LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fusie Postbank - ING

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
aloysia
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2008 14:23

Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door aloysia »

Zijn er nog meer klanten van de Postbank met de aandelen-fondsen: Amerikafonds en Internetfonds die z.g."omgeruild" zijn voor Ing.Americafund en Internetfund.Dat omruilen was zonder toestemming verkoop en aankoop, iets wat ik deze tijd van lage koerswaarden nooit zelf zou doen: gevolg: véél minder aandelen.
Het zelfde heeft ING gedaan: Communicatie Technologie fonds is opgeheven zonder toestemming 95 aandelen verkocht en 12 stuks teruggekocht voor I.T.Fund.Is dit juridisch verantwoord??

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door Mk »

Je hebt misschien wel minder aandelen teruggekregen maar de waarde bleef gelijk. In plaats van bijvoorbeeld 10 stukken met een koers van 20 (waarde 200) heb je nu 5 stukken met een koers van 40 (waarde nog steeds 200).

aloysia
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2008 14:23

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door aloysia »

maar de waarde van de nieuwe 12 stuks kan nooit en te nimmer meer oplopen naar de waarde van aankoop met 95 stuks!
U heeft zeker het boekje over de fusie geschreven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou de waarde van de nieuwe 12 stuks minder kunnen oplopen dan de waarde van 95 'oude' aandelen?

trainer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:03

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door trainer »

Dat is een gevoelsmatig iets 8) 95 klinkt meer.
Maar de waarde van die prulfondsen blijven gelijk :shock:
Geen enkele dus.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door __oi__ »

maar de waarde van de nieuwe 12 stuks kan nooit en te nimmer meer oplopen naar de waarde van aankoop met 95 stuks!
U heeft zeker het boekje over de fusie geschreven.
En U heeft zeker de lagere school niet afgemaakt?

Kunnen dit soort kansloze topics niet gewoon meteen geclosed worden?

aloysia
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2008 14:23

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door aloysia »

Ik heb de 95 aandelen aangekocht voor fl.28,75 per stuk de hoogste koers ooit van dit aandeel. Met 12 stuks zou het op moeten lopen naar fl.500,-per aandeel. Ziet u dat zitten als gestudeerd man of is dit voorkennis.[/quote]

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door __oi__ »

Stel dat u nu 95 aandelen A heeft van 28,75 dan heeft dit een waarde van 2731,25
Deze worden nu omgewisseld voor aandelen B. Daar krijgt u er blijkbaar 12 van. De waarde van aandeel B is derhalve dan 2731 / 12 = 227,60
Bijna 10 keer zoveel waard dus als oude aandeel

U doet alsof de koers van het nieuwe aandeel gelijk is aan de koers van de oude. Dit is uiteraard niet zo.

Door de omwisseling heeft u geen enkel nadeel of voordeel. En nee, zucht, ik werk niet voor postbank /ING, of welke anderebank dan ook.

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door bromtol »

Koop dan nu aandelen Fortis. Krijg je er ook lekker veel voor weinig geld :lol: :lol: :lol:

Je moet kijken of het ene fonds de rechtsopvolger van het ander is. Het kan best zijn dat ook die fondsen zijn samengegaan. Dan moet het oude bezit in nieuwe participaties worden uitgedrukt en moet je daarna in euo's hetzelfde hebben. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat het nieuwe fonds dezelfde spreiding en profiel kent als het fonds waar je ooit bent ingestapt.

Vraag dat gewoon na bij Postbank

aloysia
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2008 14:23

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door aloysia »

Ik heb het denk ik niet duidelijk uitgelegd, nog één keer:
DOOR MIJ AANGEKOCHT JAN.2000:
95 stuks Comm.Tech. á € 28,75 = totaal € 2.731,25

DOOR FUSIE VERKOCHT OKT.2008:
95 stuks Comm.Tech. á € 3,16 =opbrengst € 300,20
DOOR FUSIE AANGEKOCHT OKT.2008:
12 stuks Info.Techn. á € 25,01 = nw.bezit € 300,20

