LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] En als je dan MijnPostbank.nl bereikt .....

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
e-chec

En als je dan MijnPostbank.nl bereikt .....

Ongelezen bericht door e-chec »

Aan de gebrekkige bereikbaarheid van MijnPostbank.nl is al veel aandacht besteed. Dat is terecht, want als je het programma niet kunt openen, kom je aan het ontdekken van de andere tekortkomingen van het programma niet toe. Maar die tekortkomingen zijn er wel en in talrijke mate. Enkele dagen werken met MijnPostbank.nl maakt duidelijk dat hier een computerprogramma overhaast in gebruik is genomen. De laatste fase voor de oplevering van een computerprogramma, de testfase voor de eindgebruiker, is waarschijnlijk geheel overgeslagen.
Deze indruk ontstaat bij het ervaren van de volgende hinderlijke zaken en gebreken.

- Het inloggen is onhandig. Nadat het inlogvenster zich opent duurt het nog even en dan wordt de gebruikersnaam actief. Als je direct je wachtwoord intoetst, zoals bij gebruiksvriendelijke website-programma’s kan worden gedaan, wordt bij MijnPostbank.nl de gebruikersnaam overschreven en kan je opnieuw beginnen;

- Aan een acceptgiro kunnen geen mededelingen worden toegevoegd;

- Mededelingen komen vóór de definitieve betaling wel voor in het overzicht, maar zijn na de datum van betalen van het overzicht verdwenen. Hetzelfde geldt voor het betalingskenmerk van een acceptgiro. Je kan dus niet terugzoeken of je nu termijn 6 of 7 aan het nutsbedrijf hebt voldaan en of de betaling aan de boekenclub voor boek A of voor dvd B was.

- De adreslijst is onbruikbaar doordat de Postbank wel alfabetisch sorteert, maar geen logische naam voor het sorteren kiest. De heer Zijpstra vind je dus niet terug bij de Z, maar bij de A, want hij heet Adrianus Zijpstra, en de naam wordt "A. Zijpstra". Als lid van “De Blankvoorn” moet je voor de contributiebetaling niet zoeken onder de D of de B, maar onder de H van “Hengelsportvereniging De Blankvoorn” of onder V van “Visclub De Blankvoorn”. Het is maar net wat de Postbank als naam aanhoudt. En de rekening van de heer Post ? Juist ja, die staat achter de Z, want het is de gezamenlijke rekening van het echtpaar Post-de Leeuw, bij de Postbank bekend onder “hr/mw B. Post-G.W. de Leeuw”. En er wordt aan het begin van de naam natuurlijk eerst gesorteerd op hoofdletters en daarna op kleine letters.

- Downloadbestanden in Excel zijn onbruikbaar omdat de datums niet als datums worden herkend en bedragen niet als getallen. Bewerkingen als sorteren en optellen zijn niet mogelijk zonder een academische cursus Excel om het een en ander om te zetten.

Dit overzicht is niet compleet, maar maakt mijns inziens mijn conclusie wel duidelijk. Het grootste probleem vormt toch wel het ontbreken van de mededelingen. In een eerder forumbericht meldt Luuc01 dat een “panel” bij de Postbank hiervoor heeft gekozen. In dat panel zaten dan geen personen met inzicht in de behoeften van de klant.

Gast

Re: En als je dan MijnPostbank.nl bereikt .....

Ongelezen bericht door Gast »

Het grootste probleem vormt toch wel het ontbreken van de mededelingen.
Ontvangen reacties van Postbank

In eerste termijn:
"Bij 'Mededeling(en)' kunt u een vrije tekst invullen. Deze mededeling
wordt meegezonden naar de ontvanger. De ontvanger kan de mededeling(en) altijd lezen en de tekst blijft wel bij zijn bijschrijving te zien. U ziet deze mededeling echter niet bij uw afschrijving.".

In tweede termijn"
"Uw suggestie sturen wij door naar de makers van Mijn Postbank.nl. Bij het ontwikkelen van Mijn Postbank.nl is besloten om de mededelingen van uw afschrijvingen niet voor u zichtbaar te maken. Wanneer wij in de toekomst deze functionaliteit wel aanbieden dan informeren wij u via hierover via Mijn Postbank.nl.".
Downloadbestanden in Excel zijn onbruikbaar
Tenzij dat inmiddels is veranderd, is er niks zinnigs mee te beginnen.

e-chec

Uit de voorgaande reactie blijkt, dat de schrijver ervan bij de Postbank over het weglaten van mededelingen heeft gereclameerd en daarop de gepresenteerde antwoorden heeft gekregen. Opvallend is dat de Postbank zich beperkt tot het melden van wat men al lang weet, namelijk dat de mededelingen niet bij de afschrijving zichtbaar zijn. Dat is een open deur, daar gaat je vraag juist over, dus daarop zit je als reclamant niet te wachten. Je wilt weten waaròm de mededelingen zijn weggelaten, wat de beweegredenen zijn en hoe de Postbank aankijkt tegen het probleem van haar klant, die niet kan zien waarvoor hij heeft betaald. Daarover zwijgt de Postbank echter in alle talen.

