LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR notering later afgemeld

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Rednaxela

BKR notering later afgemeld

Ongelezen bericht door Rednaxela »

Ongeveer 8 jaar geleden had ik een van mijn leven een financiele puinhoop gemaakt. Door deze situatie heb ik een BKR notering gekregen. In 2010 heb ik mijn leven gebeterd en ben ik begonnen om al mijn schulden af te betalen. In April 2012 waren al mijn schulden afbetaald en was ik schuldenvrij :)

Een van de grootste schulden had ik bij de Postbank. Deze lening was eerst naar Interpartes gegaan, maar toen ik een betalingsregeling wou treffen hoorde ik dat het was overgegaan naar GGN. De schuld was "doorverkocht" aan GGN. Iets wat vaker gebeurde volgens de medewerker van Interpartes. Uiteindelijk dus 27/5/2010 een betalingsregeling getroffen en die ik altijd heb nagekomen en april 2012 helemaal was afbetaald. Echter, zie ik bij BKR staan dat de eind datum staat op 27/8/2012, ruim 5 maanden later dan mijn laatste betaling.

Van GGN heb ik een bevestiging dat het dossier in april 2012 is afbetaald en ook via mijn bank afschriften van de betaling kan ik bewijzen dat ik in April 2012 de schuld helemaal voldaan heb. Dat de ING (voorheen Postbank) dit pas 5 maanden afmeldt lijkt mij toch niet correct? Wat zijn mijn rechten? Kan iemand mij daar mee helpen?

Moneyman

Re: BKR notering later afgemeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een paar opmerkingen:
1) goed dat je je schulden afbetaald hebt. Netjes!
2) GGN koopt geen schulden - dat is wettelijk verboden. Zij zullen de vordering voor Interpartes behandeld hebben.
3) Een dergelijke oude schuld gaat over veel schijven. Jij betaalt aan GGN, zij aan Interpartes, zij aan de ING, en overal moet een oude schuld verwerkt worden. Dat kost simpelweg tijd.
4) De ING heeft 8 jaar extra op jou moeten wachten, jij nu een paar maanden extra op hen. Het kan slechter ;)
5) het enige wat je mijns inziens kan doen, is met de ING bellen om te kijken of ze iets voor je kunnen betekenen. Maar reken nergens op.

Succes!

Rednaxela

1. Dank :)
2. Ok dat was letterlijk door een medewerker van interpartes verteld. Leek mij ook al raar.
3. Het kost veel tijd, maar 5 maanden is wel erg veel.
4. Rare redenatie, ze hebben niet 8 jaar moeten wachten. Ik heb in 2 jaar mijn hele schuld aan ING afbetaald.

Maar bestaan er geen regels bij BKR voor het afmelden van schulden?

En ja voor mij is het belangrijk. Ik ben nu al sinds April 2012 schuldenvrij en heb dankzij een goede vrouw, die financieel heel goed is, goed bezig. Ben zelfstandig en verdien 3x modaal. En heb en vooral maak geen schulden meer. En ik wil toch na 5 jaar wel toch een huis kopen. En dan maken die 5 maanden echt wel uit.

Voordat ik ING wil aanschrijven over bovenstaande wil ik wel weten wat de regels weten bij BKR omtrend het afmelden dat de lening is afbetaald. En wat voor tijd er staat om dit te melden.

Rednaxela

Inmiddels BKR aangeschreven omtrend het wijzigen van de registratie indien de schuld is voldaan. Neem aan dat hier wel regels voor zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Moneyman

Ik ben benieuwd. Ik dank dat het BKR niet veel meer zal zeggen dan "zo snel mogelijk" en je verder doorverwijst naar de ING.

Rednaxela

Ik heb ING ook een nette brief geschreven waar ik mijn situatie heb uitgelegd en gevraagd heb om te overwegen om de eind datum, die 5 maanden ligt na het afbetalen van de schuld, aan te passen. Naar aanleiding van mijn eerdere brief heeft de ING wel mijn A code verwijderd. Dus zoals eerder vermeld op het forum heeft het soms echt wel zin om eea uit te leggen.