Dit alles zonder toestemming! Zou u verkopen in zo'n slechte tijd?
Zie nu maar weer eens aan je € 2700 beginkapitaal te komen als de aandelenmarkt aantrekt.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door rvkeuken »

postbank fonds bijv.
1 aandeel it fonds = 3 euro
1/12x aandeel hp (waarde 1 euro)
1/12x aandeel canon (waarde 1 euro)
1/12x aandeel microsoft (waarde 1 euro)
1x rommel 0,16

enz.
ing fonds = 25 euro
8/12x aandeel hp (waarde 8 euro)
8/12x aandeel canon (waarde 8 euro)
8/12x aandeel microsoft (waarde 8 euro)
1x rommel 1,01

als alle aandelen dan 10 cent stijgen is dat 3x 10 cent = 30 cent = 10%
of in geval ing fonds: 24x 0,10 cent = 2,4 euro = nog steeds 10%

duidelijker kan ik het niet uitleggen, het komt erop neer dat er zo goed als niks verandert.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door __oi__ »

Dit is de laatste keer dat ik reageer op deze kansloze post.
U suggereert nadeel te hebben van de omwisseling. Dit is in ieder geval niet waar. U krijgt dezelfde waarde terug, zij het in andere aandelen.
95 stuks Comm.Tech. á € 3,16 =opbrengst € 300,20
versus
12 stuks Info.Techn. á € 25,01 = nw.bezit € 300,20

Nu suggereert u ook dat het door de omwisseling moeilijker wordt om het oorspronkelijke kapitaal van 2700 te bereiken.
Ook dit is onjuist. In beide gevallen ( voor en na de omwisseling) is dit even moeilijk. Evident is dat u zeer fors verloren heeft ( 89% koersverlies in 8 jaar).
Maar zowel in de oude, als in de nieuwe situatie dient er een EXACT dezelfde PROCENTUELE stijging plaats te vinden om op het oorspronkelijke kapitaal uit te komen.

"Doelkapitaal" =2731,25

Voor omwisseling: 95 aandelen, dus doelkoers 28,75 per aandeel
huidige koers: 3,16
Benodigde stijging: (28,75 minus 3,16)/ 3,16 =810%
Na omwisseling: 12 aandelen, dus doelkoers 227,60 per aandeel
huidige koers: 25,01
benodige stijging: (227,60 minus 25,01)/ 25,01 =810%


Ten aanzien van het verkopen zonder teostemming: Kijk in de algemene voorwaarden of in de huidige situatie (fusie) omwisseling is toegestaan. Zo ja, dan is statement van u dat het onterecht is onjuist. Zo nee, dan heeft u een punt.
Neem van mij aan : het mag

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Wat dacht u dat Fortis aandeelhouders vonden van de actie van Bos..

NUL komma NUL over

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door Mk »

Ik heb het denk ik niet duidelijk uitgelegd, nog één keer:
DOOR MIJ AANGEKOCHT JAN.2000:
95 stuks Comm.Tech. á € 28,75 = totaal € 2.731,25

DOOR FUSIE VERKOCHT OKT.2008:
95 stuks Comm.Tech. á € 3,16 =opbrengst € 300,20
DOOR FUSIE AANGEKOCHT OKT.2008:
12 stuks Info.Techn. á € 25,01 = nw.bezit € 300,20

Dit alles zonder toestemming! Zou u verkopen in zo'n slechte tijd?
Zie nu maar weer eens aan je € 2700 beginkapitaal te komen als de aandelenmarkt aantrekt.
Het commtech fonds hield gewoon op te bestaan, er viel dus geen toestemming te geven. Als je daar wel bezwaar tegen aan had willen tekenen dan had je dat in mei moeten doen toen de fusie juridisch werd aangekondigd.
Het moet natuurlijk wel zo zijn dat het nieuwe fonds dezelfde spreiding en profiel kent als het fonds waar je ooit bent ingestapt.
Dat hoeft niet, alleen als dat niet zo is dan moet de PB je dan de mogelijkheid geven om je stukken kosteloos te verkopen.

