Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
hairwassers
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2010 11:15

Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door hairwassers »

Mijn gehandicapte zoon opende een rekening bij ze na op zijn mobiel gebeld te zijn. Nu is zijn geld verdwenen en ze weigeren het nog terug te betalen ook. Ze zeggen niks met de Nederlandse wet te maken te hebben. Ik moet maar naar Berlijn komen om het op te lossen. Wat een oplichters zijn dit. Open hier NOOIT een rekening!!
Laatst gewijzigd door Radar op 08 okt 2021 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Voor een stevige beschuldiging als 'bestelen' is bewijs nodig

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch lijkt N26 wel een echte bank te zijn, die onder gewone Europese regels valt. is er niet iets anders aan de hand? Ik kan me niet indenken dat een Duitse bank willekeurige Nederlanders belt om te vragen of ze een rekening willen openen. Was dat telefoontje in het Nederlands of in het Duits?

Ik zou zeker aangifte doen.

https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... alrekening

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door kuklos »

Zoals witte angora al aangeeft is is N26 een legitieme bank. Maar er zijn wel controverses. Dus het lijkt me dat er meer aan de hand is. Het is van belang het gehele feitenrelaas boven tafel te krijgen om beter advies te kunnen geven hoe te handelen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door sjohie »

Banken hebben de laatste jaren hun voorwaarden wat aangescherpt. Dit betekent dat waar vroeger slachtoffers van phising of skimming automatisch hun geld terugkregen, banken daar nu iets terughoudender in zijn. Als echt duidelijk is dat er een eigen (deel) schuld is, dan zullen ze dat verdwenen geld, niet meer compenseren. De overheid heeft bedongen dat ze dan ook meer tijd en geld zouden steken in voorlichting. zoals deze site, of die "hang-op, klic weg, bel uw bank" mediacampagne.

Ik hoop dat uw post wat oplucht, maar zonder informatie over hóe dat geld is verdwenen, de rol van de gebruiker daarin, en de voorwaarden van deze specifieke bank hieromtrent, is er verder weinig zinnigs over te zeggen.

Wel zou ik eens mijn oor te luister leggen bij de autisme stichting, mogelijk dat die een advies hebben over een bank die wat meer geschikt is voor een persoon met autisme. Een Duitse internet only bank met groeistuipen, zou ik daar nou niet meteen als eerste voor kiezen namelijk.

taxikemperman
Berichten: 636
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door taxikemperman »

N26 belt niet.
Het openen van een rekening is (omdat het een internetbank is) vrij complex.
Heeft uw zoon een app van N26 op zijn mobiel?
Zo ja, wat staat daar dan met betrekking tot het storten en opnemen?
Zo nee, dan vraag ik me af of hij bij de echte bank een rekening heeft geopend of bij een faker

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Nooit ingaan op telefonische aanbiedingen en zeker niet als een bank (?) je vraagt om al je geld daar te storten!
In deze tijd van cybercrime en oplichterij ook links in sms'jes negeren, niet op klikken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door sjohie »

Een ouder heeft altijd een liefdevolle/roze bril op, maar misschien is het niet zo'n goed idee, om uw zoon zonder supervisie , toegang tot zulke apps op een mobiele telefoon te laten hebben?

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door kuklos »

Hoe gaat het trouwens met je Stichting Ik Stop Ermee?

NeoDutchio
Berichten: 12362
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat heeft het een met het ander te maken? Uw zoon kan inderdaad een rekening geopend hebben, mits hij minimaal 18 jaar oud is. Waarom het geld weg is zegt u niet. Maar ik durf wel te garanderen dat de bank dit niet ingepikt heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door moederslink »

hairwassers schreef:
07 okt 2021 21:51
Mijn gehandicapte zoon opende een rekening bij ze na op zijn mobiel gebeld te zijn. Nu is zijn geld verdwenen en ze weigeren het nog terug te betalen ook. Ze zeggen niks met de Nederlandse wet te maken te hebben. Ik moet maar naar Berlijn komen om het op te lossen. Wat een oplichters zijn dit. Open hier NOOIT een rekening!!
Wat is er nu precies gebeurd? Wat voor telefoontje kreeg uw zoon dan en waarom opent hij op deze bank dan gelijk een rekening en heeft hij daar dan gelijk geld ( hoeveel?) op gestort?

hairwassers
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2010 11:15

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door hairwassers »

