LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ELQ hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
millieman
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2006 12:42

ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door millieman »

Hallo, is er misschien iemand die mij ervaring heeft met ElQ hypotheken.Ik ehb namelijk een BKR codering bij veel reguliere banken geprobeerd om me huidige hypotheek over te sluiten. Nou heb ik wel een offerte van ELQ binnen. Zitten er nog valkuilen als je over 3jr de hypotheek wilt oversluiten bv.

millieman

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Ik heb ervaringen met Elq.
Er zijn geen valkuilen of verborgen gebreken.
Het kan zijn dat een adviseur er nog wat verzekeringen aankoppelt, maar dat is nooit een eis van Elq.

millieman
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2006 12:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door millieman »

Bedankt voor je reactie Janjaap1. Er zit geen extra verzekering bij en voor de rest ziet het er goed uit. alleen de opzegtermijn van 1 maand die moet je goed in de gaten houden anders betaal je 6% boete

brro
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2006 11:38

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door brro »

Heb ook geprobeerd via ELQ een hypotheek te krijgen, echter kon ik maar zoveel procent van de executiewaarde lenen. Dit was een vereist volgens ELQ. Wij hebben ondanks bkr notering uiteindelijk een hypotheek kunnen krijgen bij de Rabobank. Alleen je moet kunnen aantonen waarom de bkr notering is ontstaan. De agent die ELQ aanbod, raden ons het af dit vanwege de hoge rente en minder voorwaarden.

yeehaw
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2006 01:56

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door yeehaw »

Let goed op de rentevaste periode! Indien deze variabel is moet je rekening houden met behoorlijke renteschommelingen.
M.i. kun je beter ervoor zorgen z.s.m. weer een schoon bkr te verkrijgen als in zee gaan met ELQ. Deze maatschappij maakt bewust de keuze voor bkr-gecodeerden en klanten met afwijkende inkomensbronnen en biedt geen lange rentevaste perioden. Het risico dat men loopt is vrij hoog en men wil dus de mogelijkheid houden op korte termijn rentepercentages aan te kunnen passen op hun inkomsten of verliesposten.
Tevens is de afsluitprovisie met 1,5% nogal hoog en ook de boeterente bij oversluiting buitensporig.

millieman
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2006 12:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door millieman »

Yeehaw
De rente is inderdaad variabel en dat is ook wat mij bezighoud....heb jij zelf dan ervaring met ELQ?

Daar ik overal geprobeerd heb me hypotheek over te sluiten en de bkr codering nog tot 2010 er staat.

yeehaw
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2006 01:56

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door yeehaw »

Millieman,

Ben zelf hypotheekadviseur geweest en heb ook met ELQ gewerkt.
Het zal helemaal afhangen van jouw situatie op dit moment of het verstandig is met ELQ in zee te gaan. Ik neem aan dat er bij de oversluiting een aantal leningen mee overgenomen worden binnen de hypotheek. Deze leningen zullen een hoger tarief kennen dan je ooit bij ELQ zal gaan betalen en ook de maandlasten zullen fors hoger zijn. Echter zal de resterende looptijd van deze leningen korter zijn, helemaal als je alles in het werk zou stellen om deze vervroegd af te lossen.
Indien de totale hoofdsom van de nieuwe hypotheek hoger uit zou vallen dan de (reeele) executiewaarde van de woning zou ik er niet aan beginnen gezien het risico op renteverhogingen en het strenge incassobeleid (lees executiebeleid) van dit soort geldverstrekkers.
* Waar je momenteel op moet letten is dat ELQ 1 jaar lang een rentekorting van 1% biedt, dit wordt echter vaak niet vermeld door de adviseur, waardoor bij de klant de indruk ontstaat dat de geboden rente het normale tarief is en vrij marktconform lijkt. Houdt er rekening mee dat over een jaar de rente i.i.g. al 1% stijgt.
* Let verder bij een oversluiting op de overige zaken zoals spaar/beleggings/overlijdensrisico/W.I.A./W.W. verzekeringen. Sluit geen verzekeringen dubbel af en ga er bij voorbaat van uit dat het afkopen en opnieuw afsluiten van dekkingen met veel verlies gepaard gaat.

Succes in je besluit.
Yeehaw

millieman
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2006 12:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door millieman »

Yeehaw,

die 1% rentekorting is wel vermeld dus iid dat de rente zal stijgen + nog de risico op renteverhogingen.
daarnaast hebben ze mij een polis aangeboden mbt overlijdensrisico dat heb ik nu ook bij me huidige hypotheek.
De totale hoofdsom is hoger dan de executiewaarde!!

er worden ook lopende leningen meegenomen inderdaad.
en een stukje om te verbouwen..

Maar als de rente omhoog gaat zal ik straks de zelfde maandlasten hebben als nu of meer....

