18 worden de spaarrekening uit mijn telebankieren systeem verdwijnt en bij (in dit geval mijn dochter) verschijnt ofwel de dag dat ze 18 worden is de "dag van de gift" zonder dat je daar een brief of bericht over krijgt.

Nee, de "dag van de gift" is het moment dat het geld op haar rekening komt. Dat is dus waarschijnlijk al jaren voordat ze 18 werd geweest. Dat zij tot haar 18de er niet bij kon, staat los van het feit dat het wel altijd haar geld was.

Als je het op een later moment aan haar had willen geven, dan had je dat geld dus niet op een rekening op haar naam moeten zetten. Maar op een rekening op je eigen naam. Zo simpel is het.

Jolijn

En wie of wat controleert dat? En wie mag wie dan daarop aanspreken en/of zaken weer terug draaien?
En wie bepaalt of het een vrije gift en helemaal naar eigen goeddunken te besteden of een gift met voorwaarden?

kweenie

Als je op het moment van schenken niets vastlegt, dan is een en ander natuurlijk niet meer te achterhalen. Daarom kan het som handig zijn om de (voorwaarden aan de) schenking via en notaris te doen. Het handigste is dan om bv. een schenking onder bewind te doen. Dan kan diegene alleen met jouw toestemming bij geld. Dat kun je in principe ook tot na 18 jar zo houden. Sommige banken hebben hier ook speciale rekeningen voor, waarbij je niet apart nog eens naar de notaris hoeft.

Een andere, eenvoudiger, manier is om voordat je kind bij het geld kan, een deposito met een langere looptijd te openen.

Jolijn

Dat laatste lijkt me inderdaad verreweg het makkelijkst, maar heeft als nadeel dat het vast staat? En je er zelf als ouder, niet bij kunt?

alloallo

Ongelezen bericht door alloallo »

Hi,

OT: het bancaire gedeelte is reeds (direct) opgelost. De Topkidrekening wordt een internetspaarrekening.
De rekening blijft hiermee onder onze controle.

Als mijn zoon 18 wordt, kunnen we weer opnieuw kiezen.

Ook heb ik het gevoel dat we afdwalen. Mijn grootste ergernis was de manier van communiceren door de Rabobank. Ik ben benieuwd of ik daar nog een inhoudelijke reactie krijg.

Tot op heden verstopt iedereen zich lekker achter de kleine lettertjes ipv inhoudelijk te reageren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

alloallo schreef:Hi,

OT: het bancaire gedeelte is reeds (direct) opgelost. De Topkidrekening wordt een internetspaarrekening.

Ook heb ik het gevoel dat we afdwalen. Mijn grootste ergernis was de manier van communiceren door de Rabobank. Ik ben benieuwd of ik daar nog een inhoudelijke reactie krijg.

Tot op heden verstopt iedereen zich lekker achter de kleine lettertjes ipv inhoudelijk te reageren.
Ik heb je al een inhoudelijk argument gegeven: in een ander topic heeft een 14-jarige tijdens een storing zodanig veel gepind dat hij 500 euro rood kwam te staan, wat dus bij die jongerenrekening helemaal niet kan en mag. Wettelijk zijn nu de ouders verplicht dit tekort aan te zuiveren, als de zoon dat niet doet.

Mijn argument is dus: ik vind het niet juist dat ouders niet op de hoogte worden gesteld van dingen waar ze wettelijk wel verantwoordelijk voor zijn. Mijns inziens is het beter als zowel de ouders als de jongere (vanaf 12 jaar) die brief krijgen zodat ze er samen naar kunnen kijken wat er kan/moet gebeuren.

Ik denk dat je hiermee wel eens heel sterk zou kunnen staan.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Een kind van 12 is niet meerderjarig en kan derhalve geen bevoegdrechtelijke beslissingen nemen.
De rekening die voor uw kind geopend was, lopende vanaf het 4-12 jaar, daar mag gevoeglijk vanuit gegaan worden dat uw kind die rekening niet zelf heeftt geopend maar een derde, veelal ouders. En dat stortingen ook door die derde persoon heeft plaatsgevonden.

