LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
BB2000
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2011 18:23

Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door BB2000 »

Hallo allemaal,

Graag wil ik de volgende situatie onder jullie aandacht brengen ten aanzien van het gemak van fraude plegen aangaande overboekingen via de bank.

Wanneer je een overboeking doet d.m.v. bijvoorbeeld internet bankieren bij de ABN/AMRO maakt het niks uit wat voor naam je in geeft ten aanzien van de persoon aan wie je het geld overboekt.

Dit betekent dus dat je rustig geld kunt overboeken naar Donald Duck of Mickey Mouse. Zolang je een geldig bankrekening nummer ingeeft gaat dit probleemloos, mits je intern bij de ING overboekt, en wordt het geld keurig afgeschreven.

Tevens wordt de naam Donald Duck zonder vragen nadien door de bank

aangepast naar de daadwerkelijke persoon van de bankrekening. Echter hiervoor wordt je niet gewaarschuwd!!!

Dit gat in de controle van overboeking wordt dan ook vrolijk misbruikt door menig oplichter op het internet en is voor iedere consument niet na te gaan totdat de daadwerkelijke afschrijving heeft plaats gevonden.

Is het geld eenmaal overgeboekt naar een oplichter dan heb je als consument een probleem en de bank zal je niet helpen, de oplichter is immers beschermd.

De tekortkoming in deze ligt bij de banken ten aanzien van het niet matchen van ten naam stelling en het bijbehorende bankrekening nummer, iets wat de ING, zover mij bekent wel doet, maar ook in hun geval alleen bij interne overboekingen.

ironisch genoeg doen banken veel aan het consumenten er op wijzen dat ze veilig moeten handelen op internet, juist deze laatste slag in het doen van een aankoop laat zwaar te wensen over.

Al met al is de moraal van dit verhaal, wil je fout dan helpen de banken je hier graag in mee en ze beschermen je als oplichter graag.


p.s. Ik wil absoluut niet aanzetten tot misbruik, het gaat mij er om dat banken niet langer hun "kop" in het zand steken en eerlijke consumenten beter beschermen!!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar je maakt toch zelf geld over naar dat nummer? Als jij Donald Duck € 10 betaalt, en acheraf blijkt dat niet Donald Duck, maar Woutertje Pieterse te zijn, wat is dan de oplichting?

BB2000
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2011 18:23

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door BB2000 »

De oplichting is in eerste instantie dat de naam al niet klopt, daar is nog mee te leven. Het echte probleem is dat waneer je een aankoop doet, deze niet krijgt!!

De fraudeur kan zich uitgeven voor alles en iedereen wat betreft wie hij is, waar hij/zij woont en het vaak mobiele telefoonnummer, los van het feit dat in de meeste gevallen niet aantoonbaar is na te gaan of de opgegeven naw gegevens echt kloppen.

voorbeeld:

Je koopt op marktplaats een ketting, die laat je versturen, ophalen is vaak te kostbaar. De persoon geeft zich uit voor donald duck en geeft zijn bankrekening nummer op.

Je boekt het geld over, echter de persoon heet dhr. list en bedrog en niet donald duck. Het geld wordt dus aan een heel ander persoon overgeboekt dan je zou vermoeden.

Zou je nu gewaarschuwd worden tijdens deze overboeking dat de naam niet klopt ten aanzien van het rekening nummer, dan kun je dit als een waarschuwing beschouwen en nogmaals nadenken of je de transactie wel plaats wilt laten vinden.

Het zit hem dus in het feit dat er op deze manier dus misbruik gemaakt wordt van de zwakke schakel in het overboeken.

kort samengevat de oplichter is niet traceerbaar en je wordt tijdens het overboeken er niet op geattendeerd dat naam en rekening nummer niet matchen

Wat betreft die ketting, uiteraard kun je daar naar fluiten

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door pima »

