LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dreig brieven sns

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Robierob
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2014 12:42

Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door Robierob »

Ik heb sinds 2009 een hypotheek bij de sns bank. Ik ben sinds enige tijd als zelfstandige aan het werk.. en ook ik voel helaas de crisis. Het komt dus wel eens voor dat ik mijn hypotheek niet op de eerste maar iets later in de maand betaal. Het komt gelukkig nooit voor dat een nieuwe maand in ga en dat de vorige maand niet is betaald. Echter ontvang ik brieven van de SNS waarin wordt gedreigd met een BKR melding of een opeising van de hypotheek.

Voor de duidelijkheid de rente die mij wordt doorberekend voor het niet tijdig betalen van de hypotheek betaal ik ook..en zoals al eerder aangegeven betaal altijd dezelfde maand.

Wanneer mag een bank dreigen met het aanmelden van bkr en opeisen van de hypotheek

arieene
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2010 21:25

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door arieene »

ik zou het niet weten welke tijd dat hiervoor staat, maar het zou op zijn minst fatsoenlijk zijn als je de eerste keer word aangesproken / uitgelegd word hoe het in de toekomst zou gaan verlopen bij meerdere keren laat betalen, en bij het wel meer als een maand achterstand oplopen, dit zou SNS ten minste een keer moeten doen, je de kans geven jou situatie uit te leggen, maar je kunt Helaas overal horen, en lezen hoe deze Bedrijfstak werkt, of niet werkt.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Zoals ik het lees betaalt TS structureel te laat. Dus het blijft niet bij een keer. Tja, en dan neemt de bank haar maatregelen, niet onlogisch.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door GJvdZ »

arieene schreef:ik zou het niet weten welke tijd dat hiervoor staat, maar het zou op zijn minst fatsoenlijk zijn als je de eerste keer word aangesproken / uitgelegd word hoe het in de toekomst zou gaan verlopen
Dat doen ze toch ook? Ze zeggen dat ts dan bij de BKR aangemeld kan/gaat worden. Wat valt er meer te vertellen. De ervaring leert ondertussen ook dat als je dat op een (te) vriendelijke manier zegt het vaak niet meer aankomt, zeker niet bij mensen die het financieel al wat lastiger hebben. Dan is een wake-up call nog het enige wat aankomt (ik zie dit bij veel mensen in mijn omgeving die financieele problemen hebben).

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door gilas »

Robierob schreef: Wanneer mag een bank dreigen met het aanmelden van bkr en opeisen van de hypotheek
Als je te vaak te laat betaald,wat zo te lezen bij jouw regelmatig het geval is.
arieene schreef:ik zou het niet weten welke tijd dat hiervoor staat, maar het zou op zijn minst fatsoenlijk zijn als je de eerste keer word aangesproken / uitgelegd word hoe het in de toekomst zou gaan verlopen bij meerdere keren laat betalen, en bij het wel meer als een maand achterstand oplopen, dit zou SNS ten minste een keer moeten doen, je de kans geven jou situatie uit te leggen, maar je kunt Helaas overal horen, en lezen hoe deze Bedrijfstak werkt, of niet werkt.
Dat staat in de voorwaarde die TS gelezen heeft voordat hij tekende voor zijn hypotheek.
En zoals al gezegd is,die brieven worden al gestuurd naar TS.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Robierob schreef:Ik heb sinds 2009 een hypotheek bij de sns bank. Ik ben sinds enige tijd als zelfstandige aan het werk.. en ook ik voel helaas de crisis. Het komt dus wel eens voor dat ik mijn hypotheek niet op de eerste maar iets later in de maand betaal. Het komt gelukkig nooit voor dat een nieuwe maand in ga en dat de vorige maand niet is betaald. Echter ontvang ik brieven van de SNS waarin wordt gedreigd met een BKR melding of een opeising van de hypotheek.

Voor de duidelijkheid de rente die mij wordt doorberekend voor het niet tijdig betalen van de hypotheek betaal ik ook..en zoals al eerder aangegeven betaal altijd dezelfde maand.

Wanneer mag een bank dreigen met het aanmelden van bkr en opeisen van de hypotheek
Meld je de bank ook dat het af en toe wat later wordt? Zo niet, dan kan ik me voorstellen dat ze er op een gegeven moment genoeg van hebben dat je steeds zonder melding te laat betaalt.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door sjohie »

Ad Verkaad schreef:
Robierob schreef:Ik heb sinds 2009 een hypotheek bij de sns bank. Ik ben sinds enige tijd als zelfstandige aan het werk.. en ook ik voel helaas de crisis. Het komt dus wel eens voor dat ik mijn hypotheek niet op de eerste maar iets later in de maand betaal. Het komt gelukkig nooit voor dat een nieuwe maand in ga en dat de vorige maand niet is betaald. Echter ontvang ik brieven van de SNS waarin wordt gedreigd met een BKR melding of een opeising van de hypotheek.

