Beste bank voor openen spaarrekening
-
Pieter-007
Beste bank voor openen spaarrekening
Ik wil graag een nieuwe spaarrekening gaan openen, er zijn vele opties waardoor ik zelf niet echt weet welke bank nu echt goed is.
De bank moet uiteraard wel bescherming geven tot € 100.000 maar dat zijn vrijwel alle banken in de EU.
Daarnaast is het natuurlijk fijn als er goede rentes zijn, ik zie diverse banken tussen de 1,9 - 2,05% rente.
Rentebetaling per maand zou fijn zijn.
Ik ben alleen benieuwd wat jullie ervaring is met banken buiten Nederland.
Zelf kom ik iedere keer uit op de Santander bank maar de reviews zijn erg wisselend dus heb ik mijn twijfels over die bank.
Raisin is ook een optie maar dat is blijkbaar meer een ''tussenpersoon'' want bij een eventueel faillissement weer niet handig is.
Misschien dat jullie daarom andere ervaringen hebben? Alle tips/suggesties zijn welkom.
De bank moet uiteraard wel bescherming geven tot € 100.000 maar dat zijn vrijwel alle banken in de EU.
Daarnaast is het natuurlijk fijn als er goede rentes zijn, ik zie diverse banken tussen de 1,9 - 2,05% rente.
Rentebetaling per maand zou fijn zijn.
Ik ben alleen benieuwd wat jullie ervaring is met banken buiten Nederland.
Zelf kom ik iedere keer uit op de Santander bank maar de reviews zijn erg wisselend dus heb ik mijn twijfels over die bank.
Raisin is ook een optie maar dat is blijkbaar meer een ''tussenpersoon'' want bij een eventueel faillissement weer niet handig is.
Misschien dat jullie daarom andere ervaringen hebben? Alle tips/suggesties zijn welkom.
Re: Beste bank voor openen spaarrekening
Ga juist niet voor die banken die je noemt. Veel gezeur, zeker als er iets fout gaat.
Kies verder een bank waarbij je huidige betaalrekening ook daar de tegenrekening is. Dat scheelt rond de 40 euro kosten per jaar.
Kies verder een bank waarbij je huidige betaalrekening ook daar de tegenrekening is. Dat scheelt rond de 40 euro kosten per jaar.
-
Pieter-007
Wat voor gezeur bedoel je precies? slechte service of... ?
Ik heb uiteraard een spaarrekening bij de bekende Nederlandse bank, ik wil echter een extra spaarrekening openen.
Bijvoorbeeld https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht kunt u de rentes tussen banken vergelijken. Bij meer informatie kunt u zien hoe vaak de bank rente uitbetaald. Bij de meeste banken kunt u een gratis spaarrekening openen zonder betaalrekening. Bij filters kan je Depositogarantiestelsel op Nederland of andere EU land neerzetten.
Ik heb liever Nederlandse bank, mogelijk werkt dit fijner met de Belastingaangifte en het voelt veiliger aan. Of dit klopt weet ik niet.
Op https://www.eerlijkegeldwijzer.nl/bankw ... jouw-bank/ kunt u kijken hoe duurzaam uw bank is
Op https://www.dnb.nl/openbaar-register/?p=1&l=20 kunt u controleren of de bank een Nederlandse vergunning heeft, zodat de staat garant staat voor maximaal ton indien bank failliet gaat.
Ik zit bij Bunq, waar de rente elke week uit wordt betaald op de dag dat de spaarrekening geopend wordt (hierdoor rente op rente effect). Ook is Bunq goed voor milieu en mensenrechten. Alleen hun klantenservice is in het Engels, maar alles kan je in de Nederlands talig app doen.
Ik heb liever Nederlandse bank, mogelijk werkt dit fijner met de Belastingaangifte en het voelt veiliger aan. Of dit klopt weet ik niet.
Op https://www.eerlijkegeldwijzer.nl/bankw ... jouw-bank/ kunt u kijken hoe duurzaam uw bank is
Op https://www.dnb.nl/openbaar-register/?p=1&l=20 kunt u controleren of de bank een Nederlandse vergunning heeft, zodat de staat garant staat voor maximaal ton indien bank failliet gaat.
