LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Boeterente Rabobank

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Lekker Hollands... :wink:

Har

Re: Boeterente Rabobank

Ongelezen bericht door Har »

Rabo bank ????

Lekker Hollands... :D


Boete rente is toch aftrekbaar in Box 1 ??? 52 %

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Boeterente Rabobank

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Kom net terug van de kerstmis borrel en hapjes van de Rabo, volgend jaar ga ik met ze naar een golfclinic, waar hebben ze dat geld van vandaan ???? om daar landelijk zo mee te smijten.

Ik viel uit de toon: Geen 3 delig Donner pak gedragen LOL. goed 2006 gewenst aan allen, niet aan de banken
Miepen waar ze het geld vandaan halen, maar wel meegaan met de golfclinic; Wel eten van ze, maar ze geen goed 2006 wensen. DAT is pas Hollands ! :cry:

robbertone
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:41

Re: Boeterente Rabobank

Ongelezen bericht door robbertone »

op 20 december schreef PaulR

Als je 20% van de hoofdsom boetevrij mag aflossen dan is het misschien een idee om dit te doen. Om dat te financieren vraag je bij de rabo een financiering aan. Op die manier heb je voor een deel lagere lasten zonder boete. Probeer dit dit jaar nog te regelen dan kan je in januari weer. Want dan is het een nieuw kalenderjaar en heb je 40% van de huidige lening op een lagere rente. Je moet wel rekening houden met 1% afsluitkosten over het 20% deel per keer. Wat ook van belang is dat je algemene voorwaarden vanaf 1999 zijn. Deze tip kreeg ik van een fiscaal jurist die erbij kon vermelden dat dit door de belastingdienst ook wordt geaccepteerd.

Betekent dit dat je de lopende Rabo hypotheek bij een 20% boetevrij aflossen clausule in 5 jaar zonder boeterente volledig kunt omzetten?

Ik heb de Rabo gevraagd of zij hieraan mee willen werken maar het antwoord was negatief. Bovendien werd eraan toegevoegd dat de aflossing van 20% uit eigen middelen afkomstig moest zijn.
Zij willen dus niet meewerken aan deze constructie.
Het vreemde is wel dat zij bij een volledige aflossingsberekening wel rekening houden met het 20% boetevrij aflossen en dus over 80% de CW boeteberekening maken. In dit geval wordt de eerste 20% ook geherfinancierd. Dit is natuurlijk belangrijk om de fiscale renteaftrek te houden.

Kan de Rabobank toch boete berekenen als je de oversluitconstructie elders bij een derde hypotheekverstrekker als 2de hypotheek onderbrengt.
Deze constructie zou dan inhouden het jaarlijks opbouwen met 20% van een tweede hypotheek onder gelijke afbouw van 20% de eerste hypotheek.

Wie heeft hiermee ervaring en of wil hierop reageren?

Rob

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Boeterente Rabobank

Ongelezen bericht door particulier »

Nee, in de voorwaarden staat gewoon duidelijk dat je 20 % per jaar boetevrij mag inlossen. Het geld kan dus komen van een andere geldgever. Je huis moet voldoende onderpand hebben voor deze constructie, een tweede geldgever zal je anders niet zo makkelijk accepteren. Bij een gedwongen verkoop heeft de aanbieder met een tweede hypotheekrecht als laatste recht op een deel van de verkoopopbrengst.

Een tweede geldgever zal daarom eerder je voor een lager bedrag accepteren of met een opslag op de rente.

Een andere, leuke constructie is die 20 % (of minder) lenen bij de ouders. Je moet wel een marktconforme rente betalen maandelijks aan de ouders, anders ziet de Belastingdienst het als een schenking. Voor de ouders is het een vordering in Box 3, terwijl de rente gewoon in Box 1 aftrekbaar is.

Het voordeel van deze constructie is dat het geld binnen de famillie blijft. Het nadeel is echter dat je prive- en zakelijke belangen met elkaar mengt. Eveneens is er voor de ouders een bepaald risico aan verbonden, die moeten ze wel willen dragen.

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Boeterente Rabobank

Ongelezen bericht door Pientjelien »

en ook niet onbelangrijk, papa en mama moeten dan wel het geld hebben, :wink:

Har

Re: Boeterente Rabobank

Ongelezen bericht door Har »

Is het waar dat boeterente vanaf 01-01-2007 niet meer aftrekbaar is ??

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2009 13:44

Re: Boeterente Rabobank

Ongelezen bericht door [email protected] »

ik ben opzoek naar de algemene voorwaarden voor hypotheken van de rabobankorganisatie 1992. Ik wil mijn hypotheek weghalen, maar ik krijg nu de horgere rente in rekening, terwijl ik minder betaal qua rente aangezien ik personeel ben en volgens mij staat er ergens in die voorwaarden alleen vermeld iets van de betaalde rente. Wie kan mij helpen en tevens jurispundentie over het voorval van de rabobank van hypotheken voor 2000. Groet,

Manhum

Gesloten