| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geld afgeschreven van rekening, geen opdracht voor gegeven
geld afgeschreven van rekening, geen opdracht voor gegeven
De afgelopen week zijn er honderden euro's van mijn rekening afgeschreven bij de Rabobank. Het blijkt dat de Rabobank met overschrijven via het internet niet de namen bij de rekeningnummers controleert (ideal?). Zo kan het dus gebeuren dat iemand van jou rekening geld kan afschrijven, zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven.
De Rabobank heeft inmiddels wel een aantal afschrijvingen teruggestort, maar het merendeel konden ze niet terugstorten.
Aangezien ze echter niet alles konden terugstorten, moest ik contact opnemen met marktplaats.nl, die het geld had afgeschreven. Het probleem is echter dat je marktplaats niet kunt bereiken per telefoon en dat je dat per e-mail moet doen.
Ik heb een e-mail naar marktplaats gestuurd, maar nog geen reaktie gekregen.
Vorige week is er ook op deze manier geld van de rekening van mijn vrouw afgeschreven. Dit is inmiddels wel geregeld, maar ik vind het heel beangstigend dat iemand die via het internet betaalt, gewoon via jouw rekeningnummer kan betalen.
De Rabobank heeft inmiddels wel een aantal afschrijvingen teruggestort, maar het merendeel konden ze niet terugstorten.
Aangezien ze echter niet alles konden terugstorten, moest ik contact opnemen met marktplaats.nl, die het geld had afgeschreven. Het probleem is echter dat je marktplaats niet kunt bereiken per telefoon en dat je dat per e-mail moet doen.
Ik heb een e-mail naar marktplaats gestuurd, maar nog geen reaktie gekregen.
Vorige week is er ook op deze manier geld van de rekening van mijn vrouw afgeschreven. Dit is inmiddels wel geregeld, maar ik vind het heel beangstigend dat iemand die via het internet betaalt, gewoon via jouw rekeningnummer kan betalen.
-
Ali Bensalah
Re: geld afgeschreven van rekening, geen opdracht voor gegeven
Omdat dit vrij weinig voorkomt hebben de banken nauwelijks beveligingsmechanismen hiertegen ingebouwd.
Terugbetalen van de klant (als ze de klant al niet proberen te overbluffen door te stellen dat de klant het zelf moet uitzoeken) is goedkoper dan elke overboeking op naam en adresgegevens te controleren.
Eigenlijk zetten de banken hiermee de deur wijd open voor fraude; ze schrijven af puur op basis van een rekening nummer.
Reden te meer om uiterst voorzichtig met je rekeningnummer om te gaan!!!!!!!!!!!!!!
Het is mij bij de Rabo ooit een keer gelukt om ze te overtroeven en te eisen dat ze een door mij getekende betalingsopdracht zouden reproduceren. Dit konden ze niet dus een paar weken later had ik het geld terug.
Vraag me overigens af of dit via ideal is gegaan. denk dat iemand gewoon bewust of onbewust jouw rekeningnummer heeft misbruikt voor een overboeking (een verkeerd ingevuld cijfer is al voldoende).
Bij ideal en internetbankieren heb je de originele pas nodig en pincode en dat zou betekenen dat je pas geskimd(gekopieerd) is. Aangezien ze je daar verder niet voor gewaarschuwd hebben bij de bank denk ik dat er een andere manier van betalen is gebruikt.
je kan trouwens aan de codes bij je afrekeningen zien welk betaal middel voor de transacties gebruikt is:
AC/ac = Acceptgiro
BA/ba = Betaalautomaat
BG/bg = Bankgiro opdracht
CB/cb = Crediteuren betaling
CK/ck = Chipknip
DB/db = Diverse boekingen
GA/ga = Geldautomaat Euro
GB/gb = Geldautomaat vreemde valuta
ID/id = iDEAL
KH/kh = Kashandeling
MA/ma = Machtiging
NB/nb = Notabox
SB/sb = Salarisbetaling
TB/tb = Eigen rekening
TG/tg = Telegiro
mocht je uiteindelijk niet al je geld terugkrijgen dan heb je altijd deze instantie nog:
https://digitaal.degeschillencommissie. ... e&code=ban
Terugbetalen van de klant (als ze de klant al niet proberen te overbluffen door te stellen dat de klant het zelf moet uitzoeken) is goedkoper dan elke overboeking op naam en adresgegevens te controleren.
Eigenlijk zetten de banken hiermee de deur wijd open voor fraude; ze schrijven af puur op basis van een rekening nummer.
Reden te meer om uiterst voorzichtig met je rekeningnummer om te gaan!!!!!!!!!!!!!!
Het is mij bij de Rabo ooit een keer gelukt om ze te overtroeven en te eisen dat ze een door mij getekende betalingsopdracht zouden reproduceren. Dit konden ze niet dus een paar weken later had ik het geld terug.
Vraag me overigens af of dit via ideal is gegaan. denk dat iemand gewoon bewust of onbewust jouw rekeningnummer heeft misbruikt voor een overboeking (een verkeerd ingevuld cijfer is al voldoende).
Bij ideal en internetbankieren heb je de originele pas nodig en pincode en dat zou betekenen dat je pas geskimd(gekopieerd) is. Aangezien ze je daar verder niet voor gewaarschuwd hebben bij de bank denk ik dat er een andere manier van betalen is gebruikt.
je kan trouwens aan de codes bij je afrekeningen zien welk betaal middel voor de transacties gebruikt is:
AC/ac = Acceptgiro
BA/ba = Betaalautomaat
BG/bg = Bankgiro opdracht
CB/cb = Crediteuren betaling
CK/ck = Chipknip
DB/db = Diverse boekingen
GA/ga = Geldautomaat Euro
GB/gb = Geldautomaat vreemde valuta
ID/id = iDEAL
KH/kh = Kashandeling
MA/ma = Machtiging
NB/nb = Notabox
SB/sb = Salarisbetaling
TB/tb = Eigen rekening
TG/tg = Telegiro
mocht je uiteindelijk niet al je geld terugkrijgen dan heb je altijd deze instantie nog:
https://digitaal.degeschillencommissie. ... e&code=ban
Bedankt voor uw reactie, hier heb ik wat aan.
-
Ali Bensalah
Graag gedaan, laat even weten wat er verder nog van komt 
Gisteren heb ik e-mail contact gehad met een medewerker van marktplaats. Er is al een gedeelte van het geld terug gestort en de rest volgt binnenkort. Een hele opluchting dat deze medewerker van marktplaats zo goed meewerkt.
-
Ali Bensalah
Heb je nu nog een beeld gekregen hoe het precies gebeurd is?
Fraude of toch gewoon een foutje van de een of ander?
Fraude of toch gewoon een foutje van de een of ander?