LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek bij de Direktbank?? PAS OP!!!!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Yiggi

Hypotheek bij de Direktbank?? PAS OP!!!!

Ongelezen bericht door Yiggi »

Heb je een Spaarhypotheek bij de Direktbank?? Laat je dan goed informeren voor je je huis verkoopt. DIT WIL JE NIET MEEMAKEN!!!!!!

Wij hebben in 2003 een nieuwbouwwoning gekocht. Op advies van de Hypotheekshop hebben wij een Atlashypotheek genomen met een spaargedeelte bij de Fortis (Tegenwoodig ASR) en een rentegedeelte bij de Direktbank.

Meer dan 10 jaar betalen wij altijd netjes onze kosten. In juni dit jaar hadden wij een bod op ons huis ontvangen. Helaas met restschuld, maar dat was geen ramp. We hadden onze draagkracht al gemeten en konden 30 duizend euro lenen om dit te financieren. Ik heb de Direktbank gebeld met de vraag wat de te nemen stappen zijn. Antwoord van Direkt: "De notaris meldt ons dat het huis verkocht gaat worden, wij regelen de afpanding bij ASR en u zorgt voor de restschuld"

1 september was de datum dat ons huis moest passeren. De notaris had de laatste week van augustus nog niets gehoord, dus heeft zij gebeld met Direktbank. Die wisten te melden dat we op een afdeling bijzonder beheer lagen. Een afdeling, volgens onze notaris, voor de wanbetalers. WAT????? Dus wij hebben ook maar gebeld en binnen een uur lag de eindafrekening bij de notaris. En wat schetst onze verbazing? Geen afpanding. Alles wat wij in onze spaarhypotheek hadden gespaard (38.000 euro) werd niet meegenomen in de afrekening. Het antwoord van Direktbank:

"Eerst willen wij de hele hypotheek afgelost hebben, daarna sturen wij een bericht naar de ASR om u terug te betalen".

Ik weet niet wat de gemiddelde Nederlander op zijn spaarrekenringetje heeft staat, maar ik denk niet dat het 68,000 euro is. We hadden de restschuld al gedekt, maar de overige 38,000 hadden we niet. Direktbank heeft onder druk van de notaris uiteindelijk 90% van het bedrag verrekend. Waarom 90%? Omdat, volgens de Direktbank wij een belegingshypotheek hebben. Een simpel telefoontje aan ASR zou dat opgehelderd hebben, maar dat weigert Direktbank. Uiteindelijk hebben ze ook nog eens 3 dagen te laat verrekend. Dit hield dus in dat wij snel een lening moesten afsluiten tegen woekerrente om de woning te laten passeren. Die lening is inmiddels terugbetaald, maar heeft ons wel onnodige woekerrente gekost. En stel je voor dat de bank ons niet een lening wou geven. Dan had de passering misschien uitgesteld moeten worden, of afgeblazen. Dat zou een financiële strop voor ons zijn geweest.

Inmiddels zijn we 1,5 maand en 11 telefoontjes verder en wij hebben onze resterende 10% nog steeds niet ontvangen. Ik heb al talloze malen gebeld met de Direktbank, maar zij blijven mij afpoeieren ("bel de ASR maar", "heeft u de gegevens van ASR", of zelfs "Wij hebben achterstanden, wij weten het niet"). Ik heb een klacht ingedient, wordt geen antwoord op gegeven. Vandaag heb ik gedreigd naar de Financiële ombudsman te stappen en daar antwoorden ze op: "Jullie doen maar, het helpt niet".

Ik heb de ABN AMRObank inmiddels ook benaderd, maar die geven aan dat de Direktbank nog niet helemaal is overgenomen. Ze zijn hiermee bezig en kunnen mij, tot hun grote spijt, niet helpen.

Ik weet nu niet meer waar ik het moet zoeken.

stofzuigertje

Re: Hypotheek bij de Direktbank?? PAS OP!!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Heeft U een rechtsbijstandverzekering?