Voor de duidelijkheid de rente die mij wordt doorberekend voor het niet tijdig betalen van de hypotheek betaal ik ook..en zoals al eerder aangegeven betaal altijd dezelfde maand.

Wanneer mag een bank dreigen met het aanmelden van bkr en opeisen van de hypotheek
Meld je de bank ook dat het af en toe wat later wordt? Zo niet, dan kan ik me voorstellen dat ze er op een gegeven moment genoeg van hebben dat je steeds zonder melding te laat betaalt.
Er gelden allerlei afspraken tussen TS en de SNS bank, welke vanuit de bank grotendeels in de voorwaarden bij de hypotheek staan. Als daarin instaat dat ze op datum X, of dag Y in de maand een automatische incasso doen voor het bedrag, heeft TS daarvoor getekend, en zich er aan te houden.

Op eigen houtje daarvan afwijken is niet wat afgesproken is, en daar houden banken niet zo van. Die willen uniformiteit voor hun honderdduizenden klanten, en richten daar de bedrijfsprocessen en IT-systemen op in. Een klant die willekeurig binnen 4 weken betaald, past daar getuige de reactie van de SNS, niet in.

Mij is verteld, toen wij door het omvallen van de DSB (inclusief onze betaalrekening aldaar) een betaling misten, dat Florius na 3x niet kunnen incasseren je aanmeld bij het BKR. Wat dat over de SNS zegt weet ik niet, maar die info zou de SNS moeten kunnen geven.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door tenormin »

Komt erop neer, wat ik eruit lees is dat @robierob geen automatische incasso doet maar betaald wanneer het 'uitkomt', hoewel in zijn optie toch nog in de betreffende maand. Een bank zit daar echt niet op te wachten. En het is 100% juist dat, zo de SNS schrijft, als er niet op tijd betaald word er een BKR aan zit te komen. Dat is niet prettig, zachtjes uitgedrukt. Wonen kost geld; ook mensen de huren daar gaat de huur per 1ste van de maand van je rekening af. Is er geen geld dan krijg je een brief, met waarschuwing, gebeurd het wederom, net als bij een hypotheek dan krijg je problemen. Het enige advies wat ik kan geven is: zorg dat je hypotheek prioriteit nummer 1 is.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door sacredfour »

Robierob, er wordt van jouw wel verwacht dat je op tijd betaald, maar als je de bank vraagt waarom ze de rente verhogen en waarom ze niet zeggen dat ze de hypotheek doorverkocht hebben, geven ze geen antwoordt.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door CB »

Robierob schreef:Wanneer mag een bank dreigen met het aanmelden van bkr en opeisen van de hypotheek
Bij een achterstand op je hypotheek van meer dan 120 dagen wordt je bij het BKR gemeld met een A(chterstands) codering. Dat is dus bij een achterstand van 3 maanden. Zie onderstaande link bij "Wanneer word ik bij BKR geregistreerd?":

https://www.bkr.nl/Veelgestelde-Vragen/ ... nGegevens/

Robierob
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2014 12:42

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door Robierob »

Het is mij helemaal duidelijk dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Echter in de praktijk,, en dat merk ik ook als zelfstandig ondernemer werkt dat niet altijd. Mijn klanten hebben ook een betaaltermijn waarbinnen ze moeten betalen.. Doen ze dit niet dan word de incasso procedure ingezet ..maar daar zijn ook regels en termijnen voor...die kan ik niet aan mijn laars lappen. Ik neem aan dat de SNS de regels niet kan buigen wanneer het ze goed uitkomt..?

En voor de record het is niet dat ik hier een sport van wil maken. Maar heb 13 januari een brief gekregen waarin staat dat het volledige bedrag van de maand Januari nog niet is voldaan..dat ze een melding moeten maken bij het bkr van de achterstand en dat ze de lening in zijn geheel gaan opeisen wanneer het totaal bedrag niet binnen 5 dagen is betaald.. ( kan dit ..of is dit dreigen) in mijn ogen is het allebei absurd

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door tenormin »

Ik neem aan dat de SNS de regels niet kan buigen wanneer het ze goed uitkomt..?

