LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Neem een andere bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
robheus
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:58

Neem een andere bank

Ongelezen bericht door robheus »

Algemene tip: ga eens na welke banken allemaal hun handje ophielden bij de staat, welke banken dus mede verantwoordelijk waren voor deze hele crisis, en besluit vervolgens om over te stappen naar een bank die wel betrouwbaar is.

Ik kan er in ieder geval twee noemen: ASN Bank en Triodos. Deze banken hadden geen staatssteun nodig en belegden niet in risicovolle projecten.

Ik wil geen reclame maken voor een specifieke bank, maar raad mensen aan zelf eens te onderzoeken wat de betrouwbaarheid van uw eigen bank is, en kies dan een bank met minder risico die wel te vertrouwen is.

Overstappen is zo geregeld, kost misschien wat tijd, maar daar verdiend zichzelf terug.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door gerland »

Overstappen is zo geregeld, kost misschien wat tijd, maar daar verdiend zichzelf terug.
Interessant idee dat overstappen.
U stelt ook dat dat zichzelf terugverdient. U geeft echter nergens aan hoe dat dan werkt.
Kunt u mij dat uitleggen, dat van dat zichzelf terugverdienen?

stofzuigertje

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet dat de Rabobank ook geen steun kreeg, dus 3x....
Had wel een twijfelachtige OPMAAT hypotheek...

Frieslandbank weet ik niet, maar zou Nr 4 kunnen zijn.

dus oordeel niet te snel.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door Jan1 »

Triodos is wel een zelfstandige bank, maar ASN is slechts een dochter van SNS, deze laatste bank was wel degelijk steun van de overheid nodig. Geeft mij te denken, ASN zou in dit verband beslist niet mijn voorkeur hebben. Er is maar weinig voor nodig of ze vallen alsnog om.

stofzuigertje

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nee, ASN werkt samen met SNS bank dus het systeem is hetzelfde.

Wel een zelfstandige bank dus als SNS failliet zou gaan zou ASN een computer systeem zelf moeten kopen.
Dit zijn dus 2 kleinere banken en SNS heeft ook Reaal verzekeringen erbij die het rendabel maken.
ASN was ooit via Bonds spaarbank en Postbank leverbaar....
Dus nu zouden ze zelf gezien het aantal klanten kunnen maar waarom zou iedereen een eigen systeem moeten hebben.

Ook bij DNB hebben ze een aparte nummers dus 2 banken die samen werken.

Triodos heeft ook voor contant opnames groter dan €250,- via Rabobank de mogelijkheid van €1250,- maar verder geen enkele relatie.

Wel denken veel dat SNS en ASN 1 bank zijn maar lees eens goed wat er online staat bij www.asnbank.nl

De regiobank is wel 100% dochter van SNS bank.

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door Vivre »

.
Laatst gewijzigd door Vivre op 18 jun 2010 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

robheus
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:58

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door robheus »

gerland schreef:
Overstappen is zo geregeld, kost misschien wat tijd, maar daar verdiend zichzelf terug.
Interessant idee dat overstappen.
U stelt ook dat dat zichzelf terugverdient. U geeft echter nergens aan hoe dat dan werkt.
Kunt u mij dat uitleggen, dat van dat zichzelf terugverdienen?
Ik dacht dat bekend was dat de staat zo wat miljarden moest uitdelen om deze groot-banken die teveel risico's namen, overeind te houden?

robheus
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:58

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door robheus »

Vivre schreef:De Rabo kreeg geen financiële steun van de overheid.
Als iedereen eens kon narekenen wat ze aan rentes "inpikken" van hun klanten dan zullen ze begrijpen dat Rabo die hulp ook niet hoeft.

De overheid gaat hier ook niets tegen doen want dan zou de Rabobank ook gesteund moeten worden.

Let maar op als je niets van je laat horen straks op 12 juni a.s. want dan ga je met hun nieuwe voorwaarden akkoord :lol: .
In die nieuwe vooreaarden is niets te vinden over die heerlijke rekenregels die ze nu al toepassen en waarvoor je dan onbewust akkoord bent gegaan!
Ondoorzichtelijk kunnen ze die regels nu nog in stand houden.
Straks alles stransparant volgens nieuwe Europese wetgeving voor consumptief krediet! Dat wordt schrikken, helaas voor velen dan te laat.

Die nieuwe Europese wetgeving geldt toch voor iedere bank? Waarom laten andere banken hun klanten niet akkoord gaan met één of ander contractachtige overeenkomst?

Slimme Rabo laat haar klanten, via aankondiging via internet, akkoord gaan met die nieuwe overeenkomst; meestal zonder dat iemand er iets over gelezen heeft; laat staan begrepen heeft waar het over gaat (45 pagina's).

Bel maar eens of ga maar eens langs bij de Rabo bank en vraag hoe dat bedrag van de creditrente tot stand is gekomen de laatste maanden. Vooral gaan narekenen en doorvragen .... totdat u het begrijpt.

Vergelijkbaar systeem werd een paar jaar geleden door Yarden uitgevoerd!

Rabo kan zich straks verschuilen achter hun mededeling:
"We hebben de gewijzigde voorwaarden voor u op een rij gezet. Wilt u ze liever op papier ontvangen? Loop dan binnen bij uw Rabobank. Hier kunt u ook terecht als u niet akkoord gaat met de wijzigingen. Doe dit dan wel vóór 12 juni. Als u niets laat horen, zijn per 12 juni de gewijzigde voorwaarden voor u van kracht"

De gewijzigde voorwaarden beslaan 45 pagina's en lijken onschuldig. Echter over de rekenregels, en hoe die nu worden uitgevoerd, wordt niets vermeld!
Lijkt me een goed argument om de Rabo bank de rug toe te keren en een andere bank te overwegen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door CB »

De vraag is alleen, waar ben je als consument veiliger?

