LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ELQ hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

Portfolio's van ELQ uit 2007 heten eurosail-NL (1 en 2). Google daar maar eens op. Ik vond onder andere deze prospectus met wat statistieken: http://www.ifsra.ie/data/in_mark_prosp/ ... PECTUS.pdf

Deze portfolio wordt door Moody's aangemerkt als risicovol in tijden van economische crisis. (Zie: http://bankrupt.com/TCREUR_Public/070802.mbx - doe even ctrl +F en zoek op eurosail)

De portfolio's van 2008 heten EMF-NL. (Zie: http://www.financialregulator.ie/data/i ... s10023.pdf - met wat gegevens over vorige de portfolio's eurosail-nl1, eurosail-nl2 en emf-nl1.)

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Stijging aantal executieverkopen

Maandag 13 oktober 2008
Het aantal gedwongen verkopen van huizen in de stad Amsterdam blijft stijgen. Bij zo'n verkoop moeten eigenaren hun pand verkopen, omdat zij hun hoge schulden niet kunnen afbetalen.
Zo werd er in 2003 80 procent vrijwillig geveild, bijvoorbeeld door overlijden en werd 20 procent gedwongen verkocht. Nu wordt ongeveer de helft op deze manier geveild.
Nu proberen de huisbezitters, wanneer ze rood staan, hun huis nog te behouden en geen grote aankopen meer te doen. Maar houdt de huidige kredietcrisis aan, dan zullen in de toekomst dit soort executieverkopen nog vaker voorkomen.

Bron AT5

Op de rest kom ik nog terug.

verzorgende
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2008 10:45

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door verzorgende »

hallo,

ik heb met veel intresse jullie stukjes aan het lezen. ik dacht eigenlijk dat ik de enige was met zoveel problemen bij elq. Ik ben 1 van die die mensen die het echt niet meer kan opbrengen om de hypotheek te betalen. Ze hebben geprobeert om mij een formulier voor onderhandse verkoop en een papier voor de werkgever om salaris rechtstreeks aan hun te laten uitbetalen te laten tekenen. Dit was volgens hun de enige mogelijkheid om een executieveiling te voorkomen. Ze hadden zelfs al een afspraak gemaakt bij de notaris om het formulier voor de onderhandse verkoop te bekrachtigen. Ik werd flink onder druk gezet door elq. Ik heb dit niet gedaan. Nu hebben ze de hypotheeklening opeisbaar gesteld. Ik heb ook een betekening van de notariele akte gehad van een gerechtdeurwaarder. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen. De hypotheeklasten zijn ruim 1700 euro per maand. Ik kan alleen maar zeggen als ik toen had geweten wat ik nu wist had ik het nooit gedaan. Suggesties zijn erg welkom.

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Ok ok, de huurtoeslag blijkt hoger te liggen dan ik dacht, maar die 10 miljard is nog te laag geschat. Als je daarentegen ook naar de inkomsten kijkt (OZB, Overdrachtsbelasting etc.) wordt deze discussie iets gecompliceerder.

Aftrek kost staat 10 miljard en dat wordt alleen maar meer
http://renteaftrek.eigenhuis.nl/Actueel ... fault.aspx

In het voorjaar werd bekend dat over 2007 in totaal 2,3 miljard aan huurtoeslag is uitgekeerd, 170 miljoen meer dan in 2006. In dat jaar, het eerste jaar van de nieuwe manier van aanvragen, was het totale bedrag aan huurtoeslag al sterk gestegen, en wel met 440 miljoen euro ten opzichte van 2005.

http://www.parool.nl/parool/nl/62/Consu ... slag.dhtml

En ik geloof niet dat de woningcorporaties die miljoenen direct aan de huurders overmaken. Zij moeten juist sinds kort aan Bos vennootschapsbelasting betalen omdat ze zoveel winst maken. Maar maak je niet druk, die aftrek wordt heus niet afgeschaft. Het kost de Staat met de oplopende rente wel miljarden meer de komende tijd.

Groet

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

Beste verzorgende,

Als je geen zak met geld hebt om afbetalingen te doen, dan denk ik dat je het beste je huis kunt verkopen. Liefst niet per gedwongen executie, want dan brengt het huis meestal minder op dan wanneer je het op je gemak kunt verkopen.

Verkoop alles wat je kunt verkopen en gebruik het geld om af te lossen.

Misschien kan je geld lenen bij je werkgever?

Ik zou eerst de gedwongen executie uit de weg ruimen, en dan het huis verkopen. Die lasten blijven nog wel even (te) hoog.

