LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurgeschil

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Dutchskill

Huurgeschil

Ongelezen bericht door Dutchskill »

Beste,

Wij zitten momenteel in een wat 'lastig' pakket. Graag willen we hierover dan ook wat verdere informatie van mensen die hier meer kennis van hebben.

Wij huren nu sinds enkele maanden een woning van een verhuurder welke in het buitenland zit. Wij wisten alvorens akkoord te gaan met de overeenkomst dat de bank geen akkoord had gegeven voor het verhuren van het pand. Nu zitten wij toch niet helemaal lekker in de woning en hebben we inmiddels wat anders gevonden waarbij de bank wel akkoord heeft gegeven. Deze woning kunnen we per direct betreden. Omdat de huurovereenkomst in overtreding is met het huurbeding is er de mogelijkheid dat wij op straat gezet kunnen worden (ik begrijp dat dit erg zwart/wit uitgedrukt is, maar hier komt het uiteindelijk wel op neer naar mijn weten).

Nu wil de verhuurder niet akkoord gaan met de beëindiging.

De vraag is dus of wij hier dus gelijk in hebben om de overeenkomst de vernietigen omdat hij in strijd is met het huurbeding?

Mocht iemand nog verdere informatie behoeven hoor ik dit graag.

Alvorens heel hartelijk dank!

sjohie

Re: Huurgeschil

Ongelezen bericht door sjohie »

Dutchskill schreef:Beste,

Wij zitten momenteel in een wat 'lastig' pakket. Graag willen we hierover dan ook wat verdere informatie van mensen die hier meer kennis van hebben.

Wij huren nu sinds enkele maanden een woning van een verhuurder welke in het buitenland zit. Wij wisten alvorens akkoord te gaan met de overeenkomst dat de bank geen akkoord had gegeven voor het verhuren van het pand. Nu zitten wij toch niet helemaal lekker in de woning en hebben we inmiddels wat anders gevonden waarbij de bank wel akkoord heeft gegeven. Deze woning kunnen we per direct betreden. Omdat de huurovereenkomst in overtreding is met het huurbeding is er de mogelijkheid dat wij op straat gezet kunnen worden (ik begrijp dat dit erg zwart/wit uitgedrukt is, maar hier komt het uiteindelijk wel op neer naar mijn weten).

Nu wil de verhuurder niet akkoord gaan met de beëindiging.

De vraag is dus of wij hier dus gelijk in hebben om de overeenkomst de vernietigen omdat hij in strijd is met het huurbeding?

Mocht iemand nog verdere informatie behoeven hoor ik dit graag.

Alvorens heel hartelijk dank!
Dat huurbeding is iets tussen de verhuurder en zijn hypotheekverstrekker, daar hebben jullie niks mee van doen. De hypotheekverstrekker komt daar in principe niet achter, en is heerlijk onwetend terwijl ze elke maand het geld gewoon krijgen. Overigens zijn hypotheekverstrekkers de laatste ~2 jaar wel een stuk soepeler op dat punt geworden, dus grote kans dat áls ze het te weten komen (via jou?), ze er schoorvoetend mee akkoord gaan, en dan ben jij je (in mijn ogen moreel discutabele) breekijzer kwijt.

Je hebt een overeenkomst afgesloten, en daar heb je je in beginsel aan te houden, want ik lees nergens iets over een geldige reden (schimmel op muur, lekkend dak, huisjesmelker etc) om de huur op te zeggen.

Dutchskill

Ongelezen bericht door Dutchskill »

Bedankt voor je reactie!

Goed dat je die redenen aandraagt! Een zeer grote reden dat wij de woning uit willen gaan is namelijk de zeer slechte vochtregulatie. We hebben enkele maanden geleden verschrikkelijk last gehad van schimmelvorming op kleding en schoenen etc. Dit is dus ook zeer slecht voor onze gezondheid en met name die van onze dochter.

We hebben nu overal vochtvangers staan waardoor het in ieder geval niet op de kleding meer komt (althans, de afgelopen weken niet). Maar deze zitten wekelijks vol. Het is dus een erg vochtige woning met alle gevolgen van dien. Zeker in de badkamer moeten we wekelijks hele stukken muur met schimmel erop schoonmaken.

Hoe is hier dan mee om te gaan? We hadden het eerder niet aan haar vermeld omdat wij er vanuit gingen dat dit gewoon kan bij jaren 40 woningen en dat het niet aan haar te verwijten valt.

Nogmaals dank.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Als het vochtprobleem en vooral schimmelvorming niet al bekent was bij het aangaan van de overeenkomst, zou je dit kunnen gebruiken als argument om de woonruimte te verlaten.

Stel de verhuurder schriftelijk in gebreke, en geef hem twee weken om het probleem te herstellen. Laat hem ook weten dat i.v.m. de gezondheid van je kind de situatie urgent is en dat bij in gebreke van de verhuurder je genoodzaakt bent de overeenkomst met deze vernietigbaar te verklaren en andere woonruimte te zoeken.
Natuurlijk moet je wel redelijk zijn en geen smoesjes verzinnen om onder een overeenkomst uit te komen. Dat de verhuurder verhuurt zonder toestemming van de bank doet er verder niet toe.

Gesloten