De bank slaat mijn inziens de plank goed mis door die brief naar het kind te sturen.
Want wat zou er gebeuren als u die brief niet had onderschept en uw kind tgv die brief zelf gehandeld had zonder uw medeweten? En, zou dit gelukt zijn? Of had de bank dan eerst nog een handtekening van de ouders (of verzorgers) geeist alvorens de wijziging door te voeren?

Hebt u het, toen u met de bank overleg hebt gepleegd, deze kwestie voorgelegd? En wat was hun reactie hierop?

kweenie

We dwalen inderdaad een beetje af, maar het heeft er wel allemaal mee te maken.

Wat de situatie lastig maakt, is dat het allemaal niet heel zwart-wit is. Het is niet zo dat iemand onder de 18 helemaal niets mag doen, er is een glijdende schaal met wat in het maatschappelijke verkeer normaal wordt gezien. Als een kind van 8 voor een paar euro een doosje lego koopt, dan zal de winkel dat niet meteen tegenhouden. Het is redelijk geaccepteerd dat kinderen sparen en van hun gespaarde zakgeld iets kleins aan speelgoed kunnen kopen. Wil hij een tv afrekenen, dan is dat een heel ander verhaal. Het wordt niet als normaal beschouwd dat zo'n jong kind da alleen zou mogen doen.

Een zelfde situatie kun je hebben bij bankrekeningen. Er zijn bankrekeningen die erop zijn gericht voor de kinderen een flink kapitaal voor bv de studie bij elkaar te laten sparen. Daarbij zal het de bedoeling zij om tot 18 jaar via de ouders te communiceren. Maar er zijn ook rekeningen die bedoeld zijn om de kinderen te laten 'wennen' in het omgaan met (zak)geld en met sparen via de bank etc. Bij zo'n soort rekening is het meer de bedoeling om de kinderen steeds meer eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij te brenngen. En dan kan een stap daarin dus juist zijn dat je op een gegeven moment het kind rechtstreeks benadert, met het idee: het is je eigen verantwoordelijkheid voor dit deel van je geld.

Als ik de rabo-site bekijk, dan is er bij de topkid-rekening duidelijk sprake van die laatste vorm. Het is specifiek bedoeld om kinderen spelenderwijs te laten wennen aan bankieren en om bv het zakgeld erop te storten. En (na toestemming van de ouders) er weer af te nemen voor aankopen. Dus niet om een groot kapitaal op te bouwen voor later. Er staat ook expliciet bij dat de rekening met 12 jaar wordt omgezet in een rekening waar je kind zelf geld vanaf kan nemen. En waarvoor je bij opening van de topkid-rekening al toestemming geeft/hebt gegeven.

Hoewel ik zelf 12 jaar ook wat vroeg vind, doen ze dus precies wat is afgesproken. Als je een rekening zou willen om geld op te bouwen voor bv met 18 jaar, dan is dit dus niet de juiste rekening.

alloallo

witte angora schreef:
alloallo schreef:Hi,

Ik heb je al een inhoudelijk argument gegeven: in een ander topic heeft een 14-jarige tijdens een storing zodanig veel gepind dat hij 500 euro rood kwam te staan, wat dus bij die jongerenrekening helemaal niet kan en mag. Wettelijk zijn nu de ouders verplicht dit tekort aan te zuiveren, als de zoon dat niet doet.

Mijn argument is dus: ik vind het niet juist dat ouders niet op de hoogte worden gesteld van dingen waar ze wettelijk wel verantwoordelijk voor zijn. Mijns inziens is het beter als zowel de ouders als de jongere (vanaf 12 jaar) die brief krijgen zodat ze er samen naar kunnen kijken wat er kan/moet gebeuren.

