LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bankgarantie geweigerd vanwege hypotheek bij ander

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
dravertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 apr 2006 17:46

bankgarantie geweigerd vanwege hypotheek bij ander

Ongelezen bericht door dravertje »

Ik heb een vraag:
van de week ging ik naar de Rabobank, waar ik al mijn rekeningen heb lopen, voor meer informatie over en om een eventuele bankgarantie te krijgen, die bij het kopen van een huis wordt geeist.
Nu kreeg ik gelijk de mededeling dat ik niet verder geholpen werd, omdat ik de hypotheek bij een andere financiele instelling had afgesloten.

Mag dat zomaar? Een afspraak en een bankgaratie weigeren omdat ik ergens anders de hypotheek heb afgesloten?

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: bankgarantie geweigerd vanwege hypotheek bij ander

Ongelezen bericht door roro25 »

Een bank is vrij om een overeenkomst aan te gaan met welke partij zij willen (behalve een bankrekening daar gelden andere regels voor). Maar zij hoeven dus ook een bangarantie niet aan te gaan.
Een bank wil graag zekerheid hebben. Hoewel er bij een bankgarantie meestal creditgeld als zekerheid dient, wil de bank soms meer zekerheid. Als de hypotheek bij dezelfde bank wordt gesloten heeft de bank in sommige omstandigehden meer zekerheid.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: bankgarantie geweigerd vanwege hypotheek bij ander

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Je kan naar de Direktbank of naar Nationale Woonborg voor een bankgarantie.

Moet je dan wel via de adviseur regelen die je offerte hebt geregeld.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: bankgarantie geweigerd vanwege hypotheek bij ander

Ongelezen bericht door vakkiel »

Waarom sluit je de bankgarantie niet af bij de financierder waar je de hypotheek hebt afgesloten ? Waarschijnlijk is dat zo omdat deze de service van een bankgarantie niet kan bieden. En nu wil je wel dat de rabo de bankgarantie regelt en waarschijnlijk ook nog gratis !
Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten heet dat !

A.Heksenberg

Re: bankgarantie geweigerd vanwege hypotheek bij ander

Ongelezen bericht door A.Heksenberg »

@ vakkiel: beetje kort door de bocht.

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je de bankgarantie bij een ander aanvraagt. Bijna elke bank waar de financiering wordt aangevraagd stelt pas de bankgarantie op het moment dat het dossier grotendeels compleet is. Als je dat niet binnen de termijn van de in de koopovereekomst opgenomen datum van garantiestelling voor elkaar krijgt, heb je een probleem en moet je uitwijken. Inderdaad Direktbank, Nationale Waarborg of Garantiebeheer behoren dan tot de opties.

Dat Rabo het niet wenst te doen past volledig in hun beleid. Natuurlijk kan dat zomaar. Kort gezegd vraag je om een schuld en zij hebben geweigerd.

Gesloten