Ik weet dat er stricte regels zijn tbv de registratie bij het BKR, en het zal mij verbazen dat er geen regels zijn omtrend het (af)melden bij de situatie van het voldoen van de schuld.

Inmiddels via diverse fora kunnen lezen dat het normaal 4-6 weken is. In mijn geval dus meer dan 20 weken!
Vind het geen probleem dat het 4-6 weken duurt, maar 20 weken is niet echt eerlijk. Maar ik ik verwacht en hoop ook dat ING hier begrip voor heeft en de 4-6 gaat aanhouden ...

Melviinbl

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Ik sluit mij bijna volledig bij MoneyMan aan ..!
Puntje vier is natuurlijk makkelijk roepen vanaf onze kant.
Maar als het over drie a vier schijfen moet is vijf maanden idd lang.
Had ook in twee gekunt..
Maar je moet toch vijf jaar wachten totdat hij echt "Verwijderd" is dus dan kunnen die drie extra maanden er ook wel bij toch?

Rednaxela

Nee, met die redenering ben ik het niet mee eens. Ik heb destijds elke stuiver om moeten draaien om mijn schulden zo snel mogelijk te moeten afbetalen. En bij ING was het zelfs dat ik elke keer op tijd moest betalen, want 1x niet op tijd is direct einde betalingsregeling. En daar heb ik mij gewoon strak aan gehouden.

Sowieso is het de vraag waarom het van Interpartes naar GGN is gegaan. Ik heb destijds er naar gevraagd maar daar heb ik nooit een goed antwoord op gehad. Ik heb dus alleen de uitleg gehad dat GGN incasso's van Interpartes hadden overgenomen. Niet gratis natuurlijk want uiteindelijk verdienen incasso bureau's er ook aan. (en goed ook, ik heb incasso's jaren geleden gehad waarvan het incasso bedrag 2x het bedrag was, wat er geincasseerd moest worden).

Met max 2 maanden vind ik inderdaad begrijpelijk ook al vind ik dat nog steeds lang. Maar 5 maanden vind ik onbegrijpelijk. Eerlijk gezegd vertrouw ik wel een beetje op ING, en dat ze dat ook wel in gaan zien. Want als jullie zeggen, ach wat is nou 3 maanden? Dan kan het ook de andere kant op van, ach wat zijn nou 3 maanden, dan maken we er toch 2 maanden later van ipv 5. En dat is dus waar ik op hoop bij ING.

Moneyman

O, nog even ter verduidelijking: mijn punt 4 was geen serieus punt, maar gewoon een stukje relativering. Vandaar ook de :wink: .

Interpartes is een incassobureau. Zij zetten de zaak door naar GGN omdat dat een gerechtsdeurwaardersorganisatie is en mannelijke incasso blijkbaar niet afdoende was. Zo simpel is het.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de ING.

Rednaxela

No worries, ik begreep de relativering. ;)

Nu is het inderdaad afwachten, de vorige keer kreeg ik vlot antwoord.

Dat Interpartes incasso bureau is dat het doorgestuurd heeft naar GGN, dat gegeven wist ik idd niet.
Dus ik geloof je.

Melviinbl

In mijn geval had ik het erbij gelaten.
Je gaat nu een hoop energie tijd en ergenis stoppen in iets.
Want als die vijf jaar voorbij zijn wil je dan direct een lening of hypotheek afsluiten?

Als dat niet het geval is had ik alle moeite niet gedaan.
Volgens mij is het meer een principe kwestie.
Altans dat gevoel krijg ik erbij.

Rednaxela

Klopt, is ook een principe kwestie. Maar don't worry ik ga niet heel veel energie er in stoppen. Heb al een nette brief geschreven. Dus ik wacht eerst even hun reactie af. De laatste keer kreeg ik vrij vlot antwoord.

En ja ik wil wel graag zsm een hypotheek afsluiten als ik ook een geschikt huis heb gevonden. Ik betaal nu vrije sector huur. En betaal enorm veel huur, dat zou ik liever willen betalen aan een hypotheek. Je betaalt immers je schuld terug.

