| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe komt een bank aan mijn gegevens over gezinssituatie?
Re: Hoe komt een bank aan mijn gegevens over gezinssituatie?
Ik zit nog altijd met dit onderwerp te dubben, hoe jij aan de gezinsgegevens door een dataleverancier komt.
Helaas geroepen, maar uitleg niet.
Helaas geroepen, maar uitleg niet.
Ik heb het over bridgis, die data van 4orange combineert tot de dataset waar ik aan refereer. En die vullen die dataset op basis van wat mensen oa vrijwillig invullen bij enquêtes en prijsvragen, je wilt niet weten wat mensen invullen om met tienduizenden kans te maken op 1 eiphone.eleven schreef:Dat moet je mij nog eens uitleggen, hoe dit in elkaar stekt.Ik kan bij 1 van mijn dataleveranciers het aantal kinderen per leeftijdsklasse, op 6 positie postcode (= 1234 AB, een halve straat dus) detailniveau kopen,
Over welke dataleverancier hebben wij het hier?
De enigste dataleverancier die het kan weten is de gemeente, bij een pas geboren kind, tenminste als het klopt, wat TS schrijft, niemand anders in kennis gesteld te hebben.
Wat het kopen bij een babyzaak betreft, zou ieder die voor kennissen iets koopt een mailtje van de ABN krijgen.
Ook is er het CBS die anonieme cijfers heeft over van alles en nog wat, welke weer te combineren zijn tot een marketing bestand met de info voor een marktactie als deze.
En daarnaast zijn er veel bedrijven die in hun algemene voorwaarden zeggen dat ze gegevens voor marketing doeleinden gebruiken binnen het eigen bedrijf, of bedrijven binnen een overkoepelend bedrijf. Voorbeeld van dat laatste is Ahold, waar Albert Heijn, Gall&Gall en bol.com gegevens kunnen delen op basis van zo'n voorwaarde. (dat weet ik niet zeker, maar ik zou het als directeur marketing Ahold wel doen)
-
Teunbosseman
sjohie schreef:Ik heb het over bridgis, die data van 4orange combineert tot de dataset waar ik aan refereer. En die vullen die dataset op basis van wat mensen oa vrijwillig invullen bij enquêtes en prijsvragen, je wilt niet weten wat mensen invullen om met tienduizenden kans te maken op 1 eiphone.eleven schreef:Dat moet je mij nog eens uitleggen, hoe dit in elkaar stekt.Ik kan bij 1 van mijn dataleveranciers het aantal kinderen per leeftijdsklasse, op 6 positie postcode (= 1234 AB, een halve straat dus) detailniveau kopen,
De enigste dataleverancier die het kan weten is de gemeente, bij een pas geboren kind, tenminste als het klopt, wat TS schrijft, niemand anders in kennis gesteld te hebben.
Wat het kopen bij een babyzaak betreft, zou ieder die voor kennissen iets koopt een mailtje van de ABN krijgen.
Ook is er het CBS die anonieme cijfers heeft over van alles en nog wat, welke weer te combineren zijn tot een marketing bestand met de info voor een marktactie als deze.
En daarnaast zijn er veel bedrijven die in hun algemene voorwaarden zeggen dat ze gegevens voor marketing doeleinden gebruiken binnen het eigen bedrijf, of bedrijven binnen een overkoepelend bedrijf. Voorbeeld van dat laatste is Ahold, waar Albert Heijn, Gall&Gall en bol.com gegevens kunnen delen op basis van zo'n voorwaarde. (dat weet ik niet zeker, maar ik zou het als directeur marketing Ahold wel doen)
Gebeurt al jaaaaaaaren. Data verzameling. Wat denk je wat - google - doet.
Maar ff terug naar de bron. De pinbetalingen zijn niet zo "onschuldig" als men denkt. De banken weten zoveel van je evenals andere instellingen dat ik niet zo snel meer opkijk van dit soort zaken.
ING is hier niet anders in dan ABN, ik krijg ook bepaalde post van ING welke zo de schredder ingaat.
