LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] girofoon
girofoon
Mijn dochter wilde begin september 700 euro aan mij overmaken.(Per girofoon)
In mijn gironummer zit het getal 23. Per ongeluk heeft ze hiervan 33 gemaakt waardoor het geld op de girorekening van een mv. in Voorburg is gestort.
De Postbank heeft deze mv. een brief geschreven met het verzoek dit bedrag aan mijn dochter terug te storten.
Tot op heden heeft deze mv. nog niet gereageerd.
Wie is dit ook wel eens overkomen en kan ons laten weten hoe we de 700 euro terug kunnen krijgen?
Alvast bedankt voor uw reactie!
Herojema
In mijn gironummer zit het getal 23. Per ongeluk heeft ze hiervan 33 gemaakt waardoor het geld op de girorekening van een mv. in Voorburg is gestort.
De Postbank heeft deze mv. een brief geschreven met het verzoek dit bedrag aan mijn dochter terug te storten.
Tot op heden heeft deze mv. nog niet gereageerd.
Wie is dit ook wel eens overkomen en kan ons laten weten hoe we de 700 euro terug kunnen krijgen?
Alvast bedankt voor uw reactie!
Herojema
Re: girofoon
hallo,
mij is wel gebeurt dat ik een overschrijvingsformulier heb opgestuurd, en dat het rekeningnr. door de computer bij postbank verkeerd is gelezen.
De door mij gegeven afschrijvingsopdracht werd dus bij iemand anders uitgevoerd.
die persoon heeft gereclameerd bij de postbank en toen is alsnog bij mij het bedrag afgeschreven en bij de desbetreffende persoon bijgeschreven.
mij is wel gebeurt dat ik een overschrijvingsformulier heb opgestuurd, en dat het rekeningnr. door de computer bij postbank verkeerd is gelezen.
De door mij gegeven afschrijvingsopdracht werd dus bij iemand anders uitgevoerd.
die persoon heeft gereclameerd bij de postbank en toen is alsnog bij mij het bedrag afgeschreven en bij de desbetreffende persoon bijgeschreven.
Dit probleem komt vaker voor dan mensen denken.
Bij het gebruik van de girofoon hoor je tijdens het bellen naar wie het geld overgemaakt moet worden.
Als je en een fout nummer intoetst en niet hoort dat daar een andere naam bij aangegeven wordt dan heb je als klant een probleem.
Je hebt het dan echt zelf fout gedaan en bent zelf verantwoordelijk.
De Postbank werkt logischerwijze mee aan het oplossen van het probleem. Meestal gaat dat goed.
Van belang is dat betreffende ontvangen direct een bericht krijgt dat er onverschuldigd betaald is. Anders verspleed u uw recht.
Ga na bij de Postbank of men dat gedaan heeft.
Bij het gebruik van de girofoon hoor je tijdens het bellen naar wie het geld overgemaakt moet worden.
Als je en een fout nummer intoetst en niet hoort dat daar een andere naam bij aangegeven wordt dan heb je als klant een probleem.
Je hebt het dan echt zelf fout gedaan en bent zelf verantwoordelijk.
De Postbank werkt logischerwijze mee aan het oplossen van het probleem. Meestal gaat dat goed.
Van belang is dat betreffende ontvangen direct een bericht krijgt dat er onverschuldigd betaald is. Anders verspleed u uw recht.
Ga na bij de Postbank of men dat gedaan heeft.
Je zal je geld wel terugkrijgen maar je bent wel afhankelijk van de andere partij. Het is een onverplichte betaling en daar heeft de "ontvanger" eigenlijk geen recht op.
Als de postbank het niet op weet te lossen kun je het beste naar je rechtsbijstandverzekering gaan als je die hebt, of anders naar de rechtswinkel ofzo. Daar kennen ze de wetten en de regels, en zoiets gebeurt vaker dan je denkt.
Banken moeten bij gewone overboekingen ook altijd de combinatie naam/banknummer controleren maar sommige doen dit slechts steekproefsgewijs. Met als gevolg dus ook dit soort problemen en dan kun je soms lang wachten wanneer je het terugkrijgt.
Succes.
Marcel.
Als de postbank het niet op weet te lossen kun je het beste naar je rechtsbijstandverzekering gaan als je die hebt, of anders naar de rechtswinkel ofzo. Daar kennen ze de wetten en de regels, en zoiets gebeurt vaker dan je denkt.
Banken moeten bij gewone overboekingen ook altijd de combinatie naam/banknummer controleren maar sommige doen dit slechts steekproefsgewijs. Met als gevolg dus ook dit soort problemen en dan kun je soms lang wachten wanneer je het terugkrijgt.
Succes.
Marcel.
Hoi geinteresseerde,
Hoor jij nog steeds de naam bij girofoonopdrachten? Bij mij is dat al een tijd geleden afgeschaft. Wanneer gebruikte jij de girofoon voor het laatst?
groeten,
Sjoerd
Hoor jij nog steeds de naam bij girofoonopdrachten? Bij mij is dat al een tijd geleden afgeschaft. Wanneer gebruikte jij de girofoon voor het laatst?
groeten,
Sjoerd
Sjoerd,
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de moeite genomen dit even na te gaan.
De laatste keer dat ik dat systeem heb gebruikt is lang geleden.
Excuses.
Het is per saldo dus een redelijk gevaarlijk systeem.
Wat ik wel zeker weet is dat ik in het recente verleden heb gezocht in de algemene voorwaarden van de Postbank naar de plicht om een naam/nummercontrole uit te voeren. Ik kan die niet vinden.
De controles worden overigens niet altijd door de Postbank uitgevoerd maar ook door de verzendende banken.