Het plaatsen van de mededelingen op de afschrijving wordt door de Postbank een “suggestie” genoemd. Het gaat dan om een voor de klant onmisbaar gegeven, dat vanaf het bedenken van giraal betalingsverkeer al op de afschrijving voorkwam en tot het verschijnen van MijnPostbank.nl bij alle afschrijvingen was opgenomen. Deze “suggestie” is dus geen nieuw idee, maar een voorstel om een onbegrijpelijke blunder te herstellen.

Beide Postbankreacties ademen voorts een vergaande hooghartigheid.

e-chec

Gast

Uit de voorgaande reactie blijkt, dat de schrijver ervan bij de Postbank over het weglaten van mededelingen heeft gereclameerd
Klopt, ter adstructie onderstaand nog een gedeelte uit mijn reclame na de 1e ontvangen e-mail.
"Op mijn constatering "Ik vind dit een storende omissie, zeker ook bij (periodiek) uitgevoerde betalingen, want in te geven omschrijvingen als "huur december 2004", "huur januari 2005" verdwijnen zo in het elektronisch hiernamaals, zodat ik u adviseer dit ter verbetering voor te leggen aan uw afdeling systeemontwikkeling."; geeft u als antwoord feitelijk gewoon mijn constatering "Bij 'Mededeling(en)' kunt u een vrije tekst invullen. Deze mededeling wordt meegezonden naar de ontvanger. De ontvanger kan de mededeling(en) altijd lezen en de tekst blijft wel bij zijn bijschrijving te zien. U ziet deze mededeling echter niet bij uw
afschrijving."; maar, het lijkt mij nou juist zo handig, dat ik als opdrachtgever van de betaling ook de Mededeling(en) blijf zien, reden dat ik u adviseerde dat ter verbetering voor te leggen aan uw afdeling systeemontwikkeling.

Op dit verzoek gaat u niet in, zonder overigens daarvoor ook maar een
argument te geven, zodat ik u nogmaals vraag daar eens serieus over na te denken, en niet te antwoorden met een "kluitje in het riet"-reactie.".

e-vie

Ongelezen bericht door e-vie »

Ook ik heb getracht verhaal te halen bij de postbank over het weg laten van mededelingen, maar werd door een vriendelijke mevrouw met een kluitje weer het riet ingestuurd. Zij was niet op de hoogte van het recent weglaten van mededelingen bij een overboeking. Volgens haar had het te maken met het papierverbruik.
Het is voor mij echt onbegrijpelijk dat de postbank je voor het bijhouden van je eigen administratie afhankelijk maakt van een ander.
Op mijn vraag aan de telefoniste of ik nog een reactie kon krijgen antwoordde zij dat dit niet het geval zou zijn. Er moesten maar veel mensen klagen, dan zou de postbank het misschien weer veranderen.
Dus mensen: laat je horen bij de postbank en meld je klachten over het weg laten van de mededelingen bij de postbank!

Gast

Ehm,

Bij de Postbank kan overmatig papiergebruik geen reden zijn. Als ik een afschrift ontvang dan zit daar meteen allerlei onzin bij. Soms heb ik zelfs een extra pagina afschrift waar alleen maar een reclame slogan op staat.

e-chec

Dus mensen: laat je horen bij de postbank en meld je klachten over het weg laten van de mededelingen bij de postbank!
e-vie,

Het is de vraag wat daarmee wordt gedaan. Is er bij de Postbank een goed werkend systeem, waar de "suggesties" van klanten worden bewaard, gesorteerd en beoordeeld ? Dat vraag ik me af. Het zou mogelijk meer effect hebben als één van de consumentenrubrieken van de omroepen er aandacht aan zouden besteden

e-chec

Gast

Is er bij de Postbank een goed werkend systeem, waar de "suggesties" van klanten worden bewaard,
Zou me verbazen. Zal wel gaan zoals bij meeste call-centra. Binnenkomende telefoontjes/e-mails worden afgedaan met een kluitje-in-het-riet antwoord, waarna de binnengekomen reactie wordt weggegooid.