Als bij de ing de naam niet klopt met die van de rekeninghouder, krijg je automatisch de opmerking: volgens onze gegevens staat deze rekening op naam van, als je dan ok klikt wordt de overboeking naar verzenden verplaatst, dan heb je nog de mogelijkheid te annuleren! Volgens mij gaat het bij de ABN net zo!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

pima schreef:Als bij de ing de naam niet klopt met die van de rekeninghouder, krijg je automatisch de opmerking: volgens onze gegevens staat deze rekening op naam van, als je dan ok klikt wordt de overboeking naar verzenden verplaatst, dan heb je nog de mogelijkheid te annuleren! Volgens mij gaat het bij de ABN net zo!
Bij de ING werkt dat alleen maar bij rekeninghouders met een "oud" Postbank nummer. Als je geld overmaakt naar een "normaal" bankrekeningnummer kan je dit niet doen, want de begunstigde kan bij iedere bank in Nederland zitten en gelukkig wisselen de banken onderling geen namen uit.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, ook zonder die foute naam kun je een oplichter meestal niet meer traceren. Dus nooit zomaar geld overmaken. Stel je betaalt geld aan "Jan Jansen, Utrecht" (en dat is ook echt de rekeninghouder) en je ziet nooit meer iets terug, dan krijg je die persoon toch ook niet meer te pakken? Adres vind je toch niet meer.

Om dit te voorkomen moet je als je via marktplaats koopt gewoon ter plekke langsgaan en contant afrekenen - GELIJK OVERSTEKEN dus. Werkt prima.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door crazyme »

Reagerend op ts:

Wat een onzin verhaal. Je betaalt naar een bankrekeningnummer. Wanneer het nummer door de elfproef komt is het een geldig nummer en voert de bank de opdracht uit.
Een bankrekeningnummer is geen legitimatiebewijs ! Get real.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Het is inderdaad zo als het bankrekeningnummer bestaat het geld gewoon wordt overgeboekt en dat er niet naar een naam/plaatsnaam wordt gekeken.

MAAR
Misschien moet dit in de toekomst veranderd worden?!
Zoveel werk & kosten voor banken zal dit wel niet met zich meebrengen.
Aanpassing in hun computerprogramma's

En klanten voelen zich weer een stukje veiliger!
En de banken kunnen zich over de borst wrijven dat ze Servicegericht / klantvriendelijk zijn ;)



Wellicht dat Marktplaats ook nog het een en ander kan verbeteren.

Maar ook kan de consument voor een aankoop het een en ander zelf controleren.
Stel voor jezelf een max prijs in voor goederen die je wilt laten versturen.
Is de prijs daarboven dan haal je het item zelf op ... of zoekt hetzelfde item maar meer bij je in de buurt!

Er zitten VEEL oplichters op marktplaats.
Maar er zijn ook mensen die een andere naam gebruiken en de goederen gewoon wel opsturen.

Correspondeer je met een hotmail of een ander gratis email-adres dan kun je best al ietswat huiverig zijn. Vraag om adresgegevens & controleer die.

En als je het niet helemaal vertrouwd doe die aankoop dan niet.

Maar bij hogere bedragen === haal de goederen gewoon op!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

UrbanSolitude schreef: Misschien moet dit in de toekomst veranderd worden?!
Zoveel werk & kosten voor banken zal dit wel niet met zich meebrengen.
Aanpassing in hun computerprogramma's
Heb je enig idee wat het implementeren van zo'n wijziging inhoudt?

Om te beginnen moeten alle banken hun klantgegevens aan elkaar beschikbaar stellen (ik vraag me af of we dat echt willen, ik niet in ieder geval).
Verder moet de boel gestandaardiseerd worden om het tussen de banken en richting klanten goed te laten werken.

En dan nog de implementatie in de computersystemen. Het bouwen zal nog wel meevallen, maar het testen van alles kost een godsvermogen.

De kosten die hiermee gemoeid zijn staan niet in verhouding tot het eventuele voordeel dat een klant hiervan merkt.

Gewoon goed opletten voordat je zomaar geld naar iemand overmaakt is nog altijd het beste.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door CB »

MAAR
Misschien moet dit in de toekomst veranderd worden?!
Zoveel werk & kosten voor banken zal dit wel niet met zich meebrengen.
Aanpassing in hun computerprogramma's
Om maar te zwijgen van de uitval als er iets afwijkt (niet alle voorletters vermeld, tussenvoegsel vergeten, schrijffouten). Ik denk dat meer dan de helft van de betalingen uit gaan vallen. Denk niet dat er iemand is die daar op zit te wachten. Zet dat af op wat er nu fout gaat en trek je conclusie. Hoe vaak gaan nu bij mensen de betalingen niet goed?

