Ik zou graag zien dat de ING haar overzichten voor de klant meer inzichtelijk, dus vriendelijker maakt. Wat ik bedoel hoop ik te verduidelijken met 2 voorbeelden.
Op 18 mei heb ik getankt bij tankstation Amigo in Lathum. Op 4 juni heeft De Volkskrant mijn abonnementskosten geïncasseerd. De betalingen worden mij in het "Mijn ING Overzicht" als volgt gemeld:
Datum...............................Omschrijving.......................................................................Type...Bedrag (€)
21-05-2014.......................18-05-2014 16:33 BETAALAUTOMAAT.........................BA.......45,84
.............................................Amigo Lathum/Lathum
04-06-2014.......................Naam: DE VOLKSKRANT B V............................................IC........21,95
............................................Omschrijving: 400005021878893 AB
De informatie onder Datum, Type en Bedrag is goed en begrijpelijk, zeker als de betekenis van de afkorting met twee letters is gelezen. Wat ik graag anders zou zien is wat er hier onder de titel “Omschrijving” is geplaatst. Die omschrijving is onnodig uitgebreid en verwarrend en wel om de volgende redenen:
- * Dat het bij Amigo om een betaalautomaat gaat, is duidelijk uit de letters BA onder “Type”. Het woord BETAALAUTOMAAT is overbodig. Bij de omschrijving van de betaling aan De Volkskrant is tenslotte ook niet gemeld dat het een incasso betreft. Ook hier geven de letters onder “Type” duidelijkheid.
* De betaling aan De Volkskrant begint onnodig en onwenselijk met “Naam”. In de tweede regel volgt een omschrijving, maar het 15-cijferige getal met de letters AB zegt mij niets. Voor mij als klant is dit hier overbodig en uitsluitend ballast.
* Vaak wordt gestart met de datum en de tijd van de transactie, zoals bij de betaling aan Amigo. Pas later volgt de naam van de ontvanger van het geld. Dat maakt sorteren op Ontvanger/Betaler na downloaden van gegevens onmogelijk.
Ik zou graag zien dat de ING bij haar klanten informeert hoe zij het overzicht graag hadden gewild. Mijn eerste suggestie is:
Datum................Ontvanger/Betaler...........Omschrijving/Datum transactie..........................................Type...Bedrag (€)
21-05-2014........Amigo Lathum...................18-05-2014 16:33.....................................................................BA.......45,84
04-06-2014........DE VOLKSKRANT B V........30/05/2014 25 KRANTEN INCL 6 PCT BTW.......................IC........21,95
Een belangrijk voordeel van deze presentatie is dat de betalingsgegevens in 1 regel kunnen worden ondergebracht. Wie ontvanger/betaler is, staat apart en is in één oogopslag duidelijk. Voor degenen, die hun betalingsgegevens downloaden in een Excel-file, ontstaat de mogelijkheid om in Excel te sorteren op ontvanger/betaler. Heel handig voor de boekhouding van particulieren zoals ik.
Ik ben benieuwd naar de meningen van forumbezoekers. En natuurlijk naar die van de webcareafdeling van ING.