LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwijtschelding Doorlopen Krediet

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bommeltje1913

Re: Kwijtschelding Doorlopen Krediet

Ongelezen bericht door Bommeltje1913 »

sjohie schreef:Nogmaals, kijk eens met open ogen en een goed werkende rekenmachine naar die auto van je. Als die "voor je werk" is, maar enkel voor het woon-werk verkeer, dan zijn er verrassend vaak goedkopere alternatieven, denk aan carpoolen, of gebruik maken van een voordeliger OV oplossing, als je werkgever dat biedt.

Hier bleken veel die-hard autobezitters, die vaak ook OV-gebruikers beschimpten op borrels etc, je kent de verhalen wel, ineens 180 graden om te draaien toen ze er achter kwamen dat onze werkgever OV voor woon-werk verkeer 100% ging vergoedden. :wink:

Ook ken ik een gezin met 3 zoons, die pas hun eerste auto kochten toen de jongste 14 was, die konden zich prima redden zonder heilige koe.

Op dit moment loop je langs de financiële afgrond, er hoeft maar 1x iets goed fout te gaan, denk aan een ontslag, en je mietert die afgrond in. Daar kan jij wat aan doen, en dat is simpel gezegd de tering naar de nering zetten.

Ik ben niet zo'n fan van al die programma's op de RTL's met Martijn Krabbé en John Williams, maar wat daar wel als kern van waarheid uit te destilleren valt, is dat door alles goed te bekijken en in kaart te brengen, je altijd wel ergens iets kan bezuinigen, als je er maar open voor staat, en voorbij gaat aan heilige huisjes/koeien.

Auto eruit doen is nogal een ingrijpende situatie en beperkt mij ook in mij vrijheid, dus dat doe ik echt pas als laatste optie.
Ondertussen heb ik wel wat dingen op een rijtje gezet en rondgekeken waar ik op kan bezuinigen.

Dure zorgverzekering van 126 euro naar 85 euro p/m = 40 euro
Gsm Abbo van 57 euro p/m naar sim only van 24 euro p/m = 35 euro
Internet/tv/bellen naar Internet + TV van 60 euro p/m naar 38 euro = 20 euro

Bij elkaar is dit dus meer als 100 euro per maand.

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

Die zorgverzekering zou ik geen bezuiniging noemen tenzij je nu al zeker weet dat je er geen aanspraak op hoeft te maken.

Eigen risico is nu namelijk verhoogt van € 360,00 naar € 860,00. Premie voordeel is ongeveer € 20,00 (de rest tot € 40,00 is waarschijnlijk ontstaan door een mindere aanvullende verzekering). Kan bij ziekte dus nog wel eens duurkoop blijken te zijn. Vooral omdat je aangeeft geen reserves te hebben.

Verder is alles al gezegd. Gewoon eens met een stofkam goed door alle vaste lasten je komt dan al een heel eind. Probeer minimaal 1% per maand (rente en aflossing) te betalen zodat je ook daadwerkelijk aflost. Nu betaal je waarschijnlijk alleen rente.

Succes.....

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Auto eruit doen is nogal een ingrijpende situatie en beperkt mij ook in mij vrijheid, dus dat doe ik echt pas als laatste optie.
Dat zijn natuurlijk keuzes die je allemaal zelf kan en mag maken. Echter dan snap ik je initiële vraag niet helemaal. Je had toch niet echt verwacht dat andere partijen jou dingen gaan kwijtschelden / offers brengen zonder dat je zelf eerst tot het uiterste gaat ?

Als ik 't goed bekijk zou je dus nog veel verder kunnen gaan zonder echt in te leveren:

GSM abonnement kan naar max 10 euro per maand ( scheelt 47 )
Internet / tv kan naar max 20 euro per maand ( scheelt 40 euro )
Auto ( grootste post )
Indien mogelijk wisselen van energieleverancier

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ieder jaar wisselen van energieleverancier kan zelfs, als je het juiste moment uitkiest, een bonus opleveren van 200-250 euro... Tel uit je winst...

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:Ieder jaar wisselen van energieleverancier kan zelfs, als je het juiste moment uitkiest, een bonus opleveren van 200-250 euro... Tel uit je winst...
Die krijg je wel pas aan het eind. Het levert dus niet meteen iets op, maar uitgesteld over een jaar.

witte angora

angel1978 schreef:
witte angora schreef:Ieder jaar wisselen van energieleverancier kan zelfs, als je het juiste moment uitkiest, een bonus opleveren van 200-250 euro... Tel uit je winst...
Die krijg je wel pas aan het eind. Het levert dus niet meteen iets op, maar uitgesteld over een jaar.
Klopt, maar als je dat ieder jaar zo doet, is het ieder jaar een leuk extra zakcentje (of mogelijkheid om verder af te lossen).