En helemaal daar mij hyuidige rentevaste periode per Eind mei is afgelopen en de Fortis me aanbieding heeft gedaan van 5.35
dus mijn inziens beter nog 4 jr uitzitten en dan de hypotheek pas over te sluiten.

Elq biedt mij een variabele rente aan van 5.39 die dus over 1jr zeker een 1% zal stijgen en dan eventuele verhogingen

Dus het enige voordeel is dat ik me verbouwing kan finacieren.....

in elk geval bedankt voor je reactie

yeehaw
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2006 01:56

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door yeehaw »

millieman,

Een nieuwe polis afsluiten is sowieso geen goed idee. Zoals ik al zei kost je dat echt een heleboel geld als je dat gaat doorrekenen, dan nog de 1,5% afsluitprovisie de taxatie en notariskosten en de fors hogere rente...

Goed dat je zelf al tot deze conclusie gekomen was.

Mijn advies:
* Zo spoedig mogelijk de lening(en) die je buiten je hypotheek hebt aflossen (ieder extra bedrag dat je stort verkort de looptijd echt enorm).
* Ook met de fortis nog even onderhandelen over de nieuwe rente. 5,35% lijkt me voor 10 jaar vast, terwijl je van plan bent over 4 of 5 jaar toch over te sluiten... is dat dan verstandig?
* Verbouwing aan de woning is m.i. de enige juiste reden om een hypotheek te veranderen, maar dit moet niet ten koste gaan van alles.
* Goed onthouden dat je de levensverzekering de je nu hebt ook over 4 of 5 jaar niet moet afkopen maar moet doorverpanden aan de nieuwe hypotheek.

succes.

millieman
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2006 12:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door millieman »

Yeehaw,

Ik denk dat ik met de Fortis ga onderhandelen over de nieuwe rente deze boden ze trouwens aan voor 5 jr.
Toevallig kreeg ik deze binnen want ik dacht dat de rente van me huidige hypotheek voor 10jr vast stond daar mijn ex schoonvader destijds de hypotheek geregeld had.

Lijkt mij dat na onderhandlene de maandlasten lager worden en temeer ik met mijn nieuwe vriendin graag de hypotheek op 2 namen wil hebben.

Mijn plan is om toch op het moment dat de BKR codering afloopt te gaan verhuizen verbouwen

oversluiten naar Elq zou beteken dat ik eigenlijk alleen maar me huis kan verbouwen maar de maandlasten zullen na 1jr fors toenemen

denk dat ik genoeg weet

als de rente van me huidige hypothhek lager wordt kan ik met dat verschil een beetje de leningen buiten de hypotheek aflossen en tzt een nieuwe hpotheek nemen.

yeehaw
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2006 01:56

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door yeehaw »

Helemaal goed! :D

http://www.hypotheekrente.nl/hypotheekr ... rzicht.php
Hier kun je zien dat er nog wel wat onderhandelingsruimte zou moeten zijn bij fortis.

Succes.

spazora
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2007 20:20

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door spazora »

Yeehaw,

I hoop dat je dit forum nog steeds leest en mij verder kunt helpen.

Mijn moeder wees me op een krantenartikel over Elq. Ik ben niet geregistreerd bij het BKR, maar heb wel een variabel inkomen omdat ik voor een uitzendbureau werk. (met vast contract)

Banken willen steeds mijn jaaropgaves hebben van de laatste 3 jaar, maar in 2004 was ik nog een half jaar student. Mijn gemiddelde in komen is 3000 euro lager dan mijn inkomen van afgelopen jaar.

Elq als hypotheekverstrekker maakt me onrustig. Als ik dit forum lees zitten er nogal wat haken en ogen aan. Of is het voor iemand met een variabel inkomen toch wel een goede deal?

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Bij ons gaat het niet zo lekker met ELQ.
Eerst werd de hypotheekaanvraag afgewezen vanwege nog openstaande BKR coderingen. Die bleken niet tijdig te zijn afgemeld.
Onze adviseur adviseerde vervolgens om de nieuwbouwwoning alleen op mijn naam te financieren. Door twee foutieve BKR-meldingen op naam van mijn vriendin werd de rente opeens hoger.
De tussenpersoon "verzon" vervolgens de leugen dat wij uit elkaar gingen. ELQ eisde eerst een uitschrijving bij de Gemeente (?) en daarna dat wij samen de woning moesten financieren. Zeer onlogisch, maar wel weer tegen een hogere rente !!
Ik heb toen haar kredieten afbetaald van mijn spaargeld.
ELQ eist wel van alle loonstroken en werkgeversverklaringen etc. de orginelen, die je niet terug krijgt.
Mijn jaarinkomen bleek - door een loonsvehoging per 1 juli - hoger dan mijn maandinkomen van juni. Weer een afwijzing...
Vandaag hoorde ik dat de bank ELQ de gehele hypotheeksom plus lening voor de verbouwing bij de notaris in depot heeft gestort.
Foutje. Duurt twee weken om geld terug te storten.
Zal wel weer een BKR notering opleveren.
Financiele instellingen zijn veel te laks bij het herstellen van BKR noteringen. Aanmelden gaat natuurlijk wel direct geod ...

