LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Europese rekeningnummer: ook Europese incasso's mogelijk!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Europese rekeningnummer: ook Europese incasso's mogelijk!

Ongelezen bericht door gezondheid »

Nu nog wordt je "geholpen" bij het invoeren van 6 tot 11 cijferige bankrekeningnummer in te vullen naar Europese formaat. Straks moet je wel 18 cijfers intoetsen.... Niet echt handig denk ik? Verder wordt het straks ook mogelijk dat je een incasso geeft aan een Duitse of Poolse bank. Vanuit Polen kan dan de bank automatische incasso gestart worden. Met deze nieuwe mogelijkheden is het meer opletten geblazen denk ik?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Europese rekeningnummer: ook Europese incasso's mogelijk!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

gezondheid schreef:Nu nog wordt je "geholpen" bij het invoeren van 6 tot 11 cijferige bankrekeningnummer in te vullen naar Europese formaat. Straks moet je wel 18 cijfers intoetsen.... Niet echt handig denk ik? Verder wordt het straks ook mogelijk dat je een incasso geeft aan een Duitse of Poolse bank. Vanuit Polen kan dan de bank automatische incasso gestart worden. Met deze nieuwe mogelijkheden is het meer opletten geblazen denk ik?
In principe verandert er niet veel. Kwaadwillenden kunnen nu immers ook al eenvoudig in Nederland een rekening openen en zo automatische incasso's starten (en vervolgens het geld wegsluizen naar welk land dan ook.

student538

Re: Europese rekeningnummer: ook Europese incasso's mogelijk!

Ongelezen bericht door student538 »

Bij het UWV kon ik mijn reiskosten laten vergoeden. Op het formulier kon ik het rekeningummer van 9 cijfers niet meer invullen. Ik moest de IBAN en de BIC code invullen.

Misschien moeten we dat ook maar doen met 06 nummers. Als je dan iemand wilt bellen eerst de code van KPN (204-08), Vodafone (204-04), Tele2 (204-02) of T-Mobile (204-16) ingeven en dan vervolgens controle getal en dan bellen maar!

Dus:

ABNANL2A = al 8 tekens en dan nog een keer
NL00ABNA123456789= 18 cijfers + die andere 8 kom ik op 26 tekens uit. Gemak dient de mens? Vind het BIC nummer wat overdreven omdat je dat al kan afleiden in de IBAN, daar zie je de afkorting van ABN/AMRO al staan.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Europese rekeningnummer: ook Europese incasso's mogelijk!

Ongelezen bericht door crazyme »

GJvdZ schreef:
gezondheid schreef:Nu nog wordt je "geholpen" bij het invoeren van 6 tot 11 cijferige bankrekeningnummer in te vullen naar Europese formaat. Straks moet je wel 18 cijfers intoetsen.... Niet echt handig denk ik? Verder wordt het straks ook mogelijk dat je een incasso geeft aan een Duitse of Poolse bank. Vanuit Polen kan dan de bank automatische incasso gestart worden. Met deze nieuwe mogelijkheden is het meer opletten geblazen denk ik?
In principe verandert er niet veel. Kwaadwillenden kunnen nu immers ook al eenvoudig in Nederland een rekening openen en zo automatische incasso's starten (en vervolgens het geld wegsluizen naar welk land dan ook.
Zo eenvoudig is dat niet.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Europese rekeningnummer: ook Europese incasso's mogelijk!

Ongelezen bericht door moleman »

GJvdZ schreef:
In principe verandert er niet veel. Kwaadwillenden kunnen nu immers ook al eenvoudig in Nederland een rekening openen en zo automatische incasso's starten (en vervolgens het geld wegsluizen naar welk land dan ook.
Je hebt voor het aanvragen van een bankrekening een ID nodig.Je BSN staat daar ook op. En er wordt gecheckt of je bekend bent bij het BKR. Zo makkelijk als jij het voorstelt gaat het niet.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Europese rekeningnummer: ook Europese incasso's mogelijk!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

moleman schreef:
GJvdZ schreef:
In principe verandert er niet veel. Kwaadwillenden kunnen nu immers ook al eenvoudig in Nederland een rekening openen en zo automatische incasso's starten (en vervolgens het geld wegsluizen naar welk land dan ook.
Je hebt voor het aanvragen van een bankrekening een ID nodig.Je BSN staat daar ook op. En er wordt gecheckt of je bekend bent bij het BKR. Zo makkelijk als jij het voorstelt gaat het niet.
Je zoekt gewoon een paar katvangers en het probleem is opgelost... (http://nl.wikipedia.org/wiki/Katvanger)

Gesloten