LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Internetbankieren van de Rabo ligt plat
-
Internetbankieren van de Rabo ligt plat
Gisteren (1 mei) stond op Teletekst dat het internetbankieren van de Rabobank vanwege een cyberaanval plat ligt, en dat is tot vanochtend nog steeds het geval. Nu zijn er vaker storingen met internetbankieren, maar deze keer duurt het relatief lang.
Laat de eerste van de maand nu net de dag zijn dat veel rekeningen betaald moeten worden. Wat zijn de gevolgen als dit nog een paar dagen aanhoudt? Kunnen mensen dan herinneringen verwachten voor de nota's die niet betaald worden? Immers, dit is overmacht.
Hou me ten goede, ik heb nooit willen internetbankieren, zal er ook niet aan beginnen.
Laat de eerste van de maand nu net de dag zijn dat veel rekeningen betaald moeten worden. Wat zijn de gevolgen als dit nog een paar dagen aanhoudt? Kunnen mensen dan herinneringen verwachten voor de nota's die niet betaald worden? Immers, dit is overmacht.
Hou me ten goede, ik heb nooit willen internetbankieren, zal er ook niet aan beginnen.
Re: Internetbankieren van de Rabo ligt plat
Denk toch niet dat ze mensen herinneringen gaan sturen , de fout ligt niet bij de klant, net wat je zegt het is overmacht.
-
Jawel, maar de bedrijven willen toch wel hun geld zien, denk ik zo. Hoe mensen betalen, is hun verantwoording. Als er maar betaald wordt.
In dit geval is simpelweg de overmachtsclausule van toepassing zoals beschreven in Bw 7.
Het bedrijf mag wel betaling verlangen maar als dit vanwege dit soort redenen wat langer duurt dan kan men daar geen schadevergoeding over vorderen.
Oftewel voor de consument is er niets aan de hand. Overigens waarom zou je per de eerste van de maand geld willen overmaken? Je kan facturen die betaald moeten worden ook klaar zetten voor verwerking op een bepaalde dag. Als een factuur toevallig op de 1e binnen komt zit er meestal een betalingstermijn van 14 of 30 dagen op dus ook dan is er niets aan de hand.
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo. Een verstoring kan altijd en overal voorkomen ook in de reguliere girale verwerking.
Het bedrijf mag wel betaling verlangen maar als dit vanwege dit soort redenen wat langer duurt dan kan men daar geen schadevergoeding over vorderen.
Oftewel voor de consument is er niets aan de hand. Overigens waarom zou je per de eerste van de maand geld willen overmaken? Je kan facturen die betaald moeten worden ook klaar zetten voor verwerking op een bepaalde dag. Als een factuur toevallig op de 1e binnen komt zit er meestal een betalingstermijn van 14 of 30 dagen op dus ook dan is er niets aan de hand.
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo. Een verstoring kan altijd en overal voorkomen ook in de reguliere girale verwerking.
Denk ook dat het in dit soort gevallen niet zo'n vaart zal lopen. Deze storing mag dan relatief lang (een paar dagen) duren, het gaat geen weken duren en ook al krijg je een herinnering (wat ook weer een aantal dagen duurt) dan nog is er niets aan de hand als je in de tussentijd de rekening hebt voldaan.
Ik heb ook de Rabo en heb gisteravond nog braaf rekeningen betaald, daarna pas het nieuws aangezet en toen gehoord dat de boel plat zou liggen, maar niet overal dus. Vanmorgen kon ik ook nog steeds gewoon inloggen.
Ik heb ook de Rabo en heb gisteravond nog braaf rekeningen betaald, daarna pas het nieuws aangezet en toen gehoord dat de boel plat zou liggen, maar niet overal dus. Vanmorgen kon ik ook nog steeds gewoon inloggen.
@lostlovely
De poster overdrijft ook een beetje. Gisteren lag de site er inderdaad uit vanwege een aanval dit was gisteren in de loop van de avond afgelopen waarmee de systemen weer beschikbaar kwamen.
Het systeem heeft dus nog geen dag hinder onvervonden van deze aanval.
Geeft wel gelijk weer aan dat het voor iedereen van belang is om virusscanners en anti mallware up to date te houden zodat je eigen computer niet gebruikt wordt voor zo'n actie.
De poster overdrijft ook een beetje. Gisteren lag de site er inderdaad uit vanwege een aanval dit was gisteren in de loop van de avond afgelopen waarmee de systemen weer beschikbaar kwamen.
Het systeem heeft dus nog geen dag hinder onvervonden van deze aanval.
Geeft wel gelijk weer aan dat het voor iedereen van belang is om virusscanners en anti mallware up to date te houden zodat je eigen computer niet gebruikt wordt voor zo'n actie.
Een groot deel van de Rabobank-klanten kan dinsdag nog altijd niet via internet bankieren. De situatie is sinds maandagavond niet veranderd, laat de Rabobank dinsdagochtend weten.
De oorzaak ligt volgens de Rabobank vermoedelijk in een aanval van een of meerdere hackers, die de website hebben overbelast. Daardoor loopt het netwerk vast en is een gedeelte van de website geblokkeerd. Een storing in het mobiel bankieren is maandag wel opgelost.
"Wij werken hard aan oplossingen", laat de woordvoerder weten. Klanten hoeven zich volgens haar geen zorgen te maken over inbreuk op hun gegevens. Daar zou geen sprake van zijn.
Eind februari had de Rabobank ook al last van hackers. De storing werd toen ook veroorzaakt doordat onbekenden de site hadden overladen met grote hoeveelheden dataverkeer.
De oorzaak ligt volgens de Rabobank vermoedelijk in een aanval van een of meerdere hackers, die de website hebben overbelast. Daardoor loopt het netwerk vast en is een gedeelte van de website geblokkeerd. Een storing in het mobiel bankieren is maandag wel opgelost.
"Wij werken hard aan oplossingen", laat de woordvoerder weten. Klanten hoeven zich volgens haar geen zorgen te maken over inbreuk op hun gegevens. Daar zou geen sprake van zijn.
Eind februari had de Rabobank ook al last van hackers. De storing werd toen ook veroorzaakt doordat onbekenden de site hadden overladen met grote hoeveelheden dataverkeer.
De automatische incasso's van mijn verzekeringen zijn normaal op de eerste werkdag van de maand van mijn betaalrekening gehaald. Geen centje pijn of last.
Ik denk toch, dat de Rabo haar virusscanners up to date heeft!Geeft wel gelijk weer aan dat het voor iedereen van belang is om virusscanners en anti mallware up to date te houden zodat je eigen computer niet gebruikt wordt voor zo'n actie.