Nee, de SNS bank gaat geen regels buigen; andere banken ook niet, dit terzijde.
.. heb 13 januari een brief gekregen waarin staat dat het volledige bedrag van de maand Januari nog niet is voldaan..dat ze een melding moeten maken bij het bkr van de achterstand en dat ze de lening in zijn geheel gaan opeisen wanneer het totaal bedrag niet binnen 5 dagen is betaald.. ( kan dit ..of is dit dreigen) in mijn ogen is het allebei absurd
Waaruit blijkt dat u een gedeelte van de hypotheek heeft overgemaakt. Ook daar gaat geen enkele bank mee akkoord. Zou zo snel mogelijk een afspraak maken met uw bank en een en ander nader toe te gaan lichten, mondeling, misschien dat er dan een mouw aan te passen is; met uw eigen interpretatie van betalen gaat het hem niet worden.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Robierob schreef:Het is mij helemaal duidelijk dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Echter in de praktijk,, en dat merk ik ook als zelfstandig ondernemer werkt dat niet altijd. Mijn klanten hebben ook een betaaltermijn waarbinnen ze moeten betalen.. Doen ze dit niet dan word de incasso procedure ingezet ..maar daar zijn ook regels en termijnen voor...die kan ik niet aan mijn laars lappen. Ik neem aan dat de SNS de regels niet kan buigen wanneer het ze goed uitkomt..?

En voor de record het is niet dat ik hier een sport van wil maken. Maar heb 13 januari een brief gekregen waarin staat dat het volledige bedrag van de maand Januari nog niet is voldaan..dat ze een melding moeten maken bij het bkr van de achterstand en dat ze de lening in zijn geheel gaan opeisen wanneer het totaal bedrag niet binnen 5 dagen is betaald.. ( kan dit ..of is dit dreigen) in mijn ogen is het allebei absurd
Een hypotheektermijn is niet te vergelijken met facturen die u aan uw klanten stuurt.
Immers, u heeft in 2009 een officiele hypotheekakte ondertekend waarin u uw woning als onderpand aan de bank aanbiedt, en waarin de voorwaarden voor alle betalingen, opeising en excutie van de woning zijn opgenomen.

Verder geldt de bank een wettelijke zorgplicht heeft. Hieronder valt ook, dat ze u niet rauwelijks kunnen dagvaarden of tot opeising van het gehele bedrag kunnen overgaan. Als u echter struktureel te laat betaald, kan dit op middellange termijn wel een motief zijn om de relatie met u te beeindigen en het bedrag terug te vorderen.

In uw posting wordt niet vermeld hoevaak u te laat heeft betaald. Gezien de dreigende taal van de SNS vrees ik dat dit er inmiddels een behoorlijk aantal zijn, en u ingeschaald ben als een onbetrouwbare klant. Dit kan overigens ook gevolgen hebben voor de nieuwe rente als uw rentevaste periode afloopt.

Er is geen ander advies dan op tijd te betalen. Eeventueel uw belastingteruggave/(be)spaargeld, voor een toereikend saldo op een aparte rekening zetten en daaruit per 1e maand met een vaste overboeking de hypotheek betalen, en dit in de loop van de maand vanuit u reguliere betaalrekening aanzuiveren.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door witte angora »

Robierob schreef:Het is mij helemaal duidelijk dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Echter in de praktijk,, en dat merk ik ook als zelfstandig ondernemer werkt dat niet altijd. Mijn klanten hebben ook een betaaltermijn waarbinnen ze moeten betalen.. Doen ze dit niet dan word de incasso procedure ingezet ..maar daar zijn ook regels en termijnen voor...die kan ik niet aan mijn laars lappen. Ik neem aan dat de SNS de regels niet kan buigen wanneer het ze goed uitkomt..?

En voor de record het is niet dat ik hier een sport van wil maken. Maar heb 13 januari een brief gekregen waarin staat dat het volledige bedrag van de maand Januari nog niet is voldaan..dat ze een melding moeten maken bij het bkr van de achterstand en dat ze de lening in zijn geheel gaan opeisen wanneer het totaal bedrag niet binnen 5 dagen is betaald.. ( kan dit ..of is dit dreigen) in mijn ogen is het allebei absurd
Ik snap je punt, maar... dit is nu eenmaal overal en met iedereen. Hetzelfde met de huur: die moet op de 1e van de nieuwe maand binnen zijn, betaal je later, dan komt er al vlot een niet al te vrolijke brief met het vriendelijke verzoek te betalen.

Er is nu eenmaal een afspraak, dat het financieel erg moeilijk is is een feit, maar de bank is ook aan zichzelf verplicht de teugels erg kort te houden, zeker in deze tijd.

Maar als ik dit zo lees, speelt dit al aanzienlijk langer, dit is niet van één of twee keer een paar dagen te laat betalen.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door sjohie »

Robierob schreef:Het is mij helemaal duidelijk dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Echter in de praktijk,, en dat merk ik ook als zelfstandig ondernemer werkt dat niet altijd. Mijn klanten hebben ook een betaaltermijn waarbinnen ze moeten betalen.. Doen ze dit niet dan word de incasso procedure ingezet ..maar daar zijn ook regels en termijnen voor...die kan ik niet aan mijn laars lappen. Ik neem aan dat de SNS de regels niet kan buigen wanneer het ze goed uitkomt..?

