LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gescheurd/kapot briefgeld bij pinnen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
heleen118

gescheurd/kapot briefgeld bij pinnen

Ongelezen bericht door heleen118 »

Bij veel AH's staan van die postbank zuilen/geldautomaten. Mijn vriend ging er pinnen en kreeg het geld. Bij het natellen ervan zag hij dat er een briefje van 20 euro tussen zat waarvan ongeveer 1/5 van het biljet ontbrak, daardoor is het niets meer waard. Bij de automaat blijven staan om te zien of het resterende deel er bij volgende klanten uit zou komen, maar helaas. Gelijk een dame van de AH aangesproken die enkel een telefoonnummer van de postbank kon geven. Het biljet kon/wilde ze niet omwisselen (op zich logisch daar het een automaat van de postbank is). Vrijwel direct het telefoonnummer gebeld; postbank heeft zoiets nog nooit meegemaakt en verwezen naar een klachtenformulier. Klacht is inmiddels ingediend, maar de postbank blijft zich afzijdig houden en verwijst door naar de betreffende bank van de pas waarmee is gepind (Rabobank in dit geval). Inmiddels al meer kosten gemaakt met bellen en tijd dan de 20 euro waard was, maar het is nu meer een principekwestie geworden.
Is de Postbank aansprakelijk of de Rabobank?
Zijn er meer mensen die bij het pinnen waardeloos geld eruit kregen? Gaarne reacties....bvd.

caruso

Re: gescheurd/kapot briefgeld bij pinnen

Ongelezen bericht door caruso »

De Rabobank is natuurlijk geen partij, de Postbank levert de geldautomaat, is daarom ook verantwoordelijk voor de afgifte van de biljetten.

heleen118

Ongelezen bericht door heleen118 »

M.i. is het ook de Postbank die aansprakelijk is. Echter de postbank zelf zegt niet aansprakelijk te zijn, omdat er tussen de banken onderling een afspraak schijnt te zijn dat de bank aanprakelijk is waarvan de bankpas is. Vreemd maar waar?

justme1

Ongelezen bericht door justme1 »

de medewerkers van beide banken hadden u moeten vertellen dat u bij de nederlandse bank moet zijn zie;

http://www.dnb.nl/dnb/home/betalingsver ... 97-64.html

Frans75

Ongelezen bericht door Frans75 »

Volgens mij is de Postbank toch echt het aanspreekpunt, haar naam staat op de ATM.
(Het feit dat ze het onderhoud en vullen uitbesteed hebben aan een ander bedrijf buiten beschouwing gelaten)

Officieel zijn zij als bank verplicht om zelf beschadigde biljetten om te wisselen bij DNB ( i.p.v. weer in de circulatie te brengen).

justme1

@Frans75
Volgens mij is de Postbank toch echt het aanspreekpunt
Misschien dat je gevoel je niet vaak in de steek laat, maar voor de maker van deze post is het misschien handiger dat je je antwoorden baseert op feiten en niet op een gevoel wat jezelf hebt....
Officieel zijn zij als bank verplicht om zelf beschadigde biljetten om te wisselen bij DNB
zie mijn vorige opmerking...dit is dus niet het geval...

Frans75

@ Justme1<

Anders gezegd, ATM IS van de Postbank en dus is de Postbank verantwoordelijk.

ps, als je iets quote, gebruik dan de hele zin. Banken hebben een andere regeling en plichten m.b.t. beschadigde biljetten dan particulieren.

justme1

@Frans75

Heb je nou al op de link van DNB geklikt of niet....het staat er toch.
Banken hebben een andere regeling en plichten m.b.t. beschadigde biljetten dan particulieren.
Overtuig mij zou ik zeggen...laat maar zien waar dit staat.
ps, als je iets quote, gebruik dan de hele zin.
Waarom??

Frans75

Ja ik heb op de site gekeken. En gelezen.
Ik hoef ze niet te bellen, want ik werk er al jaren zelf...

Leg dan even uit wat de procedure is voor banken m.b.t. beschadigde biljetten.

DNB-site heeft het nl. alleen over de normale circulatie.

:?:

justme1

dat heb ik al gedaan.....

copy/paste van de site van dnb

Beschadigde biljetten kunt u opsturen of persoonlijk komen inwisselen bij de afdeling Cash operations van DNB (niet bij de vestiging van DNB in Apeldoorn). U heeft hiervoor het formulier 'Aanvraag voor vervanging van beschadigde eurobankbiljetten' en een geldig legitimatiebewijs nodig. Als u het biljet opstuurt moet u een kopie van uw legitimatiebewijs bijvoegen.

Maar volgens mij heb ik het al gevraagd....als je er zo zeker van bent...haal dan even feiten naar voren.....bewijs mijn ongelijk zou ik zeggen.....

Frans75

@ Justme1:

Volgens mij begrijp je niet wat ik schrijf.

Er is een verschil tussen een particulier met beschadigd geld en een bank met beschadigd geld.

TS heeft het biljet van de bank(ATM) gekregen.

Sinds wanneer mogen bancaire instellingen beschadigde biljetten in omloop brengen?

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Een zoekactie "beschadigd bankbiljet" op google levert 2 resultaten op.
Het word vergoed via DNB (De nederlandse bank) of via de ECB (europese centrale bank)

Lijkt me ook vrij logisch, je kunt namelijk nooit bewijzen dat een biljet beschadigd uit een automaat komt.

justme1

@frans75

Ik begrijp heel goed wat jij schrijft....Jij bent alleen in de veronderstelling dat als het geld gescheurd uit de automaat komt er een andere procedure is voor het inwisselen hiervan en dat is niet het geval.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het logisch dat mensen denken dat ze de bank hiervoor aan kunnen spreken aangezien het uit hun geldautomaat komt. Persoonlijk zou ik het ook een goede service vinden als banken het wel zouden doen. Heb het al eens in de ideeenbus van de postbank gegooid...het werkt helaas niet zo en de klant zal het helaas zelf moeten oplossen.....

