LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] giropas gestolen, rekening geplunderd

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Leoniew

giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door Leoniew »

Afgelopen vrijdag is mijn giro rekening geplunderd. Dit is wat er volgens mij gebeurd is: ik ging pinnen, en toen heeft er iemand meegekeken en zo mijn pincode te weten gekomen. Daarna ging ik snel wat eten (en betaald-toen had ik mijn portemonnee dus nog!), en daarna naar de kroeg. De hele tijd heeft iemand me dus in de gaten gehouden, en moet me in het restaurant of op weg naar de kroeg gerold hebben. In de kroeg kwam ik er na een uur achter dat mijn portemonnee weg was. Ik snap niet hoe het heeft kunnen gebeuren, ik ben altijd heel bedacht op meekijken. En ik woon al zolang in amsterdam, ik dacht dat ik wel goed op mijn spullen lette. Niet goed genoeg dus. Heb overigens toen wel alles geblokkeerd, maar ik was dus 1 uur te laat ermee. De postbank stuurt me een schadeformulier toe. De politie zei dat de postbank voor deze dingen verzekerd is. Hebben meer mensen ervaring met dit soort dingen? groet Leonie

Leoniew

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door Leoniew »

De schade was trouwens 600 euro, in 4 keer opgenomen tussen het tijdstip van rollen en het tijdstip dat ik de pas heb geblokkeerd.

Gast

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door Gast »

De bank is alleen aansprakelijk indien je zorgvuldig bent omgegaan met je pincode. aan de hand van het schadeformulier zal worden gekeken of dit het geval is. daarnaast zal bij de door de dief gedane pintransacties worden gekeken of deze meteen bij de eerste keer de juiste pincode hebben ingetoetst of dat dit pas bij de 2e of 3e keer is gebeurd. Indien dit meteen de eerste keer raak is geweest zal de bank zo ie zo alles op de rekeninghouder zelf afschuiven... in de andere gevallen is er een kans dat de bank het verhaal moet vergoeden. Er zijn uitspraken geweest van de geschillencommisie bankzaken waarbij dit is voorgekomen. succes ermee. ps. mijn advies is altijd om je andere hand ervoor/boven te houden als je gaat pinnen zodat ze ook niet met een camera de pincode kunnen registreren

leoniew

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door leoniew »

Ik ben altijd zorgvuldig met pinnen, ik ga er altijd voor staan en dat is altijd goed gegaan. Wat er verder ook vreemd is is dat er maar liefst 4 keer is gepind op dezelfde dag, inclusief mijn pinnen zelfs 5 keer, bij een andere automaat dan van de Postbank. Bij de Postbank kun je 1 keer pinnen bij een andere bank met een maximum van 250 euro.
Klopt dan toch niet?

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door Chris »

Nee klopt inderdaad niet, ik kan ook maar een keer bij een andere bank pinnen, en als ik vervolgens naar een andere bank toega, dan is dat niet mogelijk behalve bij mijn eigen bank.
Dus je zou kunnen zeggen dat ze mieschien 4 keer bij verschillende postbanken zijn geweest.
En dan klopt het nog niet want als het goed is kun je maar 3 keer per dag pinnen, tenzij het tussen 23:30 en 24:30 is geweest.
Dan zou het wel kunnen kloppen,namelijk 1 keer bij een andere bank, en 1 keer bij de postbank, en dit voor 24:00 uur.
De laatste 3 keer zouden dan na 24:00 uur gepint moeten zijn, anders kan het niet, of 3 voor 24:00 uur en 2 na 24:00 uur.
Maar als ik jou was zou ik de postbank even aansturen om de camera beelden op te vragen via de politie, zodat zij de dader kunnen achterhalen.

suc6

leoniew
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:43

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door leoniew »

Daar hingen geen camera's dus de politie kan niets doen. De hoofdagent waar ik gisteren opnieuw aangifte deed, van fraude ditmaal, vond dit ook niet goed. Verder is er naast de automaat nog een geldautomaat op nog geen 10 cm. afstand. Waarschijnlijk heeft degene die naast mij stond toen de code van mij afgekeken, want ik heb niet gemerkt dat er iemand achter me stond. Dat vind ik ook niet juist. De agent heeft bij de buurtregisseur een verzoek ingediend om op die plek toch een camera te plaatsen,m omdat ze vaak meldingen krijgen van diefstal, maar ook van bijvoorb. vechtpartijen (het gebeurde op het Leidseplein in Amsterdam)

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door topery »

Het is heel vervelend en ik hoop dat u de schade vergoed krijgt.
Hoe oplettend u ook bent, vergeet niet dat deze mensen er een beroep van hebben gemaakt om anderen te duperen. Het kan iedereen overkomen.

