| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] flexibel krediet ABNAMRO
flexibel krediet ABNAMRO
Geacht Forum,
Met m'n partner, die onlangs is overleden, heb ik een flexibel krediet bij de ABNAMRO. Het is een en/of rekening. Mij is verteld dat de lening niet wordt kwijt gescholden omdat ik de hoofd rekeninghouder ben.
Vind ik wel vreemd aangezien het om een en/of rekening gaat, dan zijn beiden toch even verantwoordelijk voor de lening? Weet iemand of dit klopt, ik kan het in de voorwaarden nl nergens terugvinden
Met m'n partner, die onlangs is overleden, heb ik een flexibel krediet bij de ABNAMRO. Het is een en/of rekening. Mij is verteld dat de lening niet wordt kwijt gescholden omdat ik de hoofd rekeninghouder ben.
Vind ik wel vreemd aangezien het om een en/of rekening gaat, dan zijn beiden toch even verantwoordelijk voor de lening? Weet iemand of dit klopt, ik kan het in de voorwaarden nl nergens terugvinden
Re: flexibel krediet ABNAMRO
Wie is de erfgenaam in dit geval?
Ik ben de erfgenaam en executeur.
U bent beiden hoofdelijk aansprakelijk. Kort gezegd komt het er op neer dat als de een niet betaald, de ander ook voor het volle bedrag verantwoordelijk wordt gehouden. Aangezien uw partner niet meer in staat is om het krediet terug te betalen, dient u nu het volle bedrag neer te leggen. U bent nu dus inderdaad hoofd rekeninghouder.jaqranang schreef:Geacht Forum,
Ik had samen met mijn ex ten tijde van ons huwelijk ook een doorlopend krediet bij de ABN Amro. Mijn ex ging na de scheiding de schuldsanering in en heeft uiteindelijk maar 25% van het krediet betaald. De andere 75% heb ik op tafel moeten leggen. Helaas, maar het is niet anders. U blijft dus gewoon verder verantwoordelijk voor de afbetaling van het doorlopend krediet.
Maar nog los van de hoofdelijke aansprakelijkheid: u bent erfgenaam, dus u erft alle bezittingen en schulden, dus ook deze schuld (tenzij er een clausule is dat de schuld bij overlijden wordt kwijtgescholden, maar dat zal hier wel niet).
En dan nog even het antwoord op uw vraag.
Indien er een overlijdensdekking op het krediet zit dan is meestal de hoofdcontracttant (degene die als eerste genoemd is op het contract) verzekerde. Als dit niet uw partner is volgt er inderdaad geen uitkering en blijft de schuld intact zodat u deze alsnog dient af te lossen.
Indien er een overlijdensdekking op het krediet zit dan is meestal de hoofdcontracttant (degene die als eerste genoemd is op het contract) verzekerde. Als dit niet uw partner is volgt er inderdaad geen uitkering en blijft de schuld intact zodat u deze alsnog dient af te lossen.
-
ABN AMRO
Geachte heer, mevrouw,
Allereerst gecondoleerd met uw verlies. Wat vreselijk dat er in deze situatie onduidelijkheid is ontstaan over uw rechten op kwijtschelding van het krediet. Dit zullen wij daarom graag toelichten.
Bij het afsluiten van een ABN AMRO Flexibel Krediet op twee namen is er standaard een overlijdensrisicodekking voor de eerste contractant. De informatie die Lisare geeft is correct.
Uit uw berichten begrijpen wij dat u inderdaad de eerste contractant bent. Als u bij het afsluiten geen aanvullende overlijdensrisicoverzekering hebt afgesloten voor uw partner, dan zal er geen kwijtschelding (van maximaal EUR 25.000,00) volgen. Excuses dat ik u geen beter nieuws kan brengen.
Deze informatie staat in clausule 7.c van de productvoorwaarden Flexibel Krediet, die u kunt vinden op onze website: https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/f ... erken.html
Mocht u een adviesgesprek over uw lening wensen, dan adviseren wij u om een afspraak te maken bij een ABN AMRO bankkantoor. Dit gaat het snelste via 0900 - 00 24 (EUR 0,10 per minuut).
Wij wensen u veel sterkte in de komende tijd.
Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. B. van Dijk
Allereerst gecondoleerd met uw verlies. Wat vreselijk dat er in deze situatie onduidelijkheid is ontstaan over uw rechten op kwijtschelding van het krediet. Dit zullen wij daarom graag toelichten.
Bij het afsluiten van een ABN AMRO Flexibel Krediet op twee namen is er standaard een overlijdensrisicodekking voor de eerste contractant. De informatie die Lisare geeft is correct.
Uit uw berichten begrijpen wij dat u inderdaad de eerste contractant bent. Als u bij het afsluiten geen aanvullende overlijdensrisicoverzekering hebt afgesloten voor uw partner, dan zal er geen kwijtschelding (van maximaal EUR 25.000,00) volgen. Excuses dat ik u geen beter nieuws kan brengen.
Deze informatie staat in clausule 7.c van de productvoorwaarden Flexibel Krediet, die u kunt vinden op onze website: https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/f ... erken.html
Mocht u een adviesgesprek over uw lening wensen, dan adviseren wij u om een afspraak te maken bij een ABN AMRO bankkantoor. Dit gaat het snelste via 0900 - 00 24 (EUR 0,10 per minuut).
Wij wensen u veel sterkte in de komende tijd.
Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. B. van Dijk
Geachte leden van het forum,
Hartelijk dank voor de reacties, maar met name mw van Dijk van de ABN AMRO voor haar condoleance, heel attent van u.