Ik zit bij Bunq, waar de rente elke week uit wordt betaald op de dag dat de spaarrekening geopend wordt (hierdoor rente op rente effect). Ook is Bunq goed voor milieu en mensenrechten. Alleen hun klantenservice is in het Engels, maar alles kan je in de Nederlands talig app doen.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 01 mar 2026 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Duc
, witte angora
en Pieter-007
vinden dit leuk
Ik heb zelf een spaarrekening bij de Santander Consumerbank en ben er zeer tevreden over. Geen enkel 'gezeur'.
HenkHH
en Pieter-007
vinden dit leuk
-
witte angora
Ik heb Santander en de OpenBank. Deze twee worden samengevoegd. Het openen was even een gedoetje, maar als het eenmaal werkt, dan werkt het en is er niks geen gezeur. Bij beiden kan ik storten, en bij beiden kan ik opnemen, dat gaat allemaal prima. Het enige is dat een overschrijving meer tijd kost dan tussen Nederlandse banken. Reken op een werkdag. Maar dat is met andere instellingen, binnen Nederland, ook zo. Overigens krijg je bij OpenBank ook een bankpas, je kan er gewoon mee betalen.
De rentepercentages zijn prima. Bij Santander kan je ook deposito's t/m 4 jaar openen, met rentes tussen 2,20 en 2.40%. Wel is het inloggen een beetje vaag: enkel een alias en een wachtwoord. Geen 2-trapsverificatie. Neem dat mee in je overweging!
Via Raisin heb ik nooit iets willen regelen, heb daar op een of andere manier geen goed gevoel bij. Als Raisin ermee stopt, hoe kom je dan bij je bank?
Voor goede rentepercentages kan je ook eens bij Centraal Beheer kijken. Daar kan je zowel een spaarrekening als deposito's openen. De site werkt niet altijd naar behoren, dat kan af en toe wel aardig wat gezeur opleveren. Maar als het loopt, dan loopt het.
Nationale Nederlanden zou ik links laten liggen. De verzekeringstak en de banktak weten niet van elkaars bestaan, kunnen niet in elkaars systemen, en de nabestaandendesk is enkel een doorgeefluik van beide takken richting erfgenamen. Die weten, snappen en kunnen ook niks. Ik spreek helaas uit ervaring, ben ook niet de enige.
De rentepercentages zijn prima. Bij Santander kan je ook deposito's t/m 4 jaar openen, met rentes tussen 2,20 en 2.40%. Wel is het inloggen een beetje vaag: enkel een alias en een wachtwoord. Geen 2-trapsverificatie. Neem dat mee in je overweging!
Via Raisin heb ik nooit iets willen regelen, heb daar op een of andere manier geen goed gevoel bij. Als Raisin ermee stopt, hoe kom je dan bij je bank?
Voor goede rentepercentages kan je ook eens bij Centraal Beheer kijken. Daar kan je zowel een spaarrekening als deposito's openen. De site werkt niet altijd naar behoren, dat kan af en toe wel aardig wat gezeur opleveren. Maar als het loopt, dan loopt het.
Nationale Nederlanden zou ik links laten liggen. De verzekeringstak en de banktak weten niet van elkaars bestaan, kunnen niet in elkaars systemen, en de nabestaandendesk is enkel een doorgeefluik van beide takken richting erfgenamen. Die weten, snappen en kunnen ook niks. Ik spreek helaas uit ervaring, ben ook niet de enige.
Pieter-007
en bupaul
vinden dit leuk
-
Pieter-007
Bedankt voor jullie reacties, wat ik vooral belangrijk vind is dat me geld veilig staat, goede rente en goede klantenservice. Het hoeft van mij geen ''duurzame'' bank te zijn, alleen het woord al haha!
Santander en Openbank gaan inderdaad samen, dus dan maakt het weinig verschil meer tussen die 2.
Ik maak me dan wel weer zorgen dat Santander geen 2-staps verificatie heeft, nogal makkelijk te hacken en dat is niet iets wat je wil als je er geld op hebt staan.
Bunq heb ik ook nog in overweging, al weet ik dat die bank in het verleden wel is op Radar of KassaTV is geweest.
Santander en Openbank gaan inderdaad samen, dus dan maakt het weinig verschil meer tussen die 2.
Ik maak me dan wel weer zorgen dat Santander geen 2-staps verificatie heeft, nogal makkelijk te hacken en dat is niet iets wat je wil als je er geld op hebt staan.
