LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inzage eigen dossier

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door pop4st »

Mijn vraag is, in hoeverre heb ik recht op inzagen in mijn dossier bij een bank. Ik ben nu bijna twee jaar bezig om mijn gegevens en de gegevens van de basis waarop de hypotheek is verstrekt in 2005 (zie eerdere vraag over gedragscode) boven tafel te krijgen bij de Rabobank. Dit heb ik gedaan via mail, persoonlijk op de bank zelf en via een advocaat. Tot op de dag van vandaag krijg ik die niet. Zelfs een taxatierapport en een werkgeversverklaring of andere feiten op basis waarvan de hypotheek zou zijn verstrekt krijg ik niet.

Wat zijn mijn rechten hier in?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Er is geen enkele wet die de rabobank verplicht om hun dossier aan jou te openbaren.

(en zeker gezien je eerdere topic, waaruit blijkt dat er toch nogal wat discutable zaken zijn voorgevallen rond jullie hypotheek, hoef je er helaas niet op te rekenen dat de rabobank dit gaat doen zonder een gerechtelijk vonnis o.i.d.)
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 72&t=98648

pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door pop4st »

Dank je leo.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat zou er in het dossier moeten zitten wat niet in jouw administratie zit? In het dossier zal de hypotheekofferte, kopie van de hypotheekakte en de door jouw genoemde documeten zitten.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

@GJvdZ

Lees even het door mij gelinkte topic door, dan wordt de achtergrond van TS duidelijk.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Leo The Emperor schreef:@GJvdZ

Lees even het door mij gelinkte topic door, dan wordt de achtergrond van TS duidelijk.
Idd..
De link naar hetzelfde topic had ik ook al neergezet in het andere recent geopende topic.. nl deze http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0&t=102292
Het is raadzaam dit even te lezen. Is nogal wat complex om via een forum op te lossen.

Ben bang dat Leo gelijk heeft dat er een bevel / uitspraak van een rechter aan te pas moet gaan komen om inzage te krijgen.

MAXIEM

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@
Er is geen enkele wet die de rabobank verplicht om hun dossier aan jou te openbaren.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Volgens mij is het zo, dat elk bedrijf dat een dossier vormt van iemand, verplicht is die "iemand" inzage in dat dossier te geven.

Maxiem.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Volgens mij is het zo, dat elk bedrijf dat een dossier vormt van iemand, verplicht is die "iemand" inzage in dat dossier te geven.
Waar in de wet en regelgeving staat dan dat , in dit geval een bank, haar klantendossier dient te openbaren aan deze klant ??

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door sacredfour »

Informatie Rijksoverheid
Recht op inzage en correctie persoonsgegevens
Wilt u weten welke gegevens een organisatie van u heeft, dan kunt u schriftelijk een verzoek tot inzage doen. De organisatie is verplicht om binnen 4 weken schriftelijk antwoord te geven. Voor de inzage mag de organisatie een kleine vergoeding aan u vragen. Blijken uw gegevens niet correct te zijn, dan moet de organisatie uw gegevens corrigeren en de vergoeding teruggeven. De organisatie kan uw verzoek weigeren, wanneer dat noodzakelijk is in het belang van de vervolging van strafbare feiten of om de rechten van anderen te beschermen.
Raadpleeg ook Wet Bescherming Persoonsgegevens art.33-42

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Recht op inzage en correctie persoonsgegevens
Daar gaat het hier helemaal niet om

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door sacredfour »

a. persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;
dat kan dus alles zijn zolang het impliciet deze persoon betreft.
Maar als ik het mis heb,verklaar?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door sacredfour »

pop4st
Doe dit verzoek om informatie nogmaals, geef aan dat ze dit verplicht zijn, quote de wet en het relevante art. Laat ze ook weten dat als ze dit weigeren, je naar de rechter zal stappen en dit ook publiek zal maken op Tros Radar. Slecht voor hun imago :lol:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

a. persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;
dat kan dus alles zijn zolang het impliciet deze persoon betreft.
Maar als ik het mis heb,verklaar?
Het betreffen hier geen persoonsgegevens, maar het dossier van de hypotheek.
Hierin horen te zitten de werkgeversverklaring, ondertekende hypotheek offerte, BKR-controle gegevens, hypotheekakte, berkeningen en misschien nog wel meer documenten.

Persoonsgegevens zijn zaken als naam, woonplaats adres, leeftijd, burgerlijke staat etc.
Doe dit verzoek om informatie nogmaals, geef aan dat ze dit verplicht zijn, quote de wet en het relevante art. Laat ze ook weten dat als ze dit weigeren, je naar de rechter zal stappen en dit ook publiek zal maken op Tros Radar. Slecht voor hun imago
Onzin, een kletsverhaal
Lees aub ook de aanverwante posting zoals eerder in dit topic aangegeven

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door trudy81 »

het dossier van de bank, is van de bank, niet het uwe. De bank mag daarmee doen waar het zin in heeft. (binnen wettelijke kaders)

trudy

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik denk dat de verwarring is ontstaan omdat sommigen menen dat alles wat een bedrijf vastlegd over iemand dus automatisch persoonsgegevens moeten zijn.
Sluit me dan ook aan bij Leo.

MAXIEM

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Emmy75

Het gaat m.i. niet alleen om persoonsgegevens maar ook over de aan de persoon gelieerde gegevens en dat kun je heel ruim opvatten.

Maxiem.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: inzage eigen dossier

Ongelezen bericht door Emmy75 »

MAXIEM schreef:Emmy75

Het gaat m.i. niet alleen om persoonsgegevens maar ook over de aan de persoon gelieerde gegevens en dat kun je heel ruim opvatten.

Maxiem.
Net zoals de bank in deze het heel krap zou kunnen opvatten wat persoonsgegevens zijn. Dan zou je weer op een welles/niettes uitkomen met de bank en heb je een uitspraak van de rechter nodig om het voor elkaar te krijgen.

Overigens is de definitie op deze site wat krapper dan alle aan de persoon gelieerde informatie.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... evens.html

Alle aan de persoon gelieerde informatie vind ik overigens ook wat te ruim. Als je een bestelling plaatst bij een webwinkel valt ook te herleiden wat de winst is op jouw bestelling. Dat is ook aan de persoon gelieerde info. Kan me niet voorstellen dat je het recht hebt op inzage van die gegevens.

Gesloten