LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bekeuring dankzij slechte bestrating

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Dona

Bekeuring dankzij slechte bestrating

Ongelezen bericht door Dona »

Mijn zoon kreeg vandaag een bekeuring van 50 euro (viel nog mee) Hij reed nl naast de weg die hij normaal zou moeten nemen omdat deze vol met kuilen zit. Hij vindt dat heel vervelend rijden en bovendien gevaarlijk. Hij vertelde ons al eerder dat hij schuddend over dat stuk weg moest rijden...
Toen mijn zoon dat het dienstkloppertje mede deelde(ja ik word cynisch van dit soort waanzin) haalde deze zijn schouders op met de woorden, ach ja, das jouw mening.

Ik wil nu de Gemeente gaan aanschrijven, heeft iemand hier ervaring mee??

karr-2

Re: Bekeuring dankzij slechte bestrating

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik geloof niet dat de staat van de weg een reden is om er dan maar naast te gaan rijden, dus de boete is in ieder geval terecht.

Wel kun je een brief schrijven naar de gemeente of bellen met de gemeente om te melden dat de weg slecht onderhouden is.

Dona

Wat had hij dan moeten doen? Het risico nemen dat hij een smak maakt door die kuilen en die hobbels in dat wegdek?

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Beetje raar om dit in de rubriek Banken/Financiën te plaatsen.

karr-2

Wat had hij dan moeten doen? Het risico nemen dat hij een smak maakt door die kuilen en die hobbels in dat wegdek?
Er staat letterlijk in je eerste posting "Hij vindt dat heel vervelend rijden en bovendien gevaarlijk. Hij vertelde ons al eerder dat hij schuddend over dat stuk weg moest rijden... "

Hieruit leid ik dus af dat de situatie niet gevaarlijk is, maar dat je zoon hem als vervelend ervaart. Dat kan zo zijn, maar dat is geen reden om naast de weg te gaan rijden. Als de weg te gevaarlijk was om te berijden, dan had de gemeente hem afgesloten en vervangen. Als ieder voor zich gaat bepalen wat gevaarlijk is en de regels hier op aan gaan passen, dan is het einde zoek.

Heel vervelend, maar zo zijn de regels in dit land.

Dona

Ja, ja die regels die kennen we hier wel.

Je mag hier in Nederland hier ook geen lege boterbakjes wegkiepen in een prullenbak op straat want dan slingeren ze je ook op de bon.

Onder de dooddoener, er zijn nu eenmaal regels he.

Voorlopig moet hij elke dag over deze weg heen naar zijn werk toe!

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

is omrijden geen optie. Alle wegen leiden immers naar Rome

karr-2

Je mag hier in Nederland hier ook geen lege boterbakjes wegkiepen in een prullenbak op straat want dan slingeren ze je ook op de bon.
Het verband ontgaat mij enigszins.....
Voorlopig moet hij elke dag over deze weg heen naar zijn werk toe!
Tsja dat is vervelend genoeg, maar nogmaals, ik zie geen reden waarom het nodig is naast de weg te rijden in plaats van erop. Er naast gaan rijden is dus je eigen keuze en dan zal je ook de gevolgen moeten accepteren.

En zoals roro al zegt, omrijden is ook een mogelijkheid, er zijn vast meer straten die naar dezelfde plek leiden.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Er bestaat ook nog zoiets als snelheid aanpassen aan de omstandigheden, maar voor sommigen is dat blijkbaar ook een heel grote moeilijkheid.

Vr. Gr. Hans.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Mijn zoon kreeg vandaag een bekeuring van 50 euro (viel nog mee) Hij reed nl naast de weg die hij normaal zou moeten nemen omdat deze vol met kuilen zit. Hij vindt dat heel vervelend rijden en bovendien gevaarlijk. Hij vertelde ons al eerder dat hij schuddend over dat stuk weg moest rijden...
Lijkt me een geval van overmacht daar de wet volgen meer gevaar oplevert dan de wet overtreden. Er staat niet alleen dat het vervelend rijden is maar ook dat het gevaarlijk is.

Ik ken daarnaast een geval waarin de gemeente schadeplichtig was wegens slecht onderhoud aan een fietspad, waardoor fietsers schade en zelfs letsel opliepen. Foto maken, bezwaar aantekenen en maar zien hoe zij daar over denken. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe groot en diep die kuilen zijn (1 cm of 20 cm diep lijkt me nogal een verschil). Het geval waar ik het over had betrof een forse kuil van zeker 20 cm diep over de hele breedte van het pad.

karr-2

Lijkt me een geval van overmacht daar de wet volgen meer gevaar oplevert dan de wet overtreden. Er staat niet alleen dat het vervelend rijden is maar ook dat het gevaarlijk is.
Er staat gevaarlijk dat klopt, maar dat is een inschatting van de overtreder zelf en niet gedaan door een officiele macht die daar over gaat. Kortom, daar heb je niets aan als je voor de rechter staat.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

@Karr,

Dat ligt eraan. Als een normaal mens die inschatting zou maken mag je zelfs tot op zekere hoogte een verkeerde inschatting maken.

Het recht stelt daar middels de riedel "weten en behoren te weten" de grens.

Een rechter zal hier uiteindelijk het laatste woord over hebben. Als de kuil door hem (of in de bezwaarfase door de gemeente zelf) gevaarlijk wordt gevonden, dan is het het goed recht van de jongen om een minder gevaarlijke route te kiezen, en dat hoeft echt niet per se omrijden te zijn.

Ik denk dat het er echt van afhangt of we het hier hebben over een paar deukjes in het asfalt of over een maanlandschap.

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Wat te denken, je weet omdat hij er altijd rijdt en de weg slecht vindt, dus ervaren op deze weg, een half uurtje eerder van huis te gaan en rustiger te rijden. De GEMEENTE inlichten, dit had al eerder gebeurd moeten worden met zijn ervaringen, dat de weg haast te slecht en te onbegaanbaar is/was. Achteraf, terwijl je zelf ervaring hebt met de toestand van deze weg en er geen melding van maakt, te klagen is in mijn opinie een zwaktebod.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Het gaat hier om een boete met een strafrechtelijk karakter en daarnaast kan civielrech een rol spelen als het gaat om schade veroorzaakt door de slechte weg. Wat betreft de boete: bezwaar maken met het argument dat het gevaar op zou kunnen leveren om op de weg te blijven rijden. Maak ook (als bewijs) foto's van de weg en voeg deze bij het bezwaarschrift toe. Verder aangeven dat op de weg blijven rijden een ernstig gevaar op zou leveren voor de gezondheid (kans op valllen) en dat er daardoor een noodzaak bestond om van de weg af te gaan. Verder een melding maken bij de gemeente/de wegbeheerder van de slechte staat van de weg (en van deze schriftelijke melding een afschrift bijvoegen bij het bezwaarschrift ter staving dat er stappen zijn ondernomen om wat aan het probleem te doen).

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Maar in het hele verhaal van de topic schrijfster staat nergen vermeld WAAR die zoon reed.

Er staat: "Hij reed nl naast de weg die hij normaal zou moeten nemen "
Welk soort "weg" moet hij dan nemen?

Misschien dat het dan voor de lezers duidelijker wordt waarom hij een bekeuring kreeg.

Hugo909

Ongelezen bericht door Hugo909 »

Natuurlijk kan je in beroep gaan tegen die boete!
Het zou wel geholpen hebben als de slechte staat van dat wegdek al voor de boete aangekaart was bij de gemeente door u of uw zoon.

Niet geschoten is altijd mis.

Gesloten