Nou doe je wel een in mijn ogen ferme aanname, namelijk dat de banken die jij noemt, volgens jou bewust dingen doen die gewoon door privacywetgeving verboden zijn. Zij mogen die pin-gegevens niet op persoonsniveau gebruiken voor marketing doeleinden, net als geen enkel ander bedrijf dat mag. Als dat wel zo was, had een Albert Heijn bijvoorbeeld voor hun nieuwe bonuskaart daar ook gretig gebruik van gemaakt.sjohie schreef:eleven schreef:Ik heb het over bridgis, die data van 4orange combineert tot de dataset waar ik aan refereer. En die vullen die dataset op basis van wat mensen oa vrijwillig invullen bij enquêtes en prijsvragen, je wilt niet weten wat mensen invullen om met tienduizenden kans te maken op 1 eiphone.Ik kan bij 1 van mijn dataleveranciers het aantal kinderen per leeftijdsklasse, op 6 positie postcode (= 1234 AB, een halve straat dus) detailniveau kopen,
Dat moet je mij nog eens uitleggen, hoe dit in elkaar stekt.
Gebeurt al jaaaaaaaren. Data verzameling. Wat denk je wat - google - doet.
Maar ff terug naar de bron. De pinbetalingen zijn niet zo "onschuldig" als men denkt. De banken weten zoveel van je evenals andere instellingen dat ik niet zo snel meer opkijk van dit soort zaken.
ING is hier niet anders in dan ABN, ik krijg ook bepaalde post van ING welke zo de schredder ingaat.
Er is geen reden voor ze om dat soort dingen te doen, de gegevens voor een marktactie als in dit topic bedoelt zijn, zijn gewoon legaal voor handen.
-
Teunbosseman
sjohie schreef:Nou doe je wel een in mijn ogen ferme aanname, namelijk dat de banken die jij noemt, volgens jou bewust dingen doen die gewoon door privacywetgeving verboden zijn. Zij mogen die pin-gegevens niet op persoonsniveau gebruiken voor marketing doeleinden, net als geen enkel ander bedrijf dat mag. Als dat wel zo was, had een Albert Heijn bijvoorbeeld voor hun nieuwe bonuskaart daar ook gretig gebruik van gemaakt.teunbosseman schreef:Gebeurt al jaaaaaaaren. Data verzameling. Wat denk je wat - google - doet.
Er is geen reden voor ze om dat soort dingen te doen, de gegevens voor een marktactie als in dit topic bedoelt zijn, zijn gewoon legaal voor handen.
Dat ziet jouw ogen dan in mijn ogen verkeerd
Ik zeg nergens dat banken - bewust dingen doen die gewoon door privacywetgeving verboden zijn -
Ik zeg - De banken weten zoveel van je evenals andere instellingen -
Maar dit topic gaat over marketing. Niet zo gek dus dat alle opmerkingen gemaakt in dit draadje geinterpreteerd worden als gerelateerd tot die marketing. Zo niet, dan is die laatste opmerking van jou totaal niet relevant voor dit onderwerp.Teunbosseman schreef:
Dat ziet jouw ogen dan in mijn ogen verkeerdNogal verkeerde intrepertatie.
Ik zeg nergens dat banken - bewust dingen doen die gewoon door privacywetgeving verboden zijn -
sjohie schreef:Ik heb het over bridgis, die data van 4orange combineert tot de dataset waar ik aan refereer. En die vullen die dataset op basis van wat mensen oa vrijwillig invullen bij enquêtes en prijsvragen, je wilt niet weten wat mensen invullen om met tienduizenden kans te maken op 1 eiphone.eleven schreef:Dat moet je mij nog eens uitleggen, hoe dit in elkaar stekt.Ik kan bij 1 van mijn dataleveranciers het aantal kinderen per leeftijdsklasse, op 6 positie postcode (= 1234 AB, een halve straat dus) detailniveau kopen,
Kijk, ik vind het een mooi verhaal.