Een particulier zou nooit een cyberaanval krijgen.

-
@ Aaten:
Het is gewoon een vraag, heeft niks met overdrijven te maken. Dat je dit niet goed weet te interpreteren verbaast me niks, aangezien jouw post inhoudelijk ook al niet klopt (systeem ligt nog steeds plat, in tegenstelling tot jouw bewering van niet)De poster overdrijft ook een beetje. Gisteren lag de site er inderdaad uit vanwege een aanval dit was gisteren in de loop van de avond afgelopen waarmee de systemen weer beschikbaar kwamen.
tennis schreef:Ik denk toch, dat de Rabo haar virusscanners up to date heeft!Geeft wel gelijk weer aan dat het voor iedereen van belang is om virusscanners en anti mallware up to date te houden zodat je eigen computer niet gebruikt wordt voor zo'n actie.![]()
Een particulier zou nooit een cyberaanval krijgen.
Tennis even speciaal voor jou

Een ddos aanval is een distributed denial of service attack. Dit houdt niet meer of minder in dat je een bepaalde server of serverpark vanaf veel kanten bestookt met informatieverzoeken waardoor de server de stroom van informatieverzoeken op een gegeven moment niet meer aan kan en dus de boel sluit (oftewel niet meer bereikbaar is)
Nu komt dus de particulier in zicht

Conclusie: dit geeft nogmaals aan hoe belangrijk het is dat de particulier de zaakjes op orde heeft waardoor je dus niet gebruikt wordt in een dergelijke aanval.
Een particulier zal inderdaad geen "slachtoffer" worden van een cyberaanval maar juist "dader".
inderdaad ligt het systeem nog steeds plat , en elk mens kan lezen dat het een vraag van WA is.witte angora schreef:Het is gewoon een vraag, heeft niks met overdrijven te maken. Dat je dit niet goed weet te interpreteren verbaast me niks, aangezien jouw post inhoudelijk ook al niet klopt (systeem ligt nog steeds plat, in tegenstelling tot jouw bewering van niet)
Blijkbaar is nu bekend dat sommige knooppunten er nog uitliggen ja. Gisterenavond en vanmorgen was de algemene tendens dat er weer normaal ingelogd kan worden en transacties gedaan kunnen worden. Als de algemene tendens is dat mensen weer kunnen inloggen en er transacties gedaan kunnen worden ligt het systeem dus niet meer plat, het kan immers weer verzoeken beantwoorden. Het geeft wel aan dat er iets meer aan de hand is waardoor bepaalde delen niet functioneren, dit kan in het systeem van de Rabobank liggen maar ook in knooppunten bij providers die de stroom niet meer aankunnen en daardoor verzoeken niet meer doorgeven aan het eindstation. Hierdoor kan je vanaf provider A of vanaf locatie A bijvoorbeeld niet bij een site van vanaf B wel.witte angora schreef:@ Aaten:Het is gewoon een vraag, heeft niks met overdrijven te maken. Dat je dit niet goed weet te interpreteren verbaast me niks, aangezien jouw post inhoudelijk ook al niet klopt (systeem ligt nog steeds plat, in tegenstelling tot jouw bewering van niet)De poster overdrijft ook een beetje. Gisteren lag de site er inderdaad uit vanwege een aanval dit was gisteren in de loop van de avond afgelopen waarmee de systemen weer beschikbaar kwamen.
Blijf ik bij mijn eerste verhaal, het systeem was weer beschikbaar echter helaas blijkbaar niet vanaf alle locaties. Verder is er nog steeds geen probleem aangezien bedrijven echt niet nu opeens een deurwaarder op je af gaan sturen en daar ging volgens mij in eerste instantie je zorg over.
@aaten
Oh,wat leuk speciaal voor mij.
Gelukkig heb ik een eigen mening, over bepaalde posters.