Mijn situatie is wel drastisch veranderd. Ik verdien nu 3-4x zo veel als voorheen. (freelance IT-er)
En ik slaap wel fijn zonder schulden. Maar ik zou net even iets beter slapen wetende dat ik geen geld elke maand betaal waar ik later helemaal niets van terug zie. :)

Dus maar even duimen. Wellicht heb ik al antwoord deze week.

Melviinbl

In dat geval hebben we wel wat gemeen.
Ik heb een BKR A2 notering.
Afgemeld in 11-2011 dus staat nog 1 jaar.
Ook heel lullig tot stand gekomen en ging oorspronkelijk over een aflossing van 3 x 20 euro die niet was gemaakt.
De notering heeft 0 meerwaarde meer op mijn huidige leefsitatie.
Al 3 jaar een vaste baan, stijgend inkomen en ook al twee jaar vrije sector huurwoning a 910 kaal pm.
Met dit verhaal naar bank gegaan en gewoon een hypotheek gekregen.
Ben wel helemaal door de molen gehaald maar als alles verklaarbaar is zijn ze bij de bank ook net mensen ;) .
Afgelopen maandag sleutel van me apartement gekregen die ik heb gekocht.
Dus niet alle deuren zijn gesloten met een bkr notering.

Rednaxela

Niet helemaal vergelijkbaar omdat die van mij wel wat zwaarder was. Had a3 maar is inmiddels verzwakt naar code 3. (de A is weggehaald). Maar gezien de recente reacties op internet mbt registraties van ING heb ik vertrouwen in de ING dat ze de 5 maanden gaan herzien.

Heb nog geen antwoord gehad dus moet nog even afwachten deze week.

Wat wel teleurstellend is, is dat de BKR niet schriftelijk wil reageren over wat de voorwaarden zijn als een schuld is afbetaald en de registratie aangepast dient te worden. Dat vind ik wel een beetje raar omdat er wel bekend is hoe je een registratie kan krijgen en dat is allemaal strak vastgelegd. Maar blijkbaar is het een ander verhaal als jij je schuld hebt afbetaald. Ik heb BKR nogmaals aangeschreven, dus ik hou jullie hier ook van op de hoogte.

Rednaxela

Nogmaals het BKR aangeschreven en het BKR heeft vandaag gereageerd:

"De stoneringstermijn is 56 dagen. Meestal duurt het 56 dagen, voordat het krediet wordt afgemeld bij BKR.

Waarom heeft dit langer geduurd?

Wij verwijzen u naar de kredietverstrekker. U kunt navragen waarom het 5 maanden heeft geduurd, voordat u krediet werd afgemeld bij BKR"

Moneyman

Wat ik al dacht. Waarschijnlijk zijn er geen strakke regels, maar ligt de verantwoordelijkheid bij de melder.

Rednaxela

Wat mij betreft ook wat ik dacht: er zijn wel degelijk regels. De stoneringstermijn is maximaal 56 dagen.

Helaas nog geen reactie van de ING, maar vandaag gaat dezelfde brief, maar dan aangetekend de deur uit.

Toch netjes van BKR, dat ze de 2de keer wel schriftelijk wilden reageren. :)

Moneyman

Maar de stoRneringstermijn staat los van de afmeldtermijn. Logisch dat ze met het een wachten op het ander, maar het is dus niet zo dat direct na de storneringstermijn de afmeldtermijn ook verstreken is.

Rednaxela

Ah, inderdaad even nagezocht en je hebt gelijk. Ben er inmiddels achter gekomen dat wijzing voor BKR binnen 30 dagen gedaan moet worden door de registrant.

Maar goed, de aangetekende brief is richting de ING. En ik verwacht wel een net antwoord van de ING. De vorige keer heb ik die namelijk ook gekregen. En ook een schriftelijke reactie is richting het BKR gegaan.

We wachten wederom geduldig af :)

Rednaxela

BKR heeft weer gereageerd:

In het Algemeen Reglement staat 4 weken maar de banken hanteren meestal de stoneringstermijn van 56 dagen. Waarom het in uw geval vijf maanden heeft geduurd kan alleen de kredietverstrekker verklaren.

Gesloten