Dat gegevens, zoal Teun al schrijft, al jaren worden verhandeld, is een feit.
Dat met de privacy geschommeld wordt, is ook bekend.
Allen gaat dit aan het topic voorbij, want TS, heeft, moet ik geloven, nergens bekend gemaakt, dat ze een kind heeft gekregen.
Daarom ga ik er vanuit, dat alleen een aangifte bij de gemeente heeft plaats gevonden.
Jou redenatie was, dat je aan hand van de postcode de namen ook van kinderen kan uitlezen.
Dus lekt iets bij de gemeente!
-
Teunbosseman
GJvdZ schreef:Maar dit topic gaat over marketing. Niet zo gek dus dat alle opmerkingen gemaakt in dit draadje geinterpreteerd worden als gerelateerd tot die marketing. Zo niet, dan is die laatste opmerking van jou totaal niet relevant voor dit onderwerp.Teunbosseman schreef:
Dat ziet jouw ogen dan in mijn ogen verkeerdNogal verkeerde intrepertatie.
Vraag van TS is: - kan het zijn dat de ABN-AMRO gegevens van onze aankopen (pinbetalingen ed) gebruikt om ons deze aanbieding te doen? -
Wat schrijf ik: - De pinbetalingen zijn niet zo "onschuldig" als men denkt. De banken weten zoveel van je evenals andere instellingen dat ik niet zo snel meer opkijk van dit soort zaken -
Vervolgens wordt er gesteld dat ik in de ogen van Sjohie een ferme aanname doe wat in mijn ogen niet zo is. Ik geef antwoord maar zeg ( wederom ) nergens dat banken bewust dingen doen welke bij privacywet verboden zijn. Dat deze draai eraan wordt gegeven kan ik niets aan doen.
Dus wat is er precies nu niet relevant aan mijn opmerking ?? Nogmaals, ik schreef: - ik kijk er niet van op als zo zou zijn -
Hm zo moeilijk is dat niet. Als je elke week bij de AH een pak pampers koopt is dat echt niet voor een ander, althans de kans is niet zo groot. Als je vervolgens bonuskaart gebruikt, waarin de voorwaarden staat dat ze het aan derden mogen verkopen, is zo de link naar een kindje gelegd. En dat ze dat pas na 10 maanden doen is logisch. De gedachte jonge ouders hebben wel wat beters te doen, is daarbij gerechtvaardigd.eleven schreef:Dat moet je mij nog eens uitleggen, hoe dit in elkaar stekt.Ik kan bij 1 van mijn dataleveranciers het aantal kinderen per leeftijdsklasse, op 6 positie postcode (= 1234 AB, een halve straat dus) detailniveau kopen,
Toch zie ik niet in hoe je uit een pinbetaling kunt halen dat er een kindje is geboren bij een bep. gezin. Je moet dan structureel de pingegevens van dat ene gezin bij verschillende winkels bijhouden en analyseren. Lijkt me niet plausibelTeunbosseman schreef:Dat ziet jouw ogen dan in mijn ogen verkeerdNogal verkeerde intrepertatie.