Waar ik benieuwd naar ben: hoe ben je in deze situatie terecht gekomen?

verzorgende
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2008 10:45

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door verzorgende »

Hoi Ianne,

wij hebben het huis vorig jaar gekocht van mijn schoonouders. Hun hadden een ander huis gekocht en woonden daar al in. Dit huis bleef maar leeg staan en werd maar niet verkocht. Wij hadden zelf toen een huurhuis. Mijn schoonouders dreigden alles kwijt te raken. Konden ook de dubbelen lasten niet meer betalen. Mijn vrien voelde zich toen geroepen om voor zijn ouders in de bres te springen. Het bleek echter dat hij BKR noteringen had van neckerman en telecom. Deze waren al wel ingelost. Bij de gewone bank kregen wij geen hypotheek en al snel kwamen wij uit op ELQ. Alles was zo geregeld. Wij zouden na 3 jaar kunnen oversluiten naar een gewone hypotheek. Mijn vriend dacht het is dan even 3 jaar afzien maar dat gaan wij redden. Nu begon ik met 1200 euro per maand ik zit nu op ruim 1700 per maand. Dit is niet haalbaar voor ons. Van tevoren heb ik heel wat bezwaren geuit. Ik heb dan ook niet mee getekend omdat ik de kriebels kreeg van die lui. En niet onterecht zoals blijkt. Wij hebben 3 kinderen en ik werk nu 5 dagen per week noodgedwongen. Ik werk in de verpleging dus doe ik maar veel nachtdiensten dit levert het meeste op. Maar voor de kids niet echt prettig. Vrienden van ons die kapitaal krachtig zijn hebben een bod van 150.000 euro op ons huis gedaan maar is door ELQ afgewezen. Wij hebben een hypotheek van 221.000 euro. Nu willen deze vrienden 200.000 bieden onder algehel kwijting maar hier hebben ze nog niks over gehoord. Ik ben bang dat ze het huis per executie gaan verkopen!

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

Vraag je de VTV wel maandelijks terug? Als je lasten veel hoger zijn geworden, kan het nuttig zijn om de VTV een keer te laten wijzigen. Zo krijg je maandelijks direct een deel van de rente van de Belastingdienst terug.

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Hoi verzorgende,

Hebben jullie een rechtbijstandverzekering ?
Zijn jullie lid van Vereniging Eigen Huis ?
Op dit topic kun je ook een advocaat vinden die veel evaring heeft met ELQ. Zij was afgelopen vrijdag ook in de uitzending van Netwerk.
Je kunt wellicht een kort geding starten met een beroep op redelijkheid en billlijkheid.
Een optie is verkoop en vervolgens weer terughuren.
Onderstaande makelaar adverteert hier mee;
http://www.direct-uw-huis-verkopen.nl/
Vergeet niet dat een eventuele verhuizing naar een ander (vrije sector) woning veel onverwachte kosten met zich meebrengen, inschrijfgeld, minimaal twee maanden huur borg vooraf, eventueel opslag van de boedel etc.
In sommige steden heb je zoenaamde vliegende brigades die proberen deze toestanden te voorkomen.

Sterkte en succes !

verzorgende
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2008 10:45

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door verzorgende »

Wij hebben wel een rechtbijstands verzekering. Ik ga op zoek naar die advocaat. En de vrienden die dit huis willen kopen vinden het prima als ik het ga huren van hun. Ik ben eigenlijk zo lam geslagen door de situatie dat ik ook nog niks ondernomen heb. Zo moe van alles en het steeds maar werken/gezin huishouden ik loop op mijn tandvlees. Ik zag geen toekomst meer. Nu ga ik actie ondernemen en misschien raak ik alles wel kwijt maar dan niet zonder slag of stoot. bedankt voor jullie snelle reactie

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

Dat lamgeslagen gevoel ken ik wel van voordat ik mijn zaken aan ging pakken. Dat moet je kwijt. Niets doen is echt niet goed.

Neem contact op met iedereen en geef aan dat je je voorgenomen hebt om zsm een oplossing te vinden voor dit probleem.

Contact zoeken met de advocaat (btwadvocaten.nl, Jeanine Bouwman) uit deze draad is misschien wel goed. je zult waarschijnlijk wel advies nodig hebben.

verzorgende
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2008 10:45

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door verzorgende »

Hoi Ianne,

Nee niks doen helpt niet ik voel mijn eigen net een lam op weg naar de slachtbank en dat door ons eigen schuld! Hij had nooit moeten tekenen.
Ik ga Jeanine Bouwman een mail sturen. en ik hoop dat ik snel uit deze puinhoop ben!

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

@verzorgende,

Onderstaand een deel van een bericht dat de betreffende advocaat, Jeanine Bouwman, hier een tijd geleden plaatste:
Ondervinden jullie ook grote problemen met de ELQ dan kunnen jullie je ook rechtstreeks tot mij wenden door een email te sturen naar [email protected]
Dit is hun webadres: http://www.btwadvocaten.nl/home

Succes!

Jack

verzorgende
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2008 10:45

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door verzorgende »

Bedankt Jack succes zal ik zeker nodig hebben!