Er zijn afspraken gemaakt tussen de banken en de DNB dat beschadigd geld alleen daar ingewisseld kan worden ookal komt het uit een geldautomaat. Dat heeft onder andere te maken met hetgeen Mendoza schrijft. Zoals je ook kunt lezen op de site van DNB wordt dat geld flink onderzocht voordat ze het geld gaan omwisselen. Alles vanwege fraude praktijken.....

Ik vind het prima dat je je aan je standpunt vasthoudt, maar zoals ik al zei...Als jij TS zo graag wilt helpen, geef dan aan waar dit staat ipv steeds je eigen mening te geven....daar schiet die persoon niks mee op...mijn mening is vaak ook anders dan dat de procedures nou eenmaal zijn...helaas zijn er sommige dingen die je gewoon niet kunt veranderen....Zoals ik al zei, wat betreft dit onderwerp, ik vind het ook beter (voor de service) dat de banken dit wel zouden doen, anderzijds met alle pogingen tot fraude die ik toch regelmatig tegenkom kan ik de procedure zoals die nu is toch ook wel weer begrijpen...

Frans75

In dat geval heb ik een vraag:

STEL: Ik ben een bank en ben in het bezit van een beschadigd
(c.q. onvolledig) biljet.

Hoe moet ik als bank dan handelen?

justme1

daarbij geldt ook inwisselen bij DNB

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik weet niet of dit al aan de orde is geweest, maar als je eenmaal een beschadigd (beter gezegd een onvolledig) biljet in handen hebt, dan kun je naar DNB gaan.

Raar maar waar (destijds dan, ik weet niet of de regeling nog van toepassing is), maar je krijgt een een evenredig deel van het biljet dat je inlevert, vergoed.

Stel dat je een biljet van 50 inlevert, waaraan een hoek ontbreekt ter grootte van 10 procent van het biljet, dan zegt DNB: hier krijg je 45 euro voor terug...

In principe zou de bezitter van het ontbrekende deel ook naar DNB kunnen gaan, en die zou dan 5 euro (zijnde de ontbrekende 10 procent) terugkrijgen.

Hiermee voorkomt men, dat een bezitter van twee halve biljetten deze afzonderlijk inlevert, en beide keren een volledig biljet terug verlangt. Kassa voor degene die het inlevert: 50 euro winst........

Klinkt als een broodje aap-verhaal, maar dat is het niet. Overigens moet er een minimaal (en herkenbaar) deel worden ingeleverd, anders krijg je bij mijn weten helemaal niets vergoed.

Frans75

@ Justme1,

Maar moet ik dat biljet dan inwisselen bij DNB, of mag ik het, als bank zijnde, weer in omloop brengen?

justme1

Of een bank het mag...dat zal wel niet...dat kan ik nog even voor je navragen, als je het echt wil weten (wat ik betwijfel, aangezien ik denk dat je alleen uit bent op een onnodige discussie)...

Wat ik wel weet, en dan heb ik het over de postbank, is dat ze het gewoonweg niet doen.....

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik weet niet of dit al aan de orde is geweest, maar als je eenmaal een beschadigd (beter gezegd een onvolledig) biljet in handen hebt, dan kun je naar DNB gaan.

Raar maar waar (destijds dan, ik weet niet of de regeling nog van toepassing is), maar je krijgt een een evenredig deel van het biljet dat je inlevert, vergoed.

Stel dat je een biljet van 50 inlevert, waaraan een hoek ontbreekt ter grootte van 10 procent van het biljet, dan zegt DNB: hier krijg je 45 euro voor terug...

In principe zou de bezitter van het ontbrekende deel ook naar DNB kunnen gaan, en die zou dan 5 euro (zijnde de ontbrekende 10 procent) terugkrijgen.

Hiermee voorkomt men, dat een bezitter van twee halve biljetten deze afzonderlijk inlevert, en beide keren een volledig biljet terug verlangt. Kassa voor degene die het inlevert: 50 euro winst........

Klinkt als een broodje aap-verhaal, maar dat is het niet. Overigens moet er een minimaal (en herkenbaar) deel worden ingeleverd, anders krijg je bij mijn weten helemaal niets vergoed.
Zo werkt het niet (meer).

http://www.dnb.nl/dnb/home/betalingsver ... 97-64.html

Link is al eerder geplaatst, er staat duidelijk dat biljetten van 50% of minder niet worden vergoedt, of er moet onomstotelijk worden bewijzen dat het andere deel vernietigd is.
Maar moet ik dat biljet dan inwisselen bij DNB, of mag ik het, als bank zijnde, weer in omloop brengen?
De postbank, of eigenlijk de instantie die automaten navult in opdracht van de Postbank had moeten voorkomen dat het biljet in omloop kwam. Helaas fouten kunnen gebeuren, fouten kunnen niet 100% voorkomen worden. En helaas is voor de TS niet te bewijzen dat het gescheurde biljet uit de ATM kwam. Dus TS zal desondanks toch bij de DNB terrecht moeten.

Carolina

Ongelezen bericht door Carolina »

Punt is dat banken tegenwoordig zelf geen beschadigde biljetten mogen aannemen van klanten en dan insturen. Vandaar dat de klant dit nu zelf dient te doen via het formulier van de nederlandsche bank. Geen probleem overigens hoor, je hebt het geld dan binnen een week weer op je rekening staan.

Die pinauotmaten van de Postbank geven geregeld problemen, je mag blij zijn als er iets uitkomt, regelmatig geeft hij gewoon helemaal niets :)

Gesloten