Dan moet de bonuskaart in kwestie wel gekoppeld zijn aan een "mijn AH" account, en als die anoniem gebruikt wordt, weten ze alleen dat bonuskaart X, in winkel Y een pak pampers gekocht heeft. En dan nog, in de algemene voorwaarden van de bonuskaart wordt nergens gezegd dat je gegevens doorverkocht worden. Dus via de bonuskaart route zou de bank in kwestie er niet aan kunnen komen, nog los van het feit dat we niet weten of TS een persoonlijke bonuskaart gebruikt (heeft).olaf79 schreef:Hm zo moeilijk is dat niet. Als je elke week bij de AH een pak pampers koopt is dat echt niet voor een ander, althans de kans is niet zo groot. Als je vervolgens bonuskaart gebruikt, waarin de voorwaarden staat dat ze het aan derden mogen verkopen, is zo de link naar een kindje gelegd. En dat ze dat pas na 10 maanden doen is logisch. De gedachte jonge ouders hebben wel wat beters te doen, is daarbij gerechtvaardigd.eleven schreef:Dat moet je mij nog eens uitleggen, hoe dit in elkaar stekt.Ik kan bij 1 van mijn dataleveranciers het aantal kinderen per leeftijdsklasse, op 6 positie postcode (= 1234 AB, een halve straat dus) detailniveau kopen,
-
Teunbosseman
olaf79 schreef:Toch zie ik niet in hoe je uit een pinbetaling kunt halen dat er een kindje is geboren bij een bep. gezin. Je moet dan structureel de pingegevens van dat ene gezin bij verschillende winkels bijhouden en analyseren. Lijkt me niet plausibelTeunbosseman schreef:Dat ziet jouw ogen dan in mijn ogen verkeerdNogal verkeerde intrepertatie.
Wel, je geeft zelf het antwoord in je vorige bijdrage......
olaf79 schreef:Hm zo moeilijk is dat niet. Als je elke week bij de AH een pak pampers koopt is dat echt niet voor een ander, althans de kans is niet zo groot. Als je vervolgens bonuskaart gebruikt, waarin de voorwaarden staat dat ze het aan derden mogen verkopen, is zo de link naar een kindje gelegd. En dat ze dat pas na 10 maanden doen is logisch. De gedachte jonge ouders hebben wel wat beters te doen, is daarbij gerechtvaardigd.eleven schreef:Dat moet je mij nog eens uitleggen, hoe dit in elkaar stekt.Ik kan bij 1 van mijn dataleveranciers het aantal kinderen per leeftijdsklasse, op 6 positie postcode (= 1234 AB, een halve straat dus) detailniveau kopen,
Kan ik ook niet volgen, wat je hier hebt geschreven.
Er zijn diverse mogelijkheden.
Eenvoudigste optie is dat je ergens 'iets' hebt besteld of je gegevens hebt achtergelaten waardoor 'men' weet dat je op zijn minst geïnteresseerd bent in baby-artikelen. Bijvoorbeeld naar een babybeurs geweest en online kaartjes besteld? Of iets voor de babykamer via internet aangeschaft bij een bedrijf dat die gegevens weer heeft doorverkocht? Via zulke data kunnen ze heel gericht reclames naar je sturen. Maar gezien je openingspost zul je hier wel zeer terughoudend in zijn geweest.
Een andere mogelijkheid is dat ze zomaar 'in het wild' schieten en dat ze bij jou toevallig raak hebben geschoten. Van zommige buurten is het bekend dat er vaak jonge gezinnen gaan wonen of dat stellen die daar gaan wonen relatief vaak na een paar jaar kinderen krijgen. Dan kan het dus beleid zijn om aan de klanten die in zo'n buurt gaan wonen na een bepaalde tijd een algemene mailing te sturen over kinderproducten. Dan is er een grotere kans dat je een relevante mailing ontvangt dan als ze het sturen naar een gepensioneerden-wijk...
Eenvoudigste optie is dat je ergens 'iets' hebt besteld of je gegevens hebt achtergelaten waardoor 'men' weet dat je op zijn minst geïnteresseerd bent in baby-artikelen. Bijvoorbeeld naar een babybeurs geweest en online kaartjes besteld? Of iets voor de babykamer via internet aangeschaft bij een bedrijf dat die gegevens weer heeft doorverkocht? Via zulke data kunnen ze heel gericht reclames naar je sturen. Maar gezien je openingspost zul je hier wel zeer terughoudend in zijn geweest.
Een andere mogelijkheid is dat ze zomaar 'in het wild' schieten en dat ze bij jou toevallig raak hebben geschoten. Van zommige buurten is het bekend dat er vaak jonge gezinnen gaan wonen of dat stellen die daar gaan wonen relatief vaak na een paar jaar kinderen krijgen. Dan kan het dus beleid zijn om aan de klanten die in zo'n buurt gaan wonen na een bepaalde tijd een algemene mailing te sturen over kinderproducten. Dan is er een grotere kans dat je een relevante mailing ontvangt dan als ze het sturen naar een gepensioneerden-wijk...
kweenie schreef:Er zijn diverse mogelijkheden.