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Byob »

@ Lekker dan;

Ik zie hier volgens mij meer fouten gemaakt door je adviseur en notaris, dan voor ELQ...

Of zie ik dat nu verkeerd?

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

We zijn inmiddels vier weken verder er is nog steed GEEN geld gestort !
Eerst gaf een nogal ongemanierd meisje over de telefoon de schuld aan de notaris. Die wist nergens van. Het kind is inmiddels ontslagen. Onze intermediair vertelde dat de betaling na het weekeinde rond zou zijn. Helaas. Ik heb zelf met ELQ gesproken en die verwees naar Stater, het financieringskantoor in Amersfoort. Het geld zo uiterlijk afgelopen donderdag, vrijdag of zaterdag gestort worden. Maar niks dus.
Ik vindt dit echt ONACCEPTABEL ! :evil:
Krijgen banken ook een BKR codering bij achterstanden ?!?

timon
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2007 13:12

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door timon »

Ik zie verschillende ervaringen met deze bank.
Wij zelf hebben een flexibelle hypotheek en deze gaat ons de nek kosten, je zou toch verwachten dat als je klanten al problemen hebben gehad financeel dat je deze hypotheek vorm niet aanbied.
Maar door een slinkse adv.van de tussenpersoon zijn wij er in geprapt en als binnen zeer korte tijd niet een andere hypotheek teregelen is dan zij wij gedrongen te verkopen.

De hypotheek loop pas een jaar, we moeten nog 2 jaar en de mnd last is al 1700 zonder aftrek belasting.

Ja lekker start voor een eerste huis.

gr Timon

kirly
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:00

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door kirly »

ik heb ook een hypotheek bij ELQ en ik probeer ook mijn hypotheek over te sluiten naar een vaste rente maar nu heb ik weer gisteren gehoord dat als ik hem bij ELQ oversluit dat ik dan toch 6% boete moet betalen terwijl ik bij ELQ blijft ik snap er helemaal niets meer van

:?

ikke*
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2007 18:14

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door ikke* »

Precies Timon dat vind ik dus ook.
wij hebben wel een betrouwbaar 'mannetje' gevonden, en binnen een maand was onze hypo overgesloten naar de obvion. Ik, huiverig als ik ben heel internet afgestroopt naar obvion, maar heb geen negatief woord kunnen vinden, ik was al bang voor verhogingen en weet ik veel wat, we hebben nu een keurige rente! Okeej, het kost ons 6%, maar wel 500 euro goedkoper uit in de maand.

Alle andere 'adviseurs' was altijd dat we geen 'gewone' hypo konden krijgen, (1 codering geen cijfertjes, alleen A) nou wat raar, deze man had binnen een dag een offerte voor ons! Die 'adviseurs' zullen er ook wel een lekker smak aan verdienen!

Als je het adres wilt van ons mannetje, zeg het maar, hij ERGERT zich kapot aan dit soort praktijken en heeft ons echt super geholpen.

jimblo
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2007 11:56

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door jimblo »

hallo ik heb ook een hypotheek van de elq ,het zijn ongure ,onvriedelijk mensen die aleen uit zijn op verkoop van de woning,het begon al met de tussenpersoon die met zijn mooie praatjes voor deed komen of alles geregeld was en voorlopig koopcontract getekent maar pas na vier maanden konden wij met veel moeite en er moest even een paar duizend op tafel komen voor een bkr schuld van legio lease te betalen.
de overdracht termijn was al twee keer verstreken omdat de bank en tussenpersoon nalatig waren en wij moesten die maanden betalen.na alle achterstanden te hebben betaalt valt de hypotheek 800 euro hoger uit dan de berekening van de tussenpersoon.
wij hebben hem er diverse keren op aangesproken ,maar meneer zegt dat het onze schuld was .
we hadden een achterstand van 20 dagen op de hypotheek ,waardoor de bank de kans zag om er veel boetes erboven op te gooien .om vervolgen dagelijks meerdere keren te bellen op privenummers en bij famili leden om ons onder druk te zetten om de woning te verkopen via volmacht.
ze sturen ongure types langs je woning met een memo dat we weer contact met hun moeten opnemen .ze registreren je nogmaals bij de bkr
en blijven maar druk houden door meerde keren een taxatieraport te laten maken .wij zijn daar niet echt van onder indruk.
maar adviseren aan alle mensen om niet met deze bank of tussenpersonen van de elq in zee te gaan .
wij moeten nog 18 maanden dan kan ik gaan oversluiten zonder de 6 % boeterente indien dit mogelijk is om dat de elq mij weer bkr geregistreet heeft

fregge
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:02

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door fregge »

@Ikke*

Zou ik het adres van je mannetje mogen, wil graag eens contact met hem.

Alvast bedankt.

Gesloten