LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankrun in Griekenland

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
thesaint

Bankrun in Griekenland

Ongelezen bericht door thesaint »

In Griekenland is de exodus van geldonttrekking bij de Griekse banken begonnen. Afgelopen maandag hebben Grieken €700 miljoen op één dag vanuit de locale banken weg geboekt.

Een acute bankrun in de komende dagen in Athene zal de zaak nog meer op scherp zetten. De Griekse 10-jarige rente steeg vanochtend tot over de 29 procent en het domino-effect werd gerepresenteerd door een verder stijgende Spaanse tienjarig rendement tot 6,36 procent en Italiaanse tienjarig rendement tot 6,03 procent. Onhoudbaar en ongewenst.

Het ziet naar uit dat links radicale partij Syriza gaat winnen. Dit betekent automatisch een exit uit de euro.

De verwachting is dat de eerste directe schade ongeveer de 400 miljard zal benaderen.

angel1978

Re: Bankrun in Griekenland

Ongelezen bericht door angel1978 »

hoeveel topics ga jij nog openen ?
Kun je dat niet in 1 topic af ?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Ben je persagentschapje aan het spelen ofzo. Hou eens op met dit soort nonsentopics.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

:D jij zegt het, ws redlijk gefrustreerd. De beste man moet zich gewoon verkiesbaar stellen, hij zal wel een economisch genie zijn.... Of zou hij alleen kunnen schoppen zonder een alternatief aan te Reiken?

Daar hebben we er nl al genoeg van in Den Haag.

thesaint

angel1978 schreef:hoeveel topics ga jij nog openen ?
Krijg ik weer het verwijt dat ik off-topic ga.

De Europese Centrale Bank zou de steun aan veel Griekse banken terugtrekken. Volgens het Financieele Dagblad vindt de ECB het onverantwoord om geld te blijven storten omdat de Griekse banken te zwak zijn. Als Griekenland uit de euro stapt, blijft de last voor de andere lidstaten zo beperkt.

Het dagblad schrijft dat in hoog tempo risico’s worden teruggelegd bij de Griekse centrale bank. Waar in januari nog zo’n 73 miljard aan noodsteun werd gepompt in de financiële sector van Griekenland, zou dat bedrag nu gehalveerd zijn.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

thesaint schreef:
angel1978 schreef:hoeveel topics ga jij nog openen ?

De Europese Centrale Bank zou de steun aan veel Griekse banken terugtrekken. Volgens het Financieele Dagblad vindt de ECB het onverantwoord om geld te blijven storten omdat de Griekse banken te zwak zijn. Als Griekenland uit de euro stapt, blijft de last voor de andere lidstaten zo beperkt.

Het dagblad schrijft dat in hoog tempo risico’s worden teruggelegd bij de Griekse centrale bank. Waar in januari nog zo’n 73 miljard aan noodsteun werd gepompt in de financiële sector van Griekenland, zou dat bedrag nu gehalveerd zijn.
En als we daar zo in geinteresseerd zijn lezen we het financieel dagblad wel. Het enige wat jij u doet is jou interpretatie van de artikelenuit die krant hier in nieuwe topics gooien.

thesaint

puma73 schreef:Ben je persagentschapje aan het spelen ofzo. Hou eens op met dit soort nonsentopics.
Nederland gaat dadelijk waarschijnlijk 15 miljard afschrijven.

Ik vindt het best serieus. Sommige mensen vinden een parkeerbon van 91 euro belangrijker of de wegenbelasting.
Het is zeker niet onbelangrijk maar ik vindt dit belangrijker. Laten we zeggen een verschil van inzicht. Prima toch.

angel1978

Je opent zelfde topics en bepaalt dus ook zelf waar het over gaat..
Open 1 topic dat alles omvat en je bent klaar..

Nu ben je alleen maar nieuwsberichten aan het dumpen en idd.. Als men die wil lezen, lezen ze zelf de krant wel !

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

thesaint schreef:
puma73 schreef:Ben je persagentschapje aan het spelen ofzo. Hou eens op met dit soort nonsentopics.

Ik vindt het best serieus. Sommige mensen vinden een parkeerbon van 91 euro belangrijker of de wegenbelasting.
Het is zeker niet onbelangrijk maar ik vindt dit belangrijker. Laten we zeggen een verschil van inzicht. Prima toch.
Op zich hoef je niet zoveel van een afschrijving te merken. Als ik iemand 100 euro leen dan kan ik daar op dat moment niet over beschikken. Als die persoon niet terug betaald is het jammer, maar daar merk ik in het dagelijks leven niets van.

thesaint

angel1978 schreef:
Je opent zelfde topics en bepaalt dus ook zelf waar het over gaat..
Open 1 topic dat alles omvat en je bent klaar..

Nu ben je alleen maar nieuwsberichten aan het dumpen en idd.. Als men die wil lezen, lezen ze zelf de krant wel !
Dat is uw mening.
Gelukkig hebben we nog steeds de mogelijkheid om onze mening te geven.
Dat is mooi aan dit forum.

De FD heeft uitgerekend dat de ECB en eurolanden een financieel risico hebben op Griekenland van 350 miljard. Dit is overigens lager dan andere berekeningen.
Het Nederlands aandeel zou volgens hun 21 miljard zijn.

21 miljard...hoeveel forumleden zouden hiervan uit eten kunnen??

thesaint

GJvdZ schreef:
thesaint schreef:

Op zich hoef je niet zoveel van een afschrijving te merken. Als ik iemand 100 euro leen dan kan ik daar op dat moment niet over beschikken. Als die persoon niet terug betaald is het jammer, maar daar merk ik in het dagelijks leven niets van.
Ok GJvdZ,

Leuke visie en lekker nuchter.
Maar dit zijn wel bedragen hoor!

angel1978

Dat is uw mening.
laten we eens kijken wat de moderatie hiervan vindt..
Offtopic.. Overigens heb je in een ander topic al laten zien dat je moeite hebt met rekenen.. Dus dit is ook niet geheel serieus te nemen.

thesaint

angel1978 schreef:
Dat is uw mening.
laten we eens kijken wat de moderatie hiervan vindt..
Offtopic.. Overigens heb je in een ander topic al laten zien dat je moeite hebt met rekenen.. Dus dit is ook niet geheel serieus te nemen.
Angel jij bent weer lekker bezig.
Eerst tegen iemand zeggen dat hij of zij niet kan rekenen en dan weer de moderator belasten.

Ik mag het toch over de bankrun in Griekenland hebben?
Wat is jouw probleem hier tegen?

Ga dan naar een ander topic als je het niet belangrijk vindt.
Heb er helemaal vrede mee.

De ECB denkt overigens dat een terugkeer naar DRACHME fataal kan zijn.
Ik ben bang dat dit windje kan overslaan richting de andere landen.
Dat mensen hun geld opnemen is logisch maar niet goed voor de Griekse banken.
Hopelijk krijgen we niet die ruilhandel als in Argentinië destijds.

Gesloten