Ik denk, dat jezelf een beetje in het wild aan schieten bent.
Eerst haal je aan, wat TS gedaan kan hebben.
In de tweede zin schrijft je wat TS werkelijk heeft gedaan, namelijk terug houdend geweest.
Tevens weet ik niet waar je woont, maar bij ons in de stad zijn geen buurten waar alleen jonge mensen gaan wonen, net zomin als er een gepensioneerden wijk is!
Dan laat eens een statistiek zien, war aangegeven is dat er jonge mensen en gepensioneerde wijken zijn.vogels schreef:Nooit van statistieken gehoord, blijkbaar.eleven schreef: Ik denk, dat jezelf een beetje in het wild aan schieten bent.
Eerst haal je aan, wat TS gedaan kan hebben.
In de tweede zin schrijft je wat TS werkelijk heeft gedaan, namelijk terug houdend geweest.
Tevens weet ik niet waar je woont, maar bij ons in de stad zijn geen buurten waar alleen jonge mensen gaan wonen, net zomin als er een gepensioneerden wijk is!
Zoals ik al heb geschreven bij ons woont alles door elkaar.
Hier in de buurt is er toch een duidelijke scheiding te zien. En misschien bij TS ook. Natuurlijk is het niet zwart-wit dat in de ene wijk alleen senioren wonen en in de andere wijk alleen jonge ouders, maar er zijn wel duidelijke verbanden.
Zo is er een wijk met veel na-oorlogse laagbouwflats, redelijk oud maar wel verzorgd en comfortabel, waar heel veel senioren wonen. Ook is er een vinex-achtige wijk met veel relatief goedkope eengezinswoningen, waar veel starters of net-niet-meer starters gaan wonen. Jonge mensen met een niet heel erg hoog inkomen (beetje aan het begin van de carriere), die wel de ruimte willen hebben (binnen en buiten) voor als er gezinsuitbreiding komt. In die wijk is het bij het gros van de stellen zo dat er binnen een paar jaar een (of twee) kinderen rondkruipen.
Zoals gezegd is het geen wet van meeden en perzen, maar als er een jong stel in zo'n 'vinex-achtige wijk' gaat wonen, dan is het niet gek als de bank na een paar jaar een mailing over kinderen de deur uit doet. Andersom, als een jong stel in de wijk met de wat compactere flats gaat wonen, dan betekent dat vaak dat ze (nog) geen kinderen willen en dat je daar dan misschien de mailing niet naartoe stuurt.
Zo is er een wijk met veel na-oorlogse laagbouwflats, redelijk oud maar wel verzorgd en comfortabel, waar heel veel senioren wonen. Ook is er een vinex-achtige wijk met veel relatief goedkope eengezinswoningen, waar veel starters of net-niet-meer starters gaan wonen. Jonge mensen met een niet heel erg hoog inkomen (beetje aan het begin van de carriere), die wel de ruimte willen hebben (binnen en buiten) voor als er gezinsuitbreiding komt. In die wijk is het bij het gros van de stellen zo dat er binnen een paar jaar een (of twee) kinderen rondkruipen.
Zoals gezegd is het geen wet van meeden en perzen, maar als er een jong stel in zo'n 'vinex-achtige wijk' gaat wonen, dan is het niet gek als de bank na een paar jaar een mailing over kinderen de deur uit doet. Andersom, als een jong stel in de wijk met de wat compactere flats gaat wonen, dan betekent dat vaak dat ze (nog) geen kinderen willen en dat je daar dan misschien de mailing niet naartoe stuurt.
