LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Frieslandbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
deepthroat314

Frieslandbank

Ongelezen bericht door deepthroat314 »

Hallo Ik heb een hypotheek bij de Frieslandbank. Nu stelde ik laatst de vraag of ik extra kon aflossen op mijn bankspaarhypotheek. De mevrouw aan de telefoon begon een heel verhaal over de fiscale risico's en ik kwam niet aan het woord want ze wilde perse dat een adviseur langs kwam. Nu heb ik dat om diverse redenen liever niet en wilde dus aan de telefoon de zaken bespreken. Dit wilde zij niet en toen ik mijn stem verhief verbrak ze de verbinding.
Ok ik belde opnieuw en kreeg een collega en daar kon ik goed mee praten. Ik heb vervolgens over de risico's nagedacht en een onafhankelijk adviseur geraadpleegd en ik wil het nog steeds doen. De persoon aan de telefoon zou me papieren toesturen echter er zou op staan dat de bank niet had geadviseerd.
Dat is inmiddels 5 weken geleden. Ook heb ik 3 weken geleden een klacht ingediend en ook daar niets op gehoord. Ik heb een hypotheek en een spaarrekening bij die bank maar ik voel me als een stuk vee behandeld. Als je niet loopt zoals zij willen dan wordt er niet meer gereageerd.
Laatst gewijzigd door deepthroat314 op 30 jun 2010 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Frieslandbank

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De banken hebben zorg plicht en zij gaan gewoon iets te ver.

De adviseur kan alles zeggen maar U beslist en niet hij!

Dus gewoon laten komen en aflossen als U dat goed vind.
Wel kan het spaardeel te hoog worden door het aflossen waardoor dit deel later belast kan worden.

Dus soms is het voordeliger niet af te lossen.
Maar het is Uw hypotheek en leven dus zij mogen alleen adviseren en U beslist.
Dit advies is ter voorkoming van schade claims voor niet tijdig informeren, dus als je na 30 jaren een belasting aanslag zou krijgen gaan zij vrijuit door het advies wat U negeerde, daarom wilde ze dit absoluut!

De nieuwe wetgeving plicht hun dus dit te doen!

deepthroat314

Ok, ik heb nog maar eens een klacht ingediend en hoop dat ik nu een reactie krijg en de formulieren. Als ze er een negatief advies (of verklaring van geen advies) aan willen toevoegen vind ik dit prima. Eigenlijk denk ik dat het de bank er om gaat dat ik op deze manier 5,5% rente ontvang over mijn extra aflossing terwijl een spaarrekening nu 2,5% of zo oplevert. Ik vind echter dat het de regels van het vreemde belastingspel zijn en dat ik het recht heb om extra af te lossen. Bovendien is de gedachte erachter dat ik nu erg weinig aflos. Ik wil mezelf dwingen meer af te lossen en niet van die torenhoge schulden te hebben als misschien later de renteaftrek wordt afgeschaft of als ik door scheiding oid het sparen moet afbreken. Zo'n bankspaarhypotheek gaat pas aan het einde snel met aflossen door de extra werking van het opgebouwde vermogen. Als je dus de rit niet volzit heb je veel minder afgelost dan bij b.v een anuiteiten hypotheek omdat daar de rente (3,5%) veel lager is. Eigenlijk had ik een annuiteiten hypotheek moeten afsluiten maar dat is nu te laat.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Eigenlijk had ik een annuiteiten hypotheek moeten afsluiten maar dat is nu te laat.
Hoezo? Kun je bij de Frieslandbank je hypotheek niet omzetten naar een andere productvorm? Bij de meeste banken kan dat nl. wel.

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Als je spaarde voor een volledige aflossing dan moet je wel even opletten dat je ook je spaarbedrag verlaagt. De opbrengst van de bankspaarrekening moet namelijk gebruikt worden om de hypotheek af te lossen. Is het opgebouwde saldo meer dan heeft dat fiscale consequenties.

deepthroat314

@CB Ja dat kan wel maar de huidige rente is lager dan de rente die ik betaal dus de boete is te hoog.