henny ruckert
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2009 17:44

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door henny ruckert »

ja ik heb het zelfde ondervonden met de fusie postbank/ing
op het dagafschrift van 13-10-08 staat het volgende:
voor u verkocht 69 aandelen ned. fonds 22,39 (20-06 38,67)
voor u gekocht 43 aandelen dutch fund 35,83
staat vermeld op dagafschrift uw opdracht uitgevoerd, die opdracht heb ik nooit gegeven. Er was toen nog geen credietcrisis, het aandeel staat nu op ong.31,00.
Als ik nu verkoop de aandelen voor de fusie nl.69 stuks had ik nu 2.139,00 gehad, meer dan 43 x 35,83 = 1333,00
Wie kan mij dit uitleggen.
Hetzelfde heb ik met wereldmerken.
gaarne reactie[/b]

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door Mk »

Ik zou zeggen; lees de brief die u daarover hebt ontvangen van de Postbank.

Specifiek voor uw huidige situatie: u heeft nu 43 dutch fund a 31 euro = 1333 euro. Als u nu nog 69 aandelen nederland fonds had gehad dan waren die ook 1333 euro waard geweest omdat hun koers dan 19,32 zou zijn. Het PB Nederlandfonds was qua beleggingen namelijk volkomen gelijk aan het dutch fund.

henny ruckert
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2009 17:44

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door henny ruckert »

daar ben ik het helemaal niet mee eens.
hoe komt u aan die koers van 19,32?
en wie bent u? MK zegt mij niets,
de koers is nu 30,59

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gros van de beleggingsfindsen van Postbank en ING hebben al jaren de zelfde onderliggende beleggingen.

De ING-Groep beheert bijvoorbeeld een aandelenportefeuille met Nederlandse aandelen. Die worden voor ING Bank aan de man gebracht onder een voor ING-klanten leuk klinkende naam, bijvoorbeeld 'dutch fund', terwijl de zelfde beleggingen bij Postbank onder een voor Postbank-klanten leuk klinkende naam, bijvoorbeeld 'Nederland fonds', aan de man worden gebracht. Maar in feite zijn de fondsen dus identiek.

Om het nog enigzins verschillend te laten lijken, nemen ze wel een andere verhouding voor de beleggingen per 'eenheid'. Dan nemen ze bv. een verhouding dat 8 aandelen dutch fund gelijk zijn aan 5 aandelen Nederland fonds, et voila, twee op het oog verschillende fondsen die in feite percies de zelfde onderliggende beleggingen hebben.

De inwisseling van Postbank beleggingsfondsen in ING-fondsen is dus voor een groot deel een cosmetische verandering die totaal geen invloed heeft op de onderliggende waarde.

henny ruckert
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2009 17:44

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door henny ruckert »

als je mijn mail goed hebt gelezen zit er wel degelijk verschil in de waarde, of je het nu cosmetisch of zoals de ing mijn antwoordde "ïntrinsieke waarde" noemt, ik heb geen opdracht gegeven om mijn aandelen te verkopen en zoals ik al zei als ik nu 69 aandelen zou verkopen (mijn echte aantal voor de fusie) en geen 43 zoals nu zou de waarde hoger zijn.
ik heb alle papieren opgestuurd aan radar en hoop dat ze hier aandacht aan gaan besteden, ik ben ook niet de enige die op deze handelswijzevan de ing kritiek heeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fusie Postbank - ING

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb je mail juist wel goed gelezen. Je had 69 aandelen van 22,39, Dat is bij elkaar zo'n 1540 euro. Die zijn geruild voor 43 aandelen van 35,83, die bij elkaar ook zo'n 1540 waard zijn. (Waarschijnlijk is het werkelijke aantal beide keren iets afwijkend, want meestal zijn de aantallen tot op 4 decimalen.) Het maakt dus helemaal niet uit.

Een daling van ruim 17% op de koers van het ene fonds zou ook gepaarda gaan met een zelfde daling van het andere fonds. De koers daarvan zou dus zo'n 18,55 euro geweest zijn.

Je hebt met meer aandelen dus niet per definitie meer kapitaal. Net als dat je met meer bankbiljetten ook niet noodzakelijk meer geld hebt: 4 briefjes van 5 zijn evenveel waard als 2 van 10. Zo is het ook met aandelen: 69 aandelen van 22,39 zijn evenveel waard als 43 aandelen van 35,83.

Gesloten