LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek afsluiten zonder tussenpersoon onmogelijk.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Steldat
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:25

Hypotheek afsluiten zonder tussenpersoon onmogelijk.

Ongelezen bericht door Steldat »

Ivm een verbouwing wil ik graag mijn hypotheek verhogen. Mijn bestaande hypotheek loopt bij OBVION, het vroegere ABP. Ik weet precies welke hypotheek ik wil, met welke lootijd en welke voorwaarde.
Echter door OBVION wordt ik gedwongen contact op te nemen met een tussen persoon. De tussenpersoon , Huis en Hypotheek, rekent hiervoor een kleine 500 euro. Ik wil gewoon mijn gegevens direkt naar OBVION sturen, maar ik wordt gedwongen om het via een dure tussenpersoon te regelen. Kan dit zomaar.

Peter en Ingrid

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Hypotheek afsluiten zonder tussenpersoon onmogelijk.

Ongelezen bericht door NAK »

Volstaat het niet om alleen een notaris in de arm te nemen?
Want ik ga er vanuit dat na de verhoging ook een nieuwe akte opgemaakt moet worden.

Succes

belastingconsulent
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 10:17

Re: Hypotheek afsluiten zonder tussenpersoon onmogelijk.

Ongelezen bericht door belastingconsulent »

Ja dit kan.
De gang naar de notaris zou wel achterwege kunnen blijven, aangezien het onderpand al via notariële akte gevestigd is. Oftewel, als jullie niet betalen heeft Obvion het recht van parate executie. Verhoging moet via de tussenpersoon aangezien er een volledige aanvraag moet plaatsvinden tbv bepaling acceptatie door Obvion.
Ik snap alleen die 500 euro niet helemaal, de tussenpersoon zal niets in rekening mogen brengen, deze wordt namelijk betaald door Obvion. Of bedoel je de afsluitprovisie van 1%? Dit wordt door Obvion in rekening gebracht. Deze afsluitprovisie is wel (éénmalig) aftrekbaar voor de belasting, indien de verhoging voor de eigen woning gebruikt wordt. Als deze afsluitprovisie mee-gefinancierd wordt is de rente over dit deel van de financiering trouwens NIET aftrekbaar.
Als je meer wilt weten, stuur mij dan maar een email (zie boven dit bericht, klik op de envelop die naast 'belastingconsulent' staat.
Succes

p.s. dit probleem had je niet gehad als je bij de 1e hypotheek een zogenaamde over-inschrijving had gedaan. Dus een hoger bedrag bij de notaris laten passeren dan dat je daadwerkelijk nodig had. Had je nu gewoon dit extra geld kunnen laten overmaken. Goed advies is goud waard!!!

Gesloten