Men kan in de CBS statline database op 4-positie postcode, dus ~wijkniveau, gewoon het aantal kinderen van 0-5 opvragen, en dat voor heel Nederland, en dat een fors aantal jaren terug. En dat is gewoon vrijelijk toegankelijk. Bedrijven zoals 4orange en Bridgis, verrijken die gegevens met data uit andere bronnen, en presto, je hebt die getallen op 6-positie postcode, oftewel een halve straat nauwkeurig.kweenie schreef:Hier in de buurt is er toch een duidelijke scheiding te zien. En misschien bij TS ook. Natuurlijk is het niet zwart-wit dat in de ene wijk alleen senioren wonen en in de andere wijk alleen jonge ouders, maar er zijn wel duidelijke verbanden.
Als je dat bestand heb voor Nederland, neem je je klantenbestand als bank, en dat druk je als een soort koekjesvorm door het deeg, en wat je overhoud is een lijst met klanten die één of meerdere kinderen hebben in de leeftijd van 0-5.
Beste mensen,
Hartelijk dank voor uw reacties. Vervelend dat een poster mij verwijt dat er sprake zou zijn van laster. Dat is toch echt niet mijn doel geweest. Ik heb enkele weken gewacht op antwoord van de bank, maar niets gehoord, vandaar dat ik dan verder ga zoeken.
De situatie is mij inmiddels duidelijk; de banken blijken de mogelijkheid te hebben om gegevens over inkomsten en uitgaven te mogen gebruiken voor marketingactiviteiten. In ons geval betekent het dat de kinderbijslag die wij ontvangen via de ABN-AMRO reden voor de bank is om daar een aanbieding voor te versturen. Ik persoonlijk vind dat verontrustend. Zoals gezegd, wij zijn terughoudend (ook online, geen facebook, anonieme bonuskaart oid) met gegevens.
Je kunt je daarvoor afmelden, maar dat is dus opt-out! Ik vind dat voor een onderneming als een bank - waar je zoveel privacygegevens achterlaat - geen prettige gedachte.
Meer informatie http://www.cbpweb.nl/downloads_gedragsc ... lingen.pdf
Groeten
Hartelijk dank voor uw reacties. Vervelend dat een poster mij verwijt dat er sprake zou zijn van laster. Dat is toch echt niet mijn doel geweest. Ik heb enkele weken gewacht op antwoord van de bank, maar niets gehoord, vandaar dat ik dan verder ga zoeken.
De situatie is mij inmiddels duidelijk; de banken blijken de mogelijkheid te hebben om gegevens over inkomsten en uitgaven te mogen gebruiken voor marketingactiviteiten. In ons geval betekent het dat de kinderbijslag die wij ontvangen via de ABN-AMRO reden voor de bank is om daar een aanbieding voor te versturen. Ik persoonlijk vind dat verontrustend. Zoals gezegd, wij zijn terughoudend (ook online, geen facebook, anonieme bonuskaart oid) met gegevens.
Je kunt je daarvoor afmelden, maar dat is dus opt-out! Ik vind dat voor een onderneming als een bank - waar je zoveel privacygegevens achterlaat - geen prettige gedachte.
Groeten
Voordat je teveel ophangt aan die gedragscode, zou ik eerst even kijken hoe de betreffende artikelen ervan, zich verhouden tot de bovenliggende wet bescherming persoonsgegevens, waar ze ook aan refereren. Sowieso is dit altijd opt-in, dus dan ben je er ergens in het verleden zelf mee akkoord gegaan. En Equens, de pin betalingsprovider in Nederland, heeft weliswaar een proefballonnetje hierover opgelaten begin van het jaar, wat tot op heden niet meer dan dat is gebleken, en door alle banken veroordeeld is als een slecht idee, waar ze niet op voorhand aan mee zouden willen werken.jerry1670 schreef:Beste mensen,
Groeten
Er is dus geen enkel bewijs wat je vermoedden bevestigd, terwijl er zoals ik al aangaf, al jarenlang datasets beschikbaar zijn die dit perfect mogelijk maken, volstrekt legaal zijn, en voor de banken vele malen minder (pr)risico in zich dragen.