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

@bommeltje,
heb je al met de bank gesproken? wie weet kan je je DK wel omzetten in een product waar je minder rente op hoeft te betalen. op die manier hou je meer over om het oorspronkelijke bedrag mee af te lossen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Bommeltje1913 schreef:
sjohie schreef:Nogmaals, kijk eens met open ogen en een goed werkende rekenmachine naar die auto van je. Als die "voor je werk" is, maar enkel voor het woon-werk verkeer, dan zijn er verrassend vaak goedkopere alternatieven, denk aan carpoolen, of gebruik maken van een voordeliger OV oplossing, als je werkgever dat biedt.

Hier bleken veel die-hard autobezitters, die vaak ook OV-gebruikers beschimpten op borrels etc, je kent de verhalen wel, ineens 180 graden om te draaien toen ze er achter kwamen dat onze werkgever OV voor woon-werk verkeer 100% ging vergoedden. :wink:

Ook ken ik een gezin met 3 zoons, die pas hun eerste auto kochten toen de jongste 14 was, die konden zich prima redden zonder heilige koe.

Op dit moment loop je langs de financiële afgrond, er hoeft maar 1x iets goed fout te gaan, denk aan een ontslag, en je mietert die afgrond in. Daar kan jij wat aan doen, en dat is simpel gezegd de tering naar de nering zetten.

Ik ben niet zo'n fan van al die programma's op de RTL's met Martijn Krabbé en John Williams, maar wat daar wel als kern van waarheid uit te destilleren valt, is dat door alles goed te bekijken en in kaart te brengen, je altijd wel ergens iets kan bezuinigen, als je er maar open voor staat, en voorbij gaat aan heilige huisjes/koeien.

Ondertussen heb ik wel wat dingen op een rijtje gezet en rondgekeken waar ik op kan bezuinigen.

Dure zorgverzekering van 126 euro naar 85 euro p/m = 40 euro
Gsm Abbo van 57 euro p/m naar sim only van 24 euro p/m = 35 euro
Internet/tv/bellen naar Internet + TV van 60 euro p/m naar 38 euro = 20 euro

Bij elkaar is dit dus meer als 100 euro per maand.
Ik denk dat je nu wel zo ongeveer op het punt van "als laatste optie" bent aangekomen. Nogmaals, je moet kijken naar need-to-have, nice-to-have is een luxe die je je overduidelijk nu even niet kan permitteren.

Krampachtig vasthouden aan dingen, kan er in mijn optiek alleen maar voor zorgen, dat die je ultimo de afgrond in trekken. Overigens kan je nu, op dit moment, je zorgverzekering niet meer veranderen voor dit jaar, daarvoor had je je oude vóór 31-12 dan op moeten zeggen, en dat lees ik nergens?

lapzwans

Ongelezen bericht door lapzwans »

@bommeltje

We zitten ongeveer in hetzelfde schuitje : ook ik heb meerdere kredieten lopen waar ik enorm spijt van heb, en ik zou graag zo snel mogelijk er vanaf komen. Ik heb nu gelukkig nog de kans om maandelijks wat af te lossen, maar ik moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als ik mijn baan kwijtraak.En die kans zit er zomaar in als ik om me heen kijk.

Maar zoals de meeste reaguurders al zeggen : kwijtschelding lukt maar zelden en dat is ook niet meer dan normaal omdat we zelf verantwoordelijkheid hebben voor onze fouten.
Hooguit dat je kwijtschelding kunt krijgen van bepaalde belastingen als je inkomen te laag is, of dat je dan extra toeslagen krijgt.
Het is dan ook zaak om de tering naar de nering te zetten, en je bepaalde luxes moet opgeven. Dat is allerminst leuk. Ik ga ook niet zeggen dat je bijvoorbeeld je auto moet wegdoen, ik ga ervan uit dat je zelf wel kunt bepalen waar je op kunt/wilt bezuinigen. Dat kan op vele manieren, en vaak gaat het om dubbeltjeswerk, maar ik vrees dat het de enige manier is. Als je 100 euro per maand kan besparen op je uitgaven, spendeer dat dan ook aan het terugbetalen. Dan duurt het vermoedelijk nog heel lang voordat je ervanaf bent, maar het is de enige manier.

En nee ik ben geen moraalridder, ik val ook nog regelmatig in de fout door zaken te spenderen aan luxe goederen in plaats van om dat te gebruiken om af te lossen. Ik rij ook een auto die ik niet graag kwijt wil, en ik rook ook graag mijn sigaretje die veel geld kosten.
Maar waarschijnlijk lacht de bank je hard in je gezicht uit als je om kwijtschelding vraagt.

Succes in ieder geval.

Bommeltje1913

lapzwans schreef:@bommeltje

En nee ik ben geen moraalridder, ik val ook nog regelmatig in de fout door zaken te spenderen aan luxe goederen in plaats van om dat te gebruiken om af te lossen. Ik rij ook een auto die ik niet graag kwijt wil, en ik rook ook graag mijn sigaretje die veel geld kosten.
Maar waarschijnlijk lacht de bank je hard in je gezicht uit als je om kwijtschelding vraagt.