Ik denk dat je hiermee wel eens heel sterk zou kunnen staan.
HELEMAAL MEE EENS

alloallo

Shine schreef:Een kind van 12 is niet meerderjarig en kan derhalve geen bevoegdrechtelijke beslissingen nemen.
De rekening die voor uw kind geopend was, lopende vanaf het 4-12 jaar, daar mag gevoeglijk vanuit gegaan worden dat uw kind die rekening niet zelf heeftt geopend maar een derde, veelal ouders. En dat stortingen ook door die derde persoon heeft plaatsgevonden.

De bank slaat mijn inziens de plank goed mis door die brief naar het kind te sturen.
Want wat zou er gebeuren als u die brief niet had onderschept en uw kind tgv die brief zelf gehandeld had zonder uw medeweten? En, zou dit gelukt zijn? Of had de bank dan eerst nog een handtekening van de ouders (of verzorgers) geeist alvorens de wijziging door te voeren?

Hebt u het, toen u met de bank overleg hebt gepleegd, deze kwestie voorgelegd? En wat was hun reactie hierop?
Hi Shine,

Gelukkig is mijn zoon verstandig en hebben we direct contact gehad met de bank. De praktische oplossing is geen probleem. De Rabobank (zowel webcare als callcenter) willen echter niet begrijpen dat ik mij vooral stoor aan de wijze van communiceren.

alloallo

kweenie schreef:We dwalen inderdaad een beetje af, maar het heeft er wel allemaal mee te maken.

Wat de situatie lastig maakt, is dat het allemaal niet heel zwart-wit is. Het is niet zo dat iemand onder de 18 helemaal niets mag doen, er is een glijdende schaal met wat in het maatschappelijke verkeer normaal wordt gezien. Als een kind van 8 voor een paar euro een doosje lego koopt, dan zal de winkel dat niet meteen tegenhouden. Het is redelijk geaccepteerd dat kinderen sparen en van hun gespaarde zakgeld iets kleins aan speelgoed kunnen kopen. Wil hij een tv afrekenen, dan is dat een heel ander verhaal. Het wordt niet als normaal beschouwd dat zo'n jong kind da alleen zou mogen doen.

Een zelfde situatie kun je hebben bij bankrekeningen. Er zijn bankrekeningen die erop zijn gericht voor de kinderen een flink kapitaal voor bv de studie bij elkaar te laten sparen. Daarbij zal het de bedoeling zij om tot 18 jaar via de ouders te communiceren. Maar er zijn ook rekeningen die bedoeld zijn om de kinderen te laten 'wennen' in het omgaan met (zak)geld en met sparen via de bank etc. Bij zo'n soort rekening is het meer de bedoeling om de kinderen steeds meer eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij te brenngen. En dan kan een stap daarin dus juist zijn dat je op een gegeven moment het kind rechtstreeks benadert, met het idee: het is je eigen verantwoordelijkheid voor dit deel van je geld.

Als ik de rabo-site bekijk, dan is er bij de topkid-rekening duidelijk sprake van die laatste vorm. Het is specifiek bedoeld om kinderen spelenderwijs te laten wennen aan bankieren en om bv het zakgeld erop te storten. En (na toestemming van de ouders) er weer af te nemen voor aankopen. Dus niet om een groot kapitaal op te bouwen voor later. Er staat ook expliciet bij dat de rekening met 12 jaar wordt omgezet in een rekening waar je kind zelf geld vanaf kan nemen. En waarvoor je bij opening van de topkid-rekening al toestemming geeft/hebt gegeven.

Hoewel ik zelf 12 jaar ook wat vroeg vind, doen ze dus precies wat is afgesproken. Als je een rekening zou willen om geld op te bouwen voor bv met 18 jaar, dan is dit dus niet de juiste rekening.
Hi Kweenie.

Mijn zoon is prima in staat om spelenderwijs te leren bankieren. Het omzetten van een spaarrekening (quote website rabobank : Een eerste eigen spaarrekening voor uw kind) naar een betaalrekening is principieel onjuist. Spaargeld wordt hiermee tot betaal geld verklaart!

NB mijn zoon heeft nooit een Topkid betaalpas gehad! (= ik kan me niet herinerren dat die bestond in 2001).

Alvast een fijn 2013

Gesloten