Op de duitse zender WDR was gisterenavond 12 oktober een aflevering van het consumentenprogramma Markt, met een item waarin nieuwe Europese regels voor de banken van kracht worden in Duitsland, en deze vallen of het algemeen nadelig uit voor de klant.
(Op dit moment staat het item nog niet online, als dit het geval is zal ik die hier vermelden).
Naast dat er niet meer gecontroleerd wordt of het bankrekeningnummer en naam van de bankrekeninghouder overeenkomen, heb ik ook begrepen dat bij pinpasfraude je nu als klant moet bewijzen dat jij NIET je eigen pincode hebt afgegeven! M.a.w. de bewijslast ligt nu bij de klant, en niet langer bij de bank.
Hoe zit dit in Nederland? Ik neem aan dat de regels die voor Duitsland gelden, dan ook voor Nederland van toepassing zijn. Heeft iemand hier iets over gehoord? Op 1 november gaan hier die Europese regels in.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Europese regels: Bewijslast pinpasfraude nu bij klant bank?
Europese regels: Bewijslast pinpasfraude nu bij klant bank?
Laatst gewijzigd door KingBeezz op 13 okt 2009 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Guardian72
- Contacteer:
Re: Europese regels: Bewijslast pinpasfraude nu bij klant bank?
Hoe kan ik dat bewijzen?
Als ik geskimd ben - weet ik dat vaak pas te laat.
Hoe kan je dan bewijzen dat je de pincode niet hebt afgegeven??
Beetje van de zotte.
Brakke beveiliging, bezopen automaten die makkelijk neppassen pakken- en weer de kleine man die de dupe is.
Die ouwe sok word steeds aantrekkelijker.
Als ik geskimd ben - weet ik dat vaak pas te laat.
Hoe kan je dan bewijzen dat je de pincode niet hebt afgegeven??
Beetje van de zotte.
Brakke beveiliging, bezopen automaten die makkelijk neppassen pakken- en weer de kleine man die de dupe is.
Die ouwe sok word steeds aantrekkelijker.
WIJ hebben die macht aan de banken GEGEVEN.....
JULLIE (de meeste dan..) vinden het best om óók nog eens te BETALEN voor die macht...
IS het nu tijd om die macht TERUG te pakken???
KLANTEN kunnen dat... wil je weten hoe???
DOE als lakeman adviseerde bij de ANDERE banken...
en ik beloof u .. u krijgt weer GRATIS rekeningen.
INDERDAAD er zijn meer mensen die de oude sok en loonzakje graag terug zien...
JULLIE (de meeste dan..) vinden het best om óók nog eens te BETALEN voor die macht...
IS het nu tijd om die macht TERUG te pakken???
KLANTEN kunnen dat... wil je weten hoe???
DOE als lakeman adviseerde bij de ANDERE banken...
en ik beloof u .. u krijgt weer GRATIS rekeningen.
INDERDAAD er zijn meer mensen die de oude sok en loonzakje graag terug zien...
Ik niet, ik heb een gat in mijn oude sok en het stoppen van sokken is ook al een verloren gegane ambacht...
Helaas is het item niet online gezet maar ik heb wel naar de herhaling op WDR gekeken. Hier volgt een quote betreffende de pinpasfraude:
Zoals ik het begrijp wordt dit niet vanuit Europa geregeld en is het zo dat de klant in Duitsland bij pinpasfraude zelf bewijzen moet dat je niet je pincode hebt afgegeven en dat blijft zo. Hierover is niets in de nieuwe Algemene Voorwaarden terug te vinden. Dit kan dus per land verschillen denk ik maar zeker weten doe ik dat niet. In de Algemene Voorwaarden staat het dus in ieder geval niet!"Echten Verbraucherschutz sucht mann in der neuen AGB weiter vergeblich. Übrigens auch beim Thema Verhaftung. Wem das Konto vom Unbekannten geplundert wird, der steht weiterhin unter Verdacht seine Pin selbst verraten zu haben. Wer nicht das gegenteil beweisen kann, bleibt auf den Schaden sitzen und dieser Beweis wird kaum gelingen"
Bij ING is het zo dat als er sprake is van skimming dat dat vrij snel gevonden is. Dan zijn er namelijk meer gedupeerden.
Maar als je bestolen bent moet je wel aangeven of het mogelijk was dat de pincode in je portomonnee zat of dat er iemand achter je stond terwijl je stond te betalen. Het is mij niet bekend dat je eerst moet aantonen dat jij je pincode niet hebt afgegeven.
Maar als je bestolen bent moet je wel aangeven of het mogelijk was dat de pincode in je portomonnee zat of dat er iemand achter je stond terwijl je stond te betalen. Het is mij niet bekend dat je eerst moet aantonen dat jij je pincode niet hebt afgegeven.