Hoe deden de banken dát nou vroeger ?
In de jaren 60 werden mensen naar de banken gelokt met o.a. het aanbieden van rentevergoeding over het (week)salaris. Dit zorgde voor een enorme toeloop aan nieuwe klanten en heel Nederland was begin jaren 70 klant bij een bank geworden, voor de banken betekenden dit een enorme hoeveelheid geld die zij te beheren kregen en zij moesten het werk ongetwijfeld met 10 duizenden mensen meer dan nu doen.
Er was sprake van ontzettend veel handwerk want de automatisering stond nog volstrekt in de kinderschoenen.
Inmiddels hebben de banken vele miljarden te beheren die overigens nooit hoeven te worden teruggegeven;al het geld wordt meer en meer geautomatiseerd door de klant zelf heen en weer geschoven zonder dat ook maar iemand bij de bank er iets aan hoeft te doen !
Je zou dus kunnen stellen dat het geld nu eigenlijk eigendom is geworden van de gezamenlijke banken, over al dit geld ontvangen zij uit beleggingen gigantische opbrengsten, bovendien vragen zij steeds meer geld per klant voor allerlei diensten en geven zij over de salarisrekening allang geen rentevergoeding meer.
Dit alles onder het motto "Helaas zien wij ons genoodzaakt....want de kosten nemen toe" maar.......
Waar werd dat toen dan allemaal van betaald ?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe deden de banken dát nou vroeger ?
Re: Hoe deden de banken dát nou vroeger ?
"vroeger" waren ten eerste de meeste banken instellingen waar winstmaken geen prioriteit had. Er waren bv de Rijkspostbank, Rijkspostspaarbank, de Nutsbank, Verenigde Spaarbank etc. die allemaal het algemene nut tot doelstelling hadden. De overheid is gaan privatiseren, en de gevolgen zijn bekend.
Overigens zal automatisering niet betekenen dat dat goedkoop is. Heb je wel eens nagedacht over de investerings en onderhoudskosten van automatisering?
Overigens zal automatisering niet betekenen dat dat goedkoop is. Heb je wel eens nagedacht over de investerings en onderhoudskosten van automatisering?
Dat automatiseren geld kost spreekt voor zich maar als de investerings en onderhoudskosten van automatisering duurder zijn dan "handwerk" dan zou men dat handwerk wel weer invoeren.
Vroeger........., bij het horen van het woord kun je al sentimenteel worden.
Vroeger, ik denk hierbij aan de jaren 50 en 60, kregen de kostwinners, en dat waren over het algemeen de mannen, aan het eind van de week hun loon uitbetaald..
Omdat in die tijd bijna overal nog de bakker, melkboer en kruidenier aan de deur kwam werd er veel op de "pof" gekochtt.
Zodra het loon binnen was werden de schulden vereffend en moest er van het overgebleven geld een gedeelte weggelegd worden voor de vaste lasten van huur en nutsbedrijven.
Ook deze instellingen stuurden, zeker in de kleine gemeenten, iemand langs om de gelden te innen.
Er bleef daarom vaak zo weinig geld over dat het niet de moeite was om het weg te zetten op een bank.De meeste mensen hielden het restgeld daarom vaak thuis in een oud koekblikje of een oude sok.
Hier kwam pas verandering in nadat werkgevers overgingen tot het via bank en giro betalen van de lonen.
Zelf kreeg ik in eind 1969 drie maanden de tijd om een bank- of giro-rekening te openen en het nummer aan mijn loon administratie door te geven.
Terug gaan naar die tijd heeft z'n charmes, maar kent ook zijn tekortkomingen en problemen.
Vroeger, ik denk hierbij aan de jaren 50 en 60, kregen de kostwinners, en dat waren over het algemeen de mannen, aan het eind van de week hun loon uitbetaald..
Omdat in die tijd bijna overal nog de bakker, melkboer en kruidenier aan de deur kwam werd er veel op de "pof" gekochtt.
Zodra het loon binnen was werden de schulden vereffend en moest er van het overgebleven geld een gedeelte weggelegd worden voor de vaste lasten van huur en nutsbedrijven.
Ook deze instellingen stuurden, zeker in de kleine gemeenten, iemand langs om de gelden te innen.
Er bleef daarom vaak zo weinig geld over dat het niet de moeite was om het weg te zetten op een bank.De meeste mensen hielden het restgeld daarom vaak thuis in een oud koekblikje of een oude sok.
Hier kwam pas verandering in nadat werkgevers overgingen tot het via bank en giro betalen van de lonen.
Zelf kreeg ik in eind 1969 drie maanden de tijd om een bank- of giro-rekening te openen en het nummer aan mijn loon administratie door te geven.
Terug gaan naar die tijd heeft z'n charmes, maar kent ook zijn tekortkomingen en problemen.
Waar denk je dat die immens grote gebouwen van worden betaald??