LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] En/Of rekening wijzigen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door dijkmans »

Hoe kom je van een en/of rekening van de ING af, ik heb nu voor de derde keer een formulier naar Leeuwarden gestuurd met het verzoek om een en/of rekening terug te zetten naar een rekening op een naam, wat 'n ellende is dat, twee keer zijn ze de formulieren al kwijt geraakt, aan de telefoon krijg ik dan (sorry) dames die het niet kunnen begrijpen dat ik wat op mijn teentjes getrapt ben dat dit zo stuntelig gaat.
O dan sturen wij u wel weer een formulier toe, dan is mijn vraag, moet ik die dan aangetekend retour sturen zodat ik weet dat het formulier aangekomen is, de reactie is dan, nou dat hoef niet want ja kwijt is kwijt en dat is zonde van je geld.
'k Snap ook niet dat zoiets 2 x 5 werkdagen moet duren, oja zegt de dame, kan ook langer duren want we hebben een achterstand.
Is toch niet normaal meer.
Laatst gewijzigd door dijkmans op 15 nov 2010 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Leeuwarden?
Dan neem ik aan dat het over de Postbank/ING gaat.

Dan maar op het postkantoor?
Wijzigen tenaamstelling Betaalrekening

U wilt uw eigen Betaalrekening omzetten in een En/of Betaalrekening op 2 namen. Wijzig dan de tenaamstelling van de rekening. Andersom is uiteraard ook mogelijk.

Wijzigen tenaamstelling.
Om een Betaalrekening op 1 naam om te zetten in een rekening op 2 namen of andersom, vult u online het formulier Tenaamstelling rekening wijzigen (PDF, 589 kB) in. Daarna print u het. U kunt het formulier ook aanvragen via de Klantenservice of afhalen op een postkantoor of ING-kantoor.

Formulier opsturen of inleveren met identificatie.
Zet u de Betaalrekening om in een En/of Betaalrekening en heeft de nieuwe mederekeninghouder zelf geen Betaalrekening? Lever het formulier dan in op een ING-kantoor of postkantoor. De nieuwe mederekeninghouder moet zich daar identificeren met een geldig Nederlands identiteitsbewijs. Heeft de nieuwe mederekeninghouder geen Nederlands identiteitsbewijs, maar een Nederlands vreemdelingendocument of een buitenlands paspoort? Ga dan naar een ING-kantoor of een postkantoor met een ING adviesbalie. Neem altijd een kopie van het identiteitsbewijs mee. In alle andere gevallen kunt u het formulier opsturen naar het adres dat u vindt op het formulier.

Let op!
* Een Betaalrekening kan maximaal 2 rekeninghouders hebben
* Machtigingen die eerder zijn afgegeven, komen te vervallen door een nieuwe tenaamstelling. Na de wijziging kunt u wel weer een nieuwe machtiging aanvragen
* Wilt u een Betaalrekening omzetten in verband met een scheiding of overlijden? Neem dan contact op met de Servicedesk Scheiden 058 295 28 20 of Servicedesk Nabestaanden 058 234 00 33
http://www.ing.nl/particulier/klantense ... -rekening/

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door dijkmans »

Ja sorry ik heb ING er even bij gezet, maar de tekst die je nu laat zien klopt helemaal, ik heb alles volgens de ING regels gedaan, maar ze raken alles kwijt

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Dijkmans,
Waarom wil je van de en/of rekening af?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

marcel75 schreef:Dijkmans,
Waarom wil je van de en/of rekening af?
Dat is toch helemaal niet belangrijk om te weten ?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Chocomelk,
Zeker wel van belang voor het juist aanleveren van de benodigde stukken en handtekeningen. Betreft het een overlijden dan moet je andere stukken en handtekeningen opsturen dan wanneer het een (echt)scheiding betreft. Voor het gewoon opheffen moet je weer een andere afdeling hebben en andere stukken opsturen.