Aan de telefoon zeiden ze dat ze hem terugbelden. Hij heeft 150 euro gestort en ik ook 150, dus 300 in totaal. Mijn zoon deed dit omdat hij graag een creditcard wilde.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door scontra »

hairwassers schreef:
08 okt 2021 13:54
Aan de telefoon zeiden ze dat ze hem terugbelden. Hij heeft 150 euro gestort en ik ook 150, dus 300 in totaal. Mijn zoon deed dit omdat hij graag een creditcard wilde.
En u en uw zoon geloven echt dat hij een rekening bij een buitenlandse bank heeft geopend ?
Hoe heeft hij zich dan geïdentificeerd bij die buitenlandse bank ?
Heeft hij wel een kopie van zijn identiteitsbewijs en een selfie van zich zelf moeten opsturen ?
Of is hem gevraagd om geld over te maken naar een bepaald bankrekeningnummer en hebben hij en u dat (in goed vertrouwen) klakkeloos gedaan ?
Ben bang dat hij slachtoffer is geworden van een criminele organisatie die onder de noemer van de e.o.a. bank mensen geld probeert afhandig te maken en wat in dit geval gelukt schijnt te zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12362
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hairwassers schreef:
08 okt 2021 13:54
Aan de telefoon zeiden ze dat ze hem terugbelden. Hij heeft 150 euro gestort en ik ook 150, dus 300 in totaal. Mijn zoon deed dit omdat hij graag een creditcard wilde.
Een creditcard krijgen bij een bankrekening? Als het zo makkelijk zou zijn, dan waren er niet zoveel klachten dat creditcards ingetrokken worden.
Bedoeld u niet toevallig een debitcard? Daar stort je geld op en kan je bijna hetzelfde gebruiken als een creditcard.

Maar is er nu wel of geen rekening geopend bij N26?

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door Nevyn »

NeoDutchio schreef:
08 okt 2021 15:17
hairwassers schreef:
08 okt 2021 13:54
Aan de telefoon zeiden ze dat ze hem terugbelden. Hij heeft 150 euro gestort en ik ook 150, dus 300 in totaal. Mijn zoon deed dit omdat hij graag een creditcard wilde.
Een creditcard krijgen bij een bankrekening? Als het zo makkelijk zou zijn, dan waren er niet zoveel klachten dat creditcards ingetrokken worden.
Bedoeld u niet toevallig een debitcard? Daar stort je geld op en kan je bijna hetzelfde gebruiken als een creditcard.

Maar is er nu wel of geen rekening geopend bij N26?
Heb net even geprobeerd een rekening te openen, daar komt heel wat bij kijken.
En er staat inderdaad Debet card

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ga eerst achteraan of het geld echt naar N26 is gegaan of naar criminelen.

Als het naar criminelen is gegaan, ga aangifte doen bij politie.

Als het naar N26 is gegaan, dan kan je de rekening opheffen en terug laten storten.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem ligt dus niet alleen aan de autistische zoon. Ook pa is er ingetrapt. Eerlijk gezegd kan ik er niet enthousiast over zijn om het autisme van een ander te misbruiken om het zicht op de eigen verkeerde keuzes te vertroebelen en lekker in de slachtofferrol te kruipen.

Mijn advies is en blijft: ga aangifte doen. Probeer zoveel mogelijk bij de feiten te blijven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb een N26-rekening. Je moet jezelf legitimeren d.m.v. een videochat waarbij je je legitimatiebewijs in beeld houdt. N26 belt jou niet. Je moet zélf de videochat tot stand brengen. Pas daarna krijg je een bankrekeningnummer etc. Je krijgt ook een brief thuis met een identificatiecode o.i.d. die je online moet invullen.

Het zal hier gaan om oplichting waar N26 niets mee te maken heeft.

Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door Shainora »

Heb zelf autisme maar weet heel goed dat een bank mij niet gaat bellen om een rekening bij ze te openen en dat om teruggebeld te worden door ze ik eerst gebeld moet hebben of gebeld moet zijn misschien tijd om uw zoon eens goed voor te lichten op dit gebied.

krezie herrie
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 jul 2005 08:13

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door krezie herrie »

Heb goede ervaringen hiermee, afgesloten zodat je zonder kosten een creditcard krijgt, waar alleen geld afgeschreven kan worden als er voldoende geld op staat, oftewel een DEBETCARD.
Kan er ook geen geld van afgeschreven worden als er niets op staat, even bijstorten als je iets aanschaffen wilt wat alleen met creditcard betaald kan worden.

Aygulf
Berichten: 389
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Mijn autistische zoon opende een rekening bij N26, nu is zijn geld verdwenen

Ongelezen bericht door Aygulf »

hairwassers schreef:
07 okt 2021 21:51
Mijn gehandicapte zoon opende een rekening bij ze na op zijn mobiel gebeld te zijn. Nu is zijn geld verdwenen en ze weigeren het nog terug te betalen ook. Ze zeggen niks met de Nederlandse wet te maken te hebben. Ik moet maar naar Berlijn komen om het op te lossen. Wat een oplichters zijn dit. Open hier NOOIT een rekening!!
Ten eerste moet u meer duidelijkheid geven hoe het geld "verdwenen" is en wat het precieze antwoord van de bank was. Met zo weinig informatie kunt u bijna geen oplossing verwachten. Ten tweede ben ik nog nooit zo maar door een onbekende bank gebeld met de vraag of ik een rekening wilde openen... en ten derde vraag ik mij af hoe een onbekende bank aan het mobiele telefoonnummer van uw zoon is gekomen. Ik vermoed dus dat er veel meer aan de hand is dan u in uw korte berichtje opnoemt....

Gesloten