LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSB rente vast binnen 10 jaren?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
stofzuigertje

DSB rente vast binnen 10 jaren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Curatoren willen voor mensen die korter dan 10 jaar vast hebben de rente boven de markt verhogen bij eerst volgende rentevast periode.

De klanten met 10, 15, 20 en 30 jaren zoals ik ook 30 jaar vast heb zitten dus niet met dat probleem.
De klanten met variabele, 1, 3 of 5 jaren vast moeten nu of dure rente betalen of boete als ze binnen 10 jaren weg willen.
Hier hebben ze voor getekend dus ze hebben niet alle aangeboden stukken gelezen.
Dom, maar helaas, als je iets niet weet is de Notaris er voor om het in eenvoudige begrijpelijke taal uit te leggen.

Een alternatief is verhuizen, bij verkoop woning is de aflossing ook bij DSB, dus ook binnen die 10 jaren na afsluiten gewoon boete vrij!

Maar ook andere banken gaan niet vrijuit.
De aangeboden rente daar is voor nieuwe klanten en meestal betalen trouwe klanten ook meer rente dan nieuwe klanten.
Dus als je elders 5 jaren vast 5% ziet moeten de vaste klanten ook vaak meer betalen, net als DSB bank.
Alleen van het Belgische Argenta weet ik dat het altijd gelijk is, dus nieuwe en bestaande betalen hetzelfde.
Er zijn nog enkele andere maar bij nieuwe hypotheek afsluiten dit vragen is beter dan achteraf klagen, want naast de DSB boete waar U ooit voor tekende komen er ook weer provisie en Notaris kosten bij, dus oversluiten naar elders kost veel geld.

hypotheekadviseur501

Re: DSB rente vast binnen 10 jaren?

Ongelezen bericht door hypotheekadviseur501 »

Stofzuigertje,

Hetgeen jij meldt over Argenta is niet waar. Bestaande klanten krijgen momenteel rentes van 10 jaar vast 5,15% met NHG.
Nieuwe hypotheekklanten krijgt Argenta niet omdat deze bank in Nederland geen hypotheken meer aanbiedt voor nieuwe relaties.
Wel is Agenta de geldverstrekker achter een stel Labelproducten waar 4,9% wordt gevraagd met NHG 10 jaar vast.

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Bij de Abn Amro is dit ook niet het geval.

Ik weet dat de SNS en ING wel deze vaste klanten boete hanteren. Al zullen deze partijen het natuurlijk anders uitleggen.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Ophef om niets en bedacht door mensen met te weinig verstand van zaken. De ING Bank, SNS Bank en ook andere banken kennen deze constructie ook al tijden. Daar heet dan Voordeelhypotheek of iets wat er op lijkt. Je krijgt korting op je rente, maar ga je je huis verkopen en je nieuwe huis niet bij die bank financieren of stap je over naar een andere bank, dan mag je 3,5% boete gaan betalen. Kwam dus niet alleen bij DSB voor.

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

marcel75 schreef:Ophef om niets en bedacht door mensen met te weinig verstand van zaken. De ING Bank, SNS Bank en ook andere banken kennen deze constructie ook al tijden. Daar heet dan Voordeelhypotheek of iets wat er op lijkt. Je krijgt korting op je rente, maar ga je je huis verkopen en je nieuwe huis niet bij die bank financieren of stap je over naar een andere bank, dan mag je 3,5% boete gaan betalen. Kwam dus niet alleen bij DSB voor.
Mijn verhaal gaat erover dat je bij het afgelopen van je rente vaste periode je rente aanbod hoger is dan nieuw klanten.

Banken noemen dit een welkoms korting als lokkerje voor nieuwe klanten. Ik noem het een vaste klanten boete. Dit staat los je getekende kontrakt, maar heeft meer te maken met de policy van een bank.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Stofzuigertje,
Het is overigens niet aan de notaris om de overeenkomst die je gesloten hebt met, in dit geval, de DSB Bank uit te gaan leggen. Het is aan de notaris om de hypotheekakte toe te lichten. Bij de DSB Bank zag een notaris de geldleningsovereenkomst niet eens! Overigens is dat bij de meeste banken het geval. Het is aan de adviseur om de geldleningsovereenkomst uit te leggen. Heeft de klant nog steeds vragen, dan kan hij natuurlijk altijd bij iemand anders te rade gaan.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik denk dat stofzuigertje deze berichtgeving bedoeld:
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/01/hog ... b-klanten/

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Emmy75 bedankt voor die goede link.
Ik wist deze nog niet bij het plaatsen.

Ik wist niet dat andere soms ook die 3½% boete regeling hadden, maar DSB binnen 10 jaar maar als je een ander huis koopt of geen huis mag je wel gratis weg.
Zo staat dat letterlijk in mijn Polis.
Dus alleen bij oversluiten andere bank en blijven wonen in huidige woning.

Of DSB alleen deze of nog verschillende had weet ik niet maar het zou mijn niets verbazen als andere nog slechtere voorwaarden hadden.

Argenta; Die Hypotheken waren wel verkrijgbaar en nu zeer moeilijk.
Omdat ze nu alleen wat de klant betaalde krijgen en geen extra provisie van Argenta als extra wil vrijwel niemand deze voor de adviseur matige hypotheek nog leveren.

Het NRC artikel en ook alle andere kranten en TV stations hebben het dus over 25.000 klanten die korter dan 10 jaar vast hebben.
De langer zittende klanten hebben dus vrijwel geen probleem.
Het totale aantal Hypotheken is dus veel groter.
Het probleem is dat de DSB niet meer nieuwe kan afsluiten dus de beloofde afsluit en verlengen tegen zelfde prijs van Dirk Scheringa geld nog steeds...

Maar omdat er geen nieuwe klanten meer kunnen komen kun je als Curator rustig op het maximale toegestane tarief gaan zitten.
Bij een hogere rente dan elders is de kans op verkoop van dit pakket Hypotheken gezien de door Curator aangetoonde winstmarge hoger dus beter voor hem.
Het is dus niet uitgesloten dat de DSB Hypotheken ooit worden overgenomen voor veel geld,
want op papier is het erg leuk voor de kopers en pas later zien ze het lijk in de kast....

Boukje Scheringa-de Vries was ook niet blij met deze berichten in de krant en sprak er ook schande van tijdens het winkelen in de plaatselijke supermarkt.
Helaas kan zij ook niets meer doen helaas.
Ze had haar man al eerder gewaarschuwd.

Gesloten