Gast

Nog meer manco's bij Mijn Postbank?

1 Er stond saldo genoeg op mijn rekening, maar toch werd een overschrijving geweigerd met "Wegens onvoldoende saldo". Na enig zoekwerk kwam ik er achter dat na een bepaalde tijd er niet meer dan € 2500 geboekt mag worden (tijdens de verwerking, dus die 24 uurs beschikbaarheid is ook niet echt)

2 Overboekingen van mijn Plus naar mijn giro rekening zijn na 2 dagen nog niet verwerkt / zichtbaar

3 Girotel klopt niet meer met Mijn Postbank. Ik heb ook met Girotel op de PC gegevens opgehaald, maar dat ziet er het zelfde uit als bij Girotel op internet. Ik heb nu bij girotel andere saldi dan bij Mijn Postbank, dat kan toch niet.

Kortom, ik vertrouw het zaakje voor geen meter meer. Ik heb geld tussen eigen rekeningen onderling overgemaakt, dus het is niet zo'n ramp als dat niet of dubbel gebeurd, maar voor betalingen aan derden gebruik ik Mijn Postbank maar even niet meer!!!!!1

ericc

Ongelezen bericht door ericc »

Bij fortis kun je er ook voor kiezen om je afschrift nog elke 2 weken in oude stijl ontvangen. Heb ik ook gedaan, geen enkel probleem!

Gast

Heb je ook nog een doel in het leven!!
Behalve op elk forum af te geven op de postbank.

We weten nu zo langzamer hand wel dat het een waardeloos product is in jouw ogen.

Dat je zelf fouten maakt, zeg je er niet bij.

Je hebt de mogelijkheid het niet te gebruiken en de acceptgiro in een envelop op te sturen, daar hoeft niet eens een postzegel op, en ook de enveloppen kun je gratis krijgen.

Een tevreden postbank.nler.

En ja ik baal ook wel van bepaalde dingen, maar het is tenminste wel gratis.

:evil:

Piet81

Ongelezen bericht door Piet81 »

Het is al vaker gezegd. Maar alle andere banken die internetbankieren aanbieden doen dat ook gratis en daar werkt het wel 100% zonder fouten of wat dan ook. De postbank zou zich echt moeten schamen dat ze na een half jaar nog steeds niet zo'n belangrijk iets normaal hebben laten werken.

e-chec

Iedereen heeft het recht op een mening, dus ook de "Gast" van 8 februari. Ik kan hem geruststellen, zijn inschatting dat ik ook fouten maak is juist. Het verschil met de Postbank is dat ik ze toegeef en probeer ze zo snel mogelijk te verbeteren. De Postbankorganisatie is zo weinig flexibel dat dit niet gebeurt.
De "Gast" kan zijn geluk niet op omdat MijnPostbank.nl gratis is. Dat is waar. Tot voor enkele maanden was Girotel ook gratis. Om de klant te bewegen zo snel mogelijk naar MijnPostbank.nl over te stappen is besloten voor Girotel maandelijks kosten te gaan berekenen. En, zoals ik al zei, ik maak fouten, ik ben er ingetrapt.
Spijt dat ik heb !

Gast

e-chec

Geplaatst op 09 Feb 2005 16:34 door e-chec

De "Gast" kan zijn geluk niet op omdat MijnPostbank.nl gratis is. Dat is waar. Tot voor enkele maanden was Girotel ook gratis.
!
Foutje, Girotel was niet gratis, er moest elke maand € 1,82 voor worden betaald. Alleen voor studenten en rekeninghouders met een duur betaalpaket was Girotel gratis. Of er sinds februari 2004 voor moet worden betaald weet ik niet.

e-chec

Voorgaande reactie van "Gast".

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, Gast, ik heb inderdaad een betaalpakket en daarin was Girotel tot september j.l. gratis, daarna 1,82 Euro per maand. In de tarieven van de Postbank ben ik onvoldoende ingevoerd om de prijs voor Girotel zonder betaalpakket te weten.
Bedankt voor de correctie.

e-chec

Gast

Iedereen heeft het recht op een mening, dus ook de "Gast" van 8 februari. Ik kan hem geruststellen, zijn inschatting dat ik ook fouten maak is juist. Het verschil met de Postbank is dat ik ze toegeef en probeer ze zo snel mogelijk te verbeteren.
Er is toch openlijk excuses aangeboden en erkent dat er inschatitingsfouten zijn gemaakt. Ik ontving onder andere een nieuwsbrief met excuses.

Daarnaast heb ik ze laatst in Kassa gezien. En daar werd ook duidelijk aangegeven dat er fouten zijn gemaakt.

