LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR: een registratie die door niemand is gedaan...

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
maro

BKR: een registratie die door niemand is gedaan...

Ongelezen bericht door maro »

Hallo,

Mijn man en ik staan op het punt een huis te kopen, alleen is er door de hypotheekverstrekker aangegeven dat er een registratie is bij het BKR op mijn creditcard, een zogenaamde A-codering.
Ik ben onmiddelijk gaan nakijken of ik een betaalachterstand had, niet dus, en ben daarna met de postbank gaan bellen om ervoor te zorgen dat de registratie wordt verwijderd.
Netjes een fax gestuurd, maar nu blijkt dat er vanuit de Postbank nooit een betalingsachterstand is gemeld (omdat deze er idd niet is en nooit is geweest) en zij kunnen geen enkele codering op mijn naam zien als zij de BKR toets doen. Overigens ben ik ook nooit op de hoogte gebracht van een registratie door de Postbank, want dat zouden zij ook verplicht zijn geweest aan mij te melden.
De hypotheekverstrekker heeft echter het 'bewijs' dat er op mijn naam en mijn creditcard nummer toch echt een a-codering staat. Rara hoe kan dit?? Natuurlijk heb ik de papieren opgevraagd bij BKR, helaas gaat daar (te) veel tijd overheen... De postbank, en natuurlijk ik ook, is erg benieuwd wat er nu eigenlijk vermeld staat, en is bereid op te lossen wat mis is, maar zegt daarbij tevens dat dit eigenlijk een onmogelijk verhaal is. Een heel vreemd verhaal, vinden alle betrokken partijen, maar daar heb ik dus niks aan. Ik begrijp werkelijk niet hoe dit kan, heb zelfs nog nooit een lening gehad, naast de creditcard dan.
Iemand ideeen hoe dit allemaal mogelijk is??

Xpert

Re: BKR: een registratie die door niemand is gedaan...

Ongelezen bericht door Xpert »

Mogelijk loopt er nog iemand in Nederland rond die net als jij dezelfde achternaam, voorletters en geboortdedatum heeft.

BKR is namelijk niet feilloos.

Uittreksel kan je opvragen bij een bank. Een uittreksel toezenden duurt ongeveer een week. Het kost ongeveer 7 tot 8 euro.

maro

Ongelezen bericht door maro »

Daar heb ik ook over nagedacht, maar het creditcardnummer dat wordt vermeld bij de a-codering is echt mijn creditcardnummer.
Daarnaast heb ik een achternaam die nogal uniek is, dus lijkt mij onwaarschijnlijk...

Xpert

Het enige wat je dan kan doen is toch een uittreksel vanuit het BKR op te vragen.

denmar

Ongelezen bericht door denmar »

Kijk goed uit voor degene die je een hypotheek wil verkopen want door die zogenaamde registratie komen ze misschien wel met een andere hypotheek die dan ongetwijfelt wel wat duurder zal uitpakken. Ik zou u adviseren om voor u hypotheek nog maar eens flink te gaan winkelen om eens te kijken of een andere verstrekker ook met die codering aankomt. Ik wens u veel succes.

Xpert

Postbank zegt van niets te weten. Vraag een verklaring aan de Postbank dat zij nooit wat gemeld hebben bij het BKR en stuur deze naar het BKR. Eis van het BKR dat zij de registratie verwijderen.

Al met al is het niet zo moeilijk om met een enkele A-codering en een schriftelijke verklaring een hypotheek te verkrijgen. Veel geldverstrekkers willen bij een enkel A-codering een hypotheek verstrekken. Zelf met NHG als de investering < € 250.000,-- ken er een lening worden verstrekt. Achterstandcodering moet wel hersteld of schuld moet ingelopen zijn. Ook kan je je creditcard volledig aflossen en afmelden.

Als de Postbank de, volgens jou onterechte, codering niet weg krijgt dan maar op deze manier. Zeg er dan wel bij naar Postbank dat je dan nooit meer een krediet of een hypotheek bij de Posbank zal sluiten. Misschien kan je ze met deze opmerking aan het werk krijgen om alles in het werk te stellen om de codering te (laten) verwijderen.
Laatst gewijzigd door Xpert op 16 mar 2006 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

pault

Ongelezen bericht door pault »

alleen de bank die de melding gedaan heeft kan het creditcard nummer zien; een andere instelling die inzage heeft in het bkr kan slechts de kredietlimiet zien alsmede de registratiedatum en de naw-gegevens/geboortedatum. zeker niet de naam van de meldende instelling of kredietnummers e.d.

als er gesteld is dat het creditcard nummer zichtbaar is, klopt dat niet.

vermoedelijk een geval inderdaad van zelfde naam, voorletters en geboortedatum. laat de meldende bank dat even goed nakijken, mn het adres.

pault

Gesloten