bolleke schreef:
Ik wist niet dat het zo zou zijn. Maar stel dat ze dus niet in loondienst zijn, zijn ze "zelfstandig" oftewel in welke box dragen ze inkomstenbelasting af. De meeste met een inkomen uit loondienst dragen af in box 1.
Daarnaast is er recent een uitspraak geweest tbv een "gouden Kooi bewoonster" die recht heeft op een WW uitkering omdat over de vergoeding die ze kreeg van de productiemaatschappij belasting en soc premies betaalde.
Dus ik vraag me af hoe politici worden "belast"?
Het werk van politici is vergelijkbaar met het werk van ZZP-ers. Net als ZZP-ers betalen politici over hun inkomen gewoon inkomstenbelasting. Maar komen ze zonder werk te zitten, of in geval van een ZZP-er, heb je even geen opdracht, dan heb je géén recht op WW. WW is een werknemersverzekering en als ZZP-er ben je geen werknemer.
Het geval van de gouden kooi zal ermee te maken hebben gehad dat zij een fictieve dienstbetrekking had: ze was van één opdrachtgever afhankelijk en er was een vorm van een machtsrelatie tussen opdrachtgever en klant.
En torenvalk, Bos had bij Shell een zeer goede carriere voor de boeg en zou nog flink door kunnen stijgen. Bovendien had hij op het moment dat hij daar weg ging best een goede baan. Bos heeft eens gezegd, over mensen uit het bedrijfsleven in de politiek en of het ministerschap neit meer betaald zou moeten worden:
“Het salaris is honderdtwintigduizend euro, nou dat is een mooi salaris. Ik ben ook de helft in mijn salaris achteruit gegaan toen ik de politiek in ging.”
(Overigens vind ik het ook wel weer heel typisch bekrompen Nederlands om als iemand gewoon van de regelingen gebruik maakt, hem meteen een graaier te noemen. Ik wil liever dat iemand gewoon van de regels gebruik maakt en daar in zijn politieke carriere structureel wat aan probeert te doen dan iemand die de regels gewoon laat zoals ze zijn en dan achteraf zelf een beetje vrijwillig inlevert, en zo de schijn ophoudt dat hij zo goed is.)