Begrijp daarbij niet dat er niet bij elke geldautomaat een camera aanwezig is, want deze lieden weten heel goed waar ze moeten gaan pinnen.

Sterkte.

leoniew
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:43

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door leoniew »

Dat zei de agent inderdaad ook. Ik vind gewoon dat de Postbank nalatig is wbt. het niet installeeren van camera's, vooral juist daar! Leidseplein, Amsterdam. Bomvol toeristen en helaas ook gespuis.
Ik heb op die plek heel vaak gepind, ging altijd goed. Maar nu ik weet dat er geloerd wordt en er geen camera hangt, weet ik dat ik daar nooit meer ga pinnen. Ik vind het trouwens ook heel rot dat ik zeker 20 minuten lang in de gaten ben gehouden en ben achtervolgd.

anna100
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 okt 2004 16:06

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door anna100 »

Het zou nog wel kunnen als het gaat om de ING Bank. Die behoort tot hetzelfde concern. Volgens mij telt dat niet als gastgebruik.

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door Chris »

als je de formulieren invult van de postbank, zul je zien dat de bank inderdaad verzekerd is tegen dit soort dingen mids jij kunt aantonen dat jij niet verwijtbaar bent.
Dat wil dus zeggen dat jij goed hebt opgelet en dat jij niet slordig met pin pas of je pin gedrag bent omgegaan.
Dan zou een standaard bedrag rond de 190,- euro voor eigen rekening zijn en de rest wat gestolen is ktijg je dan terug.
Maar aangezien dat de bank nalating is omdat er geen camera hangt, die volgens mij daar wel moet hangen (zie regels wetten nederlandsche bank), zou jij volgens mij het volledige bedrag terug moeten krijgen min de kosten van een nieuwe pas.

Ik hoop dat je er uit komt, en denk er om, bij het pinnen, altijd je hand er over doen, en goed kijken of niemand mee kijkt.
Ik druk mijn pin blindelings in, met mijn andere hand er boven op.


suc6

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door four-eyes »

Dan mag je nog blij zijn dat je je kaart hebt kunnen blokkeren. Toen ik vanuit Portugal naar de Postbank in Leeuwarden belde om mijn kaart te laten blokkeren, kreeg ik een menuutje - gr gr gr - en daarna kreeg ik te horen: al onze medewerkers zijn in gesprek enz. Dit heeft meer dan een kwartier of 20 minuten geduurd. Uiteindelijk heb ik maar opgehangen. De telefoonrekening bleek 6 euro te bedragen. En ik had nota bene niemand aan de lijn gehad !!!
Bij terugkeer in Nederland heb ik onmiddellijk een klacht ingediend bij de Postbank over de gang van zaken. Reactie? Heel vervelend voor u.
Onvoorstelbaar slechte service.

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door dvdspeler »

In Amsterdam hangen meer dan 400 camera`s.
Zouden er op het Leidseplein geen andere camera`s hangen die de dader hebben geflimd?

Ik heb in iedergeval deze sites voor je gevonden:

http://www.spotthecam.nl/index.html

http://www.recpoint.nl/actueel/01c1be94921360403.html

janenrixt
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2005 19:34

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door janenrixt »

Hallo,

Ik heb een hele vervelende ervaring in Frankrijk gehad.

