LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Credit Card gestolen, wat te doen ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
TH & MK

Credit Card gestolen, wat te doen ?

Ongelezen bericht door TH & MK »

Vorige week is mijn partner met een klant wezen lunchen in Motel Eindhoven van der Valk, zijn jas had ie naast zich opgehangen, en hier zat dus ook zijn portemonnee in, binnenzak die dicht was zat aan zijn kant...
Op een of ander manier hebben ze zijn portemonee eruit gehaald, credit card eruit gehaald en alles weer terug gedaan.
HIj is continue bij zijn jas geweest en heeft niks gemerkt, maar werd toch bestolen van zijn credit card.

Volgende dag krijgen we een brief van de interpay dat er iets niet klopt en dat ze zijn pas maar geblokkeerd hebben. Want er is maar liefst 2300 euro met zijn credit card betaald. In belgie..

Proces verbaal op laten maken en zoveel mogelijk informatie proberen in te winnen bij de ABN amro en interpay. Interpay...meneer u hoeft u niet druk te maken, want alles komt in orde!

2300 euro gaat niet in je koude kleren zitten!

Gisteren kregen we een brief met daarin de volgende mededeling:
dat mijn partner natlatig is geweest...en dat we zelf de 2300 euro moeten betalen. Er is misbruik gemaakt van onze credit card en nu moeten we er zelf voor opdraaien .... ? Hoe kan dit nou ?

Wie heeft er tips, en wat kunnen we nu het beste doen ....

TH EN MK

Credit-card bezitter.

Re: Credit Card gestolen, wat te doen ?

Ongelezen bericht door Credit-card bezitter. »

Geachte bestolene.
Uw verhaal lijkt me ongeloofwaardig.
Jas naast je , rits dicht en toch Credit-card weg.
Je moet toch weten dat bij diefstal je meteen door moet geven dat de card gestolen is. Wordt dan onmiddellijk geblokkeerd. Als je te lang wacht met doorgeven, Ben je zelf schuldig.!

Peter12

Ongelezen bericht door Peter12 »

In mijn mobiel heb ik alle telefoonnrs voor het blokkeren van alle passen opgeslaan. Bij verlies direct te melden. Maar dan nog kan het voorkomen dat tussen het tijdstip van diefstal en vermissing geld wordt opgenomen.
Een volgende remedie is om het opname krediet te beperken tot een acceptabel bedrag, zowel bij verlies als voor het opnemen van contant geld.
Alle pinpassen met pincode worden in het buitenland als creditcard geaccepteerd en daar is dus geen pincode noodzakelijk voor het doen van betalingingen.
De Postbank heeft een opname kreditlimiet van € 1000,-- , bij banken is de krediet limiet te verlagen tot bv € 250,--.
Ongeoorloofd gebruik van een creditcard komt meestal voor rekening van de eigenaar. Dus ik geef u weinig kans op terugbetaling van het geld.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zou dit toch verder uitzoeken. Het gaat om een fors bedrag.
Een creditcard betaling is mi rechtsgeldig als er een correcte handtekening op de bon staat. Mogelijk is er nog wat te verhalen op de (achteloze) belgische acceptant.

Gast

Hoeft niet.

In Frankrijk kun je met een cc betalen zonder ook maar een handtekening te zetten. Misschien is dat in Belgie ook zo.

Ik ben het in deze wel eens met interpay. Als ik naar een restaurant ga welk restaurant ook dan haal ik al mijn jaszakken leeg en stop het in mijn broekzak. Ik vind het ook niet zo slim om waardevolle spullen in een onbeheerde jas in een restaurant achter te laten.

Gast

Was je er beroepsmatig. Lunch van en voor de baas?

Misschien kun je je werkgever nog aansprakelijk stellen.

Remco Vos

Ongelezen bericht door Remco Vos »

Ik vraag mij ook af hoe je wel precies kunt weten waar en wanneer je pas gestolen is, maar die toch niet hebt laten blokkeren. Maar misschien is dit de manier waarop u achteraf denkt dat het gegaan moet zijn?