Succes in ieder geval.
Rook jij shag of pakje sigaretten ?
Ik rook ook, maar ik koop zon blik van 15 euro en 2 euro aan filters..
1 zon blik staat gelijk aan 4 builen shag of 10 pakken peuken..
Ook daar valt al in te besparen...en ik hoor het al aankomen..stoppen met roken bespaar je nog meer mee...

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

@bommeltje
Heeft u dat doorlopend kredit nog steeds, of inmiddels al opgezegd, zodat u niet verder in de problemen komt.

Bommeltje1913

F.van Holten schreef:@bommeltje
Heeft u dat doorlopend kredit nog steeds, of inmiddels al opgezegd, zodat u niet verder in de problemen komt.
heb dat krediet nog steeds en zit niet in de problemen, als ik geen boodschappen enzo meer kon doen of huur enzo niet meer zou kunnen betalen, dan zou ik in de problemen zitten ;)

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Bommeltje1913 schreef:
lapzwans schreef:@bommeltje

Succes in ieder geval.
Rook jij shag of pakje sigaretten ?
Ik rook ook, maar ik koop zon blik van 15 euro en 2 euro aan filters..
1 zon blik staat gelijk aan 4 builen shag of 10 pakken peuken..
Ook daar valt al in te besparen...en ik hoor het al aankomen..stoppen met roken bespaar je nog meer mee...
Je weet het wel... :wink:

witte angora

Bommeltje1913 schreef:
heb dat krediet nog steeds en zit niet in de problemen, als ik geen boodschappen enzo meer kon doen of huur enzo niet meer zou kunnen betalen, dan zou ik in de problemen zitten ;)
Als je niet in de problemen zit is die kwijtschelding al helemaal niet nodig, sorry hoor.

Bommeltje1913

witte angora schreef:
Bommeltje1913 schreef:
Als je niet in de problemen zit is die kwijtschelding al helemaal niet nodig, sorry hoor.
Dat ik wat proberen te regelen enzo is dus om NIET in de problemen ga komen..
beter voorkomen dan genezen...
Aangezien ik nu gewoon werk heb, ga ik me ook niet druk lopen maken wat er zou gebeuren als ik werkloos zou raken..waarom druk gaan maken om iets wat misschien nogeens niet zal gaan gebeuren...

witte angora

Er zijn er een hele hoop die met een veel te hoge restschuld van de hypotheek zijn blijven zitten. Ik denk dat die groep toch een stuk urgenter is als het gaat om het geven van hulp dan iemand die NIET in de problemen zit, en die krijgen het ook niet.

Nogmaals sorry, je zult toch echt wat anders moeten bedenken...

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Bommeltje1913 schreef:Dat ik wat proberen te regelen enzo is dus om NIET in de problemen ga komen..
Aangezien ik nu gewoon werk heb, ga ik me ook niet druk lopen maken wat er zou gebeuren als ik werkloos zou raken..waarom druk gaan maken om iets wat misschien nogeens niet zal gaan gebeuren...
Als je wil voorkomen dat je niet in de problemen komt,had je geen doorlopend krediet moeten afsluiten.

Bommeltje1913

gilas schreef:
Bommeltje1913 schreef:Dat ik wat proberen te regelen enzo is dus om NIET in de problemen ga komen..
Als je wil voorkomen dat je niet in de problemen komt,had je geen doorlopend krediet moeten afsluiten.
zucht...

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Bommeltje1913 schreef:
gilas schreef:
zucht...
Je kan wel zuchten,het is gewoon waar.Elke lening die je afsluit is een schuld en kan dus zorgen dat je in de problemen komt.Wil je dat voorkomen,moet je dus geen lening afsluiten.Ook al vind jezelf dat je dat nodig hebt.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Bommeltje1913 schreef:Ik heb al enige tijd een doorlopend krediet bij de bank van 15,500 euro totaal omdat ik ooit de fout in ben gegaan om een auto te kopen en daarvoor geld te lenen bij de bank.
Ik heb een normaal inkomen van 1485 euro,maar door mijn doorlopend krediet kom ik helaas niet aan sparen toe wat vrij lastig is als TV, wasmachine,auto of iets dergelijks kapot gaat of aan vervanging toe is.

Omdat ik elke keer weer voor onverwachte uitgaven kom te staan, auto toto loss, EMA cursus van 750 euro om maar paar op te noemen, kom ik niet aan aflossen toe en zolang ik het doorlopend krediet heb, kom ik ook niet aan sparen toe.
Het is mij duidelijk dat de automotive multinationals en de banken de schuld zijn van al uw zorgen. Ik adviseer u een particuliere boycott in te stellen.

Gesloten