Ik heb een beetje het idee dat het niet uitmaakt met welke argumenten de postbank komt, jij toch een ontevreden gebruiker blijft.

e-chec

Beste Gast,

Ik heb de uitzending van Kassa gemist, maar heb van kennissen begrepen dat de Postbank na een lawine van klachten, daartoe uitgenodigd door Kassa, haar excuses heeft aangeboden voor de slechte bereikbaarheid. U suggereert nu dat de excuses de zaken betroffen die ik heb aangekaart. Dat is nieuw voor mij, ik heb mijn informanten niet over iets anders gehoord dan de bereikbaarheid. Als in die uitzending ook is gereageerd op de zaken, die ik aan de orde heb gesteld, waar bestonden die reacties dan uit ? Daarnaar ben ik - en wellicht velen met mij - wel benieuwd. Kunt u dat ook melden ?
Ik heb in de reacties van andere forumbezoekers geen argumenten gezien waarom er geen mededelingen - essentiële informatie voor de klant - meer op de afschriften worden vermeld. Die hebben zij van de Postbank op hun (op zich vanzelfsprekende) vragen niet gekregen, evenmin als ik. Ik heb ook niet uitgelegd gekregen waarom in het adresboek alle logica ontbreekt. En lukt het u een downloadbestand te maken, waar je bewerkingen op los kunt laten ? Dat zal best niet, of u moet net zo vasthoudend zijn geweest als ik.

Mij lukt het ondertussen wel. Nadat ik 2 maal de helpdesk telefonisch mijn probleem heb voorgelegd en men mij niet kon helpen, heb ik het nogmaals per e-mail geprobeerd. Daar kreeg ik een antwoord waar ik mee uit de voeten kon, maar dat ik zelf nooit had kunnen bedenken. En ik ben toch aardig ingevoerd in Excel.

Voor de geïnteresseerden geef ik hieronder dat antwoord:

Voor het converteren van datums

- open vanuit Excel het gedownloade rekeningoverzicht
- selecteer de eerste kolom (klik op kolom A)
- in de werkbalk kiest u voor 'Data'
- u kiest voor 'Tekst naar kolommen'
- klik op de radiobutton 'Gescheiden'
- klik op 'Volgende'
- voeg een vinkje toe bij 'Komma' en 'Puntkomma'
- klik op 'Volgende'
- klik op de radiobutton voor 'Datum' en selecteer de datumnotatie ‘mdj’.
- klik op 'Voltooien'.

Om bedragen te veranderen in echte bedragen is er een foefje, dat ik zelf heb gevonden:

- selecteer kolom G, de kolom met de bedragen
- in de werkbalk kiest u voor ‘Bewerken'
- u kiest voor ‘Vervangen'
- vervang , door , (dus in feite de komma vervangen door zichzelf)

De datums zijn nu bewerkbare datums geworden, de bedragen zijn getallen geworden die kunnen worden opgeteld.

Ik ben de Postbank dankbaar voor de informatie. Nu nog de helpdesk-medewerkers op de hoogte brengen en de andere klanten netjes informeren. Of natuurlijk gewoon het programma verbeteren. Dat zou nog handiger zijn.

e-chec
Laatst gewijzigd door e-chec op 10 feb 2005 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeanne

Ongelezen bericht door Jeanne »

Ik geloof dat ik maar een paar loten ga kopen, want blijkbaar heb ik heel veel geluk.

Ik zit dagelijks op 'mijn.postbank.nl' en hooguit één keer per twee maanden heb ik moeite om mijn saldi te raadplegen. Jammer voor al die mensen die wel problemen hebben. Raar dat ik hier geen last van heb.

En wat betreft het verschil in saldi tussen Girotel en ´mijn.postbank.nl´: de laatste is het meest actueel en wordt de gehele dag bijgewerkt, ook als je in een winkel gaat pinnen is dit direct van je saldo afgetrokken. Girotel wordt alleen ´s nachts bijgewerkt.

Gast

Ik denk dat de voorgaande reactie hier niet thuishoort. Voor Jeanne is de Postbank prima bereikbaar. Fijn, maar daar gaat het hier niet over.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Het onderwerp is: [quote]En als je dan MijnPostbank.nl bereikt .....[quote]

Dan , ja dan heb ik net zoals Jeanne geen probleem om wat dan ook te doen aangaande het beheer van mijn Postbank rekeningen. Dit hoort wel degelijk thuis in dit topic. De puntjes achter bereikt..... mag je zelf invullen, er wordt niet gezegd dat dit negatief moet zijn.

Gesloten