Volgens mij is het wel zo, dat de winkelier die de card geaccepteerd heeft zal moeten kunnen aantonen dat hij zorgvuldig is geweest. Om die reden vragen veel winkels tegenwoordig standaard om legitimatie bij het gebruik van creditcard. In ieder geval lijkt het me de moeite waard om de kopiebonnen op te vragen (en misch. een paar bonnen die u wèl zelf hebt ondertekend) om zo aan te tonen dat de winkelier niet zorgvuldig is geweest. Echter, als de handtekening goed nagemaakt is, wordt het denk ik een lastig verhaal.

Feit blijft dat veel winkels niet eens kijken naar de handtekening kijken. Dit kun je goed testen door zelf de pas door te halen en met de handtekening naar onder op de toonbank te leggen.

Voor de meelezers is het wellicht interessant om eens in de voorwaarden van je kaart te kijken. Ik heb geen Visa genomen omdat Mastercard soepelere voorwaarden hanteert (hanteerde?) bij veries of diefstal. Maar Visa bij Visa zijn al je aankopen automatisch verzekerd....

Groet,

Remco

dennis-caro

Ongelezen bericht door dennis-caro »

Beste TH & MK,

Wij hebben iets soortgelijks gehad op Schiphol. Credit Card uit portemonnee gehaald, portemonnee weer teruggestopt in mijn jaszak (volgens de politie gebeurt dit heel vaak, zo mis je niet direct je credit card want je hebt tenslotte je portemonnee nog, en kunnen de criminelen lekker op jou kosten gaan shoppen). Ik miste de credit card vrij snel omdat ik hiermee de parkeergarage wilde betalen. Geblokkeerd maar toch is er veel geld afgeschreven. Ook Interpay en ABN AMRO deden moeilijk. Ook ik kreeg een brief waarin stond dat ik nalatig was geweest. Onze rechtsbijstandsverzekering heeft er een zaak van gemaakt, dit is voor een onafhankelijke bankcommissie gekomen en uiteindelijk hebben we alles teruggekregen (wel een jaar na dato). Al met al vond de commissie dat ik niet nalatig was geweest, dat een met rits afgesloten jaszak een voldoende veilige plek is (zelfs op Schiphol) en dat dit onder het risico van de bank/creditcard-verzekering valt. Ik hoop dat het bij jullie ook zover komt en dat jullie het geld terug krijgen

Veel succes hiermee!

TH & MK

Ongelezen bericht door TH & MK »

Hi Dennnis Caro,

Bedankt voor je verhaal..ik ga het gelijk iets positiever inzien.
We hebben inderdaad de brief gehad waarin stond dat we zwaar nalatig waren geweest. Binnen 6 weken moesten we beroep doen als we het hier niet mee eens waren. Dit hebben we gedaan, en van de week een nieuwe brief ontvangen dat het in behandeling is en dat er weer een onderzoek loop..
Het geld is al van onze rekening afgeschreven, dus ik denk dat het heel erg moeilijk gaat worden om deze terug te krijgen.
Gelukkig hebben we nog een rechtsbijstandverzekering waarop we terug kunnen vallen.

Mvg

MK

dutch

Ongelezen bericht door dutch »

beste dennis-caro

Is het mogelijk dat ik een copy van de uitspraak van de onafhankelijke bankcommissie kan ontvangen???

Mij is hetzelfde overkomen als TH&MK alleen het was in de witte bergen
(van der valk)

mvg
Dutchdiver

dennis-caro

Ongelezen bericht door dennis-caro »

Hallo Dutchdiver,

Beetje late reactie (ik kom niet meer zo vaak op dit forum). Je kunt me mailen op [email protected]

Groeten,

dennis

TH&MK

Ongelezen bericht door TH&MK »

Hi Dennis Caro,

heb jij toevallig nog een kopie van die uitspraak van de geschillencommissie, misschien dat dit ons kan helpen.

Mvg

Gast

HI duchdiver heb jij nog wat van Caro gehoord ?
zo ja kan je dan effe contact op nemen.

TH en MK

Gesloten