Dus wel degelijk van belang. Ik mag namelijk graag eerst weten of de juiste stukken en handtekeningen naar de juiste afdeling zijn gestuurd voordat ik me een mening vorm.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

marcel75 schreef:Chocomelk,
Zeker wel van belang voor het juist aanleveren van de benodigde stukken en handtekeningen. Betreft het een overlijden dan moet je andere stukken en handtekeningen opsturen dan wanneer het een (echt)scheiding betreft. Voor het gewoon opheffen moet je weer een andere afdeling hebben en andere stukken opsturen.

Dus wel degelijk van belang. Ik mag namelijk graag eerst weten of de juiste stukken en handtekeningen naar de juiste afdeling zijn gestuurd voordat ik me een mening vorm.
Daar heb je inderdaad gelijk in, niet over nagedacht.

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door dijkmans »

Even de uitleg, een van mijn, noem maar kennissen, waar ik dus deze en/of rekening mee deelt, heeft op een priverekening van hem zelf (waar ik dus niks mee te maken heb) een schuld op gebouwd van € 510, de ING bank heeft nu dit bedrag bij mij van mijn rekening (zijnde en/of rekening) afgeschreven om bij die persoon zijn negatief saldo aan te zuiveren. Nou is dat door die persoon allemaal weer recht gezet, maar om te voorlkomen dat dit een keer gebeurt als bv de verstandhouding niet goed meer is/zou zijn, en ik dus naar mijn geld kan fluiten, wil ik dus van die en/of rekening af, mede omdat de dame van de ING aan de telefoon mij liet weten dat ik ook verantwoordelijk ben voor alle rekeningen (ook al heb ik daar niks mee van doen) die deze persoon bij de ING bank heeft, of samen deelt met anderen.
Dus geld van mijn rekening afhalen om elke rekening aan te zuiveren van deze persoon is een fluitje van een cent.
Als ze zoiets tegen mij zouden vertellen zou ik zeggen dat kan niet en dat mag niet, nou bij de ING dus wel, ik maak het nu zelf mee.
Dus daarom wil ik zsm van deze en/of rekening af, en ik denk dat ik niet de enigste zal zijn.
Maar ik maak nu dus mee dat de ING al 2 maal mijn formulieren kwijt is geraakt ja en wat moet je daar tegen doen, aangetekend hoef niet want zegt de ING dame kwijt is kwijt.

Ik hoop dat mijn belevenis nu duidelijk is.

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door Mk »

dijkmans schreef:Als ze zoiets tegen mij zouden vertellen zou ik zeggen dat kan niet en dat mag niet, nou bij de ING dus wel, ik maak het nu zelf mee.
.
Niet alleen bij de ING hoor. De rekening is gewoon van beide rekeninghouders. Ook als de andere rekeninghouder ergens anders een schuld zou hebben (dus buiten de ING) zou dit volledig op het saldo van deze rekening verhaald kunnen worden. Dat is nou eenmaal de situatie met een en/of rekening.

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door dijkmans »

Ik denk, en dat zal best wel, dat deze regels ergens in de kleine lettertjes verborgen staat, die we (ik) zeker niet lezen.
Maar ik denk tevens dat ieder heel duidelijk moet weten wat de gevolgen kunnen zijn van een en/of rekening, want zeg nooit, "dat gebeurt mij niet" want dat dacht ik ook.

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Wettelijk gezien kun je zelf de rekening opheffen (je van de rekening afhalen), maar niet zelfstandig opzeggen.

Je kan dus zelf naar de bank gaan en je van de rekening laten verwijderen en komt de rekening op naam van de andere partij te staan. Let er wel op dat je tot de datum dat je jezelf van de rekening haalt je verantwoordelijk bent voor alle schulden ed.

Succes.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Verkeersleider,
Graag verneem ik van je waar dit in de wet te vinden is. Je bent namelijk hoofdelijk schuldenaar (blijkt ook wel uit het relaas van TS) alsmede hoofdelijk schuldeiser van een en/of rekening. Die hoofdelijkheid kun jij je niet aan ontrekken zonder schriftelijke instemming van de andere rekeninghouder. Je zult dus altijd de handtekening van de ander nodig hebben.