Een bank die zo groot is, dat omvallen een ramp is (ING, ABN/Amro) en dus steun van de staat niet achterwege kan blijven?

Dan wel een kleinere bank (DSB, Triodos, ASN Bank) waarbij omvallen niet leuk is, maar geen ramp dus die laat de staat omvallen.
Ik dacht dat bekend was dat de staat zo wat miljarden moest uitdelen
Niet zo wat. Het waren miljarden, maar uitdelen?

De ABN/AMRO is gekocht en nu een staatsbank.

De ING heeft geld geleend en inmiddels de helft terug betaald. Het resultaat van de ING was in het 1e kwartaal ook weer op niveau. Winst van 2 miljard, dus de andere helft zal ook wel terug betaald worden. De overheid heeft daar dan goed aan verdiend.

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door Vivre »

[quote][/quote]

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door Vivre »

Transparantie hoort ook zonder akkoord normaal te zijn!
Laatst gewijzigd door Vivre op 18 jun 2010 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

plien32
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:39

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door plien32 »

Nu de Rabo. Kan gewoon haar gang gaan door via internet iets aan te geven (45 pagina's tekst wordt door velen niet gelezen of begrepen, lijkt leuk, echter over de inhoud van rekenregels wordt niet gesproken).

Kun je aangeven welke rekenregels andere banken gebruiken?

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door Vivre »

.
Laatst gewijzigd door Vivre op 18 jun 2010 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

plien32
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:39

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door plien32 »

Misschien juist transparant wezen door mensen te vertellen dat de europese wet en regelgeving is gewijzigd zodat de rabobank ook hier aan mee moet doen en de voorwaarden hierop aangepast zijn? Lijkt mij transparant. Vooral als ik uit jouw tekst opmaak dat andere banken hun klanten hierover niet inlichten....

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door Vivre »

.
Laatst gewijzigd door Vivre op 18 jun 2010 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

plien32
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:39

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door plien32 »

Volgens mij gaat de nieuwe wet en regelgeving over de wijziging van de rente. Dat als er een rentewijziging optreed dit kenbaar moet worden gemaakt aan ieder die hier gebruik van maakt. Over de rekenwijze zijn er geen veranderingen. Hiermee ben je al akkoord gegaan toen je akkoord ging met een krediet. Ben je het niet eens met de renteberekening of vind je dit onduidelijk dan neem je geen krediet. Hoef je hiermee ook niet akkoord te gaan.

Hoe deze bereking is, kan ik ook niets over vinden. Is vast een erg ingewikkelde berekening omdat het saldo op je rekening dagelijks (en soms op dagen vaker) wijzigt. Dus heb je telken een ander saldo waarop een dagrente berekent moet worden. Lijkt me niet zo even uit te leggen. Ik zal het eens na vragen als ik een keer bij de bank kom. Daarin maak je me wel nieuwsgierig, maar heeft volgens mij niets met de nieuwe voorwaarden te maken.

Vivre
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:14

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door Vivre »

.
Laatst gewijzigd door Vivre op 18 jun 2010 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

robheus
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:58

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door robheus »

CB schreef:De vraag is alleen, waar ben je als consument veiliger?

Een bank die zo groot is, dat omvallen een ramp is (ING, ABN/Amro) en dus steun van de staat niet achterwege kan blijven?

Dan wel een kleinere bank (DSB, Triodos, ASN Bank) waarbij omvallen niet leuk is, maar geen ramp dus die laat de staat omvallen.
Ik dacht dat bekend was dat de staat zo wat miljarden moest uitdelen
Niet zo wat. Het waren miljarden, maar uitdelen?

De ABN/AMRO is gekocht en nu een staatsbank.

De ING heeft geld geleend en inmiddels de helft terug betaald. Het resultaat van de ING was in het 1e kwartaal ook weer op niveau. Winst van 2 miljard, dus de andere helft zal ook wel terug betaald worden. De overheid heeft daar dan goed aan verdiend.
Ja, maar een deel van dat geld zien we dus gewoon nooit meer terug he?

ABN AMRO kan geen 30 miljard ophoesten, lees de recente berichten erover maar.

Het is en blijft een miljarden strop.

jongesander
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2009 13:21

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door jongesander »

Vivre, ik begrijp je niet: de ene keer heb je het over onduidelijkheden omtrent je creditrente, vervolgens weer over onduidelijkheden omtrent je debetrente. Waar gaat het nu over?
Ben wel nieuwschierig naar je case, misschien zijn er anderen die je antwoord kunnen geven.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Neem een andere bank

Ongelezen bericht door CB »

Ja, maar een deel van dat geld zien we dus gewoon nooit meer terug he?

ABN AMRO kan geen 30 miljard ophoesten, lees de recente berichten erover maar.

Het is en blijft een miljarden strop.
Daar zou ik mijn hand niet voor in het vuur durven steken, want ik heb er maar twee en dat wil ik graag zo houden.

Zeker weten doen we dat pas als de ABN/AMRO weer verkocht gaat worden, maar dat zal nog wel even duren.

Trouwens heb je enig idee wat het de staat (dus de belastingbetaler) zou hebben gekost, als de staat niet de helpende hand had geboden?

Wat had dit betekend voor de bedrijven, die bij de ING en ABN/AMRO bankierden? Deze bedrijven zouden geen middelen meer hebben, om zaken te kunnen doen. Had voor vele bedrijven, dus het einde betekend.

Al het personeel, wat zonder werk zou komen te zitten. Allemaal in de WW. Volgens mij was de staat hieraan failliet gegaan.

Gesloten