Uit ervaring van DSB bank, verspreid ik mijn geld op een paar rekeningen van verschillende banken, w.o. Rabobank, ik heb geen probleem met betaling via internet bankier!
ik kon vandaag gewoon op mn rabo hoor... alleen gister niet
wat ik wel frustrerend vond was dat ik toen ik belde ik alleen kon vragen of ik een bepaald bedrag kon opnemen ja of nee.. maar dat ik niet mn eigen gegevens mocht weten terwijl ik alles voor hande had om te bewijzen dat ik diegene was (paspoortnummer bsn nummer adres, telefoonnummer rekeningnummer pasnummer enz)
ok snap dat ze voorzichtig doen maar baalde er wel van.. heb de bedrijven die ik moest betalen gelukkig al gemeld dat ik een rabo klant was.. geen probleem kon vandaag ook wel betalen.
als je netjes belt naar de bedrijven doen ze niet zo extreem moeilijk
wat ik wel frustrerend vond was dat ik toen ik belde ik alleen kon vragen of ik een bepaald bedrag kon opnemen ja of nee.. maar dat ik niet mn eigen gegevens mocht weten terwijl ik alles voor hande had om te bewijzen dat ik diegene was (paspoortnummer bsn nummer adres, telefoonnummer rekeningnummer pasnummer enz)
ok snap dat ze voorzichtig doen maar baalde er wel van.. heb de bedrijven die ik moest betalen gelukkig al gemeld dat ik een rabo klant was.. geen probleem kon vandaag ook wel betalen.
Je vormt je mening maar, alleen maar goedtennis schreef:@aaten

En inderdaad speciaal voor jou aangezien je mijn antwoord verkeerd interpreteerde, ik heb niet gezegd dat het met de virusscanners bij de bank had te maken dat was jouw verkeerde conclusie

Klinkt begrijpelijk dat je daarvan baalt. Wat je zou kunnen doen is ook de rabofoon activeren, je kan op dat moment altijd nog telefonisch inzage krijgen in je laatste transacties en je saldo op je rekening, dit werkt ook als er weer een dergelijke aanval zou gebeuren op internetbankieren.bianca82 schreef:ik kon vandaag gewoon op mn rabo hoor... alleen gister niet
Op grond van de bankwet mogen ze je alleen inzage in je gegevens geven als je persoonlijk bij een balie staat en je kunt legitimeren.
tja heb die nooit geactiveerd zal is kijken of ik die is ga activeren (heb me nooit erin verdiept even de voor en nadelen bekijken.
bianca82
De rabofoon is een aanvulling op internetbankieren waarmee je door middel van je rekeningnummer en een toeganscode inzage in je gegevens hebt en overschrijvingen kunt doen. Het werkt wat omslachtiger dan internetbankieren maar kan in gevallen waarin je geen internet tot je beschikking hebt de helpende hand bieden, je kan er eventueel zelfs acceptgiro's en bankoverschrijvingen mee doen.
Voor zover mij bekend betaal je niet extra voor het systeem (behalve de belkosten natuurlijk), even navragen bij je bank.
Wil je het gelijk aanvragen bel dan de rabofoon (alternatieve nummer is 0499499199 anders moet je via een 0900 nummer bellen), toets je rekeningnummer in en op het moment dat om je toegangscode wordt gevraagd wacht je rustig af je krijgt daarna de optie om er een aan te vragen. De toegangscode wordt dan naar je huisadres gestuurd waarna je hem bij eerste inbelmogelijkheid moet wijzigen.
De rabofoon is een aanvulling op internetbankieren waarmee je door middel van je rekeningnummer en een toeganscode inzage in je gegevens hebt en overschrijvingen kunt doen. Het werkt wat omslachtiger dan internetbankieren maar kan in gevallen waarin je geen internet tot je beschikking hebt de helpende hand bieden, je kan er eventueel zelfs acceptgiro's en bankoverschrijvingen mee doen.
Voor zover mij bekend betaal je niet extra voor het systeem (behalve de belkosten natuurlijk), even navragen bij je bank.
Wil je het gelijk aanvragen bel dan de rabofoon (alternatieve nummer is 0499499199 anders moet je via een 0900 nummer bellen), toets je rekeningnummer in en op het moment dat om je toegangscode wordt gevraagd wacht je rustig af je krijgt daarna de optie om er een aan te vragen. De toegangscode wordt dan naar je huisadres gestuurd waarna je hem bij eerste inbelmogelijkheid moet wijzigen.