Ik adviseer elke koper van een huis deze altijd te nemen en vaak is 1 telefoontje via hun voldoende om kosten te voorkomen.

Die regelen het wel op tijd en eerlijker.
nu word het lastiger en U had recht op gelijk zo te handelen....

Helaas komt dit bij meerdere producten bij diverse aanbieders vaker voor.
Ik heb zelf ook geld, belegdeel en verzekering bij 5 aanbieders dus gelijke situatie...

Maar de rechtsbijstand even laten bellen was in mijn geval voldoende om de toen afgesloten overlijdensrisico om te zetten naar goedkopere want ook de 2 geld verstrekker...
1 aflosvrij en 1 beleg.... om die andere verzekeraar die mij al accepteerde... om de oorspronkelijke met hun toestemming op te zeggen...

Dus ik had aan 1 telefoontje al genoeg en ben niet 1 jaar dubbel verzekerd geweest.
Dus die manier is de beste omdat zij geen rechtszaak willen...

Yiggi

Ongelezen bericht door Yiggi »

Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Maar dat kost me meteen 100 euro eigen risico als ik die aanwend.

Mochten ze op 1 november nog niet hebben uitgekeerd, dan zal ik waarschijnlijk wel gebruik van deze optie maken, omdat ik niet anders kan. Maar als ik dat doe, dan claim ik ook meteen alle rente die ik heb moeten betalen + het geld van de rechtsbijstand als schadepost.

Wat ik wil bereiken met deze boodschap is dat iedereen die een hypotheek heeft bij deze bank eens goed achter zijn oren moet krabben als ze hun huis verkopen. Stel dat je 100,000 euro gespaard hebt en 1000 euro op je privé rekening. Dan kan je dus nooit je huis verkopen in deze situatie. Of je moet, net als wij hebben gedaan, een woekerlening afsluiten en wachten tot deze louche organisatie je geld terug betaald. Dat kan je 30 euro per dag kosten. Als ze dan 2 maanden wachten met uitkeren, ben je 1700 euro lichter. En dat allemaal omdat ZIJ achterstanden hebben, ZIJ niet willen meewerken aan een oplossing en ZIJ niet wakker liggen als jij in de problemen komt.

Mijn advies is, als je een hypotheek bij de Direktbank hebt lopen en een verzekering elders, je verzekering te vragen of, ze na de termijn van de voorbehoud op financiering, je het bedrag zelf mag afpanden, zodat je zelf het geld aan de notaris kan overhandigen tijdens de verkoop van het huis. Hiermee zet je Direktbank volledig buitenspel en kan je onze ellende voorkomen.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

U kunt wel tegen Direktbank schoppen, maar er zit ook wel een beetje eigen verantwoording in deze. Is zijn maar zeer weinig banken die de KEW (kapitaal verzekering eigen woning) meenemen in de aflossing van de hypotheek. Ze hebben daar een pandrecht op en geven dat pandrecht pas vrij als de lening volledig afgelost is. Eerder zijn ze dat ook niet verplicht.

Vooraf informeren (dat wil zeggen op het moment van aangaan van de lening en later nog eens goed navragen) had veel ellende gescheeld.

Nadat de akte bij de notaris getekend is, duurt het vaak nog 1-2 werkdagen voordat de notaris het geld mag overmaken naar de bank. Die moet dan vervolgens de betaling nog verwerken en doorgeven aan de verzekeraar (in dit geval ASR) dat de verpanding vervallen is. Daar gaat de nodige tijd over heen.

Daarna zullen de beleggingen verkocht moeten worden en aan u worden overgemaakt.