Ik ben bij een geldautomaat gaan pinnen.
Ik toets mijn pin nadat ik mijn pas in de automaat had gedaan.
op dat moment komt er een jongeman aan met geld in zijn hand en helemaal in paniek. Hij vertelde dat zijn pas nog in de automaat was en werd alleen maar paniekeriger.
Ik liet me niet gek maken en toetste het bedrag in. Ik kreeg mijn geld, maar mijn pinpas bleef ook in de geldautomaat.
De bank was gesloten en wist even niet wat ik moest doen. De jongen werd alleen maar paniekeriger. hij stond trouwens niet mee te kijken. Mijn vrouw en ik stonden samen vlak voor het apperaat.
Even later kwam het scherm in beeld, met de vraag om de pin in te toetsen, ik deed dit en toen kwam mijn pinpas eruit.
Daarna ging de jongen voor het apperaat staan en toetste zijn pin in en zijn pas kwam er ook uit. Samen waren we blij alles terug te hebben.
Achteraf denken we dat het allemaal toneel is geweest.
We hadden jammer genoeg geen argwaan.
Na 4 dagen was onze rekening leeg en konden we naar huis.
Ik belde naar Nederland, naar familie en die vroeg ik in de computer te kijken, waar bleek dat er 2900 euro van mijn rekening af was.
De pas hebben we direct laten blokkeren, maar het was natuurlijk al veel te laat. U kunt zich voorstellen dat dan de vakantie over is.
We hebben aangifte gedaan bij de politie.
Toen we in Nederland waren hebben we een schadeformulier van de Postbank gekregen.
Na een onderzoek wat wel zeker 6 weken heeft geduurd kregen we een brief van de Postbank, dat er niets vergoed zal worden.
Tijdens de procedure van onderzoek heb ik wel 5 keer moeten bellen om een nieuwe pinpas, ja hoor na 5 keer en 4 weken lukte het. is dat de kracht van de postbank??
Ze gaan er vanuit dat ik mijn pincode aan iemand bekent heb gemaakt. in de telefoongesprekken bleek steeds dat ze bij de Postbank dachten dat mijn pinpas gestolen of verloren was, maar herhaaldelijk moest ik hun vertellen dat ik mijn pinpas nooit ben kwijtgeraakt, niemand anders heeft mijn pinpas in zijn handen gehad, dan ik alleen.
Je kan toch alleen pinnen in combinatie met de pinpas en de pincode?
De Postbank geeft in hun brief toe dat er fraude is gepleegd. ze Kunnen niet achterhalen wat de oorzaak is van mijn situatie. Ik vraag me af wat ze dan allemaal hebben onderzocht in 6 weken.
Ik laat het er dus duidelijk niet bij zitten en zal tot het uiterste gaan om mijn geld terug te krijgen.

J. van Dijk

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Leonieuw, je maakt me errug nieuwsgierig.....hoe kan men in vredesnaam in de computer kijken naar jouw saldo als je met je pas in t buitenland bent???????Lekker veilig systeem offeh een kwestie van je gegevens doorgeven aan derden??

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door Marco Polo »

@ Mirjam
Je hebt zeker nog nooit van internetbankieren gehoord?!

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Natuurlijk wel, en als je goed leest zie je vast wel wat ik bedoel....
Met Internetbankieren heb je of een pas met pincode nodig (en is die dan in Nederland gebleven al ze daar de rekening konden checken?) of een beveiligingscode en gebruikersnummer. Dat is wat ik bedoel met gegevens doorgeven.......

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Ik belde naar Nederland, naar familie en die vroeg ik in de computer te kijken, waar bleek dat er 2900 euro van mijn rekening af was.


Dit schrijft janenrixt (dus niet Leonieuw)!

Om je saldo via internetbankieren van de Postbank te bekijken heb je géén pas+pincode nodig, maar gebruikersnaam+wachtwoord.

In de gegeven situatie lijkt het mij volkomen legitiem om aan een familielid te vragen via de pc het rekeningsaldo te bekijken.
Daarvoor moest men natuurlijk wel de inloggegevens verstrekken.

Meer dan alleen een saldo-overzicht bekijken kan niet.
Voor het verrichten van overschrijvingen via Mijn Postbank.nl naar andere bankrekeningen zijn zgn. TAN-codes nodig.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: giropas gestolen, rekening geplunderd

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Lieve Marco Polo..

Je hebt gelijk, mn excuses....
Bedankt voor je vermelding hoe het werkt om saldoinfo in te zien bij de Postbank, dat wist ik niet. :)

Gesloten