Nergens kan ik vinden dat verplicht een naam/nummercontrole uitgevoerd moet worden. Als er dus een fout in het postbanknummer zit bij overboekingen dan zou een betalende klant dus altijd zelf aansprakelijk zijn.
Als dat waar is zou het postbanksysteem zwak en lastig zijn voor de klant.
M.vr.gr
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de moeite genomen dit even na te gaan.
De laatste keer dat ik dat systeem heb gebruikt is lang geleden.
Excuses.
Het is per saldo dus een redelijk gevaarlijk systeem.
Wat ik wel zeker weet is dat ik in het recente verleden heb gezocht in de algemene voorwaarden van de Postbank naar de plicht om een naam/nummercontrole uit te voeren. Ik kan die niet vinden.
De controles worden overigens niet altijd door de Postbank uitgevoerd maar ook door de verzendende banken.
Nergens kan ik vinden dat verplicht een naam/nummercontrole uitgevoerd moet worden. Als er dus een fout in het postbanknummer zit bij overboekingen dan zou een betalende klant dus altijd zelf aansprakelijk zijn.
Als dat waar is zou het postbanksysteem zwak en lastig zijn voor de klant.
M.vr.gr
Waarom leg je deze vraag niet gewoon neer bij de Postbank Klantenservice? Die zullen echt wel eens eerder met dit bijltje gehakt hebben.
Dat is ook zo. Vaker dan jij denkt.
En meestal gaat dat ook goed.
Blijft dat de klant verantwoordelijk blijft.
Als die ontvangende rekening niet wil of kan betalen dan heb je volgens mij als betalende klant domme pech.
Postbank bemiddelt slechts.
Maar.. terecht, meestal gaat eht goed
En meestal gaat dat ook goed.
Blijft dat de klant verantwoordelijk blijft.
Als die ontvangende rekening niet wil of kan betalen dan heb je volgens mij als betalende klant domme pech.
Postbank bemiddelt slechts.
Maar.. terecht, meestal gaat eht goed
Er wordt altijd alles nog een keer inclusief rekeningNr genoemd .
Daar had je ook het verkeerde rekeningnummer gehoord.
Dat had je dus niet moeten bevestigen.Gewoon alles goed afluisteren voortaan.Hoewel dit erg vervelend is natuurlijk.
Volgens mij kunnen ze dat gewoon terug innen bij die mevrouw in Voorburg.Het ligt aan de Postbank hoeveel moeite ze daar voor doen.
Ze hebben dat bij mij ook gedaan maar toen lag de fout aan hun.
Die had dan ook nog niet zijn geld opgenomen.
Het is wat anders en moeilijk als ze geen rooie cent verder bezit.
Daar had je ook het verkeerde rekeningnummer gehoord.
Dat had je dus niet moeten bevestigen.Gewoon alles goed afluisteren voortaan.Hoewel dit erg vervelend is natuurlijk.
Volgens mij kunnen ze dat gewoon terug innen bij die mevrouw in Voorburg.Het ligt aan de Postbank hoeveel moeite ze daar voor doen.
Ze hebben dat bij mij ook gedaan maar toen lag de fout aan hun.
Die had dan ook nog niet zijn geld opgenomen.
Het is wat anders en moeilijk als ze geen rooie cent verder bezit.
Toch snap ik niet dat bij de girofoon het noemen van de naam van de begunstigde is afgeschaft. Dat was toch een prima optie, goeie controle ???????
Geplaatst op 04 Oct 2003 18:35 door Perrot
--------------------------------------------------------------------------------
SJZ heb je dat zelf bedacht ? Of heb je dat in de krant gelezen
bij de wee het was toch een koekoek hé toen je het vogeltje uit je broekzak haalde,
Liefs, Perrot.
--------------------------------------------------------------------------------
SJZ heb je dat zelf bedacht ? Of heb je dat in de krant gelezen
bij de wee het was toch een koekoek hé toen je het vogeltje uit je broekzak haalde,
Liefs, Perrot.
Hee Mensen,
Ik heb toevallig zelf ok wat ervaringen met dit soort gevallen bij de Postbank. Wat je het beste kunt doen is wachten op je rekeningafschrift (dat kan erg lang duren trouwens...) Het afschrift kopieren, en een begeleidend briefje naar je boekingskantoor (adres staat op afschrift en op overschrijvingseveloppen) sturen met het verzoek om te storneren, waneer je dit binnen 30 dagen na de overschrijving doet, zijn ze verplicht het asap terug te storten.
Hannes
Ik heb toevallig zelf ok wat ervaringen met dit soort gevallen bij de Postbank. Wat je het beste kunt doen is wachten op je rekeningafschrift (dat kan erg lang duren trouwens...) Het afschrift kopieren, en een begeleidend briefje naar je boekingskantoor (adres staat op afschrift en op overschrijvingseveloppen) sturen met het verzoek om te storneren, waneer je dit binnen 30 dagen na de overschrijving doet, zijn ze verplicht het asap terug te storten.
Hannes
Storneren geldt alleen bij automatische incasso's van bijv. nuts-bedrijven of IT-bedrijven. Die hebben nog wel eens handje van om onterecht van een rekening te incasseren. Maar die vlieger gaat hier niet op. In dit geval is het behoorlijk zuur dat het geld naar een verkeerde rekening is overgemaakt. Helaas heeft je dochter wel zelf opdracht en 'toestemming' via de telefoon geven om het geld naar de verkeerde rekening te storten. Hopelijk is die andere mevrouw zo sportief om dat geld 'terug te geven'.
Naam en nummer controle bij overboekingen behoren ook tot het verleden. Ik heb gelezen dat banken dit niet meer gaan doen. Volgens mij is dit met ingang van 1 jan 2004 veranderd in hun voorwaarden of zoiets.