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

@verzorgende,
Ze hebben geprobeert om mij een formulier voor onderhandse verkoop en een papier voor de werkgever om salaris rechtstreeks aan hun te laten uitbetalen te laten tekenen. Dit was volgens hun de enige mogelijkheid om een executieveiling te voorkomen. Ze hadden zelfs al een afspraak gemaakt bij de notaris om het formulier voor de onderhandse verkoop te bekrachtigen.
Dat is onderdeel van de policy om vanuit Elq te proberen een executie te voorkomen. Een executie brengt gemiddeld zo'n 33.000 minder op dan de getaxeerde executiewaarde.
Een voorbeeld. Stel de vrije verkoopwaarde van een woning is 200.000,-. De executiewaarde (EW) is dan rond 85% daarvan, dat is 170.000,- Als je een maximale hypotheek hebt, dan is deze 125% van de EW is dus 1,25 x 170.000 dat is 212.500,-
Als er een executieveiling plaatsvindt, en deze levert 33.000,- minder op dan de EW, is de opbrengst 137.000,- Afgezet tegen de hypotheek blijft er dan een restschuld over van 75.500,-. Daarbij komen dan nog kosten en onbetaalde termijnen.
Daar is de (voormalig)woningeigenaar aansprakelijk voor. Oftewel, die schuld moet terugbetaald worden. In veel gevallen kan dit niet en zal er faillissement cq schuldsanering volgen.

Elq weet dat natuurlijk als geen ander. Daarom proberen ze ook met de door jou genoemde stappen te voorkomen dat een executieveiling plaatsvindt. Als het pand middels een volmacht tot onderhandse verkoop kan worden verkocht, dan is de opbrengst naar verwachting hoger.
De verkoop komt dan ook niet in de boeken als een executie, en dat is beter voor het 'track-record' van Elq.

Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat, als deze vrienden een redelijk bod doen, men hier niet serieus op in gaat. Een executieveiling is echt het laatste wat Elq wil.

Mocht je nog info nodig hebben, of vragen hebben over Elq, misschien kan ik je in dat geval helpen, via

groet,

Jack

paussin
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2008 14:05

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door paussin »

hallo mensen ik heb ook een email naar mevrouw bouwman gestuurt ik kan het over die maanden ook niet meer op brengen de hypotheek.

verzorgende
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2008 10:45

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door verzorgende »

hoi Paussin,

heel veel sterkte toegewenst ik denk dat wij allemaal in hetzelfde schuitje zitten helaas!!!

groet verzorgende

Joep1304
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2008 11:27

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Joep1304 »

Hallo,

Heeft er iemand zicht op wat er met ELQ gaat gebeuren? Zover ik weet is ELQ, i.t.t. andere onderdelen van Lehman Brothers, niet overgenomen. Volgens mij heeft de Amerikaanse curator het formeel voor het zeggen bij ELQ.

Een mogelijke verkoop van de portefeuile van ELQ aan een andere hypotheekverstrekker behoort m.i. tot de mogelijkheden. Maar wat gebeurt er als er geen kopers zijn? De curator zal dan toch proberen zoveel mogelijk geld uit de boedel te halen. Wat zijn dan de gevolgen?

Ik heb zelf een aflossingsvrije hyp. lening lopen bij ELQ tegen een (tot eind volgend jaar) vast rentepercentage van 6%. Ik heb dus voorlopig geen problemen met stijgende rentes. Ik wens iedereen die door de ELQ hypotheek in de in de problemen is geraakt heel veel succes.

Ik zal dit forum met interesse blijven volgen.
groet,

Joep

paussin
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2008 14:05

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door paussin »

ik ga aanstaande vrijdag naar de advocaat toe

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Ianne »

Joep, ELQ viel onder de Britse bank van Lehman. Ik denk dat de Britse curator nu over ELQ moet beslissen. Ik denk dat ELQ momenteel meer inkomsten heeft dan de Britse onderdelen van Lehman ;-)

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

In april 2006 hebben wij vanwege een A code registratie een hypotheek bij ELQ afgesloten.
Onze tp heeft ons hierover prima ingelicht, de voordelen ( o.a de BKR code), en de nadelen( hogere en variabele rente).
Na goed overleg hebben wij toen besloten om de hypotheek te nemen.
Nu bijna 3 jaar later zijn de kosten wel flink gestegen, maar we kunnen het gelukkig nog goed opbrengen.
Deze week heb ik ELQ gebeld ivm met het feit dat wij in april kunnen (moeten) herfinanciëren bij een reguliere geldverstrekker.
De medewerkster aan de telefoon liet mij toen weten dat ELQ op het ogenblik geen nieuwe hypotheken afsluit.
Al met al ben ik, ondanks de huidige hoge kosten niet ontevreden over onze hypotheek.

Ik wens iedereen die wel in de problemen zijn gekomen veel sterkte en wijsheid.

Gesloten