LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
karin1977
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2005 11:27

Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Ongelezen bericht door karin1977 »

Hoi weet iemand misschien iets meer over het volgende?
Wij zijn van plan om op korte termijn een woning te kopen, wonen nu in een huurhuis, maar is aan de krappe kant met 3 kids
Nu hebben wij een BKR codering. Een x aantal jaren geleden hebben wij een lening gehad bij Defam in Bunnink voor een auto.
Toen wij zijn verhuisd hebben we vergeten een adreswijziging door te geven waardoor er enkele malen te laat betaald is.
De lening is inmiddels al enkele jaren afgelost, en nu ben ik benieuwd wat voor een codering er na een aflossing komt te staan, een H of een A, en of wij hiermee ook een hypotheek zouden kunnen verkrijgen met of zonder NHG.
Verder weet ik niet zeker of het nu al 5 jaar geleden is of niet dat we de lening afgelost hebben.
Intussen hebben we wel weer een keer een computer op afbetaling kunnen krijgen bij de Wehkamp, was dit wel mogelijk geweest als ik nog geregistreerd stond bij BKR met een A of H codering?
Graag zou ik reacties van jullie ontvangen :lol:

Sky is the limit
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2005 02:54

Re: Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Ongelezen bericht door Sky is the limit »

Hoi,

Er zijn gewoon mogelijkheden om te financieren d.m.v. financiering met NHG, aangaande de BKR.
Wel zijn uiteraard andere zaken die ook worden meegenomen, zoals inkomen, waarde woning enz. Pas dan kan er een nauwkeurige berekening worden gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Een adviseur

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Ongelezen bericht door vladja »

Ga eens kijken op deze site:

http://www.bkr.nl/home/1.html

Kan je precies nalezen hoe het werkt. Als je een bankrekening hebt, kan je via de bank ook je BKR registratie opvragen. Zij hebben toegang tot het systeem.

Zeg dat je zit te denken aan een huis kopen en een hypotheek en dat je wil weten of een hypotheek mogelijk is vanwege ooit een BKR registratie.

Vladja

karin1977
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2005 11:27

Re: Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Ongelezen bericht door karin1977 »

hoi Vladja.

Ik heb het ff doorgelezen, en er staat dat een hypothecair krediet in principe niet bij hun bekend is.
Maar als je een hypotheek aanvraagt doe je hier ook meestal de aanvraag voor de NHG bij, dit hoeft niet maar mag, het is tenminste in je eigen voordeel, en deze NHG toetst je wel bij BKR op je betaalgedrag en of je nog overige leningen hebt lopen, zodat ze kunnen kijken of je jezelf niet teveel lasten op de hals haalt.
Als hypothecaire kredieten niet bij hun bekend zijn, dan vraag ik me toch of dat ik bij veel sites heb gelezen (hypotheekverstrekkers) dat het moeilijk wordt om een hypotheek te verkrijgen, of zal dit komen doordat de hypotheekverstrekker jou betaalgedrag toch ff navraagt bij de desbetreffende hypotheekverstrekker?

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Ongelezen bericht door vladja »

Het eerste wat een hypotheekverstrekker doet is toetsen bij de BKR. Bij de laatste hypotheek, die ik afgesloten heb, werd gelijk getoetst. Daar stond dat ik een doorlopend krediet had van € XXXX. Van dat krediet was niets opgenomen. Maar de hypotheekverstrekker vond dat het bedrag wat rood gestaan mocht worden te hoog. Als ik dat verlaagde, was hypotheek geen bezwaar.

Vladja

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op 04 Jul 2005 11:42 door karin1977

Hoi weet iemand misschien iets meer over het volgende?
Wij zijn van plan om op korte termijn een woning te kopen, wonen nu in een huurhuis, maar is aan de krappe kant met 3 kids
Nu hebben wij een BKR codering. Een x aantal jaren geleden hebben wij een lening gehad bij Defam in Bunnink voor een auto.
Toen wij zijn verhuisd hebben we vergeten een adreswijziging door te geven waardoor er enkele malen te laat betaald is.
De lening is inmiddels al enkele jaren afgelost, en nu ben ik benieuwd wat voor een codering er na een aflossing komt te staan, een H of een A, en of wij hiermee ook een hypotheek zouden kunnen verkrijgen met of zonder NHG.


