LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek en gezondheid.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
geennaam
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2006 15:57

Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door geennaam »

Ik zou graag willen weten hoe gezond je moet wezen om een hypotheek af- of over te sluiten. Ik gebruik zelf medicijnen om een hoog cholesterol-gehalte in normale banen te leiden. Maar ik ben inmiddels ook gestopt met roken. Nu is mij door De Hypotheker al verteld dat ik beter bij mijn huidige geldverstrekker kan blijven. Maar wordt ik nu nergens meer geaccepteerd of heeft elke geldverstrekker andere spelregels?

wallybally
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2006 07:59

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door wallybally »

Boven bepaalde bedragen word je medisch gekeurd.
En ja, hoe gezond ben je dan...vindt zo'n keuringsarts...

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Bij ons werd verteld dat een medische keuring noodzakelijk is bij het afsluiten van bedragen boven de € 160.000 (geld voor de levensverzekering). Lijkt mij dat uw medicijnen geen probleem hoeven te vormen voor het afsluiten van een nieuwe hypotheek, uiteindelijk zal de bank de afweging moeten maken maar een arts zal u, mijns inziens, hier geen negatieve keuring op geven.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door NAK »

Ik gebruik zelf medicijnen om een hoog cholesterol-gehalte in normale banen te leiden. Maar ik ben inmiddels ook gestopt met roken. Nu is mij door De Hypotheker al verteld dat ik beter bij mijn huidige geldverstrekker kan blijven.
Andere geldverstrekkers zullen er alleen maar achter komen als jij het vertelt.
Dus nergens over praten.

Echo99
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2006 11:37

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door Echo99 »

@ NAK: Dat heet verzekeringsfraude. Met zo'n instelling kom je er wel. :?

Ontopic: Voor een hypotheek hoef je niet gezond te zijn. Voor een levensverzekering is het handiger als je wel gezond bent. Anders schiet de premie redelijk door.

Kijk eens naar de mogelijkheden bij GMAC. Sinds kort voeren zij de Star for Life hypotheek die zonder polis afgesloten kan worden tot 125% executie waarde (ruimschoots voldoende om een woning inclusief k.k. te kunnen financieren)

peukiemon
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 nov 2005 10:14

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door peukiemon »

@Echo99

Dat is geen verzekeringfraude, je hoeft ze niets te zeggen als zij daar
niet om vragen.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door Walter van V »

belangrijk hierin is of er al een polis/levensverzekering loopt, want die kan gewoon blijven doorlopen, en kan gewoon verpand worden aan de nieuwe geldverstrekker. En ik zou dus ook eens bij een andere adviseur een 2e mening vragen hierover.

Blijkbaar is het interessant om over te stappen mbt rente?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door NAK »

@ NAK: Dat heet verzekeringsfraude. Met zo'n instelling kom je er wel
Zeg Echo99 stap jij bij een hypotheek verstrekker naar binnen, met de mededeling " Ik wil graag en hypotheek, maar ik mankeer dit en dat en slik medicijnen tegen zus en zo"?

Nee toch........

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door Jan1 »

Volgens mij verpatst echo99 zelf hypotheekadviezen.

AEB
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2006 17:19

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door AEB »

Een geldverstrekker wil je ongeacht je gezondheid een lening verstrekken. Vaak moet er een overlijdensverzekering aan gekoppeld worden.
Daar ontstaat het probleem, of je betaald een hogere premie of je wordt niet geaccepteerd. De ene verzekeraar is hier makkelijker is dan de ander (vraag je adviseur).

Er zijn zijn een beperkt aantal banken waar je geen overlijdensverzekering nodig hebt. Bouwfonds is hier 1 van.

Let wel op welk risico dit voor de nabestaanden kan opleveren.

Marjon61
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2005 08:38

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door Marjon61 »

Ik werk zelf bij een hypotheekverstrekker en bij ons gaat het zo:
Het ligt helemaal aan de hoogte van je hypotheek tov de executiewaarde van je huis en welke vorm van aflossen dat je neemt.
Bij ons wordt niet gevraagd naar een gezondheidsverklaring, maar wel bij de maatschappij waar jij eventueel je verzekering afsluit, die dan weer verpand dient te worden aan de geldverstrekker.
Als je echter alleen aflossingsvrij en/of annuiteiten neemt en je hoeft verder geen verzekeringen, dan is je gezondheid niet van belang.
Kortom, neem geen genoegen met 1 advies, ga ook ergens anders vragen.

Echo99
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2006 11:37

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door Echo99 »

@ Jan1

Nee, die verpats ik niet. Ik ben ongebonden bemiddelaar en erkend hypotheekadviseur ingeschreven bij de SEH en werkend bij een makelaarskantoor.

Als ik een hypotheek af wil sluiten roep ik inderdaad niet dat ik aan de pillen zit. Want voor een hypothecaire geldlening is er geen gezondheidsverklaring nodig. (zoals al eerder gezegd)

Als je een verzekering aanvraagt wordt in het aanvraagformulier gerefereerd aan artikel 251 uit het Wetboek v. Koophandel. Waar je verklaard dat je geen informatie achterhoud die voor de aanvraag van belang kan zijn op straffe van nietigverklaring van de polis. (ergo geen uitkering bij overlijden)

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door Jan1 »

Er is geen enkele hypotheekbemiddellaar of adviseur onafhankelijk, ze zijn allemaal afhankelijk van hun eigen inkomen, de geldgever die de hoogste provisie geeft, zal altijd favoriet zijn. Is dit erg? Nee, erg is dat niet, wat niet deugt, is dat er altijd geschermd wordt met de zogenaamde onafhankelijkheid. Voor diegenen die een hypotheek moeten afsluiten, is m.i. een beetje shoppen op de hypotheekmarkt altijd voordeliger, dan je vastklampen aan één adviseur/bemiddellaar, die beweert onafhankelijk te zijn.

travis182
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:09

Re: Hypotheek en gezondheid.

Ongelezen bericht door travis182 »

Tjonge jonge wat een ophef!
Je kunt gewoon af- of oversluiten wat je wilt! Geen enkel probleem. Je gezondheid gaat niemand aan als je een hypotheek afsluit.
Het enige waar je gezondheid belangrijk bij is, is een overlijdensrisicoverzekering. Als je medicijnen neemt voor een kwaal, kan hooguit je premie wat omhoog gaan. Je kans op overlijden is dan volgens de statistieken wat hoger en daar betaal je wat extra voor.

Voor een levensverzekering scheelt het niets, want die keert uit bij het in leven zijn op een einddatum. (Ga je eerder dood dan hoeft de verzekeraar niet uit te keren en dus zou de premie eigenlijk lager moeten zijn als je gezondheid slecht is. :P )

Sommige hypotheeknemers (banken) eisen een overlijdensrisicoverzekering bij een relatief hoge verstrekking. Vele anderen niet.

Ik krijg niet de indruk dat het zo beroerd met je gezondheid is gesteld. In het geval je dus toch een overlijdensrisico verzekering af wilt / moet sluiten (Het is gezien je nabestaanden inderdaad soms wel verstandig) zal je gezondheid alleen invloed hebben op de premie van de risicoverzekering.

Bij bedragen onder de 160.000 (soms zelfs 300.000) is een medische keuring niet nodig, maar volstaat een gezondheidsverklaring die je zelf in vult. Lieg niet, want als later uit komt dat je hebt gelogen, vervalt de dekking.

Gesloten