LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankkosten ongebruikte rekening , overstapservice ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Patlican

Bankkosten ongebruikte rekening , overstapservice ?

Ongelezen bericht door Patlican »

Een paar maanden geleden heb ik besloten mijn "oude" bank vaarwel te zeggen.
nieuwe rekeningen bij een andere bank geopend waarbij ik "overstapservice" heb aangevinkt.
De oude rekening nog niet meteen opgezegd natuurlijk want voordat je de bankpasjes in huis hebt en de nieuwe rekening helemaal kunt gebruiken ben je al snel een maand verder.
Inmiddels ben ik helemaal gewend aan mijn nieuwe pincode en ben er klaar voor om de oude rekening op te heffen.
Tot mijn grote verbazing blijkt dit niet mogeljk omdat de oude rekening inmiddels bljkbaar een negatief saldo heeft.
Vreemd.
Vanaf het moment dat ik de overstapservice heb aangevraagd worden toch alle incasso opdrachten naar mijn nieuwe bank doorgesluisd, bovendien is het na inschakelen van de overstapservice ook niet meer toegestaan een negatief saldo te laten ontstaan, ik had het resterende saldo naar mijn nieuwe rekening overgemaakt waarna het saldo op de oude rekening € 0,- was.
Waar komt nu dat negatieve saldo toch vandaan?

Het blijken de pakketkosten voor "gebruik van de rekening en de daarbijbehorende bankpas".
Die vallen onder de noemer "dwingende incasso" en worden blijkbaar gewoon nog verwerkt.
Het maakt daarbij overigens niet uit of de bankpas nog gebruikt is (ik had 'm een maand eerder al vernietigd).
En zo kan het dus blijkbaar toch gebeuren dat er een negatief saldo ontstaat.
Ik wil natuurlijk niet "rood staan" en al helemaal geen rente betalen voor een rekening die ik niet meer wens te gebruiken, ik ben immers "overgestapt"!
Dus probeer ik middels een overboeking vanaf een andere rekening het saldo weer op 0 te krijgen.
Helaas gaat dat niet omdat de overstapservice ook alle betalingen doorsluist naar de nieuwe bank.
Om het saldo weer positief te krijgen is blijkbaar een persoonlijk bezoek aan een servicepunt vereist om aldaar persoonlijk het geld te komen storten.

Ik moet nu zelfs rente betalen over de gebruikskosten van mijn oude rekening die ik al maanden niet meer gebruik.

Was dit bedrag geincasseerd van mijn nieuwe rekening had ik het veel eerder opgemerkt!

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit maanden lang niet doorhebben, ze ontvangen immers geen afschriften meer, wanneer de rekening niet meer word ingezien kunnen deze kosten steeds verder oplopen want de rente die banken op roodstand berekenen is niet mals.

Die overstapservice zou wat mij betreft mogen worden uitgebreid met het automatisch opheffen van de rekening na 2 of 3 maanden en liefst geen gebruikskosten meer vanaf het moment dat de overstapservice in gaat.

rozemarijntje

Re: Bankkosten ongebruikte rekening , overstapservice ?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Het zal niet om veel geld gaan? Bv bij de abn heb geloof ik maandkosten bankpassen en cc 4 euro nog wat,ja dat is normaal dat ze dat gewoon door berekenen of u nu de passen gebruikt of niet...

Neem aan dat u jaren toen u de rekening had hier ook voor betaald heeft ?
En nu u besluit alles naar nw rekening,gaan zei niet denken hey die meneer of mev gebruikt de rekening niet meer ,hoeft niet meer te betalen..zo werkt het niet,
Pas moment dat je echt een ophef datum hebt,dan hoeft u niet meer te betalen...

Sorry maar ik vind er niks geks aan....

Dat de pakketkosten elk jr duurder worden tja ,dat houden we niet tegen,de banken verdienen al aan ons en zo helemaal maar ja!

Dus gewoon snel betalen dan bent u er vanf voor er nog een mnd bij komt zou ik zeggen..

SJZ

Re: Bankkosten ongebruikte rekening , overstapservice ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Het maakt daarbij overigens niet uit of de bankpas nog gebruikt is (ik had 'm een maand eerder al vernietigd)
Ja, en u denkt dat de computer van de bank weet dat u uw bankpas heeft vernietigd?

Gesloten