En tussendoor moet u ook nog de nodige formulieren invullen en terugsturen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

marcel75 schreef: Vooraf informeren (dat wil zeggen op het moment van aangaan van de lening en later nog eens goed navragen) had veel ellende gescheeld.
Mis ik dan iets?
Yiggi schreef:Ik heb de Direktbank gebeld met de vraag wat de te nemen stappen zijn. Antwoord van Direkt: "De notaris meldt ons dat het huis verkocht gaat worden, wij regelen de afpanding bij ASR en u zorgt voor de restschuld"

marcel75

Bij het aangaan van de lening is er, zoals zo vaak in de praktijk gaat, vrolijk getekend omdat men blij is een nieuw huis gekocht te hebben, zonder al te goed op te letten en te luisteren naar de uitleg die gegeven wordt.

Direktbank heeft nergens in haar antwoord gezegd dat de opheffing van de verpanding op het moment van de aflossing al geregeld zou worden. Dat heeft TS er van gemaakt. Direktbank heeft blijkbaar ook zelf aangegeven dat TS zelf voor de restschuld moet zorgen. Ik mis toch echt de vraag: "Zorgt u (lees: Direktbank) er ook voor dat polis afgekocht is op het moment van overdracht en aflossing?"

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik heb de Direktbank gebeld met de vraag wat de te nemen stappen zijn. Antwoord van Direkt: " ....... en u zorgt voor de restschuld"
De Direktbank heeft u dus keurig meegedeeld dat u € 68.000 moest hebben (of: geleend / gefinancierd moest hebben). Daar heeft u zich niks van aangetrokken begrijp ik. U had maar € 30.000 en dacht: mmoah, die € 38.000 komt later wel, daar moeten ze maar op vertrouwen.

Tja, en vervolgens laat u tot de laatste week niks van u horen en laat dan de notaris bellen die moet uitleggen dat u uw deel van de verplichting niet nakomt.

En dan is de Direktbank nog zo aardig om 90% van de afspraak die u niet nakomt dan voor eigen risico voor te schieten. Wat een geweldige service. Stuur maar gauw een bedankje.

En nu moet u nog van de ASR geld ontvangen (die 10%) en u gaat klagen bij de Direktbank dat ASR niet opschiet?

16again

marcel75 schreef:Bij het aangaan van de lening is er, zoals zo vaak in de praktijk gaat, vrolijk getekend omdat men blij is een nieuw huis gekocht te hebben, zonder al te goed op te letten en te luisteren naar de uitleg die gegeven wordt.
In 2003 groeiden de bomen nog tot in de hemel, ik betwijfel echt of een restschuld scenario destijds helemaal doorgesproken is.

marcel75 schreef:Ik mis toch echt de vraag: "Zorgt u (lees: Direktbank) er ook voor dat polis afgekocht is op het moment van overdracht en aflossing?"
Vast staat dat ook zonder die vraag had het Directbank antwoord duidelijker had kunnen zijn, en daarmee deze situatie voorkomen.
Voor de bank is dit dagelijkse kost, voor de consument niet....

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarom hebben ze ook adviseurs uitgevonden. Die hadden dit eenvoudig kunnen voorkomen. Typisch geval van penny wise, pound foolish.

marcel75

16again,
Het ging niet om het opletten of er wel of geen restschuld kon ontstaan, maar om het opletten over de uitleg over de verpanding.

16again

kweenie schreef:Daarom hebben ze ook adviseurs uitgevonden. Die hadden dit eenvoudig kunnen voorkomen. Typisch geval van penny wise, pound foolish.
Ongetwijfeld was er 11 jaar geleden een adviseur bij betrokken, gedurende de looptijd van die verzekering blijft die adviseur gewoon aanspreekpunt.
marcel75 schreef:Het ging niet om het opletten of er wel of geen restschuld kon ontstaan, maar om het opletten over de uitleg over de verpanding.
Destijds was restschuld dusdanig hypothetisch, (toekomstige verkoop levert toch altijd genoeg op) dat ik niet uit sluit dat het restschuld scenario tijdens uitleg van verpanding onvoldoende of helemaal niet belicht is.

marcel75

Restschuld en verpanding moet je toch echt los van elkaar zien. Het gaat ook om de interesse die mensen in hun eigen hypotheek hebben. En die is erg laag.

Gesloten