LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bank Kosten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Marcel

Bank Kosten

Ongelezen bericht door Marcel »

Ik vindt het abnormaal dat de meeste bedrijven waar je zeg maar 'verplicht' bent een dienst af te nemen, en dan bedoel ik, (in mijn geval) UPC,NUON,WATER,en nog meer van dit soort bedrijven waar je eigenlijk niet onderuit kunt, zgn 'Bank kosten' in rekening brengen indien je NIET via een automatische incasso betaald of via hun eigen betaal systeem (telefoon)(Wehkamp, Neckermann id). De meeste andere bedijven (die soms ook vaak kleiner zijn) doen dit niet.
Ik heb UPC al een email gestuurd (zij vragen € 0,75 per acceptgiro) om mij geen acceptgiro meer te sturen maar alleen de rekening. De werkelijke kosten liggen maar op een fraktie van de werkelijke ksten dan dat gene wat de klant (ik,wij allen) moet betalen, dus wat doen ze met de rest van dat geld. Je betaald dus VOOR je zgn abbonement (b.v. UPC) vaste prijs, em daarbovenop willen zij dat je nog eens extra betaald om hun te betalen. Waar betaal ik dan mijn abbonnements geld voor ? Ook wordt er al regelmatig het bedrag 'Bank kosten' apart vermeld op het strookje voor als je betaald met de acceptgiro (leesmap indeze), ik doe mijn betalingen (waarvoor ik een acceptgiro ontvang) ALLEMAAL via Girotel. Indien het bedrag 'Bank kosten' appart staat vermeld, dan trek ik deze al van het te betalen bedrag af, en maak deze vervolgens over. Dus WAARVOOR worden we al standaart VERPLICHT opgezadelt met de 'Bank kosten' en hoeven deze niet te worden betaald als je via 'Automatische incasso' betaald. Alleen via 'Automatische incasso' weet je alleen soms niet wanneer een betaling wordt uitgevoerd. Neem maar een voorbeeld aan NUON, die opeens maar 2 maanden in 1 keer afboekt, of UPC. Daarom heb ik de meeste betalingen (muv verzekeringen, hypotheek) liever zelf in de hand.

Ik ben benieuwd hoe andere hier over denken.
Want de bedrijven waar wij aan moeten betalen verdienen hierdoor nog meer door deze kosten.

Michiel

Re: Bank Kosten

Ongelezen bericht door Michiel »

Die bedrijven verdienen er niet op, zij betalen redelijk hoge kosten aan de banken voor die acceptgiro's (die dingen zijn nog verdomd duur).
Volgens mij is het trouwens zo dat wanneer je een rekening betaalt automatisch gecontroleerd wordt of het het juiste bedrag is. Pas wanneer de betaling €0,50 of meer afwijkt reageert het systeem. Dus als je telkens bij elke rekening €0,49 minder betaalt dan dat erop staat, vindt NUON het allemaal goed.

Simon de Heus

Re: Bank Kosten

Ongelezen bericht door Simon de Heus »

Tsja zo is het nou eenmaal. Inderdaad brengen banken hoge kosten in rekening aan de zakelijke klanten. Maar de kosten die de bedrijven doorberekenen bij acceptgiro betaling heeft natuurlijk ook te maken met een stukje zekerheid, wat bij automatische incasso hoger is dan bij acceptgiro's. En renteverlies, want acceptgiro's worden vaak een tijdje in de la gelegd. Wist je trouwens dat de betaal-moraal in Nederland veruit het laagst is in heel west-europa?

richard

Re: Bank Kosten

Ongelezen bericht door richard »

Misschien is het gewoon tijd dat er iets gaat veranderen aan het betaal systeem van dit soort bedrijven...
Ze zouden er rekening mee kunnen houden dat sommige klanten liever zelf hun betalingen regelen via girotel of andere vorm van elektroisch betalen.

Ik gebruik ook Girotel, en daar mee kun je vaste maandelijkse betalingen waarvan het bedrag elke maand het zelfde is, voor een heel jaar vooruit plannen, zodat het op een bepaalde dag van de maand automatisch van je rekening wordt afgeschreven zonder dat je daar een machtiging hoeft af te geven. Je hebt dan de volledige macht over je eigen bank/giro rekening, en dat vinden vele wel zo prettig.
Ze kunnen hun klanten een keer per jaar, bijvoorbeeld bij de eind afrekening waar ook het nieuwe termijnbedrag is bepaald, een vast betalingskenmerk geven waar mee de klant zelf de betalingen voor een heel jaar vooruit kan plannen.

Zo hoeven die (bijv nuts) bedrijven de klant niet elke maand een acceptgiro te sturen, en ook geen machtiging te vragen, dat is volgens mij nog goedkoper....

Gesloten