LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geldigheid depositogarantiestelsel van amsterdam trade bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
johnkouw

geldigheid depositogarantiestelsel van amsterdam trade bank

Ongelezen bericht door johnkouw »

Het Depositogarantiestelsel garandeert dat je je geld bij de bank niet kwijt kunt raken (tot 20.000 100%).

Maar in de algemene bankvoorwaarden staat:
Artikel 3: Inschakeling van derden
De bank is bevoegd om bij de uitvoering van opdrachten van de cliënt en bij de uitvoering van andere overeenkomsten met de cliënt gebruik te maken van de diensten van derden alsmede goederen en/of waardepapieren van de cliënt ten name van de bank aan derden in bewaring te geven.
De bank zal bij de keuze van die derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Indien de bank aantoont, dat zij zorgvuldig is geweest in haar keuze, is zij niet aansprakelijk voor tekortkomingen van die derden. Indien de cliënt in dat geval schade heeft geleden, zal de bank hem in ieder geval zoveel mogelijk behulpzaam zijn bij zijn pogingen deze schade ongedaan te maken. Dit laat onverlet de eventuele aansprakelijkheid van de bank uit hoofde van artikel 10.
Deze twee dingen lijken mij (tot op een bepaalde hoogte) elkaars tegenovergestelde.

Als de ATB nu mijn geld gebruikt voor waardepapieren bij een "derde" (zorgvuldig gekozen etc.), en die derde gaat failliet, ben je dan je geld kwijt of niet? Met andere woorden, welke van de twee artikelen (Depositogarantiestelsel of artikel 3) heeft de meeste betekenis?

Trapito

Re: geldigheid depositogarantiestelsel van amsterdam trade bank

Ongelezen bericht door Trapito »

Een deposito is niet anders als gewoon je geld bij de bank zetten met dat verschil dat je er een overeengekomen tijd niet over kan beschikken.
Je leent a.h.w. dus gewoon geld aan de bank.
Let er wel op dat het geen "achtergesteld deposito" is.
Daarvoor geld de garantieregel niet.

Marco Polo

Ongelezen bericht door Marco Polo »

@Trapito

Je reageert wel, maar hebt de vraagstelling niet begrepen of niet goed gelezen!

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

De vraag is ook een beetje raar. `Als ATB mijn geld gebruikt voor goederen-waardepapieren bij een derde´. Hoezo?

Wat er in die voorwaarden staat is dat als je als klant goederen of waardepapieren in bewaring geeft bij ATB (goud, sieraden, effecten aan toonder), dat ze die eventueel bij een andere partij kunnen onderbrengen.

Een deposito is in die zin geen 'goed' of waardepapier.

Trapito

Ongelezen bericht door Trapito »

@MK

De vraag gaat "eigenlijk" over het Garantiestelsel.
En het Garantiestelsel betreft De Nederlandse Bank (DNB).
Als dus een bank bv. failliet gaat dan wordt je tegoed uitbetaald door de Nederlandse Bank tot 20.000 euro. (bij een en/of rekening 40.000)

Als je nu (spaar)geld bij een bank onderbrengt (dus ook een deposito) dan mag de bank zelf bepalen waar en hoe het rendement wordt verkregen maar natuurlijk niet van je ontvreemden. Haalt de bank een lager rendement dan wat met je is afgesproken dan is de strop voor de bank.
Komt de bank daardoor echter in de problemen dan loop je tot 20.000 euro geen risico mits de bank een vergunning heeft van DNB.
Kijk, dan doen die regels van de bank er niet zo toe.

Er is echter een uitzondering en dat is bij een achtergesteld deposito.
Dan geld de Garantieregeling niet.
En daarvoor wilde ik Johnkouw waarschuwen maar dat kwam denk ik niet goed over.

Hier een link over het Garantieselsel:

http://www.dnb.nl/dnb/home/over_dnb/vee ... 13-64.html

johnkouw

Ongelezen bericht door johnkouw »

Uitleg achtergesteld deposito:
Waarom is een achtergesteld deposito gevaarlijk?
U schreef laatst over spaarrekeningen en waarschuwde om op te passen voor achtergestelde deposito’s. Kunt u uitleggen wat zo’n achtergesteld deposito inhoudt?

Als u spaargeld stalt bij een bank verstrekt u in feite een lening aan de bank. Gaat de bank failliet, dan worden de schuldeisers door de curator uitbetaald. Daarbij komen eerst de gewone schuldeisers aan de beurt en pas daarna de achtergestelde schuldeisers. Met een achtergesteld deposito bent u een achtergestelde schuldeiser geworden. Bovendien is op de achtergestelde deposito’s niet de garantieregeling van €20.000 per rekeninghouder van toepassing. U loopt dus extra risico, wat zich vertaalt in extra rente.
Ik ga dus zeker niets met achtergesteld deposito doen.

@Mk
Een deposito is in die zin geen 'goed' of waardepapier
Dat is een hele geruststelling. Ik ben niet thuis in al die termen. Maar dit maakt dingen duidelijker.

Gesloten