Strijbazz
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2010 10:21

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door Strijbazz »

Bij een en/of rekening kan iedere rekeninghouder onafhankelijk van de ander over de rekening beschikken (geld opnemen, overboekingen doen).
Daarnaast is iedere rekeninghouder volledig hoofdelijk aansprakelijk.

Een wijziging in de rekening (zowel vwb de vorm van de rekening -denk hierbij aan bijvoorbeeld aanpassing van evt kredieten en aanvragen van creditcards e.d.- als de tenaamstelling) moet altijd met akkoord van de mederekeninghouder(s).

Opheffen van de rekening kan door één van de rekeninghouders.

Het is dus zonder de handtekening van de overige rekeninghouder(s) niet mogelijk de tenaamstelling te wijzigen van en/of naar een enkelvoudige tenaamstelling.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Strijbazz,
Nu wordt het nog bonter: tenaamstelling kan volgens jouw alleen met wederzijdse instemming, maar opheffen kan 1 zo doen. Daar ben ik het dus niet mee eens. Opheffen gaat namelijk verder dan wijzigen. Voor beide heb je 2 handtekeningen nodig.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door CB »

Je kan dus zelf naar de bank gaan en je van de rekening laten verwijderen en komt de rekening op naam van de andere partij te staan.
Lijkt me niet handig als je eigen geld op die rekening staat.

Wat je wel zou kunnen doen, is een nieuwe rekening openen. Vervolgens boek je jouw deel van het saldo naar je nieuwe rekening. Dan staat dat vast veilig. Vervolgens ga je de weg bewandelen om je naam van die rekening af te krijgen.

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Vraag het maar voor de grap eens na op een kantoor
Staat zelf in de overeenkomst gezamelijke rekening. Kijk daar maar eens goed naar.

Er staat letterlijk: Een van beide rekeninghouders kan de gezamelijke rekening opzeggen. De rekening blijft dan voortbestaan onder de overblijvende tenaamstelling. Voor het opzeggen van de gezamelijke rekening zijn wel beide rekeninghouders noordzakelijk. Uiteraard blijven de openstaande posten tot het moment van opzeggen van de gezamelijke rekening voor rekening van beide rekeninghouders.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Wil het gerust navragen op een kantoor, maar de medewerker die zulks beweert mag/moet zich eerst maar eens verdiepen in de regels die het Burgerlijk Wetboek stelt inzake de gemeenschap.

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door dijkmans »

Ik heb hier de vraag gesteld of het zo maar kan wat hier gebeurt, blijkbaar staat dit in de regels van de ING welk ik niet heb gelezen (wie wel)
Ik doe nu alles volgens de ING regels om van die en/of rekening af te komen,
formuliers zijn netjes ingevuld met alle gegevens die gevraagd worden en alle handtekeningen (2 x) staan er op.
Ik wil geen andere rekening openen en mijn geld dan over sluizen daar naar toe, dit is mijn gironummer dat ik al zolang heb als ik bij de ING (toen Postbank) zit.
Het gaat mij er nu om dat de dames aan de telefoon mij zo maar afwimpelen, mijn geheel ingevulde formulier is nu voor de derde maal onderweg naar Leeuwarden omdat ze de vorige formulieren nu al 2 x kwijt zijn geraakt.
Als ik dan vraag hoe zoiets kan krijg je tehoren, ach de bezorgers raken wel meer post kwijt.
Zo duren 10 werkdagen plus achterstand wel heel erg lang.
De ING moet toch blij zijn dat ik als klant bij hun wil, het moet toch niet zo zijn dat ik blij moet zijn dit ik bij de ING "mag".
Daar lijkt het tenminste wel op.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door WilWil »

Kan je het formulier niet inleveren bij het plaatselijke ING klantoor? Het gaat dan met de interne post, kunnen ze anderen de schuld niet meer geven.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: En/Of rekening wijzigen

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Ik had ook al een bezoek aan het postkantoor voorgesteld.
Maar kennelijk is een beetje blijven klagen en zwelgen in het 'leed' een stuk aantrekkelijker.

Gesloten