Er staat dan een H codering met een datum waarop de lening algeheel is afgelost.
Verder weet ik niet zeker of het nu al 5 jaar geleden is of niet dat we de lening afgelost hebben.
Intussen hebben we wel weer een keer een computer op afbetaling kunnen krijgen bij de Wehkamp, was dit wel mogelijk geweest als ik nog geregistreerd stond bij BKR met een A of H codering?
Zonder vragen van Wehkamp zal er denk ik geen registratie meer staan. Wil je dit zeker weten?

Van de site van BKR:

U hebt het recht om uw eigen gegevens in te zien, het 'recht van inzage'. U kunt ook opvragen welke deelnemers de afgelopen 12 maanden naar uw gegevens hebben geïnformeerd. Het inzien van uw gegevens kost in beide gevallen € 4,50. Wilt u weten hoe u uw gegevens kunt opvragen

Inzageprocedure
U kunt uw gegevens opvragen bij iedere bank in Nederland. Het is niet mogelijk om gegevens via internet of per telefoon op te vragen. Om inzage te doen moet u zich namelijk legitimeren bij de bank. Zo wordt voorkomen dat uw gegevens in verkeerde handen vallen. De bank controleert namens ons uw identiteit. U overhandigt het ingevulde formulier met € 4,50 aan de bankmedewerker. Hij voorziet uw formulier van aanvullende gegevens voordat het naar ons wordt gestuurd. Als het aanvraagformulier volledig en correct is ingevuld, ontvangt u binnen twee weken of zoveel eerder als mogelijk het gevraagde overzicht op het opgegeven thuisadres.
U kunt uw gegevens ook bij ons in Tiel ophalen als u deze snel wilt inzien. Maakt u dan wel minstens één dag van tevoren telefonisch een afspraak met de afdeling Inlichtingen & Inzage. Alleen zo kunnen wij ervoor zorgen dat u uw gegevens direct kunt meenemen. Net als bij de bank is het betalen van € 4,50 en legitimeren verplicht. Ons kantoor is op werkdagen open voor bezoek van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur.
Geplaatst op 04 Jul 2005 12:32 door karin1977

hoi Vladja.

Ik heb het ff doorgelezen, en er staat dat een hypothecair krediet in principe niet bij hun bekend is.
Maar als je een hypotheek aanvraagt doe je hier ook meestal de aanvraag voor de NHG bij, dit hoeft niet maar mag, het is tenminste in je eigen voordeel, en deze NHG toetst je wel bij BKR op je betaalgedrag en of je nog overige leningen hebt lopen, zodat ze kunnen kijken of je jezelf niet teveel lasten op de hals haalt.


NHG toetst niet zelf, dat doet de bank. De bank heeft richtlijnen van NHG of een lening wel of niet met NHG kan worden verztrekt.
Als hypothecaire kredieten niet bij hun bekend zijn, dan vraag ik me toch of dat ik bij veel sites heb gelezen (hypotheekverstrekkers) dat het moeilijk wordt om een hypotheek te verkrijgen, of zal dit komen doordat de hypotheekverstrekker jou betaalgedrag toch ff navraagt bij de desbetreffende hypotheekverstrekker?
Hypotheken worden geregistreerd bij het kadaster. Daar kan de bank de informatie halen over de hoogte van de hypotheek. Zijn er betalingsproblemen bij een hypotheek, dan worden deze wel geregistreerd bij BKR.

Mvrgr
CB

karin1977
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2005 11:27

Re: Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Ongelezen bericht door karin1977 »

hoiiiii

Bedankt CB het is nu al een stuk duidelijker :D , het is voor ons ook de 1e keer dat we een huis kopen, dus het is allemaal nog onbekend terrein voor ons.
Vrijdag moeten we de hypotheekofferte tekenen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Ongelezen bericht door CB »

Succes vrijdag. Mocht je nog vragen hebben, laat het me dan weten.

mvrgr
CB

belastingconsulent
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 10:17

Re: Hypotheek verkrijgen als je een BKR notering hebt?

Ongelezen bericht door belastingconsulent »

???
Waarom al die vragen als je de offerte al binnen hebt?
Als de bank een offerte uitbrengt, ben je al geaccepteerd. De toetsing bij BKR is dan al gebeurd!!

Dus; ja je kunt een hypotheek krijgen als je een codering hebt (met herstelcode).
Dit kan bij ELQ Hypotheken, maar ook bij bijvoorbeeld de Rabobank en de SNS.
En....bij de bank waar je de offerte van gekregen hebt.

Gesloten