En voor de record het is niet dat ik hier een sport van wil maken. Maar heb 13 januari een brief gekregen waarin staat dat het volledige bedrag van de maand Januari nog niet is voldaan..dat ze een melding moeten maken bij het bkr van de achterstand en dat ze de lening in zijn geheel gaan opeisen wanneer het totaal bedrag niet binnen 5 dagen is betaald.. ( kan dit ..of is dit dreigen) in mijn ogen is het allebei absurd
Nee dat mag een bank niet, voor hen gelden dezelfde incassoregels als voor elk ander bedrijf. Echter kan je er donder op zeggen dat ze op dat vlak elke punt en letter van de betreffende wetten en regels kennen, dus ik zou ze via die route niet proberen te dwingen om af te wijken van jullie op papier staande afspraken. :wink:

Beste is om een gesprek met ze aan te gaan, en dan niet via wat mailtjes naar een servicedesk, maar vis à vis met een echt persoon, om eea toe te lichten, en om lief te vragen of er wat mogelijk is. De laatste paar jaar zijn ze daar wel wat toegankelijker in geworden, denk aan een jaar opschorten van de rentebetalingen oid, om executieverkoop te voorkomen.

Maar goed, je vraag is inmiddels wel beantwoord hierboven.
Laatst gewijzigd door sjohie op 01 feb 2014 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door eleven »

Robierob schreef:Het is mij helemaal duidelijk dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Echter in de praktijk,, en dat merk ik ook als zelfstandig ondernemer werkt dat niet altijd. Mijn klanten hebben ook een betaaltermijn waarbinnen ze moeten betalen.. Doen ze dit niet dan word de incasso procedure ingezet ..maar daar zijn ook regels en termijnen voor...die kan ik niet aan mijn laars lappen. Ik neem aan dat de SNS de regels niet kan buigen wanneer het ze goed uitkomt..?

En voor de record het is niet dat ik hier een sport van wil maken. Maar heb 13 januari een brief gekregen waarin staat dat het volledige bedrag van de maand Januari nog niet is voldaan..dat ze een melding moeten maken bij het bkr van de achterstand en dat ze de lening in zijn geheel gaan opeisen wanneer het totaal bedrag niet binnen 5 dagen is betaald.. ( kan dit ..of is dit dreigen) in mijn ogen is het allebei absurd
Ik denk, dat je ZZPer bent, wat je noemt zelfstandige ondernemer?
Dat klanten steeds proberen de betaling op het uiterste datum te doen, ben ik het met je eens.
Maar als zelfstandige moet je een buffer opbouwen, om zulke problemen uit de weg te gaan.

Dat je de eigen hypotheek al langer niet kunt betalen, is toch iets mis en ik geef je een goede raad, trek de stekker uit, want met je zelfstandigheid kan je de gewone lasten niet betalen.

En dreigen van de SNS, kan ik mij niet in vinden, want ook van de belastingdienst krijg je zulke "dreigbrieven" met extra rente, als je niet op tijd betaald.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door CB »

Robierob schreef:Het is mij helemaal duidelijk dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Echter in de praktijk,, en dat merk ik ook als zelfstandig ondernemer werkt dat niet altijd. Mijn klanten hebben ook een betaaltermijn waarbinnen ze moeten betalen.. Doen ze dit niet dan word de incasso procedure ingezet ..maar daar zijn ook regels en termijnen voor...die kan ik niet aan mijn laars lappen. Ik neem aan dat de SNS de regels niet kan buigen wanneer het ze goed uitkomt..?

En voor de record het is niet dat ik hier een sport van wil maken. Maar heb 13 januari een brief gekregen waarin staat dat het volledige bedrag van de maand Januari nog niet is voldaan..dat ze een melding moeten maken bij het bkr van de achterstand en dat ze de lening in zijn geheel gaan opeisen wanneer het totaal bedrag niet binnen 5 dagen is betaald.. ( kan dit ..of is dit dreigen) in mijn ogen is het allebei absurd
Ik heb je dat proberen duidelijk te maken met mijn bericht van

door CB » 31 jan 2014 21:55.

Heb je dat gelezen en de link bekeken?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Dreig brieven sns

Ongelezen bericht door kokka »

@ robbierob,
ik zou twee dingen doen;
in contact treden met de SNS, om de situatie uit te leggen.
zorgen dat je elke maand tijdig je verplichtingen nakomt.

Gesloten