Digitalwater
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 aug 2011 15:19

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door Digitalwater »

Jij wilt dat het wordt aangepast, dus dat banken onderling gegevens uitwisselen. Allemaal leuk en aardig, maar als ze dat doen, zijn er weer mensen die gaan zeuren over schending van de privacy e.d.

Banknummer bij een overschrijving gewoon goed controleren.
Correspondentie over de aankoop/verkoop ook bewaren tot de artikelen zijn ontvangen.
In de gevallen dat het fout gaat, kun je dan aangifte doen bij de politie. Zij kunnen dan a.d.h.v. het bankrekeningnummer nagaan wie daarbij hoort.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door ciske »

crazyme schreef:Reagerend op ts:

Wat een onzin verhaal. Je betaalt naar een bankrekeningnummer. Wanneer het nummer door de elfproef komt is het een geldig nummer en voert de bank de opdracht uit.
Een bankrekeningnummer is geen legitimatiebewijs ! Get real.
hier sluit ik mij bij aan ,je bent alsnog zelf verantwoordelijk.

koop je iets op markplaats en het klopt niet , jammer dan eigen schuld.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

GJvdZ schreef:
pima schreef:Als bij de ing de naam niet klopt met die van de rekeninghouder, krijg je automatisch de opmerking: volgens onze gegevens staat deze rekening op naam van, als je dan ok klikt wordt de overboeking naar verzenden verplaatst, dan heb je nog de mogelijkheid te annuleren! Volgens mij gaat het bij de ABN net zo!
Bij de ING werkt dat alleen maar bij rekeninghouders met een "oud" Postbank nummer. Als je geld overmaakt naar een "normaal" bankrekeningnummer kan je dit niet doen, want de begunstigde kan bij iedere bank in Nederland zitten en gelukkig wisselen de banken onderling geen namen uit.

Werkt ook met "nieuwe" ING nummers.

Hoezo gelukkig wisselen de banken geen namen uit ? Wat is het verschil met ING dan, waarom doet / kan ING het wel.

Lijkt mij met de tegenwoordige techniek toch zo te programeren?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door ciske »

Wat is het verschil met ING dan, waarom doet / kan ING het wel
misschien is ING wel beter? :lol:

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ciske schreef:
Wat is het verschil met ING dan, waarom doet / kan ING het wel
misschien is ING wel beter? :lol:

Misschien met dit punt wel, overige kan ik niet over oordelen..... :mrgreen:

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door CB »

ciske schreef:
Wat is het verschil met ING dan, waarom doet / kan ING het wel
misschien is ING wel beter? :lol:
Zoals eerder vermeld, doet de ING het alleen bij de voormalige girorekeningen van de Postbank. Deze zijn nl. niet geschikt voor de elfproefcontrole.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door ciske »

Zoals eerder vermeld, doet de ING het alleen bij de voormalige girorekeningen van de Postbank. Deze zijn nl. niet geschikt voor de elfproefcontrole.
dan nog , je bent zelf verantwoordelijk.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

CB schreef:
ciske schreef:
Wat is het verschil met ING dan, waarom doet / kan ING het wel
misschien is ING wel beter? :lol:
Zoals eerder vermeld, doet de ING het alleen bij de voormalige girorekeningen van de Postbank. Deze zijn nl. niet geschikt voor de elfproefcontrole.

Zojuist gechecked en de nieuwe ING rekeningnummers ( 9 cijferig ) hebben ind geen naamcontrole......de 7 cijferige darentegen wel.

Raar dat de "oude" postbanknummers dit wel hebben en de nieuwe ING nummers niet. Lijkt me toch een programmeer kunstje.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door crazyme »

in "nieuwe" nummers zit de elfproef ter controle van typefouten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door CB »

ciske schreef:
Zoals eerder vermeld, doet de ING het alleen bij de voormalige girorekeningen van de Postbank. Deze zijn nl. niet geschikt voor de elfproefcontrole.
dan nog , je bent zelf verantwoordelijk.
Lijkt me een overbodige opmerking. Ik meen ook niet, dat ik het tegendeel heb beweerd.

Gesloten