Bunq heb ik ook nog in overweging, al weet ik dat die bank in het verleden wel is op Radar of KassaTV is geweest.
Dat ligt aan de criteria die u stelt.Pieter-007 schreef: ↑01 mar 2026 15:30Ik wil graag een nieuwe spaarrekening gaan openen, er zijn vele opties waardoor ik zelf niet echt weet welke bank nu echt goed is.
- De hoogste rente?
- De hoogste mate van veiligheid?
- Het meeste gebruikers gemak?
- Fiscaal gezien de beste oplossing?
- Wilt u opnieuw een ID procedure doorlopen?
De antwoorden op die vragen bepalen wat voor u de beste oplossing is.
Ik spaar via centraal beheer. Niet de allerhoogste rente maar wel betrouwbaar, klantvriendelijk en snel. Binnen 4 uur heb je het geld wat je opneemt weer op je vooraf aangemelde normale betaalrekening.
Ik zit bij de Triodos bank.
Ik ben 100 procent tevreden.
Ik ben 100 procent tevreden.
Je kunt vanaf de spaarrekening alleen geld overboeken naar je vaste tegenrekening, een betaalrekening elders.Pieter-007 schreef: ↑01 mar 2026 19:34Ik maak me dan wel weer zorgen dat Santander geen 2-staps verificatie heeft, nogal makkelijk te hacken en dat is niet iets wat je wil als je er geld op hebt staan.
Zou je die vaste rekening willen wijzigen dan geldt daarvoor wél een 2-stapt verificatie.
Daarnaast moet je dan ook nog eerst een bedrag overmaken vanaf de nieuwe tegenrekening naar je Santander spaarrekening alvorens je nieuwe tegenrekening gevalideerd wordt.
witte angora
en HenkHH
vinden dit leuk
-
peter17111962
Ga gewoon net als ik naar de Rabobank. Deze hebben tenminste (helaas steeds minder) kantoren waar je langs kan om iets te vragen of iets te regelen. Werkt veel handiger en veiliger als een internet bank.
Nijogeth
vindt dit leuk
BigBank geeft 2,05% maar je moet wel enkele dagen wachten voordat ze het geld terugboeken.
Trade Republic geeft 2% en geeft de ECB rente door. Overboekingen staan direct op je betaalrekening.
Scalable Capital geeft ook de ECB rente door, maar overboekingen duren tot een bankdag.
Trade Republic geeft 2% en geeft de ECB rente door. Overboekingen staan direct op je betaalrekening.
Scalable Capital geeft ook de ECB rente door, maar overboekingen duren tot een bankdag.
Ik heb een rekening bij "BONDORA". Dit is een investeringsbank in Estland en zij geeft 6% rente, wat dagelijks wordt bijgeschreven. Tot op heden zeer tevreden. Geld storten en opnemen geen probleem.
Maar dat is toch geen spaarrekening.
Maar een beleggingsproduct.
Met risico's.
En zonder depositogarantie.
-
Zombiemaster
Ik zou voor een Nederlandse bank kiezen, daar heb je de minste problemen mee. Kies niet voor een Spaanse bank zoals Santander/Openbank. Doe dat je erfgenamen niet aan. Voorkom dat ze Spaanse erfbelastingaangifte moeten doen.
Kies bijv. voor Ayvens, Yapikredi of Anadolu resp. maandrente, kwartaalrente en jaarrente.
Ja dat zijn Nederlandse banken en vallen onder het NLse DGS.
https://www.spaarinformatie.nl/
Kies bijv. voor Ayvens, Yapikredi of Anadolu resp. maandrente, kwartaalrente en jaarrente.
Ja dat zijn Nederlandse banken en vallen onder het NLse DGS.
https://www.spaarinformatie.nl/
Dat is alleen geen spaarrekening maar een beleggingsrekening. Het verschil is dat je bij die laatste je geld kunt verliezen.
Je kunt ook nog kiezen voor een depositorekening. Al dan niet voor wat kortere termijn (tijdslot sparen) bij rabo.
Dat het per dag wordt bijgeschreven is al een alarmbel. Dat is gebruikelijk bij scams. Het wekt vertrouwen en veel mensen zullen snel meer geld naar zo'n bedrijf overhevelen.
-
witte angora
Bondora op Trustpilot, trek zelf je conclusies. https://nl.trustpilot.com/review/bondora.com