Dat ik als erfgename oa schulden/hypotheek e.d. moet betalen is mij bekend, daarvoor heb ik immers getekend, dat is ook niet de issue. Het ging mij ten eerste om het antwoord van de bank dat ik als mede rekeninghouder (hoofdcontractant) geen kwijtschelding krijg.. Ik wilde weten waarom ik een hoofdcontractant ben bij een en/of rekening. Hoe bepaalt de bank dat? Ik zie dat als 2 contractanten nl.
Is mij veder niet uitgelegd.
Kortom, dat is voor mij nog onduidelijk.
Hartelijk dank voor de reacties, maar met name mw van Dijk van de ABN AMRO voor haar condoleance, heel attent van u.
Dat ik als erfgename oa schulden/hypotheek e.d. moet betalen is mij bekend, daarvoor heb ik immers getekend, dat is ook niet de issue. Het ging mij ten eerste om het antwoord van de bank dat ik als mede rekeninghouder (hoofdcontractant) geen kwijtschelding krijg.. Ik wilde weten waarom ik een hoofdcontractant ben bij een en/of rekening. Hoe bepaalt de bank dat? Ik zie dat als 2 contractanten nl.
Staat dat niet in het contract vermeld? Bijvoorbeeld bij de ondertekening staat daar niet vermeld iets van hoofdcontractant en medecontractant bv?
Welke naam staat bovenaan vermeld in het contract? Beide namen of de naam van je overleden partner of jouw naam.
Heb je de vraag al gesteld bij de bank hoe je kunt zien wie de hoofdcontractant is?
Zonder het contract te zien is het hier natuurlijk moeilijk te bepalen waar je moet kijken.
Welke naam staat bovenaan vermeld in het contract? Beide namen of de naam van je overleden partner of jouw naam.
Heb je de vraag al gesteld bij de bank hoe je kunt zien wie de hoofdcontractant is?
Zonder het contract te zien is het hier natuurlijk moeilijk te bepalen waar je moet kijken.
Dat staat zowel duidelijk op de site als in de voorwaarden:jaqranang schreef:. Het ging mij ten eerste om het antwoord van de bank dat ik als mede rekeninghouder (hoofdcontractant) geen kwijtschelding krijg.. Ik wilde weten waarom ik een hoofdcontractant ben bij een en/of rekening. Hoe bepaalt de bank dat? Ik zie dat als 2 contractanten nl.
Als u samen een krediet heeft, gaat het om het overlijden van de persoon die als eerste in de kredietovereenkomst wordt genoemd.
Lijkt mij toch redelijk duidelijk, de dekking geldt dus alleen voor diegene die als eerste wordt genoemd.
Ik heb in de voorwaarden gelezen dat ik als eerst genoemde de hoofdcontractant ben.
Besef nu pas dat dat een kromme clausule is, een voorwaarde kan je dat niet noemen, immers je weet nooit wie als eerste " onder voorwaarde " overlijdt.
Deze voorwaarde moet eigenlijk gewijzigd worden, want ik blijf erbij dat er 2 rekeninghouders zijn en daarom allebei verantwoordelijk zijn met evenwel rechten.
Hoop dat deze clausule aan de toekomstige rekeninghouders duidelijk wordt medegedeeld en dat men beter meteen een overlijdensrisico verzekering kan afsluiten.
Bedankt voor de reacties, ik ben hierdoor wijzer geworden.
Besef nu pas dat dat een kromme clausule is, een voorwaarde kan je dat niet noemen, immers je weet nooit wie als eerste " onder voorwaarde " overlijdt.
Deze voorwaarde moet eigenlijk gewijzigd worden, want ik blijf erbij dat er 2 rekeninghouders zijn en daarom allebei verantwoordelijk zijn met evenwel rechten.
Hoop dat deze clausule aan de toekomstige rekeninghouders duidelijk wordt medegedeeld en dat men beter meteen een overlijdensrisico verzekering kan afsluiten.
Bedankt voor de reacties, ik ben hierdoor wijzer geworden.
Tja, da's maar net hoe je het afspreekt hè? Kennelijk vond je het bij het afsluiten niet nodig om een verzekering voor het overlijden van je partner af te spreken. Nu kun je het niet meer veranderen lijkt me.Deze voorwaarde moet eigenlijk gewijzigd worden, want ik blijf erbij dat er 2 rekeninghouders zijn en daarom allebei verantwoordelijk zijn met evenwel rechten.
Het komt wel vaker voor hoor, dat er slechts op 1 leven een verzekering wordt afgesloten. Meestal wordt dan alleen op het leven van de meestverdienende / de kostwinner een verzekering afgesloten.
De voorwaardes zouden best gewijzigd kunnen worden, maar dan zul je daar ook extra voor (hebben) moeten betalen. In feite moet er dan nl. in de lening een extra overlijdensdekking worden 'ingebouwd' en daar zou je dan, in de vorm van een hogere rente, impliciet ook weer voor moeten betalen.
Misschien dat er ook wel aanbieders zijn die bij het overlijden van de tweede leningnemer ook de schuld kwijtschelden, maar die zullen waarschijnlijk duurder zijn geweest. Het is de vraag of je daar dan voor had gekozen.
Misschien dat er ook wel aanbieders zijn die bij het overlijden van de tweede leningnemer ook de schuld kwijtschelden, maar die zullen waarschijnlijk duurder zijn geweest. Het is de vraag of je daar dan voor had gekozen.
Ik herinner me niet dat de bank mij als eerstgenoemde- ook als hoofdcontractant zou benoemen en dat bij het overlijden van de 2e genoemde (partner) er geen kwijtschelding zou plaats vinden. Als ik dat had geweten had ik anders wel een overl-verz afgesloten.