LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankrekening aanvraag met bkr notering

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bos
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 nov 2003 08:53

Bankrekening aanvraag met bkr notering

Ongelezen bericht door Bos »

Goedendag,

Ik heb twee weken terug een bankrekening geprobeerd te openen bij een bank hier in Amsterdam.
Dit betrof een standaard en/of rekening, zonder krediet of mogelijkheid om rood te staan, met twee bankpasjes.
Krijg ik na een paar dagen een bericht per mail dat ik niet voldoe aan de nromen van de bank om een rekening te openen en als ik vragen heb kan ik een 0900 nummer bellen.
Ik heb dankzij Dexia inderdaad een bkr notering, maar mijn partner is schuldenvrij en we werken allebei.
Ik heb teruggemaild dat ik schriftelijk antwoord van ze wil hebben over hun motivatie om mij geen rekening te gunnen, welke en waar ze de informatie vandaan hebben gehaald (met voorbeelden) en een toelichting op hun algemene voorwaarden waaruit blijkt dat ik geen klant kan zijn.

Uiteraard tot nu toe nog geen reactie gehad.

Weet een bezoeker van dit forum misschien welke wettelijke verplichting er is om deze informatie te krijgen voordat ik deze bank een herinnerring stuur?

Groet, Bos

P.S. Niet dat ik perse bij deze bank een rekening wil, maar ik wil wel weten welke informatiebronnen gebruikt worden bij een aanvraag en wat ik daar tegen kan doen.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Bankrekening aanvraag met bkr notering

Ongelezen bericht door particulier »

Je kunt eens navraag doen bij de Consumentenbond. Er zijn banken, die ondanks het verleden van iemand, toch een basisvoorziening aanbieden, meestal een rekening met bankpas zonder krediet of creditcard. Ik meen dat o.a. de ABN AMRO deze basisvoorziening aanbiedt.

Mocht de bank naar je verleden vragen, een goede motivatie over hoe het probleem is ontstaan wil nog wel eens helpen.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Bankrekening aanvraag met bkr notering

Ongelezen bericht door roro25 »

een bank mag altijd een rekeninghouder weigeren omdat er sprake is van zogenaamde contractsvrijheid. Maar ij banken is deze contractsvrijheid beperkt.
Er bestaat het zogenaamde Bankenconvenant. Volgens dit convenant is een bank verplicht een rekening te openen tenzij de aankomend rekeninghouder elders al een bankrekening heeft.
Wat nog al eens wil gebeuren is het volgende. JE loopt een achterstand op bij je bank met een roodstand of lening. Deze wordt afgewikkeld en aangemeld bij BKR. De betreffende bank zal proberen je als rekeninghouder te lozen wat officieel niet mag. Je zal dan naar een nieuwe bank moeten gaan zoeken, maar 9 van de 10 keer zal de bank je weigeren vanwege de BKR. In het convenant is daarom opgenomen dat de odue bank verplicht is om je een rekening aan te bieden, weliswaar in uitgeklede variant. Dus zo kaal mogelijk.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bankrekening aanvraag met bkr notering

Ongelezen bericht door ronald g »

Je zou de postbank kunnen proberen, aanvragen via internet. Zij doen niet zo moeilijk.

Succes.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Bankrekening aanvraag met bkr notering

Ongelezen bericht door roro25 »

reken daar maar niet te snel op. Postbank is juist wel een van de banken die moeilijk doet bij een negatieve BKR-registratie. JE kan het wel aanvragen via de site van de Postbank, maar wordt altijd naderhand afgewezen.

linda82
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 sep 2005 00:01

Re: Bankrekening aanvraag met bkr notering

Ongelezen bericht door linda82 »

Een bank is inderdaad niet verplicht om u als klant aan te nemen. Een mondelinge afwijzing is daarbij voldoende. Ik denk niet dat u antwoord gaat krijgen van de desbetreffende bank.

In het convenant, waar Roro het ook al over heeft gehad, staat inderdaad dat iedereen in Nederland recht heeft op 1 bankrekening. Dat kan er dus ook één zijn met alleen een bankpas waarmee u bij uw eigen bank kunt pinnen en zonder limiet.

Heeft u bij uw eigen bank (waar uw eigen rekening loopt) het ook al geprobeerd? Vaak zijn die iets milder als uw huidige betalingsverkeer bij kun goed verloopt.

Succes!
Linda

Ohja, het convenant kun je nalezen op deze site:
http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=1 ... nvenant%22

Gesloten