@MK Ik begreep van een deskundige dat als er na de aflossing nog een bedrag over is dat je dan vanaf dat moment over de rente op dat bedrag belastingen betaalt.

Ik denk er wel over om zodra de volgende 4 jaar verstreken zijn naar een andere bank over te stappen omdat ik de rente niet erg gunstig vind bij de FB. Althans niet de rente als je al klant bent. Wat voor kosten moet je dan rekenen? De notaris, een taxatie, nog meer? De vorige keer kreeg ik een maand de tijd om dit te regelen wat veel te kort bleek dus daarom zit ik nog vast.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Fiscaal het het beste om niet af te lossen op je lening, maar bij te storten op je spaarrekening. Daarmee verlaag je namelijk wel de bruto-maandlasten (storting op spaarrekening wordt lager), maar je netto-maandlasten nog meer. Je krijgt namelijk nog steeds hetzelfde bedrag aan hypotheekrenteaftrek terug. En op het eind van de rit is de uitkering van de spaarrekening nog steeds gelijk aan de lening en dus niet belast.

Heeft de adviseur van de Friesland Bank of de zogenaamd onafhankelijk adviseur dat wel al met je besproken?

courier

Ongelezen bericht door courier »

In de kleine lettertjes van de Algemene leningsvoorwaarden komt een clausule voor welk percentage van de oorspronkelijke hoofdsom per jaar BOETEVRIJ mag worden afgelost; vaak moet dit van te voren worden gemeld en zo niet vraag dan aan de Frieslandbank op welke rekening dat bedrag tijdig moet worden gestort. Vraag daarna een korte schriftelijke bevestiging van gedeeltelijke aflossing en wat vervolgens de restant hoofdsom is.
Het periodieke rentebedrag wordt dan lager en dus ook de fiscale aftrekpost. Verlaag op enig moment het bankspaarbedrag en laat de bank zelf uitrekenen welke opties er zijn. Daar zijn ZIJ bank voor en U client!

deepthroat314

Ik heb inmiddels deze reactie:

Wij hebben uw e-mail en uw vorige e-mail doorgestuurd naar de heer ..., de verantwoordelijke manager. Van hem krijgt u binnenkort bericht.

Verder nog niets gehoord.

Ik wil inderdaad bijstorten op het spaardeel en als dan de maandelijkse aflossing vermindert is dat prima maar liever los ik zo veel mogelijk af en houd ik dus liever op het eind wat over.

Mijn adviseurs waren mensen op een hypotheek forum waar je wel een antwoord krijgt ;)

Bedankt allemaal!

deepthroat314

En nog steeds heeft [persoonsgegevens verwijderd door Moderator] van de Frieslandbank niets van zich laten horen...Wat zou zijn baas daar van vinden?

deepthroat314

Je vraagt je toch af wat er aan de hand is. Zes jaar lang kun je prima met iedereen daar praten. Dan begin je over het bijstorten in een bankspaarrekening dat volgens hun eigen voorwaarden geoorloofd is en je komt aan de telefoon niet meer aan het woord en er wordt niet meer op je gereageerd.
Heeft het met dat bijstorten te maken? Is het zo onvoordelig voor een bank dat mensen gaan bijstorten in een bankspaarhypotheek? Moet dit ten koste van alles worden voorkomen? Je krijgt zo je vragen bij het uitblijven van reacties.....

Het is de rekeninghouder toegestaan om gedurende de looptijd extra stortingen te doen op de Friesland Bank Spaarrekening Eigen Woning. Een extra storting dient te voldoen aan de volgende voorwaarden:
- een extra storting bedraagt minimaal € 500,-. - een extra storting bedraagt maximaal 10%
van het doelspaarbedrag. - de ingevolge lid 7 van dit artikel aangepaste Inleg bedraagt na de extra storting minimaal € 50,-.

Denk er maar eens over na. Volgens mij is er geen betere manier om je spaargeld te beleggen dan in je bankspaarhypotheek ;)

deepthroat314

De oplossing?

Maak gewoon 500,- over op de bankspaarrekenning dan heb je al snel iemand aan de telefoon die zegt dat er een formulier nodig is :? :lol:

Gesloten