LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Beste allen,
De laatste dagen ben ik enkele keren gebeld door de Alex Vermogensbank in verband met mijn beleggingsrekening. Ik ben al zo'n 10 jaar klant bij deze bank en heb bij het openen van mijn rekening alle verplichte gegevens ingevuld. Thans willen ze echter opnieuw mijn inkomen (of omzetgegevens van mijn bedrijf) weten. Aan de telefoon wordt geclaimd dat dit wordt gedaan vanuit de plicht die de banken hebben om onder andere het witwassen tegen te gaan. Ik heb het afgelopen jaar echter geen enkele transactie uitgevoerd en geen geld van/naar mijn beleggingsrekening over gemaakt, dus ik vind het vrij vreemd dat ik hiervoor word benaderd. Ik heb dan ook steevast geweigerd deze gegevens te delen daar ze mijn gegevens al hebben. In mijn naaste omgeving zijn geen mensen die telefonisch op dezelfde manier zijn benaderd door Alex of een andere bank.
Mijn vraag is nu of dit een normale gang van zaken is bij (beleggings)banken. Zijn banken verplicht om aan klanten te vragen wat hun inkomen is en hoe ze dit verdienen? Zijn hier recent nieuwe regels over opgesteld vanuit de Nederlandsche Bank (dit wordt namelijk aan de telefoon geclaimd)? Als er rare transacties plaats zouden vinden of veel geld van/naar mijn rekening zou worden verplaatst vind ik het niet meer dan terecht dat Alex contact op zou nemen. De belastingdienst heeft alle gegevens en ook via de KVK is alles inzichtelijk, waarom zouden ook de banken dit moeten navragen?
Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
De laatste dagen ben ik enkele keren gebeld door de Alex Vermogensbank in verband met mijn beleggingsrekening. Ik ben al zo'n 10 jaar klant bij deze bank en heb bij het openen van mijn rekening alle verplichte gegevens ingevuld. Thans willen ze echter opnieuw mijn inkomen (of omzetgegevens van mijn bedrijf) weten. Aan de telefoon wordt geclaimd dat dit wordt gedaan vanuit de plicht die de banken hebben om onder andere het witwassen tegen te gaan. Ik heb het afgelopen jaar echter geen enkele transactie uitgevoerd en geen geld van/naar mijn beleggingsrekening over gemaakt, dus ik vind het vrij vreemd dat ik hiervoor word benaderd. Ik heb dan ook steevast geweigerd deze gegevens te delen daar ze mijn gegevens al hebben. In mijn naaste omgeving zijn geen mensen die telefonisch op dezelfde manier zijn benaderd door Alex of een andere bank.
Mijn vraag is nu of dit een normale gang van zaken is bij (beleggings)banken. Zijn banken verplicht om aan klanten te vragen wat hun inkomen is en hoe ze dit verdienen? Zijn hier recent nieuwe regels over opgesteld vanuit de Nederlandsche Bank (dit wordt namelijk aan de telefoon geclaimd)? Als er rare transacties plaats zouden vinden of veel geld van/naar mijn rekening zou worden verplaatst vind ik het niet meer dan terecht dat Alex contact op zou nemen. De belastingdienst heeft alle gegevens en ook via de KVK is alles inzichtelijk, waarom zouden ook de banken dit moeten navragen?
Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Ik zou zulke gegevens sowieso nooit over de telefoon geven. En een fatsoenlijke bank zou die ook niet telefonisch opvragen. Ik betwijfel daarom of het werkelijk om iemand van Alex gaat.
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Heb ik nog nooit van gehoord ...
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Nooit laten bellen, maar zelf bellen. En dan wel naar een nummer dat je bij de bank zelf hebt opgezocht, en niet door de zgn bankmedewerker wordt gegeven.
Nooit zulk soort gegevens door de telefoon afgeven, je weet werkelijk nooit wie je aan de lijn hebt.
Of ga eens langs.........
Nooit zulk soort gegevens door de telefoon afgeven, je weet werkelijk nooit wie je aan de lijn hebt.
Of ga eens langs.........
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Even zelf Alex bellen. En De Nederlandse Bank. Dan weet je zo of het echt is of scam.
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Gisteravond heb ik opnieuw telefonisch contact gehad met Alex en daarin werd opnieuw om mijn inkomensgegevens gevraagd. Ik heb zodoende gevraagd om per mail informatie door te geven waaruit zou blijken dat banken dit verplicht zijn te doen. Hierop kreeg ik de volgende mail:
Naar aanleiding van ons telefoongesprek van zojuist stuur ik u deze e-mail. In het gesprek heeft u aangegeven aanvullende informatie te willen ontvangen over de vragen ten aanzien van de herkomst van uw vermogen. Hier onder leg ik kort uit wat de reden is dat we contact opnemen.
Wij hebben een aantal richtlijnen opgesteld met als doel ervoor te zorgen dat wij als bank een veilige omgeving kunnen waarborgen voor al onze klanten en hun vermogen, het zogeheten ‘Ken uw klant’ principe. Deze richtlijnen zijn mede aan de hand van de huidige internationale richtlijnen en wetgeving vastgesteld. Zoals u wellicht heeft gemerkt zijn heel veel regels de afgelopen jaren verscherpt en vrijheden beperkt. Dat geldt ook voor ons. Om aan deze doelstelling te voldoen heeft de DNB een Leidraad geschreven en is de wet hiervoor aangepast. Meer informatie over de wijziging in de wetgeving leest u hier.
Maandag zal mijn collega wederom contact met u opnemen om het verder te bespreken.
U kunt de antwoorden op deze vragen per e-mail of telefonisch aan ons doorgeven.
Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
De link in de betreffende mail verwijst naar de volgende website: http://www.toezicht.dnb.nl/4/6/50-204766.jsp
Vanmorgen heb ik dit uitgebreid doorgenomen en ook heb ik nogmaals de voorwaarden op de site van Alex gelezen ( https://www.alex.nl/footer_2016/privacy ). Hieruit blijkt nergens dat Alex verplicht is om mijn inkomensgegevens/omzetgegevens te weten. Het bevreemd mij dan ook ten zeerste dat zij dit doen. Hoe interpreteren jullie dit? Banken zijn verplicht een cliëntenonderzoek te doen, niet meer dan terecht lijkt mij, maar dit gaat mijn inziens veel te ver.
Naar aanleiding van ons telefoongesprek van zojuist stuur ik u deze e-mail. In het gesprek heeft u aangegeven aanvullende informatie te willen ontvangen over de vragen ten aanzien van de herkomst van uw vermogen. Hier onder leg ik kort uit wat de reden is dat we contact opnemen.
Wij hebben een aantal richtlijnen opgesteld met als doel ervoor te zorgen dat wij als bank een veilige omgeving kunnen waarborgen voor al onze klanten en hun vermogen, het zogeheten ‘Ken uw klant’ principe. Deze richtlijnen zijn mede aan de hand van de huidige internationale richtlijnen en wetgeving vastgesteld. Zoals u wellicht heeft gemerkt zijn heel veel regels de afgelopen jaren verscherpt en vrijheden beperkt. Dat geldt ook voor ons. Om aan deze doelstelling te voldoen heeft de DNB een Leidraad geschreven en is de wet hiervoor aangepast. Meer informatie over de wijziging in de wetgeving leest u hier.
Maandag zal mijn collega wederom contact met u opnemen om het verder te bespreken.
U kunt de antwoorden op deze vragen per e-mail of telefonisch aan ons doorgeven.
Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
De link in de betreffende mail verwijst naar de volgende website: http://www.toezicht.dnb.nl/4/6/50-204766.jsp
Vanmorgen heb ik dit uitgebreid doorgenomen en ook heb ik nogmaals de voorwaarden op de site van Alex gelezen ( https://www.alex.nl/footer_2016/privacy ). Hieruit blijkt nergens dat Alex verplicht is om mijn inkomensgegevens/omzetgegevens te weten. Het bevreemd mij dan ook ten zeerste dat zij dit doen. Hoe interpreteren jullie dit? Banken zijn verplicht een cliëntenonderzoek te doen, niet meer dan terecht lijkt mij, maar dit gaat mijn inziens veel te ver.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 aug 2014 21:47
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Hoe dom kun je zijn ! Dit soort gegevens nooit telefonisch doorgeven !
Een goede bank doet het nooit op deze manier. Laat je niet beetnemen.
Een goede bank doet het nooit op deze manier. Laat je niet beetnemen.
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
En nou hebt u ook nog uw mailadres doorgegeven.
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
- Heb je zelf gebeld met Alex of werd je gebeld?DH88 schreef:Gisteravond heb ik opnieuw telefonisch contact gehad met Alex en daarin werd opnieuw om mijn inkomensgegevens gevraagd. Ik heb zodoende gevraagd om per mail informatie door te geven waaruit zou blijken dat banken dit verplicht zijn te doen. Hierop kreeg ik de volgende mail:
- Is de mail daadwerkelijk afkomstig van Alex (niet naar het emailadres kijken wat je ziet, maar even kijken wat het echte email adres is. hoe dat moet hangt af van de email applicatie)
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Overigens staat in de leidraad van De Nederlandse Bank dat financiele instellingen er goed aan doen om hun klant in kaart te brengen om te voorkomen dat ze meewerken aan zaken die niet door de beugel kunnen. (hoofdstukje "Ken uw client. Customer due diligence".
De vragen die TS heeft gekregen van Alex vallen hier wel onder dus er hoeft niets raars aan de hand te zijn.
De vragen die TS heeft gekregen van Alex vallen hier wel onder dus er hoeft niets raars aan de hand te zijn.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Ik werk zelf in de financiele dienstverlening en ook bij ons vragen de toezichthouders dat we steeds meer informatie aan onze klanten moeten vragen. Zo moeten we jaarlijks een review doen van alle klanten, ook de klanten die niet actief zijn, en moeten alle documenten die klanten aanleveren up-to-date zijn en zijn er soms aanvullende documenten nodig. Zoals ook terug te lezen op de gegeven link (http://www.toezicht.dnb.nl/4/6/50-204768.jsp) mag de instelling zelf bepalen hoe ze dit precies invullen. Alex heeft er blijkbaar voor gekozen om recente inkomens of omzetgegevens van alle klanten te controleren en de toezichthouders zullen dan ook controleren dat ze dit van al hun klanten hebben.
Hoe vervelend het ook voor jou mag zijn, lijkt me dit dus niet verontrustend. Uiteraard zou ik wel goed controleren dat er geen phising wordt uitgevoerd en dat dit echt een verzoek is van Alex.
Hoe vervelend het ook voor jou mag zijn, lijkt me dit dus niet verontrustend. Uiteraard zou ik wel goed controleren dat er geen phising wordt uitgevoerd en dat dit echt een verzoek is van Alex.
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Ik denk niet dat DNB genoegen zou (moeten) nemen met in het dossier een bedrag vermelden dat de klant aan de telefoon heeft gemeld toen ze hem belden. Het lijkt mij dat een normale bank een en ander zwart-op-wit (en ondertekend) zou moeten krijgen voordat het dossier compleet is. En ik neem aan dat ze daar dan ook formulieren of (standaard-) brieven voor hebben.
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Nee, dat hebben ze niet. DNB geef een leidraad voor financiele bedrijven die op basis daarvan hun beleid inrichten. DNB hoeft die informatie niet te hebben; ze adviseren slechts zodat de financieele bedrijven binnen de wet kunnen opereren.kweenie schreef:Ik denk niet dat DNB genoegen zou (moeten) nemen met in het dossier een bedrag vermelden dat de klant aan de telefoon heeft gemeld toen ze hem belden. Het lijkt mij dat een normale bank een en ander zwart-op-wit (en ondertekend) zou moeten krijgen voordat het dossier compleet is. En ik neem aan dat ze daar dan ook formulieren of (standaard-) brieven voor hebben.
Re: Inkomensgegevens Alex Vermogensbank
Mij lijkt dit een geval van phishing.
Alex is een bank en alle banken hebben dezelfde werkwijze in dit soort gevallen. De communicatie gaat per post of in een persoonlijk gesprek. Internet wordt alleen gebruikt om dingen te bevestigen, bijvoorbeeld dat een brief is verstuurd.
De reden: er moet een verse handtekening bij van de rekeninghouder en meestal wordt gelijk de ID-Registratie vernieuwd (nieuwe kopie paspoort/id-bewijs).
Wij zitten al een kleine tien jaar op digitale salarisstroken en die moeten we tot nu toe steeds uitprinten, wanneer een de banken een inkomenscontrole doorvoert in verband met de kredietlimieten op alle rekeningen, ook al staan we nooit rood. Wil je geen controle, moet je de kredietfaciliteit blokkeren.
Alex is een bank en alle banken hebben dezelfde werkwijze in dit soort gevallen. De communicatie gaat per post of in een persoonlijk gesprek. Internet wordt alleen gebruikt om dingen te bevestigen, bijvoorbeeld dat een brief is verstuurd.
De reden: er moet een verse handtekening bij van de rekeninghouder en meestal wordt gelijk de ID-Registratie vernieuwd (nieuwe kopie paspoort/id-bewijs).
Wij zitten al een kleine tien jaar op digitale salarisstroken en die moeten we tot nu toe steeds uitprinten, wanneer een de banken een inkomenscontrole doorvoert in verband met de kredietlimieten op alle rekeningen, ook al staan we nooit rood. Wil